Holdet 2023 Ke/sh_x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEG
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Marianne Bruus-Jensen
Hold 2023 Ke/sh_x (sh_1x Ke, sh_2x Ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kovalente bindinger og molekyler
Titel 2 Mængdeberegninger
Titel 3 Blandinger
Titel 4 Indblik i den organiske kemi
Titel 5 Rengøringsmidler - syrer og baser
Titel 6 Rengøringsmidler - syrer og baser
Titel 7 En rejse med jern og andre metaller
Titel 8 Kemiske reaktioners hastighed
Titel 9 Ligevægt
Titel 10 Syrer og baser II
Titel 11 Analysemetoder - spektrofotometri
Titel 12 Organisk kemi -karakteriske grupper og stofklasser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kovalente bindinger og molekyler

Molekyler indeholder kovalente bindinger og her ses der nærmere på disse: Navngivning, elektronernes elektronsky, eksempler på kovalente bindinger, elektronegativitet, grundstoffet carbon.

Anvendt materiale: ”Basiskemi C” , Helge Mygind s. 53-77
Journaløvelse: vanopløselighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mængdeberegninger

I forløbet arbejdes med mængdeberegninger.  Begreber som stofmængde og  molarmasse gennemgås,  så simple mængdeberegninger kan laves.
Endvidere regnes der på gasser vha. idealgasloven.

Anvendt materiale: ”Basiskemi C” , Helge Mygind s.79-99.

Rapportøvelse: ”Natron”
Journaløvelse: Krystalvand i kobbersulfat
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blandbarhed Journal 11-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Blandinger

Blandinger: Masse%, Masse-ppm, vol%, stofmængdekoncentration - formel og aktuel koncentration.
Titrering som analysemetode.

Eksperimentielt arbejde:
Rapportøvelse:  "Havvand"
Anvendt materiale: "Basiskemi C",  Helge Mygind m.fl  s. 101-115 og X-perimenter, Helge Mygind m.fl
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: "Natron" 01-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Den aktuelle koncentration .
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Indblik i den organiske kemi

Indblik i den organiske kemi:  Navngivning og egenskaber for følgende organiske forbindelser: Alkaner, alkener (herunder cis-trans isomeri), alkyner, cycloalkaner og alkener, aromatiske carbonhydrider.


Anvendt materiale:
”Basiskemi C” , Helge Mygind m.fl. s.117-147
”X-perimenter C”, Helge Mygind m.fl.
Kursusarbejder:
”Reaktioner med carbonhydrider”,  rapportøvelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Rengøringsmidler - syrer og baser

Definition på hhv. syre og base, syre-basereaktion, pH-begrebet, måling og beregning af pH, syre-basetitrering.
Anvendt materiale:
”Basiskemi C” ,helge Mygind m.fl. s. 153-171  
”Basiskemi C X-periment”, Helge Mygind m.fl.

Kursusarbejder:
Journaløvelse: "Sure og basiske opløsninger",
                          "Eddike"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reaktioner med carbonhydrider 01-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Opskrive og afstemme kemiske reaktionsskemaer - Foretage kvantitative beregninger - Opsamle, efterbehandle og vurdere resultater fra eksperimenter under hensyntagen til fejlkilder Analytiske evner Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Rengøringsmidler - syrer og baser

Definition på hhv. syre og base, syre-basereaktion, pH-begrebet, måling og beregning af pH, syre-basetitrering.
Anvendt materiale:
”Basiskemi C” ,helge Mygind m.fl. s. 153-171  
”Basiskemi C X-periment”, Helge Mygind m.fl.

Kursusarbejder:
Journaløvelse: "Sure og basiske opløsninger",
                          "Eddike"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Syrer og baser 16-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Opskrive og afstemme kemiske reaktionsskemaer - Foretage kvantitative beregninger - Opsamle, efterbehandle og vurdere resultater fra eksperimenter under hensyntagen til fejlkilder Analytiske evner Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 En rejse med jern og andre metaller

Begreber indenfor redoxreaktioner gennemgås: Oxidation og reduktion, spændingsrækken, korrosion, oxidationstal, afstemning af reaktionsskemaer for redoxreaktioner samt redoxtitrering.

                              
Kursusarbejder: Journaløvelser: "Spændingsrækken",
                            
                           Rapportøvelse:"Jernindholdet i ståluld"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eddike - journaløvelsse 29-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - – gennemføre enkle kemiske beregninger – omgås og redegøre for forsvarlig brug af kemikalier – opsamle, efterbehandle og vurdere eksperimentelle data og dokumentere eksperimentelt arbejde – sammenknytte teori og eksperimenter – indsamle, udvælge og anvende informationer om kemiske emner anvende faglig viden til at identificere, redegøre for og diskutere enkle kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag og den aktuelle debat.
  • Søge information
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Kemiske reaktioners hastighed

Teoretisk gennemgang af begrebet reaktionshastighed herunder definitionen. Forskellige faktorers betydning for reaktionshastigheden: Koncentrationen af reaktanter, temperaturen samt indvirkning af katalysatorer.

"Baisiskemi B" s. 7-26
Kursusarbejde: Rapportøvelse fra "Kemi, energi og tid":  "Faktorer der påvirker kemiske reaktioners hastighed"

Særlige fokuspunkter:
Faglige - redegøre for kemiske fænomener på mikro-, makro- og symbolniveau – anvende kemiske modeller og kemisk systematik til at beskrive kemiske fænomener – opsamle, efterbehandle og vurdere eksperimentelle data og dokumentere eksperimentelt arbejde – sammenknytte teori og eksperimenter
Arbejdsformer:
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ligevægt

Formål:
At gå i dybden med begrebet kemisk ligevægt.

Kemisk ligevægt: Vi gennemgår teoretisk begrebet; kemisk ligevægt. Herunder behandles Reaktionsbrøk, ligevægtskonstant og ligevægtsloven.

Kursusarbejder: Rapportøvelse:"Indgreb i et ligevægtssystem"
                            

Materialer:
"Basiskemi B", Mygind m.fl., side 29-45; 51-55
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport - Indgreb i et ligevægtssystem 14-11-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - I skal kunne redegøre og diskutere ligevægt. Begreber som reaktionsbrøk, ligevægtsloven og homogene ligevægte er centrale. Som supplerende stof udvides begreberne med heterogene ligevægte. Fordelingsligevægt nævnes.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 Syrer og baser II

Formål:
Vi uddyber det vi gennemgik på 1. år. Vi skal have styr på formlerne for beregning af pH i opløsninger af stærke, middelstærke og svage syrer og baser.

Rep. af syre-basebegrebet, vands autoprotolyse, pH, pOH.
Syre- og basestyrke, beregning af pH i hhv. svage og stærke sure og basiske opløsninger, kolorimetrisk og potentiometrisk titrering af hhv. stærk og svag syre, hvor dataopsamling anvendes.
Formler til beregning af pH gennemgås og vi træner lettere beregninger.
Pufferopløsninger og pufferligningen gennemgås.

Supplernede stof:
Pufferopløsninger og beregning af pH i disse

Kursusarbejder:
Rapport: "Syrestyrke og hydronolysegrad"

Rapport: "Potentiometrisk titrering af hhv. eddikesyre og saltsyre" ;
                

Bøger:
Basiskemi B, s. 73-99, 107-115
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hydronolysegrad og syrens styrkekonstant 03-12-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - I skal kunne: - gennemføre enkle kemiske beregninger. – tilrettelægge og udføre enkle kemiske eksperimenter og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser. – omgås og redegøre for forsvarlig brug af kemikalier. – opsamle, efterbehandle og vurdere eksperimentelle data og dokumentere eksperimentelt arbejde. – sammenknytte teori og eksperimenter.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 11 Analysemetoder - spektrofotometri

Dette er en del af et SO-forløb og vi har fokus på spektrofotometri som analysemetode, hvor der laves analyse af det blå farvestof "brilliant blue" i saftevand.

Rapportøvelse: "Brilliant blue i saftevand"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Organisk kemi -karakteriske grupper og stofklasser

Kernestof:
– et bredt udvalg af organiske stofklasser og disse stoffers egenskaber og anvendelser, herunder carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere
– kvantitative og kvalitative analyser
– kemisk syntese
– kemikalier og sikkerhed
– anvendelser af kemi i hverdag og inden for teknik, produktion og teknologi.

Beskrivelse:
- Repetition af carbonhydrider: Alkaner, alkener og alkyner, hvorefter der ses på: alkoholer, phenoler,oxoforbindelser: Aldehyder og ketoner, carboxylsyrer, estere og aminer.
- Der arbejdes med  reaktionstyperne: Substituition, addition , polymerisation, elimination, kondensation og hydrolyse.
- Isomeri indenfor organisk kemi: funktionsisomeri, geometrisk isomeri, spejlbilledisomeri (optisk isomeri)
Makromolekyler: Polysaccharider, fedtstoffer(triglycerider) og proteiner.


Rapportøvelser:
"Syntese af acetylsalicylsyre".
Journaløvelser:
"Primære, sekundære, og tertiære alkoholer"

                           
Anvendt materiale: Helge Mygind: "Basiskemi B " s.117-177; s. 193-235

   
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Titrering af hhv. eddikesyre og saltsyre 28-01-2025
Primære, sekundære og tertiære alkoholer 13-03-2025
Rapport: Syntese af Acetylsalicylsyre 14-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - – redegøre for kemiske fænomener på mikro-, makro- og symbolniveau – anvende kemiske modeller og kemisk systematik til at beskrive kemiske fænomener – gennemføre enkle kemiske beregninger – tilrettelægge og udføre enkle kemiske eksperimenter og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser – omgås og redegøre for forsvarlig brug af kemikalier – opsamle, efterbehandle og vurdere eksperimentelle data og dokumentere eksperimentelt arbejde – sammenknytte teori og eksperimenter – indsamle, udvælge og anvende informationer om kemiske emner – formidle kemisk viden såvel skriftligt som mundtligt i både fagsprog og dagligsprog – anvende faglig viden til at identificere, redegøre for og diskutere enkle kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag og den aktuelle debat.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning