Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Solrød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Mikkel Teglgaard Jensen
|
Hold
|
2024 2h3gId1 (2h3gId1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Idrætshistorie - DGI & DIF
Fokus på den humanistiske del af idrætsfaget. Dette emne omhandler idrætshistorie med vægt på organisationerne DGI og DIF.
Herunder:
1) Opsummering af idrætshistorie og danske idrætsorganisationer - herunder begreberne "idræt" og "sport".
2) DGI og DIF's værdisæt - hvilke ligheder og forskelle indeholder de?
3) Diskussion på baggrund af de fire artikler om hvorledes DGI og DIF bør slås sammen
4) Gennemgang af hvem der blev den største taber i den fejlede sammenslutning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fodbold
Fokus på taktiske og tekniske elementer indenfor boldspilsdisciplinen fodbold. Særligt fokus på:
- Indersideafleveringer
- Tæmninger/modtagning
- Lodret vristspark
- Vendinger
- Driblinger (herunder sparkefinte, husmandsfinte og stopfinte)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Idrætssociologi; sport og identitet
Fokus på sammenhængen mellem sport og identitet ud fra relevante begreber fra Giddens, Baumann og Bordieu.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tematisk forløb 1: Crossfit og styrketræningsteori
Tematisk kobling mellem crossfit og styrketræningsteori.
Fokus i teorien: Træning af forskellige styrketræningstyper og udarbejdelse af styrketræningsprogrammer.
Fokus i praktikken: Den tekniske udførelse af en lang række crossfitøvelser - både med og uden brug af kettlebells.
Derudover en ekskursion til Liftrs Gym i Køge med undervisning på KB-øvelser samt sammensætningen af et crossfit-program.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Anatomi og bevægelseslære
Fokus på skellettet, kroppens muskler, led samt hvordan man laver bevægelsesanalyser og hvordan disse kan anvendes i idrætsundervisnigen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Opgraderingsforløb fra C: Jive
Fokus på Labans bevægelseslære og dennes overførsel til dansegenren jive indenfor idrætsgenren musik og bevægelse. Særligt fokus på:
- Taktælling i musikken
- At kunne finde 1-takten i musikken
- Basal viden om dannelse af serier i dansen
- Basal teori om jive
- Jive-trinene: a) grundtrin, b) grundtrin med drejning, c) damedrejning, d) Mooch Step, e) herredrejning, f) back Walks & Kicks, g) Turn into Dip, h) American Spin, i) Toe Heel Swivels
- Udarbejdelse af egne trin ud fra viden om jive og Laban
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Aerob og anaerob træning
Fokus på de væsentligste begreber indenfor basal træningsteorien samt indenfor de forskellige typer af træning:
- Den maksimale iltoptagelse (kredsløbskondition)
- Udholdenhed (stofskiftekondition)
- Anaerob effekt
- Anaerob kapacitet.
Desuden arbejdes der med at lave træningsprogrammer indenfor de forskellige træningstyper og der er fokus på de fysiologiske forandringer i kroppen ved dyrkningen af disse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Badminton
Fokus på taktiske og tekniske elementer i badminton indenfor genren "nye og klassiske idrætter". Særligt fokus på:
- Server i forhånd- og baghåndsside
- Clear og drop
- Benarbejde på banen
- Netspil - herunder netlob og netdrop
- Smash
- Drop Shots
- Slagserier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Tematisk forløb 2 & Opgr. fra C: Floorball
Tematisk kobling mellem floorball og følgende to begreber fra idrætspsykologien: Motivation, dannelse og udvikling af det gode team samt teamkultur generelt.
I floorball-timerne har der desuden været fokus på følgende tekniske elementer:
- Driblinger: a) left/right dribble, b) forehand/backhand spin, c) mini lob
- Pasninger: a) Sweeper pass, b) wrist pass
- Afslutninger: a) 1) Sweeper shot, b) Wrist shot, c) Slap shot
- Arbejde med boldbasisbegreberne: a) Spilbarhed, b) bredde og dybde, c) kommunikation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Idrætspsykologi; Motivation og målsætning
Fokus på redegørelse af og centrale begreber indenfor:
- Motivation (indre og ydre)
- MÅlsætning
- Spændingsniveau
Disse begreber er blevet brugt indenfor case-træning og ved opbygning af træningsprogrammer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Performancedans
Forløbet baseres på teori omkring udarbejdelse af en danseperformance.
Der vil desuden være et mindre fokus på fire dansegenre, hvoraf minimum to skal inkorporeres i den færdige perfomance: 1) Linedance, 2) Charleston, 3) Hiphop og 4) jive. Ud fra Labans bevægelseslære vil der være fokus på bevægeleskvaliteter indenfor netop disse tre genrer, samt hvorledes både genre, basal rytmeforståelse og labans bevægelseslære kan være med til at skabe en fortælling i dansen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754157734",
"T": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754157734",
"H": "/lectio/74/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64754157734"
}