Holdet 2022 SP/bdmz1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Nønne Bjerre Jensen
Hold 2022 SP/bdmz1 (2bdmz SP2, 3bdmz SP1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basisspansk fortsat
Titel 2 Sprogligt fokus: ordforråd
Titel 3 Refleksive verber turbo
Titel 4 Diversidad
Titel 5 Skriftlighedsforløb
Titel 6 Un encuentro cultural #1
Titel 7 Un encuentro cultural #2
Titel 8 #3 Fútbol
Titel 9 #4 Identidad y diversidad
Titel 10 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Sprogligt fokus: ordforråd

I dette forløb vil vi have et explicit fokus på at udvide ordforrådet.

Vi tyvstartede lidt i september med et særligt fokus på adjektiver, men fortsætter i dette forløb med forskellige måder at udtrykke formodninger på, verbalperifraser og hitverber.
Vi bruger filmen Relatos Salvajes som udgangspunkt for øvelser -mundtlige såvel som skriftlige.
Målet er, at eleverne får en værktøjskasse med ord og vendinger, som giver deres talte og skrevne sprog dybde og nuancer, der er til gavn både mundtligt og skriftligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Refleksive verber turbo

Som navnet antyder er dette forløb en turbo intro til de refleksive verbers form og anvendelse.
Forløbet rundes af med en introduktion til delprøve 2 -et brev.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skriftlighedsforløb

Dette forløb har fokus på at klæde eleverne på til den skriftlige årsprøve.
Gennem forskellige øvelser træner vi skriftlighed.
Eleverne skal blive fortrolige med delprøve 1 og nogle af de forskellige genrer de kan møde til den skriftlige eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Un encuentro cultural #1

Dette er første del af forløbet Un encuentro cultural

Med udgangspunkt i at vi skal på sprogrejse til Granada vil vi i denne del af forløbet have fokus på interkulturelle kompetencer og kulturmødet mellem dansk og spansk kultur.

De oplevelser man får, når man som ung bor hos en familie i et andet land og derigennem bliver opmærksom på de små og store forskelle, der er på ens egen kultur og den spanske kultur

Vi arbejder med mundtlighed og opøver kompetencer i at kommunikere på spansk med de lokale i Granada
Vi øver den skriftlige eksamen med en delprøve 1

Materiale:
Un mes en Málaga
• Kap. 1 Mis primeros días en Málaga
• Kap. 2 Vivir con una familia española
• Kap. 3 Un día típico en Málaga
• Kap. 4 Los jóvenes malagueños (er læst i 2.g)


Eksamen:
Un mes en Málaga
• Kap. 2 Vivir con una familia española
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Un encuentro cultural #2

Dette er anden del af forløbet Un encuentro cultural

Med udgangspunkt i at vi skal på sprogrejse til Granada vil vi genoptage tråden fra første del af forløbet med fokus på interkulturelle kompetencer.
I denne del af forløbet ligger en frivillig rejse til Granada, hvor eleverne mærker kulturmødet på egen krop, da de bor hos spanske familier og går på sprogskole 4 x 3 timer med kun spansktalende lærere.

Hjemmefra beskæftiger vi os med den andalusiske madkultur og bliver klogere på de spanske tapas, som vi skal smage i Granada.

Vi arbejder med nationalitetsstereotyper -de fordomme og stereotype forestillinger, der findes om forskellige nationaliteter med særlig vægt på de forestillinger vi kan have om spaniere, men også dem, der findes om danskere.

Vi zoomer ind på historien og læser om den arabiske indflydelse på kulturen, sproget og arkitekturen i Andalucien og Granada. I Granada besøger vi Alhambra og mærker historiens vingesus, dufter til Alhambras flora, lytter til fuglene, de mange rislende vandkilder og kigger udover landskabet.

