Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - EUD ERFA 12.08
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Kenneth Ørum Schultz
|
Hold
|
t22htxz_DanskA (t22htxz_1z_DanskA, t22htxz_2z_DanskA, t22htxz_3z_DanskA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløbet (ungdom)
I grundforløbet arbejder eleverne med temaet ungdom med fokus på identitet, fællesskab og de forventninger, unge møder i deres hverdag. Gennem arbejdet med især noveller opnår eleverne grundlæggende forståelse for litterære virkemidler og analysemetoder. De analyserer og fortolker tekster med blik for fortællestruktur, miljøbeskrivelser, karaktertegning og tematik, og de træner både mundtlig og skriftlig formidling. Som supplement til det litterære arbejde beskæftiger eleverne sig med medietekster i form af et uddrag af en dokumentarserie og en tv-serie med ungdom som omdrejningspunkt. Der er fokus på at forstå mediers virkemidler og formål samt at sammenligne disse fremstillinger af ungdomslivet med dem, der findes i litteraturen. Forløbet lægger vægt på at skabe refleksion over, hvordan ungdom fremstår i forskellige genrer og medier, og hvordan disse fremstillinger kan relateres til elevernes egen virkelighed. Forløbet afsluttes med en mindre skriftlig opgave, hvor eleverne analyserer en novelle og perspektiverer til en medietekst.
Tekster:
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk: "3.1 Hvad handler teksten om?", "3.2 Komposition", "3.3 Fortæller", 3.4 Fremstillingsformer", "3.5 Tema og perspektivering", "1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa", "11. Medieanalyse af dokumentarfilm"
- Anne Bøndergaard - Textanalyse: "Personkarakteristik"
- DRTV - "Efterskolen - noget på vej"
- Kim Fupz Aakeson - Læreplads
- Thomas Korsgaard - "I bor da meget pænt"
- Jakob Ejersbo - "Blomster"
- Lotte Kirkeby - "Violevej"
- Julie Andem - "Skam" (1. afsnit, 1. sæson, uddrag)
- H. C. Branner - "De blå undulater"
Supplerende:
- PowerPoint om metoder til personkarakteristik
Digitale hjælpemidler:
- Astrid Hellerup Madsen og Sanne Bjerre-Hyldgaard - Guide til skriftlig dansk htx og teknisk eux (Systime)
- Barbara Kjær-Hansen m.fl. - Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime)
- Johannes Fibiger m.fl. - Litteraturens veje (Systime)
- Mimi Olsen m.fl. - Krydsfelt (Systime)
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk (Systime)
- Ordnet.dk (URL: https://ordnet.dk/ordnetdk)
Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- svenske og norske tekster på originalsprog
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og fortolkning af Blomster
|
14-10-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sprog i spil
I dette forløb arbejder eleverne med tekster, der italesætter de udfordringer unge og deres forældre oplever, når computerspil bliver en stor del af hverdagen. Formålet med forløbet er at styrke elevernes refleksions- og diskussionsevner, så de kan argumentere for egne synspunkter - sagligt og på en nuanceret måde.
I forløbet er der rent metodisk fokus på medieanalyse, sproglig analyse og skønlitterær analyse. Eleverne arbejde med værklæsning, når de laver en analyse og vurdering af dokumentarfilmen om "Kim Kanonarm og rejsen mod verdensrekorden". Der er fokus på dokumentartyper, filmiske virkemidler og fakta- og fiktionskoder.
I den skriftlige del af faget arbejder eleverne med en sproglig analyse og vurdering af kronikken "Bør børn spille voldelige computerspil". I analysen arbejder eleverne blandt andet med argumentation og retorik. Som en del af diskussionen inddrager eleverne DR-udsendelsen, "Er voldelige computerspil skadelige for børn?", når de vurderer empirien bag andres synspunkter og argumenterer for egne.
Som afslutning på forløbet arbejder eleverne med en analyse og fortolkning af novellen, "Prinsesse Aura og maskinens sjæl",. I arbejdet med teksten fokuserer eleverne på grundlæggende analysemetoder og en fortolkning af tekstens temaet. I perspektiveringen inddrages sangteksten, "I en blågrå kupé".
