Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Lea Lou, Line Bach Pedersen
|
Hold
|
2024 eø/2h (2h eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Strategi og iværksætteri
Eleverne har begyndt året med introduktion til iværksætteri - iværksættertyper, virksomhedsformer, B2C og B2B samt forretningsmodel.
De har arbejdet med socialøkonomiske virksomheder, deleøkonomi og oplevelsesøkonomi.
Eleverne har arbejdet med opgaver, set film og undersøgt forskellige virksomheder.
Derefter har eleverne arbejdet med strategi hvor de har analyseres virksomheder, det marked de befinder sig på, samt virksomhedens fremtidsudsigter.
Eleverne har arbejdet med SWOT-analyse, Porters diamant, Portes five forces (six forces), Portes generiske konkurrence strategier, Ansoffs væksmatrise, Boston consulting group's matrix, Positioneringskort, Blue ocean strategi (og værdiinnovation) samt CSR.
Eleverne har set små film, Løvens hule, arbejdet med Joe & Juice (som gennemgående virksomhed) samt arbejdet med fiktive eksamensspørgsmål.
Eleverne har benyttet "Luk virksomheden op" - ovenstående svarer til kap. 1+2+3
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
CoConf
Sideløbende med emnet Strategi har eleverne deltaget i en konkurrence sammen med andre uddannelsesinstitutioner. Virksomheder/Uddannelsessteder i Roskilde søger input og ideer til løsning af konkret problemstilling.
Eleverne har hørt oplæg fra tre virksomheder, idegenereret og arbejdet med løsningsforslag. Eleverne arbejdede med enten ARGO eller en sammenslutning af uddannelsesinstitutioner og deres problemstillinger. Nogle elever har været på RUC og fremlægge deres løsninger for et dommerpanel og hørt oplæg.
En grupper vandt sammen med en gruppe fra et andet hold og projektansættes hos ARGO efterår 2025 til udføre ide.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Marketing
Vi arbejder med virksomhedens marketing. Vi arbejder med Købsadfærd, Branding (navne og unique selling point), Segmentering, især Minervamodellen samt de 4 P'er
Emnet er blevet gennemgået i projektforløb. Eleverne har enten arbejdet med supermarkeder eller butikker. De har valgt to supermarkeder/butikker ud og sammenlignet deres brand, målgruppe og gennemgået de 4 P'er for hver, samt lavet en sammenligning.
Eleverne har i grupper gennemgået 1 af de 4 P'er for holdet og de har individuelt eller i gruppe lavet en præsentation/film som afslutning på projektforløbet. De findes i OneNote
Ovenstående svarer til kap 4 i "Luk virksomheden op". Derudover har de søgt information på nettet og læst artikler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ledelse, motivation og organisation
Eleverne har arbejdet med forskellen på ledelse og management, ledelsesformer (autoritær, demokratisk, laissez-faire), situationsbaseret ledelse, Adizes ledertyper, ledelse og magt samt Konflikttrappen.
Eleverne har arbejdet med hvordan en leder motiverer sine medarbejdere og hvad motivation er? Vi har arbejdet med Motivationsprocessen, McGregors X/Y-syn og hvilken type leder det hænger sammen med, Maslows behovspyramide, Herzbergs to motivationsfaktorer som igen hænger sammen med indre/ydre motivationsfaktorer, Adams ligevægt, Daniel Pinks motivationsteori samt belønningssystemer.
Ledelse og organisationsform hænger også sammen - eleverne har set på organisationsstrukturer og deres fordele og ulemper.
Ovenstående er gennemgået ud fra "Luk virksomheden op" dele af kap 6 samt kap. 7 og 8
Eleverne har arbejdet med gamle eksamensspørgsmål, film og små opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Regnskab
Eleverne har arbejdet med regnskabsanalyse -
Hvad er et årsregnskab? Beretning, resultatopgørelse, balance og nøgletal. Eleverne opsætter resultatopgørelse og balance ud fra fiktive virksomheder. Vi har set på regnskaber for forskellige virksomheder.
Eleverne skal i deres større opgave også analysere en virksomheds regnskab
Ovenstående er gennemgået ud fra "Luk virksomheden op" kap 5, øvelser og regnskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Eleverne har i dette forløb arbejdet med en lokal selvvalgt virksomhed.
De har lavet en analyse af virksomheden ud fra emner gennemgået i skoleåret samt ud fra information de har søgt og interview.
Selve opgaveformulering findes i lectio.
Eleverne er bekendt med, at de skal medbringe deres projekt til eksamen og det skal være printet i 3 eksemplarer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
Eleverne har fået repeteret stoffet fra året gennem eksamenslignende artikler med spørgsmål, samt spørgsmål til virksomheder fra Løvens hule.
Eleverne har repeteret socialøkonomiske virksomheder og arbejdet med selvvalgte virksomheder.
Derudover er emner og modeller, som eleverne har ønsket repeteret, gennemgået igen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64776984757",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64776984757",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64776984757"
}