Vi arbejder med romakulturen (los gitanos) og flamencoens oprindelse. Vi arbejder i den forbindelse med romaernes aktuelle situation i Spanien set i lyset af dokumentar-filmen: Alalá

Materialer:
Kapitlerne 5 og 8 i Un mes en Málaga

Laursen, Elisabeth og Viveca Tallgren: ”Después de Tariq”,
-Historisk baggrund: Al andalus s. 8-29
-Det arabiske sprogs indflydelse på spansk 40-41. Systime, 2005 (bog)
-Análisis del cuadro: La Rendición de Granada De Francisco Pradilla, 1882  p. 29

El poeta más leido de todos los tiempos, Bascuñán, Silvia Becerra, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard: ”Viva la vida”, s. 72-74, Lindhardt og Ringhof, 2017

Puro sentimiento, Video-ele: https://videoele.com/B1-Puro-sentimiento.html
Malvárez, Remedios (instr.): ”Alalá”. 2016 (dokumentarfilm)

La población gitana en España,  www.unionromani.org/2022/05/03/poblacion-gitana-espanola/
Fechas dolorosas en la historia de los gitanos, www.gitanos.org
Gitanos en España hoy, www.gitanos.org

Fra en tidligere eksamensopgave Gitanos:
"Soy gitana y he podido sacar la ESO, he querido hacer ese cambio" 30 de junio de 2021 - Por Isabel Muñoz
og
Así son los gitanos españoles, Olga R. Sanmartín, Madrid, 15.12.2010
https://www.elmundo.es/elmundo/2010/12/15/espana/1292428233.html


EKSAMEN  
Kap. 5 og 8 fra Un mes en Málaga
María Gabarre: «Yo soy gitana y he podido estudiar».
Dokumentarfilmen: Alalá
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 #3 Fútbol

I forløbet beskæftiger vi os med den uundgåelige sport, når man taler om spansksproget kultur: fodbold -kongesporten.

Vi starter i Argentina, hvor den stærke idoldyrkelse af fodboldlegenden Diego Maradona er resulteret i en forgudelse i bogstavelig forstand. Med udgangspunkt i filmen Fodbold er Gud, kigger vi nærmere på Maradonakirken, La iglesia Maradoniana.

Derefter retter vi blikket mod Spanien. Vi zoomer ind på foldboldens rolle i Spanien og hvordan fodbold, kultur og politik er uadskillelige. Fokus er her på klubberne FC Barcelona,  Real Madrid og Atletico Madrid.

Tekster
• ”La Iglesia Maradoniana”, Tolstrup, Tine Krogsgaard og Tanja Trab, Por Dios, Kap. 6.1, Systime. 2017 https://pordios.systime.dk/?id=1
• ”El fútbol es Diós” s. 33-36 i bogen El deporte, Gyldendal, 2011
• ”Los maradonianos festejan su navidad” s. 37-39 i bogen El deporte, Gyldendal, 2011
• ”El Clasico -et reservoir af evigt ungt blod” Erik Jensen for Politikken, 1. oktober 2014
• ”Barca, el opio del pueblo” s. 26-30 fra Ole Loumann: Retratos de España, Gyldendal.
• ”Piqué se quita la bandera de España de la manga de su camiseta” online artikel fra Diario Madrista, 2016
Kapitler fra e-bogen El deporte rey
• ”El fútbol en España”, El deporte rey, kap. 3.7, Systime LINK til teksten
• ”El psicólogo del deporte: "El fútbol es el deporte rey"”, El deporte rey, kap. 4, Systime LINK til teksten
• “El aficionado: "El fútbol es lo más importante de las cosas menos importantes"”, El deporte rey, kap. 5.1, Systime LINK til teksten
• “El aficionado: "El máximo rival siempre ha sido y siempre será el Real Madrid"”, El deporte rey, kap. 6.1, Systime LINK til teksten
Delprøve 1
• ”El Deporte” tekst A til delprøve 1 om fodboldspilleren Vero Boquete
Film
• ”Fodbold er Gud”, 2010, Ole Bendtzen https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/fodbold-er-gud

