Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Skive College
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
H24vf ps2 (H24vf ps2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Barndommens betydning
Formålet med dette tema er, at eleverne stifter bekendtskab med teori fra udviklingspsykologien. Indledningsvist i forløbet diskuterer vi, hvorvidt vores personlighed er forankret i arv eller miljø. I denne forbindelse arbejder vi med femfaktormodellen og eleverne prøver selv en personlighedstest. Vi reflekterer ligeledes overfladisk over fordele og ulemper ved en personlighedstest. I forlængelse heraf arbejder vi med barnets normale udvikling, og eleverne præsenteres i denne forbindelse for Eriksons psykosociale udviklingsteori samt Bowlbys tilknytningsteori. Herudover beskæftiger vi os også med, hvad der sker, når udviklingen slår fejl, og i denne forbindelse arbejder vi med tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt. I denne forbindelse arbejder vi med ”Er du mors lille dreng”. Afslutningsvist arbejder vi med psykopati og omsorgssvigt og bruger her Peter Lundin som caseperson. Dette skaber ligeledes en god overgang til vores næste forløb som er ondskab.
Problemformulering: Hvad betyder vores barndom for vores personlighed som voksne?
Eleverne præsenteres for problemformuleringen indledningsvist, og denne fungerer ligeledes som afslutning på hele forløbet. På denne måde lærer eleverne også at arbejde problembaseret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ondskabens psykologi
Formålet med forløbet er, at eleverne skal kunne redegøre for og psykologiske teorier (bl.a. i forhold til stereotyper, fordomme og ondskab). Eleverne skal tilegne sig viden om, hvorledes den videnskabelige psykologi kan anvendes til at belyse komplekse emner, bl.a. gruppepåvirkninger. Endelig skal forløbet styrke elevernes studiekompetencer, når det drejer sig om analytiske evner og mundtlige færdigheder. Forløbet vil blandt andet være præget af lærerstyret undervisning, særligt i de indledende moduler. Derudover vil dette forløb byde på vekslende arbejds- og undervisningsformer. Eleverne vil komme til at arbejde både individuelt (besvarelse af spørgsmål), parvis (diskussion) og i grupper (besvarelse af spørgsmål, elevoplæg), og læreren vil holde oplæg, stille spørgsmål og lægge op til diskussion.
Problemformulering: Når ingen mennesker ser sig selv som onde eller ønsker at være onde (selv ikke terrorister som Breivik eller Islamisk Stat), hvordan kan det så være, at der sker så meget ondt i verden?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ungdom og identitet
I dette forløb bliver eleverne præsenteret for en række psykologiske teorier samt psykologiske problemstillinger, som finder sted i det senmoderne samfund. Eleverne bliver først og fremmest klogere på, hvad identitet er, og hvorfor identiteten for alvor dannes i ungdomsperioden. Derudover bliver de også gjort opmærksomme på, hvilke udfordringer det senmoderne samfund skaber for identitetsdannelsen. Eleverne vil blive præsenteret for Erikssons identitetsforståelse og Thomas Ziehe og Pierre Bourdieu, når vi ser på individet i senmoderniteten. Identitetsbegrebet vil også blive belyst ud fra en række andre vikler, herunder den narrative forståelse af identitet, digital identitet og kønsidentitet. Afslutningsvist på forløbet vil vi belyse en række særtræk og udfordringer i senmoderniteten og prøve at forstå deres psykologiske baggrund; narcissisme, selfies, ansvarspres og anoreksi.
Forløbet er bygget op omkring følgende problemformulering:
Hvad er identitet, hvorledes skabes identitet og hvordan er betingelserne for at skabe identitet for nutidens unge?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kan du stole på din hjerne?
Formål:
I dette forløb skal eleverne kunne redegøre for og psykologiske teorier inden for den kognitive psykologi, herunder hurtig og langsom tænkning, hukommelse, opmærksomhed etc. Eleverne skal tilegne sig viden om, hvorledes den videnskabelige psykologi kan anvendes til at belyse komplekse emner, bl.a. multitasking og forløbet udmunder i, at vi arbejder med casen ”uskyldig dømt”. I forlængelse af casen skal eleverne forsøge at forholde sig til, hvorledes det kan ske, at man kan blive uskyldig dømt. Vi arbejder ud fra følgende problemformulering i forløbet:
Problemformulering: I det daglige tager vi det for givet at vi kan stole på vores sanser og vores hukommelse – men kan vi egentligt det?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skoleliv
Eleverne arbejder under overskriften skoleliv med henholdsvis læring, motivation, trivsel vs. mistrivsel, stress - især blandt unge og opdragelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726713300",
"T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726713300",
"H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726713300"
}