Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederikshavn Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024/3xEn (3xEn24)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Global English
Global English
Indhold
Kernestof:
• Finderup, Anne Mette & Agnete Fog ”Global English”. Worlds of English. Systime 2010 (pp. 22-23).
• Current “Lost in Translation – when English goes wrong!”. January/February 2015. (Pp. 20-21).
• Beyer Ramberg Lis “Sorry of my english - Extract from "A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers" by Xiaolu Guo, 2008”.
TimeJess Themes - War, lmperialism, ldentity, New Technology, Globalisation, Lindhardt & Ringhof Uddannelse 2013.
• Current “'Americanisms' Could they kill off British English?”. March/April 2012.
• Current “'Britishisms' lnvade America!”. March/April 2013.
• BBC “How English evolved into a global language”. 20 December 2010.
• BBC “The international companies using only English”. 20 March 2017.
• The Economist “Britain is leaving the EU, but its language will stay”. 13 May 2017.
• EUROACTIV “Tusk to Trump: Appreciate your allies, you don't have many”. YouTube www.youtube.com/watch?v=bNciog2gIhs.
• Sky News “Donald Tusk in Twitter spat with Donald Trump ahead of NATO”. 11 July 2018.
Supplerende stof:
• Berntzen, Jorunn et al. “Quiz: Do You Know Your English-Speaking World?”. Targets. Gyldendal 2001 (pp. 10-11)
• Bryan Borzykowski “The international companies using only English”. BBC 20 March 2017.
Særlige fokuspunkter:
Målet er primært at eleverne får en forståelse for det engelske sprogs historie og udbredelse i verden, samt en forståelse for nogle væsentlige forskelle på amerikansk og britisk engelsk og sprogets anvendelse som Lingua Franca. Derudover erhverves viden og forståelse for sproget som et dynamisk redskab i konstant udvikling og hvilken betydning og indflydelse det her.
Faglige mål i fokus:
• forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskel-lige stillejer
• udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
• skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skrift-sproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
• orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning
Virtuelle arbejdsformer
Skriftligt arbejde
Gruppearbjede
Præsentationer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
ELF - Assignment
|
08-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
45,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
US Gun Culture
US Gun Culture
Kernestof: Michael Moore: Bowling for Columbine (dokumentarfilm) og bogen ”Columbine and Beyond” af Tang og Stilling.
Supplerende: Aktuelle artikler om den amerikanske våbenlovgivning samt tale af Barack Obama (Youtube) om fremtidige lovgivningsmæssige tiltag på området.
At eleverne trænes i at forstå autentisk engelsk. Desuden fokuseres på elevernes evne til at anvende hensigtsmæssige læsestrategier og sprogindlæringsstrategier samt anvende relevante tekstanalysemetoder og perspektivering af tekster.
Progression sikres gennem anvendelse af it til kommunikation, informationssøgning, sprogtræning og tekstproduktion.
Klasseundervisning/gruppearbejde/klassefremlæggelse og informationssøgning på internettet.
US Gun Culture
Kernestof: Michael Moore: Bowling for Columbine (dokumentarfilm) og bogen ”Columbine and Beyond” af Tang og Stilling.
Supplerende: Aktuelle artikler om den amerikanske våbenlovgivning samt tale af Barack Obama (Youtube) om fremtidige lovgivningsmæssige tiltag på området.
20 lektioner
At eleverne trænes i at forstå autentisk engelsk. Desuden fokuseres på elevernes evne til at anvende hensigtsmæssige læsestrategier og sprogindlæringsstrategier samt anvende relevante tekstanalysemetoder og perspektivering af tekster.
Progression sikres gennem anvendelse af it til kommunikation, informationssøgning, sprogtræning og tekstproduktion.
Klasseundervisning/gruppearbejde/klassefremlæggelse og informationssøgning på internettet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Entrepreneurship
GLOBAL BUSINESS
(forløb overtaget fra anden lærer).
Kernestof:
• Bainandcompany ”3.000 Years of Business in Two Minutes”. YouTube, 22/6-17. https://www.youtube.com/watch?v=REm0aqPvRb8
• Blenman, Joy ”Adam Smith: The Father of Economics”. Investopedia. 2017.
• The Guardian ” The top ten traits of successful businesswomen”. 8/3-2012.
• Adams, Susan ”How A High School Teacher Turned BuzzBallz, A Single-Serve Cocktail, Into A $20 Million Business”. Forbes 5/12-16
• Qureshi, Huma “Earn while you learn”. The Guardian 20/6-09
• Cahalane, Claudia “Social entrepreneurs: doing good business”. The Guardian 8/1-11
• Carpenter, William J. “The World’s top 10 retailers”. Investopedia 24/12-15
• Chu, Ben “What is really wrong with the UK retail sector”. 24/5-18
• Wood, Zoe “Tesco profits fall”. The Guardian 3/10-12
• The Week “How Tesco turned its profits around” 11/4-18
• Noguchi, Yuki “Retailers scrambling to adjust to changing consumer habits”. NPR 2/5-17
• Encyclopedia Britannica Editors “Walmart – American Company”. Britannica 2018
• History.com Editors “Amazon opens for business”. History.com 4/11-18
• Brown, Ryan “Amazon plans to open another UK office and add 1,000 high-skilled 'Silicon Valley' jobs” CNBC 19/10-18
• Kharpal, Arjun “Alibaba looks to take this year's $25 billion Singles Day sales event international” CNBC 19/10-18
• “Building your own career”
• “I liked a Pub so much I bought it!”
• “Wired for the top”
• “Success secrets of the successful”
Supplerende stof:
• Bain & Company ”The history of business” http://www2.bain.com/story/history-of-business/index.html
• The School of Life “POLITICAL THEORY - Adam Smith”. 26/12-14 https://www.youtube.com/watch?v=ejJRhn53X2M
• Braun, Stephanie “The History of Retail: A Timeline”. 5/8-15
• RetailEconomics “Top 10 UK retailers”. 2018
• Adams, Rachel “The future of retail” The Telegraph 2018
• iCould.com https://icould.com/explore/subject/english
Særlige fokuspunkter:
Faglige mål i fokus:
• forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
• orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning
Virtuelle arbejdsformer
Skriftligt arbejde
Gruppearbjede
Præsentationer
Kernestof (anslået 50 ns)
Omfang: 20% af modulerne på HH1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Post office (værklæsning)
Vi har læst romanen "Post Office" af Charles Bukowski. Vi har brugt bogen fysisk og onlineversionen på Systime og gennemgået bogen kapitel for kapitel. Dette er foregået ved gruppearbejde, hvor grupperne har været ansvarlige for at stille spørgsmål til de enkelte kapitler. Klassen har så fået spørgsmålene fra de respektive grupper, besvaret dem og vi er sluttet af med en gennemgang af kapitlerne på denne baggrund. Afslutningvis har alle analyseret og fortolket romanen ved hjælp af analysemodellen til short story/novel fra theenglishhandbook på Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66939588017",
"T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66939588017",
"H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66939588017"
}