Eksamen:
• ”Barca, el opio del pueblo” s. 26-30 fra Ole Loumann: Retratos de España, Gyldendal.
• “El aficionado: "El fútbol es lo más importante de las cosas menos importantes"”, El deporte rey, kap. 5.1, Systime LINK til teksten
• “El aficionado: "El máximo rival siempre ha sido y siempre será el Real Madrid"”, El deporte rey, kap. 6.1, Systime LINK til teksten
• ”El Deporte” tekst A til delprøve 1 om fodboldspilleren Vero Boquete
• ”Fodbold er Gud” Bendtzen, Ole, 2010 https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/fodbold-er-gud
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DP2 Gitanos 10-12-2024
Videoaflevering Tapas 17-12-2024
Skriftlig terminsprøve 26-02-2025
Delprøve 1 El deporte 28-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 #4 Identidad y diversidad

I dette forløb stiller vi skarpt på diversitet indenfor identitet, køn og seksualitet.
Forløbets formål er at klæde eleverne på til at møde verden med et fordomsfrit og nuanceret blik på forskellige kønsidentiter og seksualiteter.

Med udgangspunkt i kravene om inddragelse af seksualundervisning i gymnasiet arbejder eleverne med forståelsen af køn, seksualitet og identitet.
Vi spiller brætspillet Mi cuerpo en juego udviklet af MiCuerpo/MinKrop.

Forløbet ligger i forlængelse af forløbet Diversidad i 2.g. Med tekster fra og om Mexico, Argentina og Colombia læser vi om status på seksualundervisning, rettigheder og ligestilling for køns- og seksualitetsminoriteter. Vi læser personlige fortællinger fra og om unge mennesker fra minoriteterne transpersoner og homoseksuelle.

I 2.g havde vi via organisationen MiCuerpoMinKrop tre virtuelle besøg fra hhv. Mexico, Colombia og Argentina via webinarer. Her havde eleverne mulighed for at høre om de respektive landes lovgivning, formelle og uformelle rettigheder for bl.a. minoritetsgrupper og seksualundervisning og stille spørgsmål om samme emner.

I efteråret i 3.g havde vi besøg af Shazia Khan og Ole Reimer, der holdt et visuelt foredrag under titlen: ”Muxerne – Mexicos tredje køn.”

Materiale:

Introduktion og baggrundsviden:

Introducción a los derechos y la política de igualdad, El sexo en proceso cap. 3.1, Gavilán , Maria Francisca og Louise Friis Arfaoui, El sexo en proceso, i-bog kap. 3.1, Columbus, 2021

Introducción al género en proceso, El sexo en proceso cap. 4.1, Gavilán , Maria Francisca og Louise Friis Arfaoui, El sexo en proceso, i-bog kap. 4.1, Columbus, 2021

Diversidad y conceptos en México y Colombia, Género y diversidad en Latinoamérica

Tekster med personlige fortællinger:

Læst i 2.g (ikke eksamen)
Mariángeles de Argentina, kap. 1 fra i-bogen La identidad contrastada,  Mikkelsen, O. N., & Riismøller, P. (2020). La identidad contrastada. Gyldendal. https://laidentidadcontrastada.systime.dk

Læst i 3.g (eksamen)
Una carta de Colombia, Gavilán, Maria Francisca og Louise Friis Arfaoui, El sexo en proceso, i-bog kap. 3.4, Columbus, 2021

Læst i 3.g (eksamen)
Colombia, un país peligroso para una mujer trans, Gavilán, Maria Francisca og Louise Friis Arfaoui, El sexo en proceso, i-bog kap. 4.3, Columbus, 2021

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering af terminsprøve dp2 04-03-2025
Billedopgave med konjunktiv 28-03-2025
Un país peligroso para una mujer trans 09-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer