Holdet 2024 eø/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Rune Barløse Thomsen
Hold 2024 eø/3g (3g eø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Iværksætteri og innovation - Coconf
Titel 2 Strategi
Titel 3 Marketing
Titel 4 Regnskab
Titel 5 Organisation, ledelse og motivation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Iværksætteri og innovation - Coconf

Forløbet tog udgangspunkt kap. i 1 og 2 i Luk virksomheden op 2. udgaven, hvor der blev arbejdet med følgende:

Innovation - herunder grundopfattelser
Kilder til innovation  
Innovations former og typer
Innovation - PLC-kurven

Iværksætteri:

Virksomhedens ide, mission og vision
Virksomhedens interessenter
Forretningsplan
Iværksætter typer
Virksomhedsformer
B2C, B2B
virksomhedens interessenter

Herudover var store dele af forløbet henlagt til deltagelse i innovationskonkurrencen Coconf 2024.

Faglige mål:

demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

̶redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår

- arbejde innovativt

Kap. 1 og 2 omkring 50 sider

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Strategi

Forløbet havde udgangspunkt i kap. 3 i Luk virksomheden op, hvor der blev arbejdet med følgende:

Industri, branche og marked
Virksomhedsstrategi
SWOT-analyse
Porters diamant
Porters Five Forces
Bostonmodellen, PLC-kurven
Porters tre konkurrencestrategier
Anssoff vækstmatrice

Marketing:
Købsadfærd
B2B, B2C
Minervamodellen
De 4 P'er
Branding
Pris
Promotion
Markedsundersøgelser

Omkring 40 sider

Faglige mål:
anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder

demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår

diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Marketing

Forløbet havde udgangspunkt i kap. 4 i Luk virksomheden op, hvor der blev arbejdet med følgende:

Marketing:
Bæredygtige virksomheder
Købsadfærd
B2B, B2C
Minervamodellen
De 4 P'er
Branding
Pris
Promotion
Markedsundersøgelser
Paid, owned og earned media


Faglige mål:
anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder

demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår

diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag

Kap. 3 omkring 48 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Regnskab

Med udgangspunkt i kap. 5 i Luk virksomheden op er der arbejdet med følgende:

-Regnskab - regnskabsklasse, formelle krav til regnskabet, resultatopgørelse og balance
Krav til årsrapporter og interessenter
omkostninger og afskrivninger
Regnskabsanalyse/nøgletalsanalyse herunder indeks afkastgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed, soliditetsgrad, egenkapitalens forrentning og likviditetsgraden.

Materiale:

Luk virksomheden op 2. udgaven

Kap 5 side 143 til  163; 168 til 170 og 175 til 178

Cirka 25 sider

Faglige mål:
anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
̶ undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Organisation, ledelse og motivation

Med udgangspunkt i kap. 6, 7 og 8 i Luk virksomheden op blev der arbejdet med:

Organisation:

Mindre fokus på organisationer grundet tidsmangel.

Mintzberg organisationen dele
Mekaniske og organiske organisationsstrukturer - Burns og Stalker
Kort gennemgang af organisationsstruktur/diagrammer
Robert Ducan - graden af usikkerhed  

Ledelse:

Taylor, Fayol, Mayo

Ledelsesformer: Autoritær, Demokratisk og Laissez faire

Trækteori, Situationsbaseret ledelse, Teamledelse

Motivationsteori

Indre og ydre motivation
Herzbergs to faktor teori

Materiale:
Luk Virksomheden op. 2. udgaven

Kap. 6: side  182 til 197 - 200 til 202
Kap 7:  side 211 til 224
Kap 8 side 243 til 250

Cirka 25 sider

Faglige mål:

Indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

-diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag

̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

-anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
   
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer