Holdet 2024 dans/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Nærum Gymnasium
Fag og niveau Dans og ballet C
Lærer(e) Ditte Gram Bastholm
Hold 2024 dans/1 (3g dans/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Laban og Intro
Titel 2 Ballet - scenedans
Titel 3 Hip hop - samværsdans
Titel 4 Screendance
Titel 5 Moderne og Postmoderne dans- scenedans:
Titel 6 Salsa - Samværsdans
Titel 7 Danseprojektet:

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Laban og Intro

Introduktion til faget og dets vigtigste metoder i forhold Labans bevægelseslære både i teori og praksis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ballet - scenedans

Dansehistorisk gennemgang af ballettens opståen. Analyse af de romantiske træk i romantikkens balletter. Praktisk arbejde med balletteknik, improvisationsteknikker og analyseredskaber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hip hop - samværsdans

Dansehistorisk gennemgang af hiphoppens opståen og forskellige genrer, battlekulturen og analyseredskaber. Praktisk arbejde med forskellige undergenrer inden for hip hop-danse, øvelse i selv at skabe hip hop koreografi. Der har været fokuseret på undergenrerne: Breakdance, Locking, Popping og Wacking.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danseanalyse, Hiphop 27-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Screendance

Teori om screendance og et praktisk screendance projekt der afsluttedes med deltagelse i den årlige screendance konkurrence for gymnasie og Hf dansehold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Moderne og Postmoderne dans- scenedans:

Dansehistorisk gennemgang af moderne og postmoderne dans. Praktisk arbejde med moderne danseteknikker, improvisationsteknikker og analyseredskaber. Særligt fokus på Martha Graham og kontaktimprovisation, samt arbejde med musik, gulvarbejde, partnering og koreografi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Salsa - Samværsdans

Gennemgang af Salsaens historie og kultur med særligt fokus på Cubansk salsa (Casino). Praktisk arbejde med cubansk salsa, det at føre/blive ført, samt selv at skabe små salsavariationer og indlære trin fra videoer på nettet og lære videre til holdet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Danseprojektet:

I danseprojektet arbejdes med improvisation og koreografiteknikker. Målet er at eleverne skaber deres eksamensprojekter. Disse består af en selvskabt dans/koreografi og en skriftlig synopsis.

Der dannes grupper, da danseprojektet er en gruppeopgave.
Vi arbejder med at inspirere og give hinanden respons og hjælpe hinanden med lys og lyd.

Der skrives en synopsis til projektet, med beskrivelse af projektet ide/tema. Den skal indeholde en bevægelsesanalyse, samt kulturel og historisk perspektivering. koreografi- og arbejdsmetoder beskrives ligeledes i synopsen.
Vi afslutter med en fælles visning, hvor danseprojekterne præsenteres for hinanden.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis til danseprojekt 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer