Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Rune Barløse Thomsen
|
Hold
|
2024 eø/3g (3g eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Iværksætteri og innovation - Coconf
Forløbet tog udgangspunkt kap. i 1 og 2 i Luk virksomheden op 2. udgaven, hvor der blev arbejdet med følgende:
Innovation - herunder grundopfattelser
Kilder til innovation
Innovations former og typer
Innovation - PLC-kurven
Iværksætteri:
Virksomhedens ide, mission og vision
Virksomhedens interessenter
Forretningsplan
Iværksætter typer
Virksomhedsformer
B2C, B2B
virksomhedens interessenter
Herudover var store dele af forløbet henlagt til deltagelse i innovationskonkurrencen Coconf 2024.
Faglige mål:
demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- arbejde innovativt
Kap. 1 og 2 omkring 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strategi
Forløbet havde udgangspunkt i kap. 3 i Luk virksomheden op, hvor der blev arbejdet med følgende:
Industri, branche og marked
Virksomhedsstrategi
SWOT-analyse
Porters diamant
Porters Five Forces
Bostonmodellen, PLC-kurven
Porters tre konkurrencestrategier
Anssoff vækstmatrice
Marketing:
Købsadfærd
B2B, B2C
Minervamodellen
De 4 P'er
Branding
Pris
Promotion
Markedsundersøgelser
Omkring 40 sider
Faglige mål:
anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Marketing
Forløbet havde udgangspunkt i kap. 4 i Luk virksomheden op, hvor der blev arbejdet med følgende:
Marketing:
Bæredygtige virksomheder
Købsadfærd
B2B, B2C
Minervamodellen
De 4 P'er
Branding
Pris
Promotion
Markedsundersøgelser
Paid, owned og earned media
Faglige mål:
anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
Kap. 3 omkring 48 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Regnskab
Med udgangspunkt i kap. 5 i Luk virksomheden op er der arbejdet med følgende:
-Regnskab - regnskabsklasse, formelle krav til regnskabet, resultatopgørelse og balance
Krav til årsrapporter og interessenter
omkostninger og afskrivninger
Regnskabsanalyse/nøgletalsanalyse herunder indeks afkastgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed, soliditetsgrad, egenkapitalens forrentning og likviditetsgraden.
Materiale:
Luk virksomheden op 2. udgaven
Kap 5 side 143 til 163; 168 til 170 og 175 til 178
Cirka 25 sider
Faglige mål:
anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
̶ undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisation, ledelse og motivation
Med udgangspunkt i kap. 6, 7 og 8 i Luk virksomheden op blev der arbejdet med:
Organisation:
Mindre fokus på organisationer grundet tidsmangel.
Mintzberg organisationen dele
Mekaniske og organiske organisationsstrukturer - Burns og Stalker
Kort gennemgang af organisationsstruktur/diagrammer
Robert Ducan - graden af usikkerhed
Ledelse:
Taylor, Fayol, Mayo
Ledelsesformer: Autoritær, Demokratisk og Laissez faire
Trækteori, Situationsbaseret ledelse, Teamledelse
Motivationsteori
Indre og ydre motivation
Herzbergs to faktor teori
Materiale:
Luk Virksomheden op. 2. udgaven
Kap. 6: side 182 til 197 - 200 til 202
Kap 7: side 211 til 224
Kap 8 side 243 til 250
Cirka 25 sider
Faglige mål:
Indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
-diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
-anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775557271",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775557271",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775557271"
}