Tekster:
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk: "3.1 Hvad handler teksten om?", "3.5 Tema og perspektivering", "4.9 - Retorik", "4.10 - Argumentationsanalyse", "5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary", "1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa", "8. Retorisk analyse af meningsjournalistik" og "11. Medieanalyse af dokumentarfilm".
- Christian Langelund Hansen - "Børn bør spille voldelige computerspil" (Jyllands-Posten 7. december 2019)
- Kim Kanonarm og rejsen mod verdensrekorden (værk)
- Bo Green Jensen - "Prinsesse Aura og maskinens sjæl"
- C.V. Jørgensen - "I en blågrå kupé"
Supplerende:
- DR-program: Eksperimentet: Er voldelige computerspil skadelige for børn?
Digitale hjælpemidler:
- Astrid Hellerup Madsen og Sanne Bjerre-Hyldgaard - Guide til skriftlig dansk htx og teknisk eux (Systime)
- Barbara Kjær-Hansen m.fl. - Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime)
- Johannes Fibiger m.fl. - Litteraturens veje (Systime)
- Mimi Olsen m.fl. - Krydsfelt (Systime)
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk (Systime)
- Ordnet.dk (URL: https://ordnet.dk/ordnetdk)
Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
Kernestof:
- dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- tekster med relevans for teknologisk dannelse
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DRTV - Kim Kanonarm og rejsen mod verdensrekorden
-
11. Medieanalyse af dokumentarfilm | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Kronik_ Børn bør spille voldelige computerspil (e77a4a31).pdf
-
Redegørelse - analyse og diskussionsopgave til Børn bør spille voldelige computerspil.docx
-
8. Retorisk analyse af meningsjournalistik
-
4.9 Retorik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
4.10 Argumentation | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Prinsesse Aura og maskinens sjæl.pdf
-
Grupper - Prinsesse Aura og maskinens sjæl.JPG
-
C. V. Jørgensen - I en blågrå kupé.docx
-
3.1 Hvad handler teksten om? | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
3.5 Tema og perspektivering | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kim Kanon - Videopræsentation
|
16-12-2022
|
Analyse og vurdering
|
15-01-2023
|
Analyse og vurdering - Kronikken: "Børn bør..."
|
28-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
31,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Meter i sekundet
I dette forløb arbejder eleverne med Stine Pilgaards roman Meter i sekundet. Romanen skildrer et kulturmøde, når romanens hovedkarakter flytter fra storbyen til Vestjylland sammen med sin kæreste. I analysen er der fokus på hovedkarakterens vanskeligheder med at tilpasse sig landdistriktets normer og de sprogbarrierer, der opstår i mødet med det lokale vestjyske tonefald og mentalitet. Formålet med forløbet er værklæsning - herunder aktuel, dansk samtidslitteratur.
Romanens opbygning med brevkasseindslag bliver inddraget aktivt i undervisningen. Eleverne skriver egne spørgsmål til brevkassen, som bliver behandlet i fællesskab på klassen - inspireret af romanens humoristiske og varme tone. På den måde arbejder eleverne med genrekendskab og sproglig stil.
I forlængelse af arbejdet med romanen ser eleverne filmatiseringen af Meter i sekundet. Her arbejder eleverne med filmiske virkemidler og de foretager en komparativ analyse mellem roman og film, med særligt fokus på fortællegreb, miljøskildring og karakterfremstilling. Eleverne analyserer, hvordan bogens temaer og stemning er blevet omsat til film, og hvilke valg filmskaberne har truffet i forhold til fx visuelle udtryk og dramaturgi.
I den skriftlige del af faget arbejder eleverne med et uddrag fra romanen, som indgår i et tidligere eksamenssæt. På den måde får eleverne kendskab til, hvordan en eksamenstekst og opgaveformulering typisk ser ud eksamenssættet.
Tekster:
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk: "1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa", "12. Medieanalyse af spillefilm"
- Stine Pilgaard - Meter i sekundet (værk)
- Hella Joof - Meter i sekundet (værk)
Digitale hjælpemidler:
- Astrid Hellerup Madsen og Sanne Bjerre-Hyldgaard - Guide til skriftlig dansk htx og teknisk eux (Systime)
- Barbara Kjær-Hansen m.fl. - Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime)
- Johannes Fibiger m.fl. - Litteraturens veje (Systime)
- Mimi Olsen m.fl. - Krydsfelt (Systime)
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk (Systime)
- Ordnet.dk (URL: https://ordnet.dk/ordnetdk)
Faglige mål:
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og fortolkning - Meter i sekundet
|
02-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
RYK Klimaet
I dette forløb arbejder eleverne med klimaudfordringer og grøn omstilling med udgangspunkt i deres egen skole som case. Forløbet kulminerer i elevernes deltagelse ved Klimafolkemødet i Middelfart i august 2024, hvor de præsenterer egne ideer til klimainitiativer på skolen og deltager i relevante oplæg og debatter.
Forud for Klimafolkemødet deltager eleverne i en workshop faciliteret af folkemødets arrangører i samarbejde med kommunen, og de bliver her introduceret til klimaproblematikker og metoder til idéudvikling. Eleverne arbejder herefter i grupper med at udvikle konkrete forslag til bæredygtige tiltag på deres skole, som de siden præsenterer på folkemødet for et bredere publikum.
Efter Klimafolkemødet arbejder eleverne med argumentation og retorik. De skriver en kronik, hvor de argumenterer for deres synspunkter om klimaansvar, bæredygtighed og unges handlemuligheder i den grønne omstilling. Kronikken træner eleverne i at strukturere en sammenhængende, argumenterende tekst og anvende relevante retoriske greb.
Tekster:
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk: "4.3 Sproglige figurer", "8. Retorisk analyse af meningsjournalistisk"
Digitale hjælpemidler:
- Astrid Hellerup Madsen og Sanne Bjerre-Hyldgaard - Guide til skriftlig dansk htx og teknisk eux (Systime)
- Barbara Kjær-Hansen m.fl. - Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime)
- Johannes Fibiger m.fl. - Litteraturens veje (Systime)
- Mimi Olsen m.fl. - Krydsfelt (Systime)
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk (Systime)
- Ordnet.dk (URL: https://ordnet.dk/ordnetdk)
Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
Kernestof:
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Meter i sekundet (fortsat)
Dette forløb er en fortsættelse af forløbet fra 1.g med samme titel. Se forløbsbeskrivelsen under den første del af forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kronik og metatekst
|
10-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Oplysningstiden
I dette litteraturhistorieforløb arbejder eleverne med Oplysningstiden og med Ludvig Holberg som den centrale forfatter fra perioden. Formålet med forløbet er at styrke elevernes forståelse for litteraturhistorie i et bredt perspektiv og at give eleverne indblik i de tanker, der ligger til grund for Oplysningstiden, som disse tanker kommer til udtryk i et centralt værk fra perioden.
I forløbet arbejder eleverne med værklæsning i form af dramaet, "Erasmus Montanus" af Ludvig Holberg. I værklæsningen er der fokus på fem-akter-dramaturgien, på værkets portrættering af karaktererne i karakterkomedien samt på værkets tematisering af Oplysningstidens idealer.
Tekster:
- Barbara Kjær-Hansen m.fl. - Litteraturhistorien på langs og på tværs: "At analysere drama"
- Ludvig Holberg - Erasmus Montanus (værk)
Supplerende:
- DR dokumentar - "Historien om Danmark - Enevælde og oplysningstid"
- PowerPoint om Ludvig Holberg og karakterkomedien (kilde: Johannes Fibiger m.fl. - Litteraturens veje: "Ludvig Holberg" og "Holbergs karakterkomedier")
- PowerPoint om Oplysningstiden (kilde: Johannes Fibiger m.fl. - Litteraturens veje: "Borgerlig offentlighed", "Liberalismen" og "Rationalisme og empirisme").
