Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Camilla Bindslev
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Argumentation og retorik i taler
Titel 2 Forløb#18
Titel 3 skriv en analyse og fortolkning af Solstrålen
Titel 4 periodelæsning
Titel 5 det moderne gennembrud
Titel 6 baseret på virkelige hændelser
Titel 7 dokumentarfilm- fakta- og fiktionskoder
Titel 8 værklæsning: Bavian af Katrine Marie Guldager
Titel 9 debatterende artikel
Titel 10 Den levende journalistik
Titel 11 Det moderne menneske-l90erne til nyere tid
Titel 12 Det moderne menneske-l90erne til nyere tid
Titel 13 reklamer og kampagner
Titel 14 Rap og sprog
Titel 15 debatterende artikel
Titel 16 realisme og modernisme
Titel 17 reflekterende artikel
Titel 18 Eksistentialisme
Titel 19 Det onde og fortrængte
Titel 20 Forløb#19

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Argumentation og retorik i taler


I forløbet bliver I introduceret for virkemidler i argumentation og retorik. Vi skal analysere argumentation og retorik i taler af en række dygtige retorikere og arbejde med bl.a. at kunne genkende og analysere talens argumentationsform, appelformer, stilistiske virkemidler, og argumentationskneb mm. Målet er, at I efterfølgende skal blive i stand til at imitere de dygtige talere og selv holde en overbevisende tale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 skriv en analyse og fortolkning af Solstrålen

Kort forløb med fokus på , hvordan man analyserer og fortolker en novelle. Forløbet kommer ind på de væsentligste danskfaglige begreber der brugers i forbindelse med en  analyse og fortolkning (personkarakteristik, tematik, komposition mm) . Forløbet afsluttes med en skriftlig aflevering af en analyse og fortolkning af novellen Solstrålen eller 10 min i vor tid. Analysen af de nutidige noveller skal klæde eleverne på til analysedelen i DHO:   
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 periodelæsning


I de kommende moduler skal vi i samarbejde med historie gennemgå et historie og dansk oversigtsforløb. I forløbet gennemgår vi de forskellige litteraturhistoriske perioder og kigger på genrer-og motiver, der er repræsentative for de litteraturhistoriske perioder. Oversigtsforløbet i dansk vil have fokus på vikingetiden, middelalderen, barokken, oplysningstiden, romantikken og det moderne gennembud.  I historie vil fokus være på magtstrukturer og deres påvirkning af mennesket, og i dansk ligger fokus på fortolkninger af individets forhold til skiftende instanser: Slægten, Gud, fornuften, nationen og det politiske fællesskab. Målet er, at forløbet skal give eleverne et kendskab til de forskellige litteraturhistoriske perioder og deres særpræg og dermed danne udgangspunkt for deres videre arbejde i AT-forløbet og historie- dansk opgaven.  
Vi skal bl.a. læse sagatekster og folkeviser, og tekster af Holberg, Oehlenschläger, Brandes, Pontoppidan.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 det moderne gennembrud

I de kommende moduler skal vi arbejde med det moderne gennembrud, perioden 1870-1910. Undervisningen fokuserer på, at give jer et indblik i- og forhåbentlig et lille overblik over centrale strøminger i perioden. I timerne skal vi arbejde med periodens største forfattere som bl.a. Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Amailie Skram, Henrik Ibsen og selvfølgelig Gorge Brandes - der igangsatte det moderne gennembrud i DK. Emnerne er arv og miljø, industrialisering og landproletariatet, kvinderettigheder og sædelighedsfejden. I skal også arbejde lidt med skrivestilen impressionismen og med naturalismen. Målet er at I bl.a. kan se hvorledes denne periode adskiller sig markant fra perioden romantikken på en lang række væsentlige punkter. Vi afslutter forløbet med værket Et Dukkehjem.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 baseret på virkelige hændelser


I forløbet her skal vi arbejde med autofiktion/biografisk læsning og andet litteratur der er baseret på virkelige hændelser. Her er fokus sammenblandingen af fiktion og fakta (biografisk materiale) og hvilke problematikker denne sammenblanding fører med sig.
Vi skal arbejde med forfattere som Yahya Hassan, Casper Eric, Erling Jepsen og Madame Nielsen. Vi skal diskutere, om der skal være grænser, når kunsten gør brug af biografisk materiale- er det fx. ok at udlevere sig selv og sine nære? Mange af  forfatterne bruger meget  bevidst læsernes fascination af og jagt på den biografiske sandhed i deres mediepromotion af værket og spiller åbenlyst på dobbeltkontrakten.
Vi afslutter forløbet med en mester i performativ biografisme,  forfatteren Madame Nielsen/Claus Beck Nielsen/ Das Beckwerk, hvis leg og  iscenesættelse af egen identitet føres ud i ekstremer, faktisk så langt, at han begår ’selvmord’ på sin figur, og iscenesætter dennes begravelse, samt også optræder som  'kvinde'.
(så du månen Daniel?)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 dokumentarfilm- fakta- og fiktionskoder

