Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Christian Stenmann Kiirdal
|
Hold
|
2024 eø4/3g (3g eø4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til EØ
• Introduktion til faget
• Fagets kernestof
• Arbejdsmetoder i faget
• Lego som introcase.
• Bostongruppens produktmodel
Præsentation af faget samt øvelse i at arbejde caseorienteret.
1. Pigelegetøj skal åbne mia-marked for Lego. Børsen 14. feb. 2012 Af Jens Bertelsen
2. Nye yndlinge trækker læsset i Lego. Børsen 21. feb. 2013 Af Sille Wulff Mortensen
3. Rekordregnskab fra Lego. Politiken 02.03.2016 Økonomi s. 6. af LINE PRASZ
4. Niels B. Christiansen: Vild vækst i Lego er slut. Børsen 7. MAR. 2018. Af Jens Bertelsen
5. Tænk, hvis Legos problem er værre, end det ser ud. Børsen 8. MAR. 2018 Af Niels Lunde
6. Legos salg passerer 65 mia. kr. i presset marked. Børsen 13. marts 2024
7. LEGO Koncernen leverede toplinjevækst og overgik markedet i 2023. 12 marts 2024. www.lego.com
Podcast med Niels B. Christiansen
https://topchefernesstrategi.podbean.com/e/niels-b-christiansen-vi-er-ustandseligt-afhængige-af-at-være-innovative/
2023 Sustainability Highlights
https://www.lego.com/da-dk/aboutus/news/2024/march/lego-leverede-toplinjev-kst-og-overgik-markedet-i-2023
Omfang: 16 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forretningsmodel og iværksætteri
Forretningsmodel og iværksætteri
Forløbet har som mål at udvikle elevernes evnen til at forholde sig reflekterende til virksomhedens etablering. I den forbindelse skal eleverne kunne redegøre for problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed.
Forløbet udvikler elevernes teoretisk viden om virksomhedens forretningsidé og forretningsmodel.
I forløbet er der fokus på både etablerede og nystartede virksomheder som f.eks. Lego, Planet Nusa, Restaurant Bouillon, B&O og Herslev Bryghus.
Modulernes indhold:
• Virksomhedens forretningsidé
• Virksomhedens forretningsmodel
• Målgruppeprofil
• Iværksættertyper
• Innovation
• Bæredygtighed
Kernestofområder:
Virksomheden og dens omverden
• Forretningsmodel, forretningsplanen, iværksætteri og etableringsbudget.
Faglige mål
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• redegøre for en virksomheds forretningsmodel
• undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Organisation og ledelse
Eleverne tilegner sig teoretisk viden om ledelse og organisation. Virksomhedens organisatoriske og ledelsesmæssige forhold undersøges og diskuteres herefter. I forløbet arbejdes der med virksomhederne HR-On, FAVI, Clever, Jubii og Carlsberg.
I forløbet indgår desuden et kort kursus i personligt lederskab ved Benny Würtz. I samarbejde med Benny får eleverne udarbejdet en personlige profil samt tilbagemelding herpå. Eleverne opnår herved en selvindsigt samt viden om ledelsesværktøjer, som de kan bruge i fremtiden.
Fokus:
Organisation
Virksomhedsformer
Ledelsesstil
Ledertyper
Motivation
Virksomhedskultur
Kernestof
Organisation og ledelse
-Organisationsstrukturer
-Ledelse
Faglige mål
̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold̶
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Regnskab
Forløbet skal give eleverne forståelse af virksomhedernes økonomi samt gøre eleverne i stand til selv at lave en regnskabsanalyse af udvalgte virksomheder. Derudover giver forløbet eleverne indsigt i aktiemarked og årsager til kurssvingninger.
Forløbet er planlagt ud fra overvejelser om, at aktuelle og virkelighedsnære problemstillinger skal inddrages. Derfor bliver konkrete virksomheder som Coloplast, Novo, Mærsk og Lego analyseret med udgangspunkt i erhvervsøkonomisk teori og viden om en virksomheds økonomiske situation. Det induktive og casebaserede undervisningsprincip er som i de andre forløb omdrejningspunktet og eleverne får derigennem rum til egen refleksion.
Eleverne vil udover virksomhedens økonomi også blive introduceret for aktiemarked og i denne forbindelse deltage i Børsens aktiespil.
I forløbet indgår også et oplæg om investeringer af Henrik Knudsen. Henrik er Chief Portfolio Manager i virksomheden Secure Spectrum Fondsmæglerselskab. Desuden vil der i forløbet indgå et oplæg fra Lego.
Forløbet afsluttes med en projektopgave – ”Regnskabsanalyse af en selvvalgt virksomhed”.
Modulernes indhold:
• Årsrapport og CSR
• Aktiemarked og virksomhedens interessenter
• Resultatopgørelsen
• Balancen
• Regnskabsanalyse
Kernestofområder:
Økonomi
• årsrapporten og regnskabsanalyse
Faglige mål
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• indgå I en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
• strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale bade mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Omverden og strategi
Forløbet skal give eleverne en overordnet forståelse af virksomhedernes omverden og strategi. Eleverne skal i forløbet anvende viden om konkurrenceforhold og rammevilkår til at undersøge og diskutere virksomhedens strategiske handlemuligheder. Forløbet er planlagt ud fra overvejelser om, at aktuelle og virkelighedsnære problemstillinger inddrages og konkrete virksomheder analyseres derfor med udgangspunkt i erhvervsøkonomisk teori om virksomhedernes strategiske muligheder.
Virksomhederne Vestas, Fårup Sommerland Carlsberg og forskellige mikrobryggerier samt Matas vil indgå som cases i analysen og diskussionen af virksomhedens strategiske muligheder.
Kernestofområder:
Virksomheden og dens omverden
• Rammevilkår
Strategi
• konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
Faglige mål:
• demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
• redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
• anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens strategiske muligheder
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
• strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
Forløbets indhold:
PEST-modellen
Porters Five Forces
SWOT-analyse
Porters tre konkurrencestrategier
Blue Ocean
Anssoff vækstmatrice
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Marketing
Forløbet giver teoretisk viden om virksomhedens marketingstrategi med særligt fokus på de 4 P’er.
Eleverne skal kunne anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder. Virkelighedsnære og aktuelle problemstillinger omkring konkrete virksomheders valg af parametre indgår i forløbet. Derfor analyseres Fritz Hansens og Bouillons marketingmix.
Forløbets fokus:
Marketingmixet
-Produktstrategi
-Prisstrategi
-Distributionsstrategi
-Promotionstrategi
Kernestofområder:
-Marketing mix og kundesegmentering
Faglige mål
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Projekt - Startup virksomheden
I forløbet vil eleverne prøve kræfter med livet som iværksætter. Dette sker gennem projektforløbet om Startup virksomheden. Eleverne deltager i iværksætterkonkurrencen ”Business Innovation Games Danmark /2025”, hvor de udarbejder en skriftlig og fagligt funderet forretningsplan. Eleverne arbejder i grupper med opstart af egen virksomhed, herunder de særlige udfordringer der er for startup virksomheden. Gennem projektforløbet får eleverne mulighed for selvstændigt at arbejde med anvendelse af fagets teori. Projektforløbet tilrettelægges med en høj grad af autenticitet, så elevernes evne til fagligt at diskutere og vurdere virkelighedsnære problemstillinger omkring startup virksomheden udvikles.
• Projektforløb - Startup virksomheden – deltagelse i Business Innovation Games (3 elevtimer)
Kernestofområder:
• Forretningsmodel, forretningsplanen, iværksætteri og etableringsbudget.
• Det valgfrie kernestof - Startup virksomheden
Faglige mål
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• redegøre for en virksomheds forretningsmodel
• undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
• indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
• strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Rep.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208351",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208351",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500208351"
}