Digitale hjælpemidler:
- Astrid Hellerup Madsen og Sanne Bjerre-Hyldgaard - Guide til skriftlig dansk htx og teknisk eux (Systime)
- Barbara Kjær-Hansen m.fl. - Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime)
- Johannes Fibiger m.fl. - Litteraturens veje (Systime)
- Mimi Olsen m.fl. - Krydsfelt (Systime)
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk (Systime)
- Ordnet.dk (URL: https://ordnet.dk/ordnetdk)
Faglige mål:
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
Kernestof:
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- mindst én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og vurdering
|
17-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Romantikken
I dette litteraturhistorieforløb arbejder eleverne med Romantikken og med centrale forfattere fra perioden - Adam Oehlenschläger, H. C. Andersen og N.F.S. Grundtvig. Formålet med forløbet er at styrke elevernes forståelse for litteraturhistorie i et bredt perspektiv og at give eleverne indblik i de tanker, der ligger til grund for Romantikken, som disse tanker kommer til udtryk i centrale tekster fra perioden
I forløbet er der fokus på de litteraturhistoriske begivenheder, som danner grundlag for Romantikken, og på periodens mange strømninger - universalromantikken, nationalromantikken og nyplatonismen.
I forløbet indgår et arbejde med Schack Staffeldts "Indvielsen" og en større opgave, hvor eleverne arbejder med fædrelandssange af tre kanonforfattere. Arbejdet indeholder desuden en litteraturhistorisk perspektivering.
Forløbet afsluttes med perspektiveringer, hvor eleverne får ansvaret for en tekst, som sættes i forhold til relevante tematikker fra perioden. I denne sammenhæng arbejder eleverne "Udsigt fra kunstnerens vindue" (maleri), "KILL" (kortfilm) og "Svin" (romanuddrag).
Tekster:
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk: "Analysevejledning 1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa" og "Analysevejledning 2. Litterær analyse af digte"
- Barbara Kjær-Hansen m.fl. - Litteraturhistorien på langs og på tværs: "Nyplatonisme og Schack Staffeldt" og "Biedermeier og poetisk realisme"
- Schack Staffeldt - "Indvielsen"
- Adam Oehlenschläger - "Der er et yndigt Land"
- H. C. Andersen - "Danmark, mit Fædreland"
- N.F.S. Grundtvig - "Langt højere bjerge (Danmarks trøst)"
- Christoffer Boe, Ingvar Cronhammar - "KILL"
- Martinus Rørbye - "Udsigt fra kunstnerens vindue"
- Christian Dalsgaard - "Svin" (romanuddrag)
Supplerende:
- Ole Hyltoft - "Lad os synge os ind i danskheden" (Jyllands-Posten den 16. dec. 2016)
Digitale hjælpemidler:
- Astrid Hellerup Madsen og Sanne Bjerre-Hyldgaard - Guide til skriftlig dansk htx og teknisk eux (Systime)
- Barbara Kjær-Hansen m.fl. - Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime)
- Johannes Fibiger m.fl. - Litteraturens veje (Systime)
- Mimi Olsen m.fl. - Krydsfelt (Systime)
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk (Systime)
- Ordnet.dk (URL: https://ordnet.dk/ordnetdk)
Faglige mål:
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- mindst én tekst af hver af følgende forfattere: Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, H.C. Andersen
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videofremlæggelse - romantikken - perspektivering
|
18-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dansk-idehistorieopgave
I dette forløb arbejder eleverne med dansk-idehistorieopgaven, som naturligvis er en tværfaglig opgave med idehistorie og en del af Studieområdet. Det betyder også, at eleverne arbejder med kildehenvisninger og -kritik som en del af forløbet.
Emnet for dansk-idehistorieopgaven er abort, og eleverne arbejder med at diskutere de etiske aspekter af abort. Eleverne diskuterer spørgsmål om at hæve abortgrænsen, som i 2023, 50 året for indførelsen af lovningen, er et aktuelt emne i samfundsdebatten. Eleverne arbejder med at formulere egne synspunkter og at argumentere for disse på en saglig og nuanceret måde.
I danskdelen arbejder eleverne desuden med tekstanalyse. I selve opgaven kan eleverne vælge mellem to opgaver og tekster: De kan vælge en medietekst i form af dokumentaren, Tvunget til at føde med et analytisk fokus på dokumentartyper, filmiske virkemidler og fakta- og fiktionskoder. Eleverne kan også vælge en sproglig analyse af debatprogrammet, P1 Debat | Hæv abortgrænsen? med fokus på argumentation og retorik.
