Holdet 2022 id/vz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Lone Herold Baltsersen
Hold 2022 id/vz (1vz id/1, 2v id, 3v id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 opvarmning til musik
Titel 2 bordtennis og motivation
Titel 3 Pickleball. Forspænding og historie
Titel 4 Volleyball og springtræning + (Galladans)
Titel 5 "Vild med dans"
Titel 6 Ekskursion Beachvolley Bellevue Strand
Titel 7 Musik & bevægelse som træningsmetode. Træn.projekt
Titel 8 Badminton & danskernes motionsvaner
Titel 9 Boldspil Futsal
Titel 10 Repetition af eksamensforløb
Titel 11 .

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 opvarmning til musik

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 bordtennis og motivation

I forløbet har fokus været på tekniske of taktiske færdigheder i bordtennis.
Eleverne skal kunne reglerne i både single og double.

Teknisk har der været undervist i servetyper, skrueformer, prikbold, forhånds- og baghåndskontra, forhåndsloop og smash.

Eleverne har læst en kompendium om motivation i forbindelse med forløbet og skal kunne redegøe for de forskellige motivationstyper der knytter sig til idræt.

Læst/video ca 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pickleball. Forspænding og historie

Pickleball
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil samt til spillets oprindelse og udredelse. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink, lob og smash. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
At opnå en rimelig grad af spilforståelse.

Teori om forspænding:
Hvad er forspænding?
Hvordan og hvorfor udføres forspænding?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Volleyball og springtræning + (Galladans)

Træningsprojekt og beach volleyball

Træningsprojekt:
Individuelt træningsprojekt med fokus på aerobe træningsformer til forbedring af ens maksimal iltoptagelse, og dennes betydning for individets sundhed. Herunder planlægning, praktisk gennemførelse og refleksion af egen træning og fysiske form.
Selvtræning mindst 3 gange om ugen. Træning i moduler på MTB.
Træningsforløbet startes og afsluttes med konditionstest: intervalløbetest.
Forløbet afsluttes med individuel rapportaflevering.

Teoretiske mål;
Viden om aerobe træningsprincipper herunder kontinuerlig og intervaltræning med moderat og højtintens arbejdsbelastning (herunder puls og Borgskala) for at forbedre maksimal iltoptagelse.
Viden om konditallet betydning for sundheden herunder alderens og kønnets betydning for konditallet.

Tekniske mål
Vise kontrol og balance på cyklen både i tempo men også i langsomme øvelser. Brug af korrekt teknik ved op- (vægten forover) og nedkørsel (vægten bagover) på bakker samt korrekt brug af gear undervejs. Vinkelret på rødder og andre udfordringer samt brug af vægtforskydning under sving inkl. vandrette pedaler. Holde balance på cyklen ved katastrofeopbremsninger samt andre samarbejds- og småøvelser.

Sociale mål
Indgå på med positiv energi og støtte op om de andre ryttere. Passe på hinanden og holde afstand under kørsel.

Fysiske mål
Kunne indgå i forskellige cykeløvelser og småkonkurrencer med tempokørsel. Kunne vise tydelige accelerationer og opretholde et moderat teknisk niveau under kørsel i skoven. Kunne give sig selv fysisk under diverse pulsøvelser på cykel.

Beach volleyball:

BEACHVOLLEYBALL:
Teknik: Teenslag (gribe-kastebevægelse), baggerslag, fingerslag, serv (underhånd, overhånd), modtagning (baggerslag, tomahawk, knuckle), angreb med/uden tilløb (slag/smash, shoots, cobra, knuckle), samt lidt blokade.
Fokus på bevægelse i forhold til bolden og underlaget, samt bevægelser uden bold/når man ikke er i spilhandling.
Der spilles med teenslag (gribe-kaste) for at forøge samspillet og succesraten -  hvilket positivt forøger glæden ved spillet.

Teknik trænes i både simple og i mere komplicerede øvelser.

Taktik.
I beachvolleyball spilles både i mindre hold 2-4 spillere pr hold på mindre baner, samt 6 mod 6 på fuldbane, hvilket influere på opstillingen i både forsvar og angreb.
2 mod 2: her spilles både i forsvar og angreb i fladt - ved siden af hinanden
3-6 spillere: har spilles med hæver fra position 3 og med blokade,

Fokus i det færdige spil er bevægelse på banen, samspil, forståelse for spillet samt spilglæde.

Diverse videoer bl.a. fra hjemmesiden:
http://uvolley.dk/teknik?id=97


Repetition af galladans fra 1g
Fokus på koreografi, musikforståelse og udtryk.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 "Vild med dans"

"Vild med dans"

I grupper vælges frit mellem forskellige former for danse og dansestile - eksempelvis pardanse og gruppedanse.
Koreografiernes kan være bundne eller selv koreograferende.

Følgende danse valgt:
- Salsa
- Cha cha cha

Fokus på udførelse og rytmeforståelse, samt på teknik og udtryk.

Grupperne præsenterer arbejder med deres danse.

Forløbet afsluttet med "Vild med dans"-visninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ekskursion Beachvolley Bellevue Strand

Repetition af eksamensforløb med fokus på de valgte discipliner til eksamen.
Fokus på det praktiske arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Musik & bevægelse som træningsmetode. Træn.projekt

Musik & bevægelse som træningsmetode. inklusiv træningsprojekt

Træningsprojekt:
Individuelt træningsprojekt med fokus på aerobe træningsformer til forbedring af ens maksimal iltoptagelse, og dennes betydning for individets sundhed. Herunder planlægning, praktisk gennemførelse og refleksion af egen træning og fysiske form.
Selvtræning mindst 3 gange om ugen.
Træningsforløbet startes og afsluttes med konditionstest: intervalløbetest.
Forløbet afsluttes med individuel rapportaflevering.

Teoretiske mål;
Viden om Aerobe træningsprincipper herunder kontinuerlig og intervaltræning med moderat og højtintens arbejdsbelastning (herunder puls og Borgskala) for at forbedre maksimal iltoptagelse.
Viden om konditallet betydning for sundheden herunder alderens og kønnets betydning for konditallet.

Musik og bevægelse som træningsmetode
Forskellige typer og sværhedsgrader af koreograferede bevægelser til musik som træningsmetode
Steptræning, aerobic, Sommerfuglen, Virginia Reel og Troika.
Eleverne udarbejder i grupper små serier af aerobic og steptræning, der efterfølgende sammensættes til en samlet fælles serie

Fokus på den fysiske aktivitet og træningseffekten, samt på brugen af musikken og musikforståelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Badminton & danskernes motionsvaner

Badminton og danskernes motionsvaner.

Badminton
Faglige mål for forløbet
At eleverne opnår tekniske og taktiske færdigheder til at spille single på halv bane evt. double. Dvs. kan sætte spillet i gang med en serv og returnere bolden med variation i korte og lange bolde og søge at sætte modstanderen under pres.

Tekniske mål
Udgangsgreb og baghåndsgreb, Lang singleserv med vægtoverførelse. Kort evt. lang double baghåndsserv. Basal clear-bevægelse evt. drop fra baglinje med fokus på siden til nettet og vægtoverførelse under slaget, benarbejde til clear inkl. saksebevægelsen med vægtoverførelse uden bold. Lige netdrop i forhånd og baghånd inkl. benarbejde med forspændingshop og stemskridt til nettet samt evt. lob.
Evt. kendskab til smash med fokus at ramme bolden højt og foran kroppen..

Taktiske mål
Kendskab og brug af spillecentrum samt stemskridt, brug af banens dybde evt. bredde, søge at afgøre duellen (nedadgående slag), viden om regler og pointsystemet i single og evt. doublespillet.

Sociale mål
Indgå i samarbejdsrelationer med makker og modstander i god fairplay ånd under spil.

Teori:
Badminton Elev kompendium: side 3, ?, ?
Diverse dokumenter om regler og progressionstrappe: 1,5 sider.
Diverse links om teknik og taktik: ? sider

Teori i alt ca ?sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repetition af eksamensforløb

Repetition af eksamensforløb med fokus på de valgte discipliner til eksamen.
Fokus på det praktiske arbejde.

Valgte forløb:

Eksamensdiscipliner, som klassen har valgt:

Musik & bevægelse:
-Opvarmning & hjertekredsløb.
-Musik & bevægelse som træningsmetode (inkl. træningsprojekt).

Klassiske & nye idrætter:
-Pickleball & forspænding.
-Badminton & danskernes motionsvaner.

Boldspil:
-Volleyball & springtræning.
-Futsal.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 .

.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer