Holdet E2022 BT/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e) Kristine Horn Rosenberg
Hold E2022 BT/z (E2z BT, E3z BT)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler, gæring og vækst
Titel 2 Genetik
Titel 3 Protein, enzymer og enzymkinetik
Titel 4 Immunforsvaret
Titel 5 Nervesystemet og rusmidler
Titel 6 Marin økologi
Titel 7 Kost, hormoner og sundhed
Titel 8 Ønskebørn
Titel 9 Fødevarer og genteknologi
Titel 10 Muskler, træning og sundhed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler, gæring og vækst

KERNESTOF:
Celler - prokaryote og eukaryote
Sikkerhed i laboratoriet
Mikroorganismer - fokus på bakterier og svampe
Probiotika
Vækstmodel for mikroorganismer
Celledeling - mitose
Cellulære respirationsprocesser:
- Gæring
- Glykolyse
- Krebs cyklus / Citratcyklus
- Elektrontransportkæden / Respirationskæden

ØVELSER:

Fremstilling af yoghurt
Bakterietælling ved direkte (pladespredning) og indirekte metode (spektrofotometri)
Fermenteringsproces efter eget valg

LÆSESTOF:
Sikkerhed i laboratoriet (8 sider):
Grundbog i bioteknologi, Introduktion til bioteknologi, kap 1 side 6-14 (pdf)

Mikroorganismer (3 sider)
https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=139#c275 (undtagen virus)

Mikrobiel vækst (10 sider)
https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=177 https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=207  https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=280  https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=209  https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=282

Probiotika og produktion af yoghurt (9 sider):
https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=178
https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=232
https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=236
https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=237

Celledeling - Mitose (9 sider):
https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=276
https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=292

Glykolyse og Gæring (9 sider):
https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=155
https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=156
https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=157
https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=158

Citratcyklus og respirationskæden  (5 sider):
https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=160
https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=161
https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=162

VIDEO:
Mitose: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018490051-75acb1af-aa6c (4 min)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Yoghurt 29-08-2023
Rapport: Bakterieantal og vækst 21-09-2023
Lydfil - proteinstruktur 05-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47,18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Genetik

KERNESTOF:

- Proteinsyntesen
- Meiose
- Mutationer: gen, flergens og kromosom
- Mendels 1. lov. og 2. lov om et-gens og to-gens nedarvning
- Karyotype, autosomer og kønskromosomer
- Genotyper og fænotyper
- Dominante og recessive gener, ufuldstændig dominans og co-
  dominans
- Krydsningsskemaer og stamtræer
- genterapi (CRISPR)

ØVELSER:
- PTC smager
- Spiringsforsøg med majs - Mendels anden lov

LÆSESTOF:
Egebo, et al. (2020) Fra DNA til protein - proteinsyntesen (s. 103-108) i Kapitel 4, Bioteknologi A Bind 1., Nucleus
https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=193

Egebo, et al. (2020) Meiose (s. 68-79) i Kapitel 2, Bioteknologi A Bind 1., Nucleus
https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=295

Egebo, et al. (2020) Kapitel 7, Genetik (s. 151-175) i Bioteknologi A Bind 1, Nucleus
https://bioteknologia1.ibog.nucleus.dk/?id=179

  
VIDEO:
Meiose https://www.youtube.com/watch?v=EBPHQDV_B9k (4:53 min)
CRISPR https://www.ted.com/talks/andrea_m_henle_how_crispr_lets_you_edit_dna (5 min)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal - Majsfrø To gens nedarvning 14-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Protein, enzymer og enzymkinetik

KERNESTOF:
- Proteinstruktur
- Hovedgrupper af enzymer
- Hastighedsbestemmende faktorer for enzymaktivitet
- Enzymkinetik med Michaelis Menten model og Lineweaver-Burk plot
- Enzyminhibitorer

ØVELSER
- Enzymer og brødbagning
- Proteinfoldnings øvelse med databasesøgning

LÆSESTOF (ca. 35 sider):
Bruun, K.; Geertsen, P. B. og Helmig, K. Kap 6: Proteiner og enzymer (side 122-137). I Grundbog i bioteknologi 1 - htx https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=134  

Bruun, K.; Geertsen, P. B. og Helmig, K. Kap 5: Enzymkinetik (side 163-181). I Grundbog i bioteknologi 2 - htx
https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=133

SUPPLERENDE LÆSESTOF:
Enzymer og brødbagning:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/enzymer/

Enzymers rolle i brødbagning
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/enzymer/enzymers-rolle-i-broedbagning/

Stivelse og amylase
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/enzymer/stivelse-og-amylaser/

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Enzymer og brød (stivelse og amylase) 29-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Immunforsvaret

KERNESTOF:
- Det medfødte forsvar (uspecifikke) med celletyper og reaktioner
- Det adaptive forsvar (specifikke) med celletyper og reaktioner
- Antistoffer og antigener
- Vaccination
- ELISA
- Virus
- HIV

ØVELSER:
- Mikroskopering af hvide blodlegemer
- ELISA-teknikken

LÆSESTOF (ca. 30 sider):
- Egebo et al. (2020).Bioteknologi A bind 3. Kapitel 6 Immunforsvaret (s. 137-166). Nucleus. https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=160

ANDET:
Skuespil om immunforsvaret
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal Leukocytter 06-03-2024
Lydfil - det specifikke immunsystem 11-03-2024
Rapport. ELISA 03-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nervesystemet og rusmidler

KERNESTOF:
- CNS/PNS
- Opbygning af neuron og hjælpeceller
- Nervesignalet
- Na/K-pumpen
- Kanaler og ioner
- Transmitterstoffer
- Agonister og antagonister
- Introduktion til rusmidler

ØVELSER:
- Hudens følsomhed
- Nerveledningshastighed
- Rusmidler indvirkning på dafnier

LÆSESTOF (ca. 28 sider):
- Egebo et al. (2021). Bioteknologi A bind 2. Kapitel 8 Nervesystemer (side 209-228 + 234-238)
https://bioteknologia2.ibog.nucleus.dk/?id=247 (minus 8.7, 8.8 og 8.9)
https://bioteknologia2.ibog.nucleus.dk/?id=259

VIDEOER: Ædru hjerneskade (CFU ca. 30 min)

SUPPLERENDE LÆSNING
Henrik Rindom: Rusmidlernes biologi - om hjernen, sprut og stoffer, Sundhedsstyrelsen 2004

Supplerende videoer (Biologi-lokalet )
Aktionspotentiale: https://www.youtube.com/watch?v=0XOUj-EBc1Q (12 min)
Synapse: https://www.youtube.com/watch?v=BYKIdewph38 (8 min)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Hudens følsomhed 08-04-2024
Journal Nerveledningshastighed 15-04-2024
Journal - hjerterytme dafnier 29-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,07 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Marin økologi

KERNESTOF:
- Økologiens grundbegreber
- Havet som økosystem
- Energiomsætning
- BPP og NPP
- Planter og plantenæringsstoffer
- Fotosyntesen med lys- og mørkeprocessen
- Plantepigmenter
- C og N-kredsløb
- eDNA og invasive arter
- Biodiversitet

ØVELSER:
- BPP og NPP undersøgelse
- Paneldebat om torskebestand i Østersøen
- DNA og liv (https://fokus.ku.dk/besoeg-med-klassen/dna-liv-2023/)
- Forekomst af stivelse i blade
- Kromatografi og spektrofotometri af fotosyntesepigmenter

LÆSESTOF:
- Egebo et al. (2021). Bioteknologi A, bind 2: Kapitel 10 s. 295-310 Økosystemer, planter
  og planteproduktion.
  Link: https://bioteknologia2.ibog.nucleus.dk/?id=152
- Egebo et al. (2020). Bioteknologi A, bind 3: Kapitel 8 s.197-226 Carbohydrater og
  fotosyntese
  Link: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=334
           https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=335
           https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=336
           https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=337
           https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=338
- Egebo et al. (2020). Bioteknolog A, bind 3: Bioinformatik, Meta-genom-analyser s. 35-
  38
  Link: https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=148
- Bioaktivator. Biodiversitet - indledende afsnit:
  Link: https://bioaktivator.systime.dk/?id=3476
          https://bioaktivator.systime.dk/?id=3477

SUPPLERENDE LÆSESTOF:
- Yubio A, Havet som økosystem s 1380-1400
- Grundbog i Bioteknologi 1. Kapitel 9: Biologisk produktion s.218-252
- Grundbog i bioteknologi, bind 2: Kapitel 2 Fotosyntese og Calvin cyklus
  side 56-62
  Link: https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=153
  Link: https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=154

Eleverne skal indsamle vandprøver i nærområdet (Ishøj havn) og ved eksperimentelt arbejde få indblik i hvordan metoden miljø-DNA kan anvendes til at belyse forekomst af almindelige, invasive og truede arter. Den praktiske del suppleres med teoretisk viden om primærproducenters rolle i et økosystem og hvilke abiotiske faktorer der er nødvendige for at de trives.
Afslutningsvis skal eleverne anvende deres viden om marin økologi til at diskutere den faldende bestand af torsk i Østersøen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal - NPP, BPP, R 24-05-2024
Rapport - DNA og Liv 24-05-2024
Journal - stivelse 02-09-2024
Rapport - kromatografi og spektrometri 04-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41,07 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kost, hormoner og sundhed

KERNESTOF:

- Makronæringsstoffer, opgradering af lipider til A-niveau
- Repetition af fordøjelsessystem og enzymatiske processer, opgradering til A-niveau for tyndtarmen og hvordan makronæringsstoffer optages i kroppen fra tyndtarmen
- Hormoners funktion med fokus på peptidhormonerne, insulin og glukagon

Eleverne skal kunne forklare hvordan makronæringsstoffer nedbrydes af enzymer gennem fordøjelsessystemet og i hvilken form de optages over tarmvæggen. De skal gennem et eksperiment undersøge deres hypotese, hvilken fødevarer der først kan måles som forhøjet sukkerkoncentration i blodet, og perspektivere dette til fødevarens næringsdeklaration og virkemekanismerne for peptidhormonerne insulin og glucagon.

ØVELSER:
Fødevarers betydning for blodsukker

AFLEVERING: Poster, video eller populærvidenskabelig artikel om fødevares betydning for blodsukkerniveau

LÆSESTOF:
https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=182 (Lipider)
https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=183 (Triglycerider og andre hormoner)
https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=184 (Lipider i kosten)
https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=330 (Tyndtarmens opbygning og funktion)
https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=184 (Hvad er hormoner)
https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=185 (Peptidhormoner)

SUPPLERENDE LÆSESTOF:
https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=136 (Fordøjelse og optagelse)

ANDET:
https://frida.fooddata.dk/


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodsukker og fødevareindtag 06-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ønskebørn

KERNESTOF
- Steroidhormoner med fokus på kønshormoner
- Forplantning, befrugtning og graviditet
- Fosterdiagnostik og fertilitetsproblemer, herunder hormonforstyrrende stoffer
- Bioetik om designerbørn (CRISPR)
- Toksikologi

UNDERSØGELSER:
- Mikroskopering af testikel og ovarie
- Ægløsning og graviditetstest - journal inkl. lydfil                                                                                                                                             - Toksikologi: Mobilitet af ornesæd - populærvidenskabelig artikel
- opgave om Levonorgestrel fra Biotech Academy

I forløbet ”Ønskebørn” skal eleverne opnå en fagfaglig viden om hormonelle processer, og hvordan de har indflydelse på kvinder og mænds fertilitet. Eleverne skal sætte sig ind i hvilke faktorer der er forbundet med nedsat fertilitet, og de skal kunne forklare hvordan forskellige teknologiske metoder kan anvendes til fertilitetsbehandling og diagnosering af arvelige sygdomme hos et foster.  

I forbindelse med forløbet skal eleverne opnå kompetence i, hvordan det er muligt at teste toksiciteten af forskellige kemiske stoffer og få indblik i, hvordan en risikovurdering kan foregå i praksis - samt de usikkerheder der kan være forbundet med disse tests.  

Eleverne skal refleksivt kunne anvende deres biologiske viden til at indgå i samfundsmæssige debatter om emnet.  

LÆSESTOF:
Egebo et al., (2020). Bioteknologi A bind 3. Kap 3: Hormoner, afsnit om Steroidhormoner (s. 80-82): https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=187

Biotech Academy: Hormoner – Budbringere af Vigtige Beskeder
Del 1 af 4 i projektet: Naturvidenskabelig seksualundervisning
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/naturvidenskabelig-seksualundervisning/hormoner/

Egebo et al., (2020). Bioteknologi A bind 3. Kapi 4: Forplantning og fosterdiagnostik  (s. 85- 110) https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=158

Egebo et al., (2021). Bioteknologi A bind 2. Kap. 5 DNA-teknologi, CRISPR-Cas9 (s. 141-145 uden faktabokse) https://bioteknologia2.ibog.nucleus.dk/?id=206

Podcast: Supertanker ”CRISPR – genetisk remix af menneskets DNA” fra 29. december 2020 - de første 27 minutter af podcasten : https://podcasts.apple.com/dk/podcast/supertanker/id1204743167?i=1000503774750

Egebo et al. (2022). Bioteknologi A HTX Bind 1. Kap11 Toksikologi (s. 255-258 + 262-274):
https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=218 Toksikologi
https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=355 Kemiske forbindelser og opløselighed
https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=356  Bioakkumulering og biomagnificering
https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=360 Når hormonbalancen forstyrres
https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=367 Risikovurdering af toksiske stoffer

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Graviditetstest og ægløsningstest. 30-10-2024
Faldende sædkvalitet - artikel 02-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Fødevarer og genteknologi

KERNESTOF:
- Afgrøder og bioteknologi (forædling, mutationsforædling og genmodificering)  
- Repetition af evolutionsmekanismer med fokus på genmutationer og
  udvikling af arter
- Bioinformatik (Sanger sekventering og shotgunsekventering)
- Kloning
- Genregulering, herunder epi-genetik

Eleverne skal ved læsning og gennem film opnå kendskab til forskellige forædlings og genteknologiske metoder som mennesket gennem tiden har anvendt for optimere udbyttet af fødevarer.

De skal opnå praktisk laboratorie erfaring med genmodificering ved at transformere bakterier med et gen fra gopler, der koder for et grønt fluorescerende protein.

Med afsæt i nutidens genteknologiske muligheder skal eleverne perspektivere det til de naturlige evolutionære mekanismer. I forbindelse med dette skal eleverne opnå viden om bioinformatik og erfaring med brug af databasen BLAST.

Forløbet afsluttes med et indblik i, hvad der kan have betydning for at gener kommer til udtryk og hvorfor klonede organismer ikke altid ligner hinanden.

UNDERSØGELSER:
- GMO forsøg med selvlysende bakterier - rapport
- Oprensning af selvlysende protein (GFP)  - journal
- På genjagt I databaser - journal

LÆSESTOF (i alt ca. 80 sider):
- Egebo et al., (2021). Bioteknologi A Bind 2, Kapitel 10.3 Bedre afgrøder med bioteknologi (s. 310-323). Nucleus. Link på systime:
https://bioteknologia2.ibog.nucleus.dk/?id=158
https://bioteknologia2.ibog.nucleus.dk/?id=159
https://bioteknologia2.ibog.nucleus.dk/?id=160
https://bioteknologia2.ibog.nucleus.dk/?id=161