Som en del af undervisningen arbejder eleverne med udvalgte andre tekster, der er med til at sætte den etiske diskussion ind i en større historisk sammenhæng og som på den måde kan indgå i elevernes perspektivering af emnet.
Tekster:
- TV2 Dokumentar - "Tvunget til at føde"
- P1 Debat | Hæv abortgrænsen?
Supplerende:
- Bille August - "Tro, håb og kærlighed" (uddrag)
- R. Broby-Johansen - "Bordelpige dræber ufødt"
- Henrik Pontoppidan - Erklæring (Pontoppidans forsvar for "Blod")
- DRTV - "Historien og Danmark: Velfærd og kold krig" (uddrag)
Digitale hjælpemidler:
- Astrid Hellerup Madsen og Sanne Bjerre-Hyldgaard - Guide til skriftlig dansk htx og teknisk eux (Systime)
- Barbara Kjær-Hansen m.fl. - Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime)
- Johannes Fibiger m.fl. - Litteraturens veje (Systime)
- Mimi Olsen m.fl. - Krydsfelt (Systime)
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk (Systime)
- Ordnet.dk (URL: https://ordnet.dk/ordnetdk)
Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
Kernestof:
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DIHO
|
21-04-2024
|
Terminsprøve
|
31-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Det moderne gennembrud
I dette forløb arbejder eleverne med Det moderne gennembrud og med centrale forfattere fra perioden - Herman Bang og Henrik Pontoppidan. Formålet med forløbet er at styrke elevernes forståelse for litteraturhistorie i et bredt perspektiv og at give eleverne indblik i de tanker, der ligger til grund for Det moderne gennembrud, som disse tanker kommer til udtryk i centrale tekster fra perioden.
I forløbet indgår et arbejde med novellen, "Frøkenen" af Herman Bang og et værk af Henrik Pontoppidan i form af novellesamling, "Fra hytterne". Teksterne bearbejdes ud fra traditionelle, litterære analysemetoder og med et fokus på skrivestile og tematikker fra Det moderne gennembrud.
I forløbet indgår et arbejde med Bille August filmatisering af "Lykke-Per". Eleverne præsenterer en analyse og fortolkning af filmen med et særlig fokus på dramaturgi, filmiske virkemidler og intertekstuelle referencer. Eleverne sætter filmens tema i forhold til Det moderne gennembrud og perspektiverer perioden ind i en moderne samtid.
Tekster:
- Håndbog til dansk: "Analysevejledning 12. Medieanalyse af spillefilm"
- Henrik Pontoppidan - "Fra hytterne" (værk)
- Herman Bang - "Frøkenen"
- Bille August - "Lykke-Per" (værk)
Supplerende:
- Dansklex.dk - "Impressionisme"
Digitale hjælpemidler:
- Astrid Hellerup Madsen og Sanne Bjerre-Hyldgaard - Guide til skriftlig dansk htx og teknisk eux (Systime)
- Barbara Kjær-Hansen m.fl. - Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime)
- Johannes Fibiger m.fl. - Litteraturens veje (Systime)
- Mimi Olsen m.fl. - Krydsfelt (Systime)
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk (Systime)
- Ordnet.dk (URL: https://ordnet.dk/ordnetdk)
Faglige mål:
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- mindst én tekst af hver af følgende forfattere: Herman Bang, Henrik Pontoppidan
- mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. eksamenssæt
|
09-09-2024
|
2. eksamenssæt
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sprog og informationsteknologi
I dette forløb arbejder eleverne med sproglig variation, domænetab og de nordiske sprog og deres historie.
I forløbet er der et særligt fokus på at undersøge informationsteknologien, og hvordan den sætter rammerne for det danske sprogs udvikling.
I forløbet er der fokus på Machine Learning, og eleverne arbejder med at forstå de algoritmer, som kan benyttes til detektering af sproglige udtryk. Eleverne arbejder med Fake News i Colab, og de medvirker til udvikling af et program, som kan genkende Clickbait. De træner modellen ved selv at udvikle et datasæt i form af en række relevante sproglige udtryk.
Forløbet afsluttes med sproglige analyser og vurderinger af to kronikker: "Sproget er blevet simpelt og underlødigt" og "Det danske sprog er ever-changing - heldigvis". Eleverne anvender online ordbøger.
Tekster:
- Berit Riis Langdahl m.fl. - Krydsfelt: "Sprog forandres", "Variation i dansk", "De nordiske sprog", "Engelsk i dansk", "Sætningens bestanddele", "Ordklasser"
- Birgit Bruun - Rod i sproget: "Sætningsanalyse og sætningsled"
- Jan Sørensen - Metoder i dansk: 5.3.8 "Sociolingvistik"
- Jan Aasbjerg Haugaard Petersen - Dansk i gymnasiet: "Sociolingvistik" (2019).
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk: "8. Retorisk analyse af meningsjournalistik"
- DR Politik - "Kan du huske hvorfor Storebælsbroen blev bygget?" (DR Politik, Facebook-opslag den 26. maj 2015)
- DR Nyheder - "Bævere ødelægger Gerdas sø: Send dem til København!" (P3 Essensen, YouTube-opslag den 14. april 2016)
- TV2 Fyn - Fynske originaler: Per Skipper (YouTube den 14. sep. 2018)
- Tarjei Vesaas - "Snø og granskog"
- Bjørnstjerne Bjørnson - "Ja vi elsker dette landet"
- Richard Dybeck - "Du gamla, Du fria"
- Christian Flechner Gravholt - "Sproget er blevet simpelt og underlødigt" (Berlingske den 25. nov. 2019)
- Johannes Højgaard Nielsen - "Det danske sprog er ever-changing - heldigvis" (Politiken den 19. feb. 2022)
Supplerende:
- Nikolaj Sonne - Fremtiden er her (Facebook-opslag af DR2 den 22. dec. 2020)
- Sine Zambach - "Kunstig intelligens er for vigtigt til kun at være for de få" (Børsen, den 25. sep. 2023)
Digitale hjælpemidler:
- Astrid Hellerup Madsen og Sanne Bjerre-Hyldgaard - Guide til skriftlig dansk htx og teknisk eux
- Barbara Kjær-Hansen m.fl. - Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime)
- Johannes Fibiger m.fl. - Litteraturens veje (Systime)
- Mimi Olsen m.fl. - Krydsfelt (Systime)
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk (Systime)
- Ordnet.dk (URL: https://ordnet.dk/ordnetdk)
Faglige mål:
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
Kernestof:
- dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- tekster med relevans for teknologisk dannelse
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3. eksamenssæt
|
10-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Det folkelige gennembrud
I dette litteraturhistorieforløb arbejder eleverne med Det folkelige gennembrud i dansk litteratur med fokus på perioden fra ca. 1870 og frem. Gennem læsning og analyse af centrale forfattere undersøger eleverne, hvordan litteraturen i perioden skildrer social ulighed og den folkelige vækkelse. Forløbet tager udgangspunkt i slagordet "fra folket til folket" og fokuserer på, hvordan litteraturen giver stemme til almindelige menneskers liv og erfaringer.
Eleverne læser "Den stille Mogens" af Johannes V. Jensen og "Murene" af Martin Andersen Nexø med fokus på den folkelige realisme og socialrealistiske strømninger. Analysearbejdet har kredset om to hovedtemaer: "tab af identitet på landet" og "bonden som helten". Eleverne undersøger, hvordan litteraturen både skildrer bondens fald og kamp for værdighed og handlekraft i mødet med modernisering og samfundsforandringer.
Forløbet inddrager også perspektiverende elementer, hvor eleverne analyserer, hvordan Det folkelige gennembrud trækker spor ind i populærkulturen i 1970’erne. Som afslutning på forløbet arbejder eleverne med en sekvens fra Olsen-banden, hvor tekster af Jeppe Aakjær og Johan Skjoldborg indgår. Her analyserer eleverne, hvordan lyrikken fra Det folkelige gennembrud bruges i moderne folkelig underholdning, og hvordan folkelige temaer videreføres i nye genrer og udtryk.
Tekster:
- Johannes V. Jensen - "Den stille Mogens"
- Martin Andersen Nexø - "Murene"
- Johan Skjoldborg - "Når vinteren rinder i grøft og i grav"
- B.S. Ingeman - "I sne står urt og busk i skjul"
- Jeppe Aakjær - "Sundt blod"
- Jeppe Aakjær - "Nu er dagen fuld af sang"
- Erik Balling - "Olsen-banden går amok" (uddrag)
Digitale hjælpemidler:
- Astrid Hellerup Madsen og Sanne Bjerre-Hyldgaard - Guide til skriftlig dansk htx og teknisk eux (Systime)
- Barbara Kjær-Hansen m.fl. - Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime)
- Johannes Fibiger m.fl. - Litteraturens veje (Systime)
- Mimi Olsen m.fl. - Krydsfelt (Systime)
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk (Systime)
- Ordnet.dk (URL: https://ordnet.dk/ordnetdk)
Faglige mål:
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- mindst én tekst af hver af følgende forfattere: Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videofremlæggelse - Den stille Mogens
|
27-01-2025
|
4. eksamenssæt
|
04-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Modernismens fugle og andre bevingede ord
I dette forløb arbejder eleverne med en bred litteraturhistorisk gennemgang, der til dels fungerer som repetition og dels som supplement til de allerede bearbejdede perioder i litteraturhistorien. Forløbet er samtidig et tematisk forløb, hvor fuglemotiver er det centrale omdrejningspunkt.
Formålet med forløbet er at styrke elevernes forståelse for litteraturhistorie i et bredt perspektiv samt at give eleverne indblik i de tanker, der ligger til grund for Modernismens litteratur, som disse tanker kommer til udtryk i centrale tekster fra perioden.
I forløbet indgår et arbejde med novellen, "Paradisæblerne" af Martin A. Hansen. Teksten bearbejdes ud fra traditionelle, litterære analysemetoder - med fokus på relevant skrivestile og centrale tematikker i Modernismens litteratur.
I forløbet indgår et arbejde med folkevisen, "Germand Gladensvend". Teksten bliver gjort til genstand for forskellige typer af litterære læsninger og for elevernes præsentation af disse læsninger.
I forløbet indgår afslutningsvis et arbejde med en repetitionsopgave. Eleverne får i den sammenhæng ansvaret for at bearbejde og præsentere tekster og perioder - som repetition og supplement til de allerede bearbejdede perioder i litteraturhistorien.
Tekster:
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk: "3.7 Litterære metoder"
- Barbara Kjær-Hansen m.fl. - Litteraturhistorien på langs og på tværs: "Folkeviser", "Efterkrigsmodernisme (1945)"
- Folkevise - "Germand Gladensvend"
- St. St. Blicher - "Præludium"
- Henrik Pontoppidan - "Ørneflugt"
- Tom Kristensen - "Påfuglefjeren"
- Karen Blixen - "Livets veje"
- Martin A. Hansen - "Paradisæblerne"
- Klaus Rifbjerg - "Duerne flyver"
- Helle Helle - "Fasaner"
- Hugorm - "Fuglene"
Supplerende:
- Germand Gladensvend i Lego (YouTube 2. marts 2009)
- PowerPoint om litterære læsninger
Digitale hjælpemidler:
- Astrid Hellerup Madsen og Sanne Bjerre-Hyldgaard - Guide til skriftlig dansk htx og teknisk eux (Systime)
- Barbara Kjær-Hansen m.fl. - Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime)
- Johannes Fibiger m.fl. - Litteraturens veje (Systime)
- Mimi Olsen m.fl. - Krydsfelt (Systime)
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk (Systime)
- Ordnet.dk (URL: https://ordnet.dk/ordnetdk)
Faglige mål:
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
- mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: St. St. Blicher, Henrik Pontoppidan, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen og Klaus Rifbjerg
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve - Dansk A
|
25-02-2025
|
Paradisæblerne - videopræs.
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Fodbold
I dette forløb arbejder eleverne med et tema om fodbold, og det danner rammen om analyser af forskellige typer af medietekster og litterære tekster. Fodboldtemaet er endvidere udgangspunktet for bearbejdning af emner af historisk, kulturel og samfundsmæssig betydning - primært placeret i 1970'erne. Formålet med forløbet er at styrke elevernes forståelse for avismediets brug af litterære fremstillingsformer og virkemidler samt at styrke eleverne kritiske refleksion, når fodboldæstetikken og fællesskabet omkring foldbold sættes i relation til politik og generelle samfundsforhold.
I forløbet indgår et arbejde med novellen, "7-1" af Peter Seeberg og novellen, "Tredje halvleg" af Tage Skou-Hansen. Begge tekster bearbejdes ud fra traditionelle, litterære analysemetoder - med fokus på relevant skrivestile og centrale tematikker i litteraturen i 1970'erne.
I forløbet indgår et arbejde med reklamefilmen, "Ok - støtter sporten". Reklamefilmen bliver gjort til genstand for en medieanalyse med udgangspunkt i analysevejledning.
I forløbet indgår et arbejde med pressefotografiet, "EM 1992" af Kim Agersted. Fotografiet bliver gjort til genstand for en billedanalyse med udgangspunkt i analysevejledning.
I forløbet indgår et arbejde med P. O. Enquists reportage, Park. I dette arbejde er der fokus på den fortællende journalistik og herunder på brugen af litterære, sproglige og retoriske virkemidler.
Tekster:
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk: "5.1 Avisjournalistik", "5.6 Reklamer", "Analysevejledning 9. Billedanalyse", "10. Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik" og "Analysevejledning 14. Medieanalyse af reklamefilm"
- Peter Seeberg - "7-1"
- Tage Skou-Hansen - "Tredje halvleg"
- OK-reklame - "OK - støtter sporten" (YouTube den 9 feb. 2019).
- Kim Agersten - "EM 1992"
- P. O. Enquist - "Park".
Supplerende tekster:
- DRSport - Video: Se Henning Jensens berømte EF-mål
- Michael Laudrup assist vs Nigeria (YouTube, 22. aug. 2011)
- Gareth Southgate - Speech (The Guardian.com, 19. marts 2025)
Digitale hjælpemidler:
- Astrid Hellerup Madsen og Sanne Bjerre-Hyldgaard - Guide til skriftlig dansk htx og teknisk eux (Systime)
- Barbara Kjær-Hansen m.fl. - Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime)
- Johannes Fibiger m.fl. - Litteraturens veje (Systime)
- Mimi Olsen m.fl. - Krydsfelt (Systime)
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk (Systime)
- Ordnet.dk (URL: https://ordnet.dk/ordnetdk)
Faglige mål:
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
Kernestof:
- mangfoldige litterære genrer
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
- mindst én tekst af hver af følgende forfattere: Peter Seeberg
- oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Video: Se Henning Jensens berømte EF-mål
-
Michael Laudrup assist vs Nigeria
-
5.1 Avisjournalistik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Park - Historisk research.docx
-
Læs siderne 173 - 176 i reportagen, 'Park'.
-
Læs siderne 177 - 180 i reportagen, 'Park'. Teksten ligger på mandagens lektion.
-
Læs resten af reportagen, 'Park'. Teksten ligger på lektionen i mandags.
-
Analyse og vurdering - Park - struktur til slides.docx
-
Gareth Southgate - Speech
-
Peter Seeberg - 7-1.pdf
-
Tage Skou-Hansen - Tredje halvleg.pdf
-
14. Medieanalyse af reklamefilm | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
5.6 Reklamer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
OK støtter sporten | Fodbold | Sjov TV-reklame
-
Årets Pressefoto 1974 - 2022 - Årets Pressefoto
-
EM 1992
-
9. Billedanalyse | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Pressefotografi - en lille opgave.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mundtlig dansk - standpunkt
|
02-04-2025
|
Skriftlig dansk - standpunkt
|
02-04-2025
|
5. eksamenssæt
|
06-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition og eksamenstræning
I dette forløb arbejder eleverne med repetition og med af øve fagets eksamensform.
Eleverne øver fagets eksamensform gennem et arbejde med tekstmaterialet. I forbindelse med den sproglige analyse og vurdering arbejder eleverne med diskursanalyse.
Tekster:
- Ole Schultz Larsen - Håndbog til dansk: "4.11 Diskursanalyse"
- Gordon Inc. - "Hold nallerne fra min Panzerhest" (Information, den 28. april 2016)
- Pär Lagerkvist - "Far og jeg"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905757129",
"T": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905757129",
"H": "/lectio/6601/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73905757129"
}