Vi skal i de følgende moduler arbejde med dokumentarfilmen, med primært fokus på forskellige dokumentargenrer og fakta og fiktionskoder. Vi skal bl.a. arbejde med forskellige hybridgenrer og genrebestemme forskellige klip fra diverse dokumentarfilm i forskellige genrer: Den dybdeborende, observerende, deltagende, poetiske, og reflekterende dokumentarfilm. Vi skal se klip fra Armadillo, en fremmed flytter ind, prinsesserne på blokken, Muldvarpen mm Efterfølgende går vi lidt mere i dybden med en analyse af Testamentets fakta of fiktionskoder samt filmtekniske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 værklæsning: Bavian af Katrine Marie Guldager

Lille forløb med læsning af værket Bavian af Naja Marie Aidt. Efter vi i klassen har analyseret et par noveller fælles, og et kort forløb om de særlige karakteristika ved den moderne og traditionelle novelle, skal I i grupper analysere og fremlægge en novelle. Fokus: fortæller, tematik, økonomisering med oplysninger, tomme pladser, plottype, person-og miljøkarakteristik. I skal i den forbindelse bruge teori omkring forskellen på den moderne og den traditionelle novelle.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Den levende journalistik

I de næste moduler skal vi arbejde med den levende journalistik, og se på, hvordan journalistikken anvender greb fra den litterære verden og gør op med den mere traditionelle journalistiks ’objektive’ faktaprægede journalistiske skrivestil og tilgang til stoffet for at fange læserens interesse og fortælle historier på nye måder.

Vi skal især arbejde med genren 'den fortællende journalistik' (herunder hører new journalism og gonzo-journalistik), der opstod i 60erne -70erne og vi skal se på, hvordan denne genre låner af den litterære ’værktøjskasse’ bl.a. med sine sceniske -læserinddragende beskrivelser og ofte utraditionelle fortællerforhold.

Forløbet starter med at vi analyserer det moderne gennembruds forfatter Herman Bangs (1800tallet) reportage ’Branden’, med henblik på at finde fortællende journalistiske træk i hans skrivestil. Herefter bevæger vi os over i den fortællende journalistiks yderpol med gonzo-journalistikken, og her skal vi arbejde med den amerikanske vanvittige, maniske og syrede journalist Hunter S Thomsons tekster.  Vi skal også arbejde med den danske journalist, Morten Sabroe, der af mange ses som den, der mest gennemført har taget arven op fra bl.a. gonzo-journalistikken med sine humoristiske og crazy og til tider rablende artikler. Til slut i forløbet bevæger vi os op i nyere tid og skal arbejde med et auddrag af Ser du månen Daniel af Journalistem Puk Damsgård og se på, hvordan hun formidler den barske historie om Daniel der tages tilfange af ISIS og udsættes for tortur.  
Forløbet vil også have enkelte skriveøvelser bl.a. med fokus på show-it teknikken.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Det moderne menneske-l90erne til nyere tid


Forløbet her starter ud med 90erne og har fokus på den minimalistiske skrivestil,  og vi skal læse noveller af minimalistiske 90er forfattere som Simon Fruelund og Helle Helle. Vi skal også arbejde med andre centrale forfattere i slut 90erne og 00erne: Sonnergaard og Ejersbo, der begge kan ses som repræsentanter for en mere rå og samfundskritisk realismetradition. Sonnergaard er særlig interessant fordi han med sin dirty- realisme forholder sig kritisk til klassesamfundet, mens Ejersbo vender blikket ud ad mod bl.a. Afrika. Fra nyere tid, skal vi bla. læse Katrine Marie Guldager og  David Læby og Theis Ørntoft, der alle på hver deres måde tematiserer det moderne menneske og dets udfordringer.

Centrale begreber:
minimalisme, registrerende jeg-fortæller, dirty realism og klassekritik, sprog spejler identitet og gruppetilhørsforhold, sympatisk realisme, nydelsens ideologi, den moralsk tvivlende melankoliker, upålidelig fortæller og usolidarisk fortæller.  

       

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Det moderne menneske-l90erne til nyere tid

del 2:
Vi fortsætter forløbet fra sidste år om moderne menneskers dilemmaer. og bevæger os videre ind i 00erne og 10erne og skal arbejde med en tekst af Ejersbo, en forfatter der ligesom Sonnergaard.,  kan ses som repræsentant for en mere rå og samfundskritisk realismetradition, men modsat Sonnergaard og Helle Helle mm vender Ejersbo blikket ud ad mod bl.a. Afrika og fokuserer på globaliseringens udfordringer. Fra nyere og nyeste tid, skal vi bl.a. læse Katrine Marie Guldager og  David Læby og Glen Bech, der alle på hver deres måde tematiserer det moderne menneske og dets udfordringer. Vi skal også omkring moderne kampagner/reklamer og se på, hvordan også  de ændrer udtryk og  udfordres i en senmoderne tid.

Centrale begreber:
minimalisme, registrerende jeg-fortæller, dirty realism og klassekritik, sprog spejler identitet og gruppetilhørsforhold, realisme, autenticitetsmarkører, nydelsens ideologi, globalisering, kynisme og den moralsk tvivlende melankoliker, upålidelig fortæller/usolidarisk fortæller, kampagner/reklamer.  



       

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Rap og sprog

I dette forløb skal vi arbejde med RAP. I skal lære om de forskellige rapgenrer,og arbejde med rap med et sprogligt fokus, herunder rimstrukturer, slang, sprogbilleder mm .

Vi starter ud med at se klip og at arbejde med RAP fra rappens spæde start i USA , hvor vestkyst- og østkyst rappen battlede om status og magt og NWA politiske tekster var populære. Derefter er DK og dansk rap i fokus og vi skal arbejde med enkelte tekster fra den tidlige 90er rap og frem mod nyere tid. I skal skrive et diss track, hvor I disser noget /nogen med inspiration i kendte danske og amerikanske diss tracks.

Fra 90erne og frem har der været en ongoing debat om rap og sexisme, og vi skal arbejde med stemmer i den debat, der beskylder dansk rap for at være sexistisk og misogyn ,og stemmer, der forsvarer den totale kunstneriske frihed og ytringsfrihed . Denne debat er blevet ekstra interessant efter at en række kvindelige rappere som fx. Tessa  og Nikoline, Cardi B er kommet til, fordi de netop leger med kønsrollerne, iscenesætter sig selv som dominant og på samme vis som de mandlige rappere har et eksplicit sexfikseret og groft sprog. I skal arbejde med diverse rap -tekster men også selv diskutere og finde frem til jeres ståsted i denne debat.
Afslutningsvis skal vi arbejde med et nyere fænomen inden for dansk rap , nemlig at folk som Gili, Sivas mm har gjort deres indtog på hitlisterne og de har det tilfælles, at de kommer fra indvandrermiljøer og eksplicit bruger deres autentiske 'perkersprog'  i mere traditionelle gangstaprægede tekster, men også mere poetiske og danssable universer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 realisme og modernisme

Vi skal i gang med et lille forløb om realisme og modernisme primært i litteraturen.
Vi starter forløbet med at indkredse, hvad realisme er (Bænken og Nexø), for herigennem bedre at kunne identificere ’modpolen’ modernismen og de særlige træk der karakteriserer modernismen (og tekster med modernismetræk).  Vi skal både arbejde med tom Kristensens 20er ekspressionisme,  60er-modernismen i form af Peter Seeberg, og Benny Andersens tekster og 80er modernismen i form af Strunges digte.  
Forfatterne repræsenterer, hver på deres måde, modernismens søgen efter at afspejle og bearbejde de nye modernitetserfaringer og opgøret med de gamle ideologier og traditioner samt lysten til at være moderne, eksperimenterende og provokerende.

Afslutningsvis skal vi arbejde med værket: Jeg er en hær af Lars Husum og kigge på bogen realisme men også modernismetræk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 reflekterende artikel

vi skal i gang med at arbejde med en ny genre- den reflekterende artikel. se forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Eksistentialisme

Eksistentialisme er en filosofisk og litterær retning, der har sit udspring i Frankrig i 1940 og 50erne. Men som filosofisk retning har den sine rødder hos filosoffen Søren Kierkegaard (stadielæren). Eksistentialismen tager udgangspunkt i individets evne til at reflektere over sig selv, sit eget liv og tage ansvar for sine valg. Retningen vinder bl.a. indpas for forfattere i efterkrigstider, fordi den fokuserer på menneskets mulighed for at træffe afgørende valg  og dermed tage ansvar for udøvelsen af ondskab i krigssituationer.  
   
Vi skal arbejde med forskellige tilgange til den eksistentialistiske tilværelsesfortolkning, herunder den ateistiske og den religiøse eksistentialisme. Vi skal arbejde med den ateistiske eksistentialisme-tilgang, ved at analysere 'absurde' tekster af bl.a. Peter Seeberg, filosoffen Kafka. Tilfælles har de en forestilling om, at mennesket ikke rummer en Gud- eller naturgiven medfødt essens, at verden er (Husk på Sisyfos). Den anden eksistentialistiske tilgang er religiøs, og her skal vi arbejde med forfattere som Kierkegaard, Martin A. Hansen (Heretica) (og Karen Blixen). Vi slutter af med nyeksistentialismen og læser Huden er et elastisk hylster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Det onde og fortrængte

Et kort forløb, hvor vi samler op på diverse genrer (taler, folkeeventyr, noveller) hvis tekster alle har fokus på det onde og fortrængte. Vi skal bl.a. arbejde med Freuds personlighedsmodel og Svendsens ondskabstyper.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Forløb#19

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer