Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEG
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Marianne Bruus-Jensen
|
Hold
|
2023 Ke/sh_x (sh_1x Ke, sh_2x Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kovalente bindinger og molekyler
Molekyler indeholder kovalente bindinger og her ses der nærmere på disse: Navngivning, elektronernes elektronsky, eksempler på kovalente bindinger, elektronegativitet, grundstoffet carbon.
Anvendt materiale: ”Basiskemi C” , Helge Mygind s. 53-77
Journaløvelse: vanopløselighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mængdeberegninger
I forløbet arbejdes med mængdeberegninger. Begreber som stofmængde og molarmasse gennemgås, så simple mængdeberegninger kan laves.
Endvidere regnes der på gasser vha. idealgasloven.
Anvendt materiale: ”Basiskemi C” , Helge Mygind s.79-99.
Rapportøvelse: ”Natron”
Journaløvelse: Krystalvand i kobbersulfat
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blandbarhed Journal
|
11-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Blandinger
Blandinger: Masse%, Masse-ppm, vol%, stofmængdekoncentration - formel og aktuel koncentration.
Titrering som analysemetode.
Eksperimentielt arbejde:
Rapportøvelse: "Havvand"
Anvendt materiale: "Basiskemi C", Helge Mygind m.fl s. 101-115 og X-perimenter, Helge Mygind m.fl
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: "Natron"
|
01-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Den aktuelle koncentration .
- Lytte
- Læse
- Skrive
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Indblik i den organiske kemi
Indblik i den organiske kemi: Navngivning og egenskaber for følgende organiske forbindelser: Alkaner, alkener (herunder cis-trans isomeri), alkyner, cycloalkaner og alkener, aromatiske carbonhydrider.
Anvendt materiale:
”Basiskemi C” , Helge Mygind m.fl. s.117-147
”X-perimenter C”, Helge Mygind m.fl.
Kursusarbejder:
”Reaktioner med carbonhydrider”, rapportøvelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Rengøringsmidler - syrer og baser
Definition på hhv. syre og base, syre-basereaktion, pH-begrebet, måling og beregning af pH, syre-basetitrering.
Anvendt materiale:
”Basiskemi C” ,helge Mygind m.fl. s. 153-171
”Basiskemi C X-periment”, Helge Mygind m.fl.
Kursusarbejder:
Journaløvelse: "Sure og basiske opløsninger",
"Eddike"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reaktioner med carbonhydrider
|
01-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Opskrive og afstemme kemiske reaktionsskemaer - Foretage kvantitative beregninger - Opsamle, efterbehandle og vurdere resultater fra eksperimenter under hensyntagen til fejlkilder
Analytiske evner
Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Rengøringsmidler - syrer og baser
Definition på hhv. syre og base, syre-basereaktion, pH-begrebet, måling og beregning af pH, syre-basetitrering.
Anvendt materiale:
”Basiskemi C” ,helge Mygind m.fl. s. 153-171
”Basiskemi C X-periment”, Helge Mygind m.fl.
Kursusarbejder:
Journaløvelse: "Sure og basiske opløsninger",
"Eddike"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Syrer og baser
|
16-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Opskrive og afstemme kemiske reaktionsskemaer - Foretage kvantitative beregninger - Opsamle, efterbehandle og vurdere resultater fra eksperimenter under hensyntagen til fejlkilder
Analytiske evner
Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
En rejse med jern og andre metaller
Begreber indenfor redoxreaktioner gennemgås: Oxidation og reduktion, spændingsrækken, korrosion, oxidationstal, afstemning af reaktionsskemaer for redoxreaktioner samt redoxtitrering.
Kursusarbejder: Journaløvelser: "Spændingsrækken",
Rapportøvelse:"Jernindholdet i ståluld"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eddike - journaløvelsse
|
29-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – gennemføre enkle kemiske beregninger
– omgås og redegøre for forsvarlig brug af kemikalier
– opsamle, efterbehandle og vurdere eksperimentelle data og dokumentere eksperimentelt arbejde
– sammenknytte teori og eksperimenter
– indsamle, udvælge og anvende informationer om kemiske emner
anvende faglig viden til at identificere, redegøre for og diskutere enkle kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag og den aktuelle debat.
- Søge information
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Kemiske reaktioners hastighed
Teoretisk gennemgang af begrebet reaktionshastighed herunder definitionen. Forskellige faktorers betydning for reaktionshastigheden: Koncentrationen af reaktanter, temperaturen samt indvirkning af katalysatorer.
"Baisiskemi B" s. 7-26
Kursusarbejde: Rapportøvelse fra "Kemi, energi og tid": "Faktorer der påvirker kemiske reaktioners hastighed"
Særlige fokuspunkter:
Faglige - redegøre for kemiske fænomener på mikro-, makro- og symbolniveau – anvende kemiske modeller og kemisk systematik til at beskrive kemiske fænomener – opsamle, efterbehandle og vurdere eksperimentelle data og dokumentere eksperimentelt arbejde – sammenknytte teori og eksperimenter
Arbejdsformer:
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Ligevægt
Formål:
At gå i dybden med begrebet kemisk ligevægt.
Kemisk ligevægt: Vi gennemgår teoretisk begrebet; kemisk ligevægt. Herunder behandles Reaktionsbrøk, ligevægtskonstant og ligevægtsloven.
Kursusarbejder: Rapportøvelse:"Indgreb i et ligevægtssystem"
Materialer:
"Basiskemi B", Mygind m.fl., side 29-45; 51-55
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport - Indgreb i et ligevægtssystem
|
14-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - I skal kunne redegøre og diskutere ligevægt.
Begreber som reaktionsbrøk, ligevægtsloven og homogene ligevægte er centrale.
Som supplerende stof udvides begreberne med heterogene ligevægte. Fordelingsligevægt nævnes.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Syrer og baser II
Formål:
Vi uddyber det vi gennemgik på 1. år. Vi skal have styr på formlerne for beregning af pH i opløsninger af stærke, middelstærke og svage syrer og baser.
Rep. af syre-basebegrebet, vands autoprotolyse, pH, pOH.
Syre- og basestyrke, beregning af pH i hhv. svage og stærke sure og basiske opløsninger, kolorimetrisk og potentiometrisk titrering af hhv. stærk og svag syre, hvor dataopsamling anvendes.
Formler til beregning af pH gennemgås og vi træner lettere beregninger.
Pufferopløsninger og pufferligningen gennemgås.
Supplernede stof:
Pufferopløsninger og beregning af pH i disse
Kursusarbejder:
Rapport: "Syrestyrke og hydronolysegrad"
Rapport: "Potentiometrisk titrering af hhv. eddikesyre og saltsyre" ;
Bøger:
Basiskemi B, s. 73-99, 107-115
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dag ser vi på heterogene ligevægte og følgende sider vil blive gennemgået: Basiskemi B s. 156-162
-
Basiskemi B; sider: 56-62, 81-84, 86-96
-
vi starter op på syre-base kemi II - repetition og definition af hhv. syrestyrke og basestyrke.Basiskemi s. 73-86
-
Basestyrke og korresponderende syre.docx
-
opg. 36, 37, 38 og 39 skal være færdiggjort til timen.
-
Vi laver nedenstående journaløvelse:
-
pH-beregning i sure - og basiske opløsninger.pptx
-
opg. 44,46,48,50,52,54,55 skal være færdiggjort til timen
-
Pufferopløsninger.doc
-
Læs ovenstående sider. I skal have fokus på følgende og med egne ord kunne forklare :
-
Potentiometrisk syre-base titrering - skriveordre.docx
-
Potentiometrisk titrering af saltsyre og eddikesyre (1).docx
-
syre-base titrering 090125.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hydronolysegrad og syrens styrkekonstant
|
03-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - I skal kunne:
- gennemføre enkle kemiske beregninger.
– tilrettelægge og udføre enkle kemiske eksperimenter og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser.
– omgås og redegøre for forsvarlig brug af kemikalier.
– opsamle, efterbehandle og vurdere eksperimentelle data og dokumentere eksperimentelt arbejde.
– sammenknytte teori og eksperimenter.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Analysemetoder - spektrofotometri
Dette er en del af et SO-forløb og vi har fokus på spektrofotometri som analysemetode, hvor der laves analyse af det blå farvestof "brilliant blue" i saftevand.
Rapportøvelse: "Brilliant blue i saftevand"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Organisk kemi -karakteriske grupper og stofklasser
Kernestof:
– et bredt udvalg af organiske stofklasser og disse stoffers egenskaber og anvendelser, herunder carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere
– kvantitative og kvalitative analyser
– kemisk syntese
– kemikalier og sikkerhed
– anvendelser af kemi i hverdag og inden for teknik, produktion og teknologi.
Beskrivelse:
- Repetition af carbonhydrider: Alkaner, alkener og alkyner, hvorefter der ses på: alkoholer, phenoler,oxoforbindelser: Aldehyder og ketoner, carboxylsyrer, estere og aminer.
- Der arbejdes med reaktionstyperne: Substituition, addition , polymerisation, elimination, kondensation og hydrolyse.
- Isomeri indenfor organisk kemi: funktionsisomeri, geometrisk isomeri, spejlbilledisomeri (optisk isomeri)
Makromolekyler: Polysaccharider, fedtstoffer(triglycerider) og proteiner.
Rapportøvelser:
"Syntese af acetylsalicylsyre".
Journaløvelser:
"Primære, sekundære, og tertiære alkoholer"
Anvendt materiale: Helge Mygind: "Basiskemi B " s.117-177; s. 193-235
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Titrering af hhv. eddikesyre og saltsyre
|
28-01-2025
|
Primære, sekundære og tertiære alkoholer
|
13-03-2025
|
Rapport: Syntese af Acetylsalicylsyre
|
14-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – redegøre for kemiske fænomener på mikro-, makro- og symbolniveau
– anvende kemiske modeller og kemisk systematik til at beskrive kemiske fænomener
– gennemføre enkle kemiske beregninger
– tilrettelægge og udføre enkle kemiske eksperimenter og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
– omgås og redegøre for forsvarlig brug af kemikalier
– opsamle, efterbehandle og vurdere eksperimentelle data og dokumentere eksperimentelt arbejde
– sammenknytte teori og eksperimenter
– indsamle, udvælge og anvende informationer om kemiske emner
– formidle kemisk viden såvel skriftligt som mundtligt i både fagsprog og dagligsprog
– anvende faglig viden til at identificere, redegøre for og diskutere enkle kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag og den aktuelle debat.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330617",
"T": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330617",
"H": "/lectio/767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73565330617"
}