Holdet 2024 2x if - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Jens Christian Larsen
Hold 2024 2x if (2x if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Design af fysiske aktiviteter med micro:bit
Titel 2 Interaktionsdesign (App udvikling)
Titel 3 Databaser og IT-sikkerhed
Titel 4 Robotter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Design af fysiske aktiviteter med micro:bit

Forløbet har været en introduktion til design og programmering. Forløbet indledte med en introduktion til design. Herunder

- Designprincipper (normans)
- Prototyper (lo-fi, hi-fi, fysiske)
- Scenarier med storyboards (storyboarding)
- Brugertest (tænke-højt-test)

Herefter fulgte en programmeringsdel (blokprogrammering) i makecode.microbit.org. Særligt har sensorer og microbittens radio været i spil. Herunder:

- Variable
- Forgreninger
- Løkker

Forløbet har også introduceret tilstands- og rutediagrammer, som modellering af programadfærd. Forløbet har også forsøgt at introducere metoden storycoding, som er en proces, hvor der begyndes med et storyboard, der omformes til et tilstandsdiagram, og videre til et rutediagram og til sidst bliver det til kode. Metoden kan ses udfoldet i materialet til forløbet

Forløbet blev afsluttet med et projekt, hvor eleverne skulle redesigne skolegårdslege (fx fangeleg, stopdans) til lege, hvor microbitten indgik som rekvisit.

I forbindelse med fremlæggelse af deres projekt, blev radikal og inkrementel innovation behandlet.

Materiale: Den lille bog om design af fysiske prototyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Interaktionsdesign (App udvikling)

Forløbet er en videreudvikling af interaktionsdesign, hvor fokus er flyttet fra fysiske prototyper til appdesign i figma.

Behandlingen af interaktionsdesign er blevet udvidet til:

- kort om krav
- Mål for interaktionsdesign (usability og user experience)
- Persona og scenarier i forbindelse med apps

Forløbet er blevet afsluttet med et projekt om skabelsen af hi-fi prototyper i figma, med fokus på interaktionsdesign.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Databaser og IT-sikkerhed

Forløbet har omhandlet it-sikkerhed og databaser.

I forbindelse med it-sikkerhed har fokus være på de spor brugere efterlader på nettet (fx cookies), samt strategier inden for sikkerhed (kryptering og hashing). Kryptering er blevet behandlet overordnet. Kort om man in the middle angreb.

I forbindelse med databaser har fokus været på brugerdatabaser. Der har været set på
- opbygning af relationelle databaser (primærnøgle/fremmednøgle)
- simple søgninger i databaser med sql (select) (men ikke joins)
- indsættelse af data i databaser med sql (insert) (kort om update og delete)
- oprettelse af databaser.

Der har været anvendt AI til at slå specifikke oplysninger op (fx den præcise hexadecimale kode for pink). Og til at generere eksempeldata til databaser ud fra elevskabte insert-kommandoer.

Forløbet er blevet afsluttet med et projekt om en brugerdatabase til en rappellingklub. Interaktionsdesign har indgået i projektet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Robotter

I det sidste forløb har eleverne programmet fjernbetjeninger til micro-maqueen robotter. Disse robotter styres af en microbit, og en anden microbit har over radio været fjernbetjening.

Således er programmering blevet repeteret inklusiv en kort forklaring af funktioner.

Det afsluttende projekt har omhandlet fjernbetjente robotter, hvor der indbygget sikkerhed (fx at robotten forhindrer brugeren i at køre den ind i en væg). I forbindelse med projektet har brugertest og iterationer været en del af processen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer