Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Bi/1 (3g Bi/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi og livsformer
Forløbet indholdet viden om cellebiologi:
- opbygning af pro- og eukaryote celler
- forskellige celletyper og membranprocesser
- forskellige livsformer
- viden om virus er
Indhold:
Vi repeterer celletyperne og berører organellernes funktioner. Der arbejdes med diffusion, osmose og aktiv transport samt forskellige typer af livsformer.
Eksperimentelt arbejde:
- Osmose og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gærcellers respiration og gæring
|
19-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DNA, genetik og genteknologi
Teori:
- DNA's opbygning og funktion, herunder replikation og proteinsyntese. Repetition af mitose og meiose.
- Genmutationer og kromosomtalsmutationer.
- Nedarvning af autosomale og kønsbundne egenskaber - både ét gens og to gensnedarvning. Blodtypesystemerne AB0 og Rhesus som eksempel på nedarvning.
- Genteknologiske metoder ved PCR, gelelektroforese,DNA profilanalyse, gensplejsning
Øvelse:
- Blodtypebestemmelse
- Genspejlsning af insulin
- Faderskabsbestemmelse hos chimpanser i Zoo (øvelsen afholdt i uge 12)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtypebestemmelse
|
19-09-2024
|
Tør-øvelse: Genspejlsning af insulin
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Proteiner og enzymer
Teori:
Forløb om enzymer og proteiners opbygning, struktur samt funktion.
Øvelse:
- æblejuice
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enzymers funktion: Poster om æblejucie
|
22-10-2024
|
Opsamling/prøve i proteiner og enzymer
|
28-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nerver og afhængighed
Teori:
- Gennemgang af nervesystemet med fokus på forskellige rusmidlers påvirkning og hjernen.
- Hvad er fysisk og psykisk afhængighed, og hvorfor opstår afhængighed.
- Som eksempel gennemgås alkohols fysiologiske påvirkninger af kroppen. Elev oplæg om de forskellige rusmidleres påvirkning af hjerne og nervesignalet.
Øvelse:
- Undersøgelse af de to hjernehalvdele funktioner i forhold til drenge og piger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rusmiddelprojekt: fremlæggelser
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fysiologi, kredsløb og træning
Herunder stofskifte
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse: Hjerteundersøgelse
|
09-12-2024
|
Energiomsætning ved to typer af test: anaerob og a
|
26-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hormoner og blodsukker regulering
Teori:
- Fokus på kroppens homeostasis of hormonel balance hos mennesket.
- Fokus på kroppens blodsukkerregulering. Der arbejdes dybdegående med insulin og glukagon. I den forbindelse arbejdes der med opbygningen af kulhydrater.
- Øvelse:
Blodsukkermålinger ved indtagelse af forskellige typer af kulhydrater med analyse af forskellige fysiske aktiviteter påvirknig.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve i fysiologi
|
27-01-2025
|
Øvelse: Blodsukker bestemmelse
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Immunforsvaret og infektionsbiologi
Generelt om bakterier, virus og svampe og hvordan immunforsvaret reagerer på patogener. Vi har beskæftiget os med immunforsvarets inddeling i det uspecifikke og specifikke immunforsvar samt celletyperne, antigener, og antistoffer.
Vi har arbejde med principperne bag vaccinationer.
Vi har arbejdet med immunologiske tests, ELISA
Vi ser nærmere på virus opbygning og livscyklus
Gruppearbejde med forskellige typer af sygdomme med oplæg
Kernestof:
- Mikrobiologi: infektionsbiologi
- Virus: opbygning og formering
- Fysiologi: Immunsystem
- Eksperimentelle metoder: ELISA
Supplerende stof:
- sundhed, sygdom og medicin
Øvelse:
COVID-19 test
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arb.sp BIU-B s. 37-40_Immunforsvaret og celletyper.docx
-
BIU_B s. 37-40_Immunforsvaret_Infektionsbiologi og celletyper.pptx
-
Biologi i udvikling B, Nucelus 2017; sider: 37-50, 52-54, 97-101, 105-109
-
Menneskekroppen - Immunforsvaret | Biotech Academy
-
Dagens sygdom_2025.doc
-
BIU-B s. 39-41_Det Uspecifikke forsvar.pptx
-
BIU-B s. 41-42_Det specifikke forsvar.pptx
-
I arbejder videre med jeres valgte sygdom i grupperne og bliver klar til fremlæggelse i næste uge.
-
BIU_B s. 43-44_Virus - en primitiv form for liv.pptx
-
To grupper fremlægger: Ebola (August, Kalle, Nikolaj, Joseph) og Fnat (Anouk, Annika, Mathilde E).
-
Arb.sp. BIU-B s. 41-42_Det specifikke Immunforsvar_Udsagnsleg.docx
-
BIU-B s. 48-50_Antistoffer, allergi og vaccination.pptx
-
To grupper fremlægger:
-
Tre grupper fremlægger:
-
Lav opgaven om 2 udsagn færdig.
-
Arb.sp. BIU-B s. 52-53_COVID-19 tests.docx
-
BIU-B s. 52-54_Test i immunologi.pptx
-
AN_COVID-19_tests.pptx
-
Sørg for at I skal kunne forklare forsøget fra 1g om bakterieresistens.
-
Biologi i udvikling, Nucleus 1. udg. 2014; sider: 236-239
-
BIU-C+BIU-B s. 236-239+105-109_Multiresistente bakerier og vækst.ppt
-
BIU 2 s. 207-208_Multiresistente bakterier_2025.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dagens sygdom: fremlæggelse
|
26-02-2025
|
Øvelse: Bakterieresistens og naturlig selektion
|
06-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Evolution og biologisk varians
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Økologi: Skoven
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse: Skov-journal
|
28-04-2025
|
Prøve i økologi
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343619708",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343619708",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343619708"
}