Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 DA/n (1n DA, 2n DA, 3n DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Portræt I
Introduktion. Eleverne lavede ud fra et eksempel portrætinterview af hinanden med fokus på vinkel og uddybende spørgsmål
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Teater (introtur): Tilbage til for evigt
På introturen i november så vi sammen teaterstykket "Tilbage til for evigt" på Blaagaard Teater med efterfølgende samtale med instruktør og skuespiller. Eleverne lavede analyse og fortolkning af stykket i modulet og sammenlignede med stykket Maskerade, som de havde set i grundforløbet på Grønnegårdsteatret ift. klassisk teater og eksperimenterende teater i stil og udtryk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Portræt II
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Folkeviser, eventyr og psykoanalyse
Arbejde med folkeviser med fokus på tryllevisen. Vi havde fokus på begreberne og kendetegnene syrebadsteknik, ekspansionsteknik, tryllevise, formelsprog, overgange som tema, overnaturlige væsener, folkevisens tre faser.
Dernæst kort introduktion til Freuds psykoanalyse, og hvordan den kan bruges i fortolkningen af trylleviser.
Vi arbejdede desuden med folkevisernes form og deres oprindelse som sungne viser, der blev danset til.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Karen Blixen og folkeeventyr
Læsning af to af Karen Blixens noveller, Ringen og De blaa Øjne, i lyset af forløbet om folkeviser og viden om folkeeventyr og herunder mere dybdegående introduktion til psykoanalytisk analysemetode.
Først i forløbet så vi filmen Black Swan (2012) og analyserede den ift. dens brug af eventyrtræk og som eksempel på en film, der benytter mange symboler, der lægger op til en psykoanalytisk fortolkning.
Vi så som perspektivering dokumentaren Blixen bag masken, som omhandler Karen Blixens dyrkelse af det okkulte.
Derudover arbejde med skriftlig analyse og fortolkning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nyhedsgenrer og reportage
Medieforløb om nyhedsjournalistik med udgangspunkt i de etablerede dagblade (trykt og online). Vi arbejdede bl.a. med nyhedskriterierne, vinkling, den omvendte nyhedstrekant (opbygning), artiklens elementer, den enkelte avis som afsender og dens målgruppe, og hvordan dette afspejler sig i sprog og vinkling.
Derunder havde vi særligt fokus på nyhedsgenren reportage og dens kendetegn, og på forskellige fremstillingsformer i en reportage (beskrivelse, kommentar, fortolkning), og hvordan journalisten fortæller (som fluen på væggen eller ved at inddrage sig selv).
Som afrunding skrev eleverne selv en reportage - en kortere som skriveøvelse i timen og sidenhen en aflevering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Romantikken
Kort forløb om romantikken med fokus på universal- og nationalromantik som optakt til DHO-forløbet. Vi analyserede Oehlenschläger 'Guldhornene' og Grundtvig 'Langt højere bjerge' som eksempler på de to romantiske strømninger og havde fokus på begreberne guldaldertanken, organismetanken, det romantiske geni (særligt ift. universalromantikken) og på nationalidentitet (særligt ift. nationalromantikken).
Herunder arbejdede vi med specifikt lyrikanalyse og billedanalyse ved at se på analysemodeller og fagtermer inden for de to discipliner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
DHO-forløb: Arbejderbevægelsens fremkomst
Dansk-historie forløb om arbejderbevægelsens fremkomst.
I dansk havde vi særligt fokus på perioden det folkelige gennembrud, forstået som en forlængelse af perioden det moderne gennembrud, som vi kort talte om i forbindelse hermed.
Det primære har været analyser af malerier fra perioden, af digte og noveller og romanuddrag af Jeppe Aakjær, Pontoppidan, Nexø og Marie Bregendahl.
Vi har set klip fra filmatiseringerne Pelle Erobreren og Du som er i himlen (En dødsnat) som perspektiverende stof og brugt viden om romantikken til at forstå teksterne op imod.
Vi har talt om humanistisk metode - hermeneutik og berørt feltet med konkrete læsemetode som socialhistorisk læsning og biografisk og nykritisk læsning ud fra metodetrekanten.
- - -
Malerier som klassen har arbejdet med i grupper og fremlagt: P.S. Krøyer: "Fra Burmeister og Wains jernstøberi" (1885), Michael Ancher: "Redningsbåden køres gennem klitterne" (1883), Anna Ancher: "En begravelse" (1891), Anna Ancher: "Gammel fiskerkone" (1874-1912), H.A. Brendekilde: "En landevej" (1893), Erik Henningsen: "Sat ud" (1982), L.A. Ring: "Sædemanden" (1910)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Besøg på Statens museum for kunst og afrunding
Besøg på Statens museum for kunst som opsamling på romantik og DHO-forløb. Eleverne udarbejdede og holdt oplæg om malerier fra museets samling fra perioderne romantikken og det moderne/det folkelige gennembrud.
Som afrunding læste eleverne tre digte inspireret af romantikken - af Emil Aarestrup, Søren Ulrik Thomsen og Tobias Rahim - og skulle uden at have kendskab til forfatter og årstal, identificere digtene ift. tid og periode. Vi berørte kort perioden romantisme/sort romantik i den forbindelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kognitive metaforer
Kernestof:
Kasper Lezuik Hansen, "Kort og godt om kognitive metaforer", s. 3-8, 35-38
Robin Engelhardt, ”Metaforer, vi tænker med: Er kriminalitet en virus eller et bæst?”, ing.dk (Ingeniøren), 6. marts 2011
* eleverne har adgang til https://ordnet.dk/ *
Supplerende stof:
I grupper analyseres orienteringsmetaforikken i følgende digte:
- Rune T. Kidde, ”Konkubine”, ”Afsked”, ”Til en elsket veninde” fra "Fuglefri"
- Preben Major Sørensen, ”Begyndelsen til enden” fra Drømmefængsler samt ”Fald” + forside fra "Genkaldelser"
- Steen Steensen Blicher, ”Præludium” fra "Trækfuglene", en naturkoncert
- Emil Bønnelycke, ”Hovedbanegaarden” + ”Hymne til min barndoms gader” + forside fra "Københavnske Poesier"
- Per Højholt, af: "Turbo" (”Henry ind i landskabet”), på tekst og som lydfil
- Robert Corydon, ”Natstationen”
- Benny Andersen, ”På det tørre”
Fokus:
At få et nyt blik på sproget – erkendelsen af, at metaforik er grundlaget for forståelse.
Der lægges særlig vægt på det analytiske arbejde med orienteringsmetaforer.
Tekstanalytisk arbejde med svært tilgængelig lyrik.
Dannelseselement: opmærksomhed på dagligdagens sprog.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksistentialisme
Kernestof:
"Litteraturens veje" (sølgrå version) s. 169-174: Kap. 7 Romantismen: ”Søren Kierkegaard”, ”Stadier og strategier”.
Også Litteraturens veje: Kap. 12 Mellemkrigstiden: ”Et neutralt Danmark i chok” (s. 274), ”Fribytter og hærværksmand: Tom Kristensen” (kun underafsnittene ”En konflikt mellem menneske og kunstner” og ”En modsætningsfyldt mand”) s. 277-281
Gerd Lütken og Johannes Fibiger, Udsat – en bog om eksistentialisme, Gad 2002: s. 11-16
Søren Kierkegaard, af: Diapsalmata (Enten-Eller): s. 260-262 i Litteraturudvalg bd. 2, Gyldendal
Kierkegaard, af: ”Ligevægten mellem det Æsthetiske og Ethiske i Personlighedens Udarbejdelse” fra Enten-Eller (Falkenstjerne, Dansk litteratur, bd.2 s. 70-73).
Erik Knudsen, ”Skal vi aflægge en visit”, 1947
Tom Kristensen, ”Maane og Indsø” + ”Elegi” fra Mod den yderste Rand, 1936 samt Ole Roos’ filmatisering af "Hærværk"
Værk: Franz Kafka, "Forvandlingen", 1912 + ”Foran loven”
Uddrag af Camus’ "Sisyfosmyten"
Peter Seeberg, ”Hullet”
Videoer fra www.klartilkierkegaard.dk :
SAK i Kbh.: "På Staden", "Til fitness", "Pisserenden", "Neon i Vor Frue Kirke".
Tegnefilm: "Barneofring og tro", "Angst", "Fortvivlelse"
YouTube-video om Kierkegaard generelt:
https://www.youtube.com/watch?v=bPpRYO0sBOM&feature=youtu.be
Film: Alejandro González Iñárritu: "Birdman", 2014
Perspektivering til nutid: analyse i grupper af næsten alle tekster fra Panamahs album En varm nats kølige luft + Sia’s nummer ”Chandelier”
Fokuspunkter:
Særligt fokus på Kierkegaard (bl.a. hans stadier/mennesketyper).
Tekstanalytiske kompetencer, herunder psykoanalyse.
Anvendelse af eksistentialismen som en form for litterær analysemetode.
Verdenslitteratur i dansk perspektiv.
Arbejde med et (filosofisk) tema, der går på tværs af moderne litteratur.
Dannelseselement:
At få eleverne til at reflektere over livets grundvilkår.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Suppl. litt.hist: folkeviser, romantik, romantisme
Vi supplerer nogle af klassens allerede læste litteraturhistoriske perioder (bl.a. m. kanonforfattere)
Form: fælleslæsning + analyse, fortolkning & perspektivering til samtiden
Middelalder:
"Nilus og Hillelil" (riddervise)
Romantikken:
* malerier af Caspar David Friedrich
* Staffeldt: "Indvielsen"
* H.C. Andersen: "Klokken"
* illustrationer til "Klokken" gennemtiderne diskuteres
Romantisme:
* Blicher: "Hosekræmmeren"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Dokumentargenrer
Kernestof:
* Artikler om dokumentarisme i filmmagasinet Ekko #43 2008: Peter Schepelern, ”Hvad er sandhed” og Søren Kjørup, ”Sandfærdige løgne”.
* Leila Stockmarr, ” DR svigter de yngre seere med misforstået og underlødig humor” 28. aug. 2013
* Esben Bjerre og Peter Falktoft, ” Monte Carlo: Elitære Leila skræmmer de unge væk”, 29. aug. 2013
Film/TV-programmer:
* DR Bag Facaden: ”Ulovlige stoffer”
* Gabriel Range, "Death of a President" (mockumentary)
* ”Monte Carlo elsker jøderne” afsnit 1
Supplerende stof:
* Klip fra Bertelsens uaktuelle nyheder: ”Interview med Morten Messerschmidt”.
* Klip af mordet på Kennedy
Særligt vægt på mockumentary og fake news. Fokus på analyse af filmiske virkemidler og på fakta- og fiktionskoder.
Desuden diskuteres begreberne "sandhed" og "objektivitet" ud fra parametrene "autenticitet" og "repræsentativitet".
Eleverne trænes i at spotte fake news og producerer selv fake news-artikler til hinanden.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
genaflevering, lavet i timen
|
19-02-2024
|
Debatterende artikel, dokumentar
|
03-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Vikingetid, islandsk saga mm.
Kernestof:
Elevoplæg om alle afsnittene i kapitlet "Vikingetid og norrøn digtning" i "Litteraturens veje" (online: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=516)
Saga: ”Ravnkel Frøjsgodes saga”
Camilla Stockmann ”Erotikken er tilbage i de islandske sagaer”, i: Politiken, 1/6-2010
Udvalgte vers fra "Hávamál" fra "Den ældre Edda"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Teater: Det kontaktløse forhold
Vi ser stykket "Det kontaktløse forhold" af Det olske orkester.
Efterfølgende forsøg på tolkning + diskussion af tolkningernes gyldighed.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Litterære analysemetoder i dansk
Kernestof:
Karen Blixen, ”Ringen” + ”Skibsdrengens fortælling”
Leif Søndergaard, ”Syv fantastiske analyser af Karen Blixens ”Ringen””, i: Kultur og Klasse #73 (1993).
Oversigt over de væsentligste elementer i Wolfgang Isers teori om receptionsæstetik (sammenkog foretaget af undertegnede).
Følgende metoder behandles (fremlægges gruppevis):
- narratologisk-semiologisk-strukturalistisk
- psykoanalytisk
- i perspektiv til folkeeventyr
- marxistisk/ideologikritisk
- feministisk
- ontologisk-eksistentialistisk
- i perspektiv til kristendom (syndefaldet)
Fokus:
Dette meget korte forløb skal give eleverne et bedre kendskab til forskellige analysemetoder. Desuden oplever de her en "ægte" analyserende artikel fra ”Kultur & Klasse”.
Træning i forståelse af danskfaglig litteratur på et højt niveau samt i at kunne forklare indholdet heri med egne ord.
Desuden skal eleverne forholde sig kritisk til analysemetoderne mht. deres muligheder & begrænsninger.
Derefter skal eleverne selv (gruppevis) analysere Blixens ”En skibsdrengs fortælling” ud fra forskellige litterære analysemetoder: strukturalistisk, feministisk/biografisk, kristen/religiøs, receptionsæstetisk, psykoanalytisk, eksistentialistisk og intertekstuel tolkning ift. folkeviser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Supplering: det moderne gennembrud
Supplering af litteraturhistorisk læsning af det moderne genenmbrud, med fokus på kanonforfatteren Herman Bang.
Kernestof:
Georg Brandes' "Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur"
Herman Bang, "Impressionisme. En lille replik"
Herman Bang, "Et Fragment"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Tidlig modernisme
Kernestof:
Om Johannes V. Jensen: "Forfatterskabets grundplan. Et overblik" og "Overblik" på dette site: https://aldus.dk/e-poke.dk/jensen.php + s. 151-154 i "Dansk litteratur fra runer til graffiti"
Eleverne laver gruppearbejde og oplæg om Johannes V. Jensens tekster:
"Danmarkssangen", "Fusijama", "Darwin og fuglen", "Kondignogen", "Maskinerne"
Fokuspunkter:
Periodekendskab.
Dybdegående nykritisk analyse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Systemet, systemer og syrethed
Kernestof:
"Litteraturens veje" (sølvgrå version): side 363-370 om 1970'er-litteraturen
Hunter S. Thompsons ”Wave Speech”:
https://www.youtube.com/watch?v=vUgs2O7Okqc
Liste over nye ord i det danske sprog 1960-70.
Jomfru Ane Band "Rebild 76" og Bjørn Nørgaards "Røde Fane"
Klaus Rifbjerg, Under vejrs med mig selv, 1956
(Repetition: Seebergs ”Hullet” fra eksistentialismeforløb)
I grupper analyseres uddrag fra ét af disse 70’er-modernisme-værker, og hele værket analyseres mht. lay-out (der laves et oplæg for klassen):
Erik Thygesen, Karnevalskongen, 1964
Svend Åge Madsen, Tilføjelser, 1967
Per Højholt, Turbo, 1968
Per Højholt, 6512, 1969
Per Højholt, ”Tumlingen”, 1966 + ”Punkter”, 1971
Rolf Gjedsted, Krigen er smuk, 1970
Preben Major Sørensen, I vinden begynder samtalerne, 1973
Fokuspunkter:
Kendskab til 2.- og 3.-fasemodernismen i dansk litteratur.
Træning i metodebevidst tekstanalytisk arbejde.
Arbejdsformerne i det analytiske arbejde veksler;
dels arbejdes der ud fra lærerens arbejdsspørgsmål,
dels skal eleverne selv finde relevante fokuspunkter i tekster
og relevante analytiske metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Bæredygtighedsdage
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Postmodernisme/1990'erlitteratur
Kernestof:
Litteraturens veje s. 409-412 om postmodernisme + opslag i bogens ordbog: ”postmodernisme”, samt om Strunge: side 396-399
Bjørn Bredal, "Det sorte bag øjnene", 1995 (om 10 danske 90’er-forfattere og deres fællestræk): kap. 3-4.
Erik Knudsen, ”Skal vi aflægge en visit” bruges som illustration af forskelle og ligheder mellem modernisme og postmodernisme.
Michael Strunge, ”Børnenes skrig 1980”
Fra Naja Marie Aidt, Vandmærket: ”Som englene flyver”.
Christina Hesselholdt, "Det skjulte", 1993
Tekst, der sammenfatter de overordnede pointer fra receptionsæstetiske teorier (fra Wolfgang Isers Værk og læser)
Film:
Victor Fleming, "The Wizard of Oz", 1939 (baseret på L. Frank Baums roman).
David Lynch, "Wild at Heart", 1990
Supplerende stof:
Postmoderne arkitektur.
Receptionsanalyse af to reklamefilm.
Spoken word: Pandora's Box: "Ive Been Dreaming Up a Storm Lately"
Tv-programmet "Bazar" m. Strunge, Tafdrup, Lola Baidl m.fl.
"Øgendahl og de store forfattere / Strunge"
Eks. på postmoderne musik: Mr. Bungle: "Desert Search for Techno Allah" + evt. "Carry Stress in the Jaw" (fra Disco Volante, 1995)
Fokuspunkter:
Det overordnede fokus er på postmodernisme, intertekstualitet og receptionsanalyse.
Der arbejdes med grænsen mellem begrebet ”holdbar tolkning” og tekstbelæg.
Desuden diskuteres begreberne modernisme og main stream ud fra Bazaar-programmet.
Arbejde med et afrundet medieværk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Nyhedsgenrer: Gonzo
Kernestof:
Dokumentar fra DR om Hunter S. Thompson og gonzo, "Hunter S. Thompson"
Terry Gilliams filmatisering af "Fear and Loathing in Las Vegas" (baseret på Hunter S. Thompsons bog/gonzo-reportage)
Undercover-artiklen "Kærlighed og raseri", Weekendavisen 18/9 2020, om Extinction Rebellion's første store aktion i Danmark
Som supplering til nyhedsgenrer arbejdes der med genren gonzo-journalistik. Eleverne opstiller kriterierne for gonzo-journalistik ud fra Hunter S. Thompsons journalistiske virke, og analyserer artiklen "Kærlighed og raseri" ud fra disse kriterier.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Autofiktion / Yahya Hassan
Kernestof:
Oplæg i grupper om teori om performativ biografisme/autofiktion:
- Andreasen/Jensen/Kennebo, "Fem års litteratur 2010-2014", s. 17-19
Læst i grupper, oplæg for klassen:
- "Autofiktion og performativ biografisme" i "Litteraturens veje": https://litteraturensveje.systime.dk/?id=789
- "Selvbiografi og dobbeltkontrakt" og "Selvbiografi og det litterære værk" i: Claus Christensen og Peter Jensen, Livsværk, s. 17-20 og 21-24
- Lilian Munk Rösing, "Jeget er det, der ikke kan skrives i en kontaktannonce", i: Politiken, 02.03.14
- "Tre former for autofiktion" og "Forfatteren er fortælleren" i: Behrendt/Bunch "Selvfortalt", s.15-21
- Carsten Andersen, ”Tiden er ti minutter over Knausgård” i: Politiken 07.12.16
- Poul Behrendt, ”Hinsides Knausgård” i: Information 31.12.16 (side 10 + de 3 første linjer på s. 12)
Værk: Yahya Hassan: "Yahya Hassan"
Fokuspunkter/arbejdsformer:
Gruppeoplæg om enkelte digte fra samlingen med fokus på:
* Redegørelse for, hvad digtet omhandler overordnet (find 1-2 citater)
* Genre: bl.a.: poetisk/lyrisk eller "prosaisk"/episk (+ træk fra drama?)
* Sprog: metaforer/ordspil, allitterationer, anaforer/epiforer, antitese
* Tolkning (titlen, tema, budskab/holdning/værdier): ligger der noget mellem linjerne, fx kritik af samfundet eller af Hassan selv?
Eleverne fremlægger i grupper div. teorier om autofiktion for hinanden, og disse teorier bruger de derefter til at analysere værket "Yahya Hassan" ud fra.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Klimalitteratur
Materiale:
Thor Gustafsson, "Klimalitteratur", 2020, s. 7-9, s. 15-16, 19-21, 24-26, 27-33, 41-43, 67-68, 70-73
Silja K. Henderson, "1.7 Tipping point", 2018
Filmen "Don't Look Up"
Retorisk analyse af Knausgaards tale "Fienden er følelsen av maktesløshet" (2017):
* Det retoriske pentagram (Ciceros kommunikationsmodel)
* Bestem talegenren
* Toulmins argumentationsmodel
* De retoriske appelformer
* Ornatus (s. 15 i kompendiet)
* Ordvalgsargumenter (= overtalelsesdefinitioner)
* Pligtetik og nytteetik
Der arbejdes med 4 kendetegn ved klimalitteratur:
1: fokus på natur / fokus på mennesket
2: menneskets magt/afmagt
3: globalt/lokalt
4: et nyt sprog
Remediering:
Eleverne skriver romantiske naturdigte, som de senere laver cut-up-teknik på - dette resultat laver de en video af.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Fake news
Kernestof: "Lær at opdage fake news" i: Ældresagen, februar 2019
Teori om + quiz om fake news
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55160824542",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55160824542",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55160824542"
}