Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dans og ballet C
|
Lærer(e)
|
Ditte Gram Bastholm
|
Hold
|
2024 dans/1 (3g dans/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Laban og Intro
Introduktion til faget og dets vigtigste metoder i forhold Labans bevægelseslære både i teori og praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ballet - scenedans
Dansehistorisk gennemgang af ballettens opståen. Analyse af de romantiske træk i romantikkens balletter. Praktisk arbejde med balletteknik, improvisationsteknikker og analyseredskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hip hop - samværsdans
Dansehistorisk gennemgang af hiphoppens opståen og forskellige genrer, battlekulturen og analyseredskaber. Praktisk arbejde med forskellige undergenrer inden for hip hop-danse, øvelse i selv at skabe hip hop koreografi. Der har været fokuseret på undergenrerne: Breakdance, Locking, Popping og Wacking.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danseanalyse, Hiphop
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Screendance
Teori om screendance og et praktisk screendance projekt der afsluttedes med deltagelse i den årlige screendance konkurrence for gymnasie og Hf dansehold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Moderne og Postmoderne dans- scenedans:
Dansehistorisk gennemgang af moderne og postmoderne dans. Praktisk arbejde med moderne danseteknikker, improvisationsteknikker og analyseredskaber. Særligt fokus på Martha Graham og kontaktimprovisation, samt arbejde med musik, gulvarbejde, partnering og koreografi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Salsa - Samværsdans
Gennemgang af Salsaens historie og kultur med særligt fokus på Cubansk salsa (Casino). Praktisk arbejde med cubansk salsa, det at føre/blive ført, samt selv at skabe små salsavariationer og indlære trin fra videoer på nettet og lære videre til holdet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Danseprojektet:
I danseprojektet arbejdes med improvisation og koreografiteknikker. Målet er at eleverne skaber deres eksamensprojekter. Disse består af en selvskabt dans/koreografi og en skriftlig synopsis.
Der dannes grupper, da danseprojektet er en gruppeopgave.
Vi arbejder med at inspirere og give hinanden respons og hjælpe hinanden med lys og lyd.
Der skrives en synopsis til projektet, med beskrivelse af projektet ide/tema. Den skal indeholde en bevægelsesanalyse, samt kulturel og historisk perspektivering. koreografi- og arbejdsmetoder beskrives ligeledes i synopsen.
Vi afslutter med en fælles visning, hvor danseprojekterne præsenteres for hinanden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Synopsis til danseprojekt
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1031/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73139297339",
"T": "/lectio/1031/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73139297339",
"H": "/lectio/1031/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73139297339"
}