Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Lars Ulrich
|
Hold
|
2022 MA/y (1y MA, 2y MA, 3y MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløbet
Lærebog:
https://plusgrundforloebstx.systime.dk/
Afsnit:
1 - Lineær sammenhæng
2 - Ligninger
3 - Ligning og graf for en lineær sammenhæng
4 - Lineær sammenhæng ud fra to punkter
5 - Funktioner
6 - Stykkevis lineære funktioner
7 - Ligefrem proportionalitet
8 - Regression
9 - Vurdering af model
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tal og Ligninger, andengradsligninger og parabler
Lærebog
https://plusstxb1.systime.dk/
Afsnit
2.1 - Grundlæggende regneregler
2.2 - Potenser og Rødder
2.3 - Procentregning
2.4 - Ligninger med én ubekendt (specielt 2.4.1 - Andengradsligningen)
5.2 - Andengradspolynomiet
5.3 - Mere om parablen
5.4 - Faktorisering
5.5 - Parallelforskydning af graf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Geometri og Vektorer
Lærebog:
https://plusstxb1.systime.dk/
Afsnit:
6.1 - Grundlæggende om trekanter
6.2 - Ensvinklede trekanter
6.3 - Pythagoras' sætning
6.4 - Grundlæggende vektorbegreber
6.5 - Retvinklede trekanter
6.6 - Skalarprodukt
6.7 - Determinant
6.8 - Vilkårlige trekanter (sinus- og cosinusrelationer)
6.9 - Rette linjer:
6.9.1 - Parameterfremstilling
6.9.3 - Vinklen mellem linjer
6.9.5 - Skæring mellem linjer
6.10 - Cirklen
6.10.2 - Skæring mellem cirkel og linje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
48,00 moduler
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentielle funktioner
Lærebog:
https://plusstxb1.systime.dk/
Afsnit:
3.1 - Regneforskrift og graf for en eksponentiel funktion
3.2 - Ligninger med eksponentielle funktioner, logaritmer
3.3 - Fordoblingskonstant, halveringskonstant og vækstegenskab
3.4 - To-punkts-formel
Eksponentiel regression
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Differentialregning
Lærebog:
https://plusstxb2.systime.dk/?id=2702
Afsnit:
3. Differentialregning
3.1 Differentialkvotient
3.2 Bestemmelse af differentialkvotienter
3.3 Regneregler for differentiation
3.4 Ligning for tangent
3.5 Afledet funktion
3.6 Monotoniforhold og anvendelse af differentialregning
Under 3.1 er der specielt arbejdet med øvelser i anvendelse af tre-trins-reglen på lineære funktioner og x^2.
Under 3.6 er der specielt arbejdet med optimering og med begrebet væksthastighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighedsregning og Statistik
Lærebog:
https://plusstxb2.systime.dk/?id=2703
4.1 Sandsynlighedsregning
4.2 Multiplikations- og additionsprincippet
4.3 Kombinationer og permutationer
4.4 Stokastisk variabel
4.5 Binomialfordelingen (herunder hypotesetest og konfidens-interval)
4.6 Mere om lineær regression
Residulaer, residualplot og vurdering af model.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition og Opgaveregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Integralregning
Formål
Eleverne skal have kendskab til sammenhængen mellem integralregning og differentialregning, samt anvende det til bestemmelse af areal og volumen
Lærebog
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2700
Afsnit
1.1. Stamfunktion og ubestemt integral
1.2. Areal og bestemt integral
1.3 Omdrejningslegemer og kurvelængde
Der er både arbejdet med partiel integration og integration ved substitution.
Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt arbejde og eksperimenterende arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialligninger
Formål
I dette forløb skal eleverne stifte bekendskab med differentialligninger af forskellige typer samt linjeelementer
Lærebog
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2701
Afsnit
2.1. Hvad er en differentialligning?
2.2. Tangentligninger og linjeelementer.
2.3. Lineære differentialligninger.
2.4. Logistisk differentialligning.
2.5. Separable differentialligninger.
Arbejdsformer
Gruppearbejde / Individuelt arbejde om opgaveregning og beviser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
21,56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kurver og Vektorfunktioner
Formål
At forstå begreberne stedvektor som en funktion af en parameter (fx. tiden) og begrebet banekurve. At forstå bevægelse i to dimensioner rent fysisk, fx. hastigheden som tangentvektor og farten som længden af hastighedsvektoren.
Lærebog:
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2702
Afsnit
3.1. Introduktion til vektorfunktioner.
3.2. Skæringspunkter og dobbeltpunkter.
3.3. Differentiation af vektorfunktioner.
3.4 Cirkelbevægelse.
Parameterkurver, elimination af parameter, differentiabilitet og tangent, hastighed og acceleration, kurveundersøgelse, dobbeltpunkter.
Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt arbejde specielt om værktøjerne i Maple.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
20,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Funktioner af to variable
Formål
Eleverne skal videreudvikle deres forståelse for funktioner ved at tilføje en ekstra variable og dermed en ekstra dimension. I forbindelse med grafisk fremstilling skal der opnås forståelse for typer at stationære punkter, niveaukurver og snitkurver.
Lærebog
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2703
Afsnit
4.1 Introduktion til funktioner af to variable.
4.2 Niveaukurver og snit
4.3. Partielle afledede, tangentplan og gradient.
4.4 Stationære punkter og ekstrema.
Forskrift, graf, niveaukurver, snitkurver, partielt afledede, stationære punkter, gradient, tangentplan og tangentplanens ligning.
Ved undersøgelse af arten af stationære punkter er der arbejdet med Hessematricer.
Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt arbejde og eksperimenterende arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
20,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
Tæthedsfunktioner og Normalfordeling
Formål
Begrebet kontinuert fordeling introduceres. Sammenhæng med integralregning tydeliggøres. Herefter arbejdes med normalfordelingen og normalfordelte data. Eleverne skal lære om konfidensintervallernes relation til normalfordelingen
Lærebog
https://plusstxa2.systime.dk/?id=2763
Afsnit 4.6 om normalfordelingen:
4.6.1. Beregninger med normalfordelingen
4.6.2. Standardnormalfordelingen.
4.6.3. Er fordelingen normal?
Frekvensfunktion, fordelingsfunktion, normalfordelingen, beregning af sandsynligheder, approksimation til binomialfordelingen.
Afsnit 4.7. Mere om lineær regression
Lineær regressionsanalyse, reidualplot, statistisk analyse af residualerne.
Afsnit 4.7.1 Konfidensinterval for hældningen.
Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt arbejde og eksperimenterende arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
17,81 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Sandsynlighedsregning, Forberedelsesmateriale
Materiale
Det af ministeriet udsendte forberedelsesmateriale om Sandsynlighedsregning samt tidligere stillede eksamensopgaver i emnet.
Formål
Eleverne skal være i stand til at læse og forstå matematiske tekster, og tilegne sig viden ved fordybelse på et udvalgt område og gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
Arbejdsformer
Selvstudium med læreren som vejleder: Der er arbejdet individuelt og parvis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12,19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Repetition og Eksamensforberedelse
Regning på tidligere stillede eksamenssæt.
Introduktion til hvordan eksamen afvikles.
Arbejde i grupper på at lave dispositioner til spørgsmål og på at træne ibeviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8,44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56797659903",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56797659903",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56797659903"
}