Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordsjællands Grundskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Lars Ulrich
|
Hold
|
2024 MA_A1 (1 2024 MA_A1 MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Integralregning
Formål
Eleverne skal have kendskab til sammenhængen mellem integralregning og differentialregning, samt anvende det til bestemmelse af areal og volumen
Lærebog
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2700
Afsnit
1.1. Stamfunktion og ubestemt integral
1.2. Areal og bestemt integral
1.3 Omdrejningslegemer og kurvelængde
Der er både arbejdet med partiel integration og integration ved substitution.
Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt arbejde og eksperimenterende arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Differentialligninger
Formål
I dette forløb skal eleverne stifte bekendskab med differentialligninger af forskellige typer samt linjeelementer
Lærebog
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2701
Afsnit
2.1. Hvad er en differentialligning?
2.2. Tangentligninger og linjeelementer.
2.3. Lineære differentialligninger.
2.4. Logistisk differentialligning.
2.5. Separable differentialligninger.
Arbejdsformer
Gruppearbejde / Individuelt arbejde om opgaveregning og beviser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
21,56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kurver og Vektorfunktioner
Formål
At forstå begreberne stedvektor som en funktion af en parameter (fx. tiden) og begrebet banekurve. At forstå bevægelse i to dimensioner rent fysisk, fx. hastigheden som tangentvektor og farten som længden af hastighedsvektoren.
Lærebog:
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2702
Afsnit
3.1. Introduktion til vektorfunktioner.
3.2. Skæringspunkter og dobbeltpunkter.
3.3. Differentiation af vektorfunktioner.
3.4 Cirkelbevægelse.
Parameterkurver, elimination af parameter, differentiabilitet og tangent, hastighed og acceleration, kurveundersøgelse, dobbeltpunkter.
Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt arbejde specielt om værktøjerne i Maple.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
20,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Funktioner af to variable
Formål
Eleverne skal videreudvikle deres forståelse for funktioner ved at tilføje en ekstra variable og dermed en ekstra dimension. I forbindelse med grafisk fremstilling skal der opnås forståelse for typer at stationære punkter, niveaukurver og snitkurver.
Lærebog
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2703
Afsnit
4.1 Introduktion til funktioner af to variable.
4.2 Niveaukurver og snit
4.3. Partielle afledede, tangentplan og gradient.
4.4 Stationære punkter og ekstrema.
Forskrift, graf, niveaukurver, snitkurver, partielt afledede, stationære punkter, gradient, tangentplan og tangentplanens ligning.
Ved undersøgelse af arten af stationære punkter er der arbejdet med Hessematricer.
Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt arbejde og eksperimenterende arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
20,63 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Tæthedsfunktioner og Normalfordeling
Formål
Begrebet kontinuert fordeling introduceres. Sammenhæng med integralregning tydeliggøres. Herefter arbejdes med normalfordelingen og normalfordelte data. Eleverne skal lære om konfidensintervallernes relation til normalfordelingen
Lærebog
https://plusstxa2.systime.dk/?id=2763
Afsnit 4.6 om normalfordelingen:
4.6.1. Beregninger med normalfordelingen
4.6.2. Standardnormalfordelingen.
4.6.3. Er fordelingen normal?
Frekvensfunktion, fordelingsfunktion, normalfordelingen, beregning af sandsynligheder, approksimation til binomialfordelingen.
Afsnit 4.7. Mere om lineær regression
Lineær regressionsanalyse, reidualplot, statistisk analyse af residualerne.
Afsnit 4.7.1 Konfidensinterval for hældningen.
Arbejdsformer
Gruppearbejde, Individuelt arbejde og eksperimenterende arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
17,81 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sandsynlighedsregning, Forberedelsesmateriale
Materiale
Det af ministeriet udsendte forberedelsesmateriale om Sandsynlighedsregning samt tidligere stillede eksamensopgaver i emnet.
Formål
Eleverne skal være i stand til at læse og forstå matematiske tekster, og tilegne sig viden ved fordybelse på et udvalgt område og gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
Arbejdsformer
Selvstudium med læreren som vejleder: Der er arbejdet individuelt og parvis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12,19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og Eksamensforberedelse
Regning på tidligere stillede eksamenssæt.
Introduktion til hvordan eksamen afvikles.
Arbejde i grupper på at lave dispositioner til spørgsmål og på at træne ibeviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8,44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612977492",
"T": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612977492",
"H": "/lectio/63/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612977492"
}