Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Regionalmøde Aalborg
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Gitte Gustavsen, Lise Odgaard Lucas
|
Hold
|
2023 Ty/3 (1g Ty/3, 2g Ty/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Märchen EKSAMEN
Wir haben uns mit dem Thema "Märchen" beschäftigt und dabei vor allem mit den Märchen der Brüder Grimm. Wir haben sowohl mit temathischen als auch mit stilistischen Märchenmerkmale gearbeitet und die folgenden Texte gelesen:
Texte:
Brüder Grimm: "Die Brautschau"
Brüder Grimm: "Rotkäppchen"
Brüder Grimm: "Frau Trude"
Brüder Grimm: "Die Sterntaler" (screening)
Zeichentrickfilm: "Frau Holle"
https://www.youtube.com/watch?v=dc4id5MPiIU
Grammatik:
Hjælpeverber (sein, haben, werden)
Svage verber
Præsens, præteritum og perfektum
Teori: Märchenmerkmale, Brüder Grimm, Volks- und Kunstmärchen
"Gattungen", S. 61-66, s. 73-76
Arbejdsformer: CL, gruppearbejde, pararbejde, slå op i fysisk ordbog + analog undervisning.
Slides: https://docs.google.com/presentation/d/18bg7lHRqJw0HomwwiiuL3-iFYZk1glD6LWwNGLZz3cE/edit#slide=id.p
Normalsider i alt: ca. 30
Faglige mål:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med.
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet
med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ein Märchen schreiben
|
13-12-2023
|
Screening
|
12-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Identität und jung sein
I dette tema har vi arbejdet med identitet, sociale medier, skønhedsidealer og udfordringer ved at være ung og skulle finde sin identitet.
Først læste vi digtet 'Ich habe einen Körper', dernæst arbejdede vi med sangen 'Wie viel ist dein Outfit wert' af Kummer' og diskuterede hvordan man skaber en identitet fx. gennem tøj.
Dernæst gik vi over til at arbejde med 'soziale Medien' og hvordan de påvirker unge i dag + arbejdede med at opbygge et vokabular til dette. Vi arbejdede i forlængelse heraf også med skønhedsidealer og hvordan sociale medier er med til at påvirke unges opfattelse af kroppen. Det var udgangspunkt for at læse novellen 'Nora hat Hunger' om en ung pige, som har en spiseforstyrrelse.
Dernæst så vi filmen Kokon, som omhandler den unge pige Noras udvikling fra at være genert og usikker til at finde (og igen miste) kærligheden og igennem denne proces lære, hvem hun er og turde stå ved det.
Tekster:
- 'Ich habe' Gedicht Michael Auer.
- Kummer: 'Wie viel ist dein Outfit wert?'
- Wie geht's: Was machst du mit deinem Handy'?
- Kokon (film) 2018 + undervisningsmateriale til filmen fra Goetheinstituttet: 7 NS
- ’Nora hat Hunger’ (1999) af Sybille Berg – 3 NS
Grammatisk fokus:
- Svage verber
- Kasus
- minlæring + Wie geht's: 5 NS
Sider i alt: 20 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Die Rolle von Influencern
|
09-02-2024
|
Kokon
|
28-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krimis EKSAMEN
In diesem Thema haben wir uns mit der Krimi-Gattung beschäftigt. Wir haben diskutiert, wie sich der Krimi entwickelt hat, von dem Traditionellen Krimi mit dem Detektiv und seiner Fahndung im Blickfeld zu dem Neuen, der oft den Mörder im Blickfeld hat.
Ausserdem haben wir auch über aktuelle Kriminalfälle gelesen und das Wortschatz des Themas zu üben.
1) Ferdinand von Schirach: "Einsam" (fra Helle Egendal: "Gattungen", s. 87-89
2) Milena Moser: "Letzte Pizza" (fra A. Homann & E.Wikkelsø Pedersen "Kurzum - Text & Sprache", Tyskforlaget 2005, s. 84-87
3) Bill Ramsay: "Ohne Krimi geht die Mimi nie ins Bett", 1962 (Lied)
4) Christiane Güth: aus Lübecker Blut, Ullstein Verlag, 2015 (roman) s. 5 & 20-23
Krimiserie: "Tatort - Borowski und der brennende Mann", 2013 (86 min.)
Supplerende stof:
a) Om krimi-genren: Helle Egendal: "Gattungen", Gyldendal 2017, s. 78-86
Grammatik:
Modalverber
Repetition
Omfang ca. 30-40 sider
Sprogcamp plus lidt ekstra i starten af 2.g.
2.1. Faglige mål
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Letzte Pizza Hausarbeit
|
07-05-2024
|
Prøve i modulet
|
13-05-2024
|
Krimiaufgabe
|
16-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Fussball - Freude für den Ball EKSAMEN
Dieses Thema untersucht den Zusammenhang zwischen Deutschlands Geschichte und dann den grössten Erfolgen auf dem Fussballfeld. Das heisst wir haben uns mit deutscher Geschichte von 1871 bis heute, von der Einführungs des Spiels im preussischen Deutschland bis zu den modernen Erwartungen zur Nationalelf als "Turniermannschaft" (und zum Trainer!), die mindestens in Halbfinale stehen soll, und wie sich 2006 ein neuer "Partypatriotismus" in Verbindung mit der WM entwickelte, beschäftigt. Letztendlich haben wir kurz mit Deutschland als Multi-Kulti-Erfolg und mit Frauenfussball gearbeitet.
Texte:
- Sebastian Grobler: Der ganz grosse Traum, Senator Film Verleih, 2011, (film) 20 s.
- Johanna Metz. "Mit dem Fussball auf dem Weg zur Normalität" in Thøgersen & (ed): Generationen, Tyskforlaget, s. 16-19 (artikel) 7 s.
- Lira Bajramaj: "Ich liebe einfach den Dreck", aus: taz 31. dec 2009 fra eksamenssæt A maj, 2012.(portrætartikel) 4 s.
Die Bundesregiering: "Deutschland sagt Danke", 15. Juli 2024, bundesregiering.de 3 s
34 sider
2.1. Faglige mål
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bedeutung des Sports
|
28-10-2024
|
Sport - Genaflevering
|
07-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Unter Ökos EKSAMEN
In diesem Thema haben wir uns mit Deutschland als biologische Führungskraft beschäftigt. Wie viel Fleisch essen die Deutschen, und wie kann man am besten zum ökologischen/biologischen Landbau übergehen? Zum Beispiel haben wir von dem Öko-bauer Alfons gelesen (Stamm) und von der Öko-Stadt Vauban in Freiburg. Das hat zu den folgende Fragen geführt:
• Der kritische Verbraucher: wie kaufe ich korrekt ein?
• Fleischkonsum vs. Gemüse: Wie viel Fleisch braucht denn ein Deutscher eigentlich?
• Vorurteilen den Öko-Typen gegenüber: sind sie alle Spinner?
• Öko-Utopie – ist ein grüneres Leben möglich?
• Green-Washing – warum versuchen Firmen, ihre Produkte als „Grün/Bio“ zu verkaufen?
Alle Kern-Texte kamen aus Tilling et al. (red): Greif Zu!, Gyldendal, 2014
Almut Röhrl: "Bio-Lebensmittel", Planet Wissen, 2011 2 s.
Julia Bonstein: "Da kann ja einem der Appetit vergehen", Spiegel, 2010 1 s.
Norbert F. Pötzl: "Raus aus dem System", SPIEGEL 49/2000 2 s
Peter Stamm: "Siebenschläfer" aus Seerücken, 2011 (novelle) 10 s.
Peter Unfried: "Unter Ökos", taz.de, 2011 4 s
Supplerende:
Der Spiegel: "Freiburg Vauban: Wie der (grüne) Zeitgeist wohnt" (Video, 1. April, 2011 - Youtube. 1 s
I alt 20 sider
Faglige mål
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mein nachhaltiger Alltag
|
09-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Der Doppelgänger EKSAMEN
In diesem Thema haben wir uns mit dem Thema: Der Doppelgänger beschäftigt. Die meisten der Texte stammen aus dem Buch mit demselben Titel (R. Sterum (red), Gyldendal, 2016).
Thematisch haben wir zwei formen des Doppelgängers untersucht: Original & Spiegelbild vs. Verdoppelte Identitäten.
Ausserdem haben wir die Teilung Deutschlands besprochen, insbesondere wie die Stasi mit Doppelgängern gearbeitet hat.
Kernestof
Laura Höflinger: "Mein Professor, der Roboter" (2013) (Artikel), 5 s
Johan Wolfgang von Goethe: "Liebhaber in allen Gestalten" (1810) (Gedicht), 2 s
Günter Kunert: "Ich und Ich" (1973) (Novelle) 6 s
KONTRASTE: "Die Stasi und die Doppelgänger" (2012) (Artikel) 7 s
Kraftwerk: "Menschmaschine" & "Wir sind die Roboter" (1978) (Elektro-Lieder) 2 s
Uli Edel Der Palast ZDF, 2021. (TV-serie) Staffel 1, sämtliche Folgen 1 bis 6. 30 s
insgesamt: 52 Seiten
2.1. Faglige mål
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Wenn ich einen Doppelgänger hätte
|
20-01-2025
|
Dobbelgänger genafl
|
30-01-2025
|
Der Palast-prøve
|
20-02-2025
|
Ich und ich
|
31-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Österreich - Land der Talente EKSAMEN
Österreich liegt Europa in dem Mitten - und wird wohl manchmal vergessen im Vergleich zum grossen deutschsprachigen Grossbruder nordlich der Grenze. Aber Östereich ist ein Land voller Talente und in diesem Thema treffen wir einige von denen, besonders innerhalb der Gebieten Musik und Sport-Leistungen. Wir haben auch von dem Begriff 'Vorbild' gesprochen.
Nationalhymne, 1947/2011 (zwei Fassungen) (2 s)
Brigitte Kirchgatterer: "Felix Baumgartner - Dachte ich würde das Bewusstsein verlieren", Kurier, 15. okt 2012 (5 s)
Little Amadeus: "Solo für Amadeus", ca 2005 (Trickfilm), (5s)
Kunze: "Little Amadeus", ca 2005 (Titel-Lied zum Trcikfilm) (2s)
Brigitte Hamann: „Nichts als Musik im Kopf“ (1990) i Lillesøe & Præstekjær (red.) Neue Zeiten – Neue Töne, Munksgaard, 1995, s.58-62 (9 s)
Conchita Wurst: "Nur reines Talent?" (to korte tekster), 2014, 3 s
Alternative Nationalhymne ( 2 s)
Hansi Hinterseer: "In den schönen Tiroler Bergen" & "Ski Twist 2013" (2 s)
I alt: 30 sider
2.1. Faglige mål
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984276",
"T": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984276",
"H": "/lectio/6952/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74511984276"
}