Skive College
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive College
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet H22btid DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Skive College
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
H22btid DA (
H22btid DA
,
H22btid DA
,
H22btid DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Barndom og ungdomsliv
Titel 2
Det uhyggelige
Titel 3
Litteraturhistorie
Titel 4
Litteraturhistorie
Titel 5
Dansk hiphop
Titel 6
Vinkler på virkeligheden
Titel 7
Litteraturhistorie II
Titel 8
Nyeste tid
Titel 9
Repetition: Helte og Skurke
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Barndom og ungdomsliv
Forløbet har haft et særligt fokus på novellegenren og på Tove Ditlevsens og Thomas Korsgaards forfatterskaber. Eleverne er desuden blevet præsenteret for den psykoanalytiske og den biografiske metode, som er blevet anvendt på nogle af teksterne. Også syndefaldsmyten er blevet anvendt i analysen og perspektiveringen af flere af teksterne.
Indhold
Kernestof:
Kære alle. Jeg glæder mig til at møde jer. I skal i gang med nogle portrætartikler i dag. Mvh. Marie
Øjne, der ser
Syndefaldet i billeder
Fortolkninger af Adam og Eva
Medbring headset til mobiltelefonen.
Den blomstrende have.aac
Novellesamlingen "Tyverier" skal være læst til i dag. Medbring novellesamlingen til modulet.
Projektarbejde_Tyverier.docx
I skal arbejde videre med Tyverier-projektet, så medbring novellesamlingen.
I skal arbejde videre med Tyverier-projektet, så medbring novellesamlingen. Den skal også afleveres i dag!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Det uhyggelige
Forløbet har haft et dobbelt fokus, da fokusset har været dels på menneskers fascination af det uhyggelige gennem arbejdet med Mathias Clasens forskning, dels på uhyggelige tekster gennem tiden. Flere af teksterne er blevet analyseret i en litteraturhistorisk kontekst.
Indhold
Kernestof:
Det kolde bord.pdf
Padlet
Clasen - Derfor elsker vi rædsel gys og monstre.pdf
Det uhyggelige_intro og overblik.pptx
Til brug i timen:
Glasskabet.pdf
Lav opgaverne til folkevisen "Germand Gladensvend" (se nederst i dokumentet).
Glasskabet_spørgsmål.docx
Læs novellen "Glasskabet" til i dag. Hav Freuds personlighedsmodel i baghovedet, når du læser den.
H.C Andersen: Skyggen (1847)
Læs de 9 første afsnit af eventyret "Skyggen". I skal kunne fortælle, hvad det handler om.
Arbejdsspørgsmål til Skyggen.docx
5.8 PodcastsHej btid. Jeg bliver muligvis lidt forsinket her til morgen. I kan sætte jer til at læse om podcasts (se link) - dog ikke afsnittet Typer af podcastdokumentarer. Vi ses snart.Kh. Marie
Weitze, Charlotte: Villy
Charlotte Weitze_forfatterweb (noter).docx
Undre-spørgsmål til Villy.docx
Hosekræmmeren_Blicher.pdf
Spøgelsesbilist.pdf
Genlæs "Hosekræmmeren" (uddrag) til i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Litteraturhistorie
Der har været et særligt fokus på den litteraturhistoriske periode det moderne gennembrud, herunder særligt temaerne klasse og køn.
Indhold
Kernestof:
Lav kommaøvelsen (øvelse 6) - den afleveres til ML i dag.
Litteraturhistorie - renæssance og barok.pptx
Gruppearbejde_En kongelig affære.docx
Læs om oplysningstidens genrer og besvar spørgsmål 12-19.
Oplysningstidens genrer
Ludvig Holberg: repræsentant for oplysningens tanker i Danmark
Til brug i timen: Hvorfor drikker Jeppe?
Guldhornene.docx
Third Ear: 001 - Guldhornene on Apple Podcasts
Lyt podcasten om guldhornene færdig (de sidste 25 min.).
4.6 Rim og rytme
4.2 Sproglige billeder
Besvar de fem første spørgsmål til romantikken. Svarene kan findes i de to første afsnit under romantikken.
Lav opgave 1-4 til Grundtvigs "Danmarks trøst".
nordiske sprog | lex.dk – Den Store Danske
Ja, vi elsker dette landet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Litteraturhistorie
Indhold
Kernestof:
Læs om det moderne gennembrud og besvar spørgsmål til perioden og livssynet (se PPT).
Til brug i timen: Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
Besvar spørgsmål 1-7 til "Naadsensbrød". De af jer, der ikke var der i modulet i fredags, bliver selvfølgelig nødt til at læse novellen først.
Drama og Et dukkehjem.docx
Et dukkehjem_opgaver.docx
Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke
Læs om "Køn og ligestilling" og besvar spørgsmål 25-30.
Victoria Benedictsson: Ud fra Mørket
Til brug i timen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dansk hiphop
Fokus har været på sprog og stil samt rim og rytme. Desuden har begreberne intertekstualitet og semantiske sammenhænge spillet en væsentlig rolle.
Indhold
Kernestof:
Tekstnærhed.docx
Vi gennemgår spørgsmålene til dokumentarfilmen om dansk hiphop. Dokumentaren kan (gen)ses på mitcfu.
Introduktion_Bogen Det' sprog til et beat.pdf
Spørgsmål til introduktionskapitlet i bogen Det' sprog til et beat.docx
Husker du... Da hiphop indtog hitlisterne_elevernes svar.docx
Sproget i hiphop-tekster.pptx
Til brug i timen: Black Power_analyse.docx
ID'erne bedes læse om sproget i hiphop-tekster (se vedhæftede PPT), fordi I ikke var til stede sidste gang.
Black Power_analyse.pptx
Betalt_Tessa.docx
Betalt_Opgaver.docx
Til brug i modulet:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Vinkler på virkeligheden
Der har været et særligt fokus på meningsjournalistik og dokumentarfilm.
Indhold
Kernestof:
Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen
Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring
Mediehistorie_ordbank.docx
5.1 Avisjournalistik
Læs til og med vinkling.
Søstrene Grene vil gøre krisen til en fordel_JP.pdf
Opgave til nyhedsjournalistik.docx
Læs om og tag noter til argumentation (opgaverne skal ikke laves).
Kronik_Fed humor.pdf
Til brug i timen:
Husk pas
Analyse og vurdering af selvvalgt kronik i makkerskabsgrupper.docx
Husk at have jeres fremlæggelser om kronikkerne færdige til i dag.
Tv som medie_tv-nyheder.pptx
Foretag en analyse af nyhedsindslaget "Irans angreb på Israel" fra d. 14/4-24 (DR), se slide 4 i PP.
DRTV - TVA: Iran angriber Israel
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary
Gruppearbejde_Armadillo.docx
Hvis I ikke blev færdige med at læse om dokumentarfilm i modulet sidst, bedes I gøre det til i dag.
Følgende grupper skal til samtale i dag:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Litteraturhistorie II
Fokus på -ismer
Indhold
Kernestof:
Martin Andersen Nexø Lønningsdag.pdf
Læs om folkelig realisme og socialrealisme. I bedes også have læst novellen "Lønningsdag" (sidste modul).
Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs (systime.dk)
Arbejdsspørgsmål til Lønningsdag.docx
Af Pelle Erobreren.pdf
Oktobernat.pdf
Det folkelige gennembrud.pptx
Det moderne samfund
1900-tallets stilretninger
Tidlig modernisme (1890-1945)
Skriveøvelse på klassen
Ekspressionisme.pptx
Tidlig modernisme - ekspressionisme
Det moderne samfund | Litteraturhistorien – på langs og på tværs (systime.dk)
Tidlig modernisme (1890-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs (systime.dk)
I arbejdede med to tekster af Ditlevsen i 1.g
Billedsprog, stilfigurer og klangfigurer.docx
arbejdsspørgsmål til Barndommens Gade.docx
Barndommens gade - digt.pdf
Ditlevsen
Tove Ditlevsen | Danske forfattere (systime.dk)
Paradisæblerne af Martin A. Hansen.pdf
Efterkrigsmodernisme (1945-1960) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs (systime.dk)
Paradisæblerne - arbejdsspørgsmål.docx
Peter Seeberg - Patienten.pdf
De blå øjne - uddrag Karen Blixen.pdf
Vi ser jeres videoer med Karen Blixen og Peter Seeberg
Vi genlæser "Livet i badeværelset" og gennemgår digtet.
60’er-modernisme (1960-1970) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs (systime.dk)
Heretica-modernisme vs. konfrontationsmodernisme
Perioden 1960´erne og 1970´erne - rettet.pptx
Nyrealisme (1965-1980) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs (systime.dk)
Vita Andersen Hvad tror du jeg tror.pdf
Skriveøvelse retur
fredag lørdag søndag.pdf
Opgave til Vita Andersens digt.docx
Arbejdsspørgsmål til Hvad tror du jeg tror.docx
Tidstavle til litteraturhistorie H22BTID.docx
Opsamling litteraturhistorien
HINT.
Test i modernisme og realisme
7. 1890-2000: Modernisme og realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Tidstavle til litteraturhistorie.docx
Husk Hint-spillekort
3.7 Litterære metoder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Som englene flyver.pdf
3.7 Litterære metoder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (systime.dk)
PPT - læsning af "Som englene flyver" ud fra forskellige litterære metode
Arbejdsark til Fasaner Helle Helle.docx
Minimalisme og modernistisk lyrik (1990-2000) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Læs om kortprosa
Kortprosa | Dansk på ny (Læreplan 2017)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Nyeste tid
Særlig fokus på tendenser i nyeste litteratur. Herunder autofiktion.
Indhold
Kernestof:
Sex.pdf
Det 21. århundrede | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Yahya Hassan - Barndom.docx
Autofiktion.pptx
Tendenser i den nyeste litteratur | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Fokus på forfatteren Leonora Christina Skov
Den, der lever stille af Leonora Christina Skov.pdf
I skal forberede jer godt til testen i romanuddraget, som I arbejdede med sidste gang.
Grupper:
Korsgaard - spørgsmål til kapitlerne.docx
Medbring romanen - I får resten af tiden til at læse og arbejde med arbejdsspørgsmålene. Jeg er desværre hjemme med Viggo, som er syg. God arbejdslyst
Korsgaard - spørgsmålene skal afleveres inden dette modul.
Korsgaard
I skal fremlægge for mig.
Olga Ravn: Mit arbejde | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Tendenser i samtiden.docx
Olga Ravn Mit arbejde.docx
Genlæs lektien fra sidst.
Vi ser "Klovn" og taler autofiktion
I skal være klar med arbejdsspørgsmål og fremlæggelse - en tilfældig, heldig gruppe må fremlægge :-)
Klovn - opgaven, som vi talte om sidste gang.
Afsnit
Tendenser i samtiden (1).docx
”Torka aldrig tårar utan handskar”
Læs ”Torka aldrig tårar utan handskar” s. 26-35 i nedenstående kompendie. Arbejdsspørgsmålene er ikke lektier.
det nemme og det ensomme.pdf
Billedsprog, stilfigurer og klangfigurer.docx
Det nemme og det ensomme.docx
Caspar Erics digt "Jeg Refresher" fra digtsamlingen 7/11
Grupper fra sidste gang - husk arbejdsspørgsmålene er klar ved timens start :-)
I skal have læst "Det nemme og det ensomme"
DANSK A - H22BTID - AKD - 250225.docx
"Det nemme og det ensomme" af Asta Olivia Nordenhoff
Tak for nu. AKD giver kage :-D
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Repetition: Helte og Skurke
Repetition af skønlitteratur, sprog og medier (kortfilm)
Indhold
Kernestof:
Jesper Wung-Sung Hovedet.pdf
Så er AKD sendt på barsel og jeg overtager danskundervisningen. Det glæder jeg mig til. Vi kører et repetitionsforløb her til slut, hvor vi møder de forskellige genrer, som I har arbejdet med. Forløbet hedder Helte og skurke. Vi ses.
Morten Nielsen Det hellige mod.pdf
Noget om helte.pdf
Når mænd græder Rahim.pdf
Når mænd græder.mp4
Vær en hverdagshelt.pdf
Afsnit
https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns&t=19s
Sværvægter.mp4
Vi tager lige et par kortfilm mere og lidt teori
Instruks.docx
Dansk-2-2020-2014-Litteratur Nexø Sevilla.pdf
OBS: Teksten er 6,1 sider - til eksamen må teksten være max 5 sider a 2400 anslag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494288441", "T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494288441", "H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56494288441" }