Holdet 2024 2h3gId1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Solrød Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Mikkel Teglgaard Jensen
Hold 2024 2h3gId1 (2h3gId1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Idrætshistorie - DGI & DIF
Titel 2 Fodbold
Titel 3 Idrætssociologi; sport og identitet
Titel 4 Tematisk forløb 1: Crossfit og styrketræningsteori
Titel 5 Anatomi og bevægelseslære
Titel 6 Opgraderingsforløb fra C: Jive
Titel 7 Aerob og anaerob træning
Titel 8 Badminton
Titel 9 Tematisk forløb 2 & Opgr. fra C: Floorball
Titel 10 Idrætspsykologi; Motivation og målsætning
Titel 11 Performancedans

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Idrætshistorie - DGI & DIF

Fokus på den humanistiske del af idrætsfaget. Dette emne omhandler idrætshistorie med vægt på organisationerne DGI og DIF.

Herunder:
1) Opsummering af idrætshistorie og danske idrætsorganisationer - herunder begreberne "idræt" og "sport".
2) DGI og DIF's værdisæt - hvilke ligheder og forskelle indeholder de?
3) Diskussion på baggrund af de fire artikler om hvorledes DGI og DIF bør slås sammen
4) Gennemgang af hvem der blev den største taber i den fejlede sammenslutning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fodbold

Fokus på taktiske og tekniske elementer indenfor boldspilsdisciplinen fodbold. Særligt fokus på:
- Indersideafleveringer
- Tæmninger/modtagning
- Lodret vristspark
- Vendinger
- Driblinger (herunder sparkefinte, husmandsfinte og stopfinte)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Idrætssociologi; sport og identitet

Fokus på sammenhængen mellem sport og identitet ud fra relevante begreber fra Giddens, Baumann og Bordieu.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Anatomi og bevægelseslære

Fokus på skellettet, kroppens muskler, led samt hvordan man laver bevægelsesanalyser og hvordan disse kan anvendes i idrætsundervisnigen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Opgraderingsforløb fra C: Jive

Fokus på Labans bevægelseslære og dennes overførsel til dansegenren jive indenfor idrætsgenren musik og bevægelse. Særligt fokus på:
- Taktælling i musikken
- At kunne finde 1-takten i musikken
- Basal viden om dannelse af serier i dansen
- Basal teori om jive
- Jive-trinene: a) grundtrin, b) grundtrin med drejning, c) damedrejning, d) Mooch Step, e) herredrejning, f) back Walks & Kicks, g) Turn into Dip, h) American Spin, i) Toe Heel Swivels
- Udarbejdelse af egne trin ud fra viden om jive og Laban
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Aerob og anaerob træning

Fokus på de væsentligste begreber indenfor basal træningsteorien samt indenfor de forskellige typer af træning:
- Den maksimale iltoptagelse (kredsløbskondition)
- Udholdenhed (stofskiftekondition)
- Anaerob effekt
- Anaerob kapacitet.

Desuden arbejdes der med at lave træningsprogrammer indenfor de forskellige træningstyper og der er fokus på de fysiologiske forandringer i kroppen ved dyrkningen af disse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Tematisk forløb 2 & Opgr. fra C: Floorball

Tematisk kobling mellem floorball og følgende to begreber fra idrætspsykologien: Motivation, dannelse og udvikling af det gode team samt teamkultur generelt.

I floorball-timerne har der desuden været fokus på følgende tekniske elementer:
- Driblinger: a) left/right dribble, b) forehand/backhand spin, c) mini lob
- Pasninger: a) Sweeper pass, b) wrist pass
- Afslutninger: a) 1) Sweeper shot, b) Wrist shot, c) Slap shot
- Arbejde med boldbasisbegreberne: a) Spilbarhed, b) bredde og dybde, c) kommunikation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Idrætspsykologi; Motivation og målsætning

Fokus på redegørelse af og centrale begreber indenfor:
- Motivation (indre og ydre)
- MÅlsætning
- Spændingsniveau

Disse begreber er blevet brugt indenfor case-træning og ved opbygning af træningsprogrammer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Performancedans

Forløbet baseres på teori omkring udarbejdelse af en danseperformance.

Der vil desuden være et mindre fokus på fire dansegenre, hvoraf minimum to skal inkorporeres i den færdige perfomance: 1) Linedance, 2) Charleston, 3) Hiphop og 4) jive. Ud fra Labans bevægelseslære vil der være fokus på bevægeleskvaliteter indenfor netop disse tre genrer, samt hvorledes både genre, basal rytmeforståelse og labans bevægelseslære kan være med til at skabe en fortælling i dansen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer