Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Flemming Lindquist Jørgensen
|
Hold
|
2021 MA/x (1x MA, 2x MA, 3x MA, 4x MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro - regression - toledede størrelser - ligning
Introduktion
Faglig læsning
Regression
Kvadratsætninger
En ligning med en variabel (uden hjælpemidler, grafisk og med nspire)
2 ligninger med 2 variable (uden hjælpemidler, grafisk og med nspire)
Stykkevist definerede funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentielle funktioner
Eksponentielle funktioner
Fremskrivningsfaktor, vækstrate
Vækstegenskab
2 punktsformel
Halverings- og fordoblingskonstant
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Logaritmer
Sammensat funktion
Invers funktion
10-talslogaritmen
Den naturlige logaritme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Polynomier med fokus på andengradspolynomiet
Paralellforskydning af funktioner
Andengradspolynomier
Andengradsligningen
Koefficienternes betydning
Faktorisering
Polynomier af højere grad.
Der blev gennemført en netlogo aktivitet om parallelforskydning af polynomier
Undervejs deltog vi i et webinar ved professor Kasper Green Larsen fra Institut for Datalogi ved Aarhus Universitet. Titlen var: Beregnelighed: Det nemme, det svære og det umulige.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
TF1 Sammenhænge og funktioner
Vi vil lede efter sammenhænge i matematik og fysik, som beskrives med funktioner som den lineære, eksponentiel og potensfunktionen.
I matematik har fokus været på potensfunktioner som nyt område.
karakteristiske træk ved de 3 væksttyper er behandlet gennem en netlogo aktivitet
Forslag til undersøgelser:
- Pendulets svingningstid
- Kuglers fald i sand
- Afkølingskurver
- Adiabat måling?
- Isoterm måling
- Måling på absolut nulpunkt?
- Måling af tryksøjle vs. kastelængde på vand i kolbe
Formålet med forløbet
Eleverne skal opnå forståelse for hvordan samspillet mellem variable i fysik kan beskrives med ovenstående matematiske funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 5
|
30-03-2022
|
Opgave 3 TF1
|
08-04-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Opsamling - afrunding TF1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Talsystemer
Et kort forløb om talsystemer.
Historisk: Babylon, Ægypten, romertal, 10-talsystemet
2-talsystemet og 16-talsystemet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Statistik og sandsynlighedsregning
Deskriptiv statistik - grupperede og ugrupperede observationer.
Kombinatorik, sandsynlighedsregning, endeligt sandsynlighedsfelt, stokastisk variabel, binomialfordeling, approksimation med normalfordeling, binomialtest.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning
Differentialregning, afledte funktioner, tangentligning, monotoniforhold, optimering, væksthastighed.
Undervejs deltog klassen i årets A- lympiade
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vektorregning 1
Vektorer i planen
Skalarprodukt og determinant
Linjens parameterfremstilling og linjensligning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Vektorregning 2
Emner, cirkler, cirklens ligning, trekanter, både retvinklede og vilkårlige.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Træk virksomheden ind i undervisningen - Terma
I forløbet brugte vi materialet om TERMA fra serien "Træk virksomheden ind i undervisningen. Fokus var på navigation, sfærisk geometri, og kort introduktion til matematikken bag GPS.
Vi så også filmen der hører til forløbet.
Som optakt til forløbet besøgte vi på klassens studietur det maritime museum i Hamburg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Trigonometriske funktioner
Indførelse af radianer som vinkelmål
sin, cos og tan som funktioner
Betydningen af de fire konstanter i funktionen
f(x)=a*sin(b*x+c)+d
Differentiation af trigonometriske funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Integralregning
Stamfunktion
Ubestemt og bestemt integral
Sammenhæng med areal
Kurvelængde
Rumfang
Undervejs i forløbet deltog klassen i den indledende runde til A-lympiaden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Funktioner af 2 variable
funktioner af 2 variable med et lille sidespring til grafers krumning og betydningen af den anden afledede.
Funktioner og grafer
Snitkurver
Afledte funktioner - krumning, min, max og saddel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Vektorfunktioner
Vektorfunktioner og grafer
Tangenter (hastighed og acceleration)
Kurvelængder og arealer
Epicykler - hvor vi så dette klip:
https://www.youtube.com/watch?v=QVuU2YCwHjw
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
SRO
SRO
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 11
|
18-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Differentialligninger
Forløb om differentialligninger:
Vi startede med et lille historisk forløb om den logistiske lignings opdagelse, dels ved Verhulst og senere ved Pearl og Read.
- løsningsformler med beviser
- opstilling af differentialligninger
- numerisk løsning med eulers metode
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 2
|
11-09-2024
|
Aflevering 3
|
25-09-2024
|
Aflevering 4
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Normalfordeling, binomialtest, lineær regression
Repetition binomialtest
Normalfordelingen, QQ-plot mv
Lineær regression herunder konfidensinterval for hældning
Simulering i Ti-nspire (omrøring eller bootstraping)
Set filmen "Matematikken bag ny medicin hos NOVO" fra serien træk virksomheden ind i undervisningen.
Set de første ca. 12 minutter af filmen med Susanne Ditlevsen fra serien om danske matematikere
Set denne youtube: https://www.youtube.com/watch?v=pjaizehZLYU
Undervejs har klassen deltaget i årets A-lympiade og arbejdet med mindstekravsopgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Forberedelsesmaterialet
Selvstændigt arbejde med årets forberedelsesmateriale om sandsynlighed, med fokus på betinget sandsynlighed og Bayes sætning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Opsamling - repetition - eksamensforberedelse
Forløb med opgaveregning, eksamensforberedelse, opsamling på løse ender, herunder et kort forløb om annuitetsopsparing og annuitetslån.
Undervejs havde vi et oplæg ved Anna Dahl-Nielsen der arbejder med risikovurdering i et pensionsselskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983621",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983621",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511983621"
}