- Egebo et al. (2021). Bioteknologi bind 2 , Kapitel 5 DNA teknologi, "Genmodificering af bakterier" (side 124-134). Nucleus. Link på systime: https://bioteknologia2.ibog.nucleus.dk/?id=315

Egebo et al. (2020) Bioteknologi bind 3. Kapitel 2 "Oprensning og analyse af protein" (side 47-55+58-59)
https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=156

Egebo et al. (2022). Bioteknologi bind A. Bind 1 HTX. Kap 7 Evolution (side167-182). Link på systime: https://bioteknologia-htx1.ibog.nucleus.dk/?id=214

Egebo et al. (2020) Bioteknologi bind 3. Kapitel 1 "Anvendt bioinformatik - sekvensanalyse" (side 9-35 - eksklusiv faktabokse, i alt 22 sider)
https://bioteknologia3.ibog.nucleus.dk/?id=129

Egebo et al. (2024). Bioteknologi bind A. Bind 2 HTX. Kap 8 Stamceller, genmodificering og kloning: Kloning (side 190-192). Link på systime: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=299

Egebo et al. (2024). Bioteknologi bind A. Bind 2 HTX. Kap 8 Stamceller, genmodificering og kloning: Genregulering (side 165-169). Link på systime: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=314
  
FILM: Dyrelaboratoriet 1, 2014, DR3, CFU (52 min)

SUPPLERENDE LÆSNING:
-  Sjøgren, S. (2023). To gram jord sladrer om livets fortid og fremtid (Side 14-20). Aktuel naturvidenskab Nr 6.
-  Sand-Jensen, K & Wiberg-Larsen, P (2023). Oplever vi en sjette masseuddøen (Side 36-41). Aktuel naturvidenskab Nr 6.
- Hansen, P. Livets opståen og udvikling. Naturlig udvælgelse (side 13-20) Natur og Museum, Nr 4. dec 2003
- Gruwier Larsen, J & L. Arternes planet. Et superkontinent drager nordpå (side 11-16) Natur og Museum, Nr 3. sep 2013
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal - Den molekylære biologi og dens redskaber 02-12-2024
Rapport - pGLO 04-02-2025
Journal - Protein oprensning 20-02-2025
Journal - På genjagt i databaser 22-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Muskler, træning og sundhed

KERNESTOF:
Repetition og op på A-niveau:
- Hjerte + blodkredsløb + lunger  
- Puls + blodtryk
- Stofskifte (aerob og anaerob respiration)

Muskler:
- Musklers opbygning
- Muskel kontraktion + ATP’s rolle via tværbroscyklus
- Musklers sammenhæng med nervesystemet
- Arbejdsfysiologiske målinger

ØVELSER:
- Hjerteblod ”Iltoptagelse, anaerob træning, kropsscanning” Novo Life https://life.dk/undervisningsforlob/hjerteblod

SKRIFTLIGT ARBEJDE       
-Hjerteblod                                                                                                     

LÆSESTOF:
- Bidstrup B, et al. (2024) Bioteknologi A HTX Bind 2. Kapitel 1 Åndedræt og blodkredsløb (side 9-26). Nucleus. Link: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=133

- Bidstrup B, et al. (2024) Bioteknologi A HTX Bind 2. Kapitel 2 Muskler (side 27-40). Nucleus. Link: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=134

- Geertsen og Hemig (2019). Grundbog i bioteknologi 2 HTX, Kapitel 2 Stofskifte - afsnit om Stofskifte og RQ (s. 82-83). Gyldendal
https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=164

SUPPLERENDE LÆSESTOF:
Kondition og energi: https://grundbogibioteknologi1htx.systime.dk/?id=158#c418
Arbejdsfysiologi: https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=186
Fysisk træning: https://bioteknologia-htx2.ibog.nucleus.dk/?id=158

Supplerende podcast:
Jagten på det evige liv: Hvor meget skal vi motionere (57 min)
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/jagten-paa-det-evige-liv/jagten-paa-det-evige-liv-2024/hvor-meget-skal-vi-motionere-16122393025

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hjerteblod 29-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer