Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde 2025
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Gitte Gustavsen, Tore Lindemann
|
Hold
|
2023 Ty/4 (1g Ty/4, 2g Ty/4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Märchen
Wir haben uns mit dem Thema "Märchen" beschäftigt und dabei vor allem mit den Märchen der Brüder Grimm. Wir haben sowohl mit temathischen als auch mit stilistischen Märchenmerkmale gearbeitet und die folgenden Texte gelesen:
Texte:
Brüder Grimm: "Die Brautschau"
Brüder Grimm: "Rotkäppchen"
Brüder Grimm: "Frau Trude"
Brüder Grimm: "Die Sterntaler" (screening)
Zeichentrickfilm: "Frau Holle"
https://www.youtube.com/watch?v=dc4id5MPiIU
Grammatik:
Hjælpeverber (sein, haben, werden)
Svage verber
Præsens, præteritum og perfektum
Teori: Märchenmerkmale, Brüder Grimm, Volks- und Kunstmärchen
"Gattungen", S. 61-66, s. 73-76
Arbejdsformer: CL, gruppearbejde, pararbejde, slå op i fysisk ordbog + analog undervisning.
Slides: https://docs.google.com/presentation/d/18bg7lHRqJw0HomwwiiuL3-iFYZk1glD6LWwNGLZz3cE/edit#slide=id.p
Normalsider i alt: ca. 30
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ein Märchen schreiben
|
04-12-2023
|
Screening
|
12-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Identität und jung sein
I dette tema har vi arbejdet med identitet, sociale medier, skønhedsidealer og udfordringer ved at være ung og skulle finde sin identitet.
Først læste vi digtet 'Ich habe einen Körper', dernæst arbejdede vi med sangen 'Wie viel ist dein Outfit wert' af Kummer' og diskuterede hvordan man skaber en identitet fx. gennem tøj.
Dernæst gik vi over til at arbejde med 'soziale Medien' og hvordan de påvirker unge i dag + arbejdede med at opbygge et vokabular til dette. Vi arbejdede i forlængelse heraf også med skønhedsidealer og hvordan sociale medier er med til at påvirke unges opfattelse af kroppen. Det var udgangspunkt for at læse novellen 'Nora hat Hunger' om en ung pige, som har en spiseforstyrrelse.
Dernæst så vi filmen Kokon, som omhandler den unge pige Noras udvikling fra at være genert og usikker til at finde (og igen miste) kærligheden og igennem denne proces lære, hvem hun er og turde stå ved det.
Tekster:
- 'Ich habe' Gedicht Michael Auer.
- Kummer: 'Wie viel ist dein Outfit wert?'
- Wie geht's: Was machst du mit deinem Handy'?
- Kokon (film) 2018 + undervisningsmateriale til filmen fra Goetheinstituttet: 7 NS
- ’Nora hat Hunger’ (1999) af Sybille Berg – 3 NS
Grammatisk fokus:
- Løst og fast sammensatte verber
- Repetition af stærke verber
- minlæring + Wie geht's: 5 NS
Sider i alt: 20 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Die Rolle von Influencern
|
21-02-2024
|
Kokon
|
28-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krimis
Sprogcamp:
Vi beskæftiger os med krimi-genren og ser på forskellen mellem den klassiske og den moderne krimi. Vi arbejder med "Krimi"-ordforråd og mundtlig sprogfærdighed og læser lidt om Ferdinand von Schirach.
Vi læser:
1) Ferdinand von Schirach: "Einsam" (fra Helle Egendal: "Gattungen", s. 87-89
2) Milena Moser: "Letzte Pizza" (fra A. Homann & E.Wikkelsø Pedersen "Kurzum - Text & Sprache", Tyskforlaget 2005, s. 84-87
Krimiserie: "Tatort - Borowski und der brennende Mann", 2013 (86 min.)
Supplerende stof:
a) Om krimi-genren: Helle Egendal: "Gattungen", Gyldendal 2017, s. 78-86
Grammatik:
Modalverber
Stærke verber
Repetition
Omfang ca. 30
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gloseliste Kokon.docx
-
Bitte bringt euer Grammatikbuch Wie geht's mit (Tag jeres grammatikbog med) + euren Kladden + Bleistift.
-
Dem som ikke har fremlagt endnu: øv Kokon quizlet
-
Bitte bringt wie geht's mit.
-
quizlet Krimis
-
I timen: Læs Merkmale grundigt igennem (2 og 2) højt på tysk og oversæt bagefter. Lav opgave 1.1 (skriftligt), opg. 1.2 (mundtligt), opg. 2.1 + 2.2, opg. 3 og opg. 4.
-
Lav opgave 2 (s. 42) og opgave 6 (s. 44) i jeres kladdehæfte. Husk at ordstillingen i sætningerne er ligesom på dansk.
-
Mitzubringen: Grammatikoversigt, Wie geht's-bog, kladdehæfter og blyanter.
-
Lav opg. 3 s. 83: I skal finde det verbum som passer til substantivet i venstre spalte: fx. der Mord (mordet) - ermorden (myrde) - der Mörder (morderen). Brug ordbog.
-
Mitzubringen: Krimi-kompendium, Kladde, Bleistift + Grammatikoversigt.
-
Lest Zeile (linje) 1 -16 (Seite 88) in eurem Kompendium: Gebt die zwei Abschnitte eine Überschrift + findet Stichwörter. (I skal give de to afsnit en overskrift og finde stikord, som kan være gode til at genfortælle historien).
-
Mitzubringen: Krimikompendium, Kladden, Bleistift, grammatikoversigt OG Wie geht's-bogen.
-
Læs 'Einsam' til linje 19 på side 89 (den sidste side).
-
Mitzubringen: Krimi-kompendium, Kladden (oder Papier), Bleistift, Grammatikoversigt.
-
Mitzubringen: Krimikompendium, Kladden, Bleistift, Grammatikoversigt + Wie geht's!
-
Lav opg. 4 s. 121 og opg. 7 s. 122.
-
Husk bog til fordybelseslæsning!
-
Quizlet
-
Arbeitsblatt Letzte Pizza.docx
-
Lav opg. 5 s. 51 i Wie geht's (husk at infinitiv/at-form altid kommer til sidst i sætningen).
-
Mitzubringen: Wie geht's, grammatikoversigt, Kladde, krimikompendium, Bleistift.
-
Øv denne quizlet hjemme: quizlet
-
Mitzubringen: Wie geht's-bog, Krimikompendium, Kladde, Bleistift, Grammatikoversigt.
-
Quizlet oversættelse: Quizlet
-
Øv quizlet: quizlet
-
Mitzubringen: Kladden, Krimikompendium, Wie geht's-bog, grammatikoversigt, Bleistift.
-
Træn og saml jeres gloser til Letzte Pizza i jeres kladdehæfte. (især dem der ikke var der i sidste modul) + tjek mine slides for teori om nyere/klassisk krimihistorie + quizlet fra sidste modul.
-
HUSK: kladdehæfter, blyant, grammatikoversigt, Krimikompendium, Wie geht's bog.
-
Quizlet med bisætningsindledere: quizlet
-
Mitzubringen: Wie geht's-bog, Bleistift, grammatikoversigt.
-
Øv tyske spørgeord derhjemme: quizlet
-
Mitzubringen: Kladden, Bleistift, grammatikoversigt, Wie geht's grammatikbog.
-
Links til minlæring-øvelser som forberedelse til prøven:
-
Husk Høretelefoner, lamineret grammatikark og jeres Krimi-kompendium!!!
-
Sprogcamp 1g - 2024
-
Die Frau im Koffer
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krimis (EKSAMEN)
Wir arbeiten weiter mit dem Thema "Krimi".
Texte:
Ferdinand von Schirach: (Text und Film)
"Anatomie"
"Kinder"
Lübecker Blut
Milena Moser "Letzte Pizza"
(Tatort "Borowski - und der brennende Mann")
Friedrich Dürrenmatt: "Es geschah am hellichten Tag"
Merkmale des Krimis
PP-præs.: Krimi (den 1/10)
Ca. 40 sider
Sprog og grammatik:
Rep.: syntaks, verber, præpositioner, pronomener (pers. og poss.), sætningskonstruktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DDR (EKSAMEN)
Das Thema ist DDR. Wir untersuchen, wer in der DDR-Gesellschaft, die Sprache der Macht hat, und wie sie zum Ausdruck kommt. Wir beschäftigen uns mit den Künstlern und dem System, d.h. der DDR Gesellschaft.
Wir versuchen auch zu verstehen, wie die Ideologie der DDR Gesellschaft das Leben der Menschen beeinflusst hat.
TF- forløb: tysk og historie
Texte:
Texte: DDR, die Mauer, Fluchtversuche
Florian Henckel von Donnersmarck: Das Leben der Anderen
BALLON (Materiale Goethe Institutet)
Günter Görlich: Spuck vor ihr aus
Film:
Das Leben der Anderen
BALLON (Ein Film von Michael Bully Herbig)
Pp-præs.: DDR (18/12)
Sprog og grammatik:
Rep. hoved- og bisætninger, verber, præpositioner
Ordstilling
Grundbog: Gyldendals Tysk Minigrammatik og Fass die Grammatik (grammatikspil) - samt egne noter
Ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Macht und Kontrolle (EKSAMEN)
Was ist Macht? Wer hat die Macht? Und - wie bekommet man (vielleicht) die Macht?
Wir beschäftigen uns in dem Film "Die Welle" mit dem Thema Macht und Kontrolle in Verbindung mit Autorität, Gemeinschaft und Konformität. Wir überlegen auch, welche Rolle die Erziehung spielt.
Die sozialpsychologische Experimente von Stanley Milgram (über die Bereitschaft, gegenüber Autoritäten gehorsam zu sein) und Salomon Asch (über Gruppendruck und Konformität) geben uns einen Eindruck davon, wie es möglich wird die Macht und die Kontrolle zu bekommen.
In anderen Texten verfolgen wir auch das Thema 'Macht und Kontrolle'.
Texte:
Die Welle (Szene 14-17, 44 und 109)
Günter Görlich: Spuck vor ihr aus
Martin Suter: Ferienplanung
Film: Die Welle
PP-præs.: Macht und Kontrolle (den 5/3)
Arbejdsspørgsmål og forskellige sproglige opgaver til forløbet
Sprog og grammatik: Pronominer (rep.), verber (rep.) + sætningskonstruktioner
Gyldendals Tysk Minigrammatik, grammatikark - og egne noter
Ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Körperkult (EKSAMEN)
Was bedeutet eigentlich Körperkult?
Viele junge Menschen streben nach dem perfekten Körper, aber was ist der perfekte Körper?
Die Körperideale verändern sich und hängen vor allem mit der gesellschaftlichen Entwicklung zusammen.
Junge Männer wollen möglichst schnell grosse Muskeln haben, deshalb tranieren sie viel, aber muskelbildende Medikamente werden auch unter den jungen Männern benutzt.
Die jungen Frauen versuchen auch ihren Körper und damit ihre Identität zu formen, sie verbringen viel Zeit im Fitnesscenter, aber sie sind auch daran bereit eine Schönheitsoperation zu wählen.
Die sozialen Medien verstärken den Druck von dem perfektem Körper. In den sozialen Medien gibt es aber auch Personen, die bewusst gegen das Bild des idealen Körpers protestieren.
Wir beschäftigen uns um die Problematik 'Körperkult' verstehen zu können auch mit soziologischen Theorien von Thomas Ziehe und Erving Goffman.
Texte:
Jan Stemmel: Mach dich breit
Ziehes soziologische Theorie (Subjektivierung, Ontologisierung und Potenzierung)
Goffmans soziologische Theorie (Vorderbühne und Hinterbühne)
Julia Engelmann - Kein Modelmädchen
Film - og tekstarbejde:
Fit, sportlich, sexy: Der neue Körperkult?
https://www.ardmediathek.de/video/quarks/fit-sportlich-sexy-der-neue-koerperkult/wdr/Y3JpZDovL3dkci5kZS9CZWl0cmFnLWZjYThjMTA4LWRiMDgtNDk3YS1iOGVmLTU3ZGNmZDBkYzBjYQ
Krankhafter Körperkult
https://www.ardmediathek.de/video/die-ratgeber/krankhafter-koerperkult/hr-fernsehen/Y3JpZDovL2hyLW9ubGluZS8xODgyMzc
Influencer und Körperkult: Bin ich schön? ... genug?
https://www.youtube.com/watch?v=vYh8NC77CrU
Seitenwechsel (Mascha u. Sarah):
https://www.youtube.com/watch?v=VEmQSQ1P4OQ
Körperkult
Sprog og grammatik:
Adjektivernes bøjning
Relativ pronomen (rep.)
PP-præs.: Körperkult (30/4)
Ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348027",
"T": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348027",
"H": "/lectio/6945/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73505348027"
}