Herlev Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Herlev Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2o ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Ala El Abbassi, Anne Christine Sauerberg, Annette Ottendal, Uffe Kaels Auring
Hold
2024 ks/o (
1o ks-HI
,
1o ks-re
,
1o ks-sa
,
2o ks-HI
,
2o ks-re
,
2o ks-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kronologiforløb
Titel 2
Dammark som kolonimagt i Vestindien - ks-hi
Titel 3
Velfærdsstatens udfordringer
Titel 4
Hinduisme - ks-re
Titel 5
Islam og demokrati - ks-re
Titel 6
Demokratiets muligheder og udfordringer
Titel 7
Danmark og demokrati - ks-hi
Titel 8
Identitetsdannelse i de sociale mediers tidsalder
Titel 9
Erfaringskristendom - ks-re
Titel 10
Folkedrab - ks-hi
Titel 11
Kina - socialt, økonomisk, politisk
Titel 12
Kina - konfucianisme, maokult og kristendom ks-re
Titel 13
Kinas historie - ks-hi
Titel 14
Forløb#5
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kronologiforløb
-dansk historie og identitet
̶ nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
̶ styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
̶ globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
̶ historiefaglige metoder
̶ historiebrug.
Indhold
Kernestof:
De gamle grækere(kan ses/genses under mitcfu.dk mine materialer)Upload dokument i elevfeedback inden modul.
Fremlæggelser i starten af modulet
Verden før 1914 Systime Antikken.pdf læs Xenofon om opdragelse i Sparta s. 17 og svar på følgende spørgsmål:
Afsnit
læs Romerriget kap 1-2 Rom 1 & 2 (1).pdf og svar på spørsmålene, mens du læser.
Præsentation i grupper(fem i hver) skal I læse s. 39-42
Brug og misbrug af antikken
Middelalderen kap. 1 Svar på følgende spørgsmål, mens du læser:
Glyksborgere.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dammark som kolonimagt i Vestindien - ks-hi
I dette forløb arbejder vi med Danmark som kolonimagt i Vestindien. I forløbet vil der være fokus på slavehandel, og hvilket syn Danmark havde på slaver, og hvordan Danmark behandlede dem. Årsager til at Danmark blev kolonimagt belyses, og hvad der førte til slavehandel og senere slaveriet blev ophævet.
Kapitel 2: Handel i 1500-1600-tallet
-Kilde 1 er et uddrag af Johann Heinrich Gottlob von Justi,
Kapitel 3: Danmark bliver kolonimagt
- Kilde 1 er en servingekontrakt fra 1682. s. 12
-Kilde 2 Jørgen Iversen om straffefangerne. S. 13
- Kilde 3 Varer fra Danmark. s. 15
-Kilde 4 Jørgen Iversen. Besværlige slaver. S. 15
Kapitel 4: Livet i kolonien
- Kilde 1 er et uddrag af J.L Carstens: Plantageslaver. Omkring 1740. s. 18
- Kilde 2 er et uddrag af Johan Reimer Haagensens: Derfor skal de sorte være slaver, 1758, s.18
-Kilde 3 er et uddrag af Guvernør Gardelins reglement af 5. september 1733. s. 18
Indhold
Kernestof:
Nye pladserPladser i 1o nov. 2024.pptx
Vi gennemgår jeres spørgsmål:
PladserPladser i 1o nov. 2024 (2).pptx
Pladser.png
Præsentation-KS.pptx
Flerfaglig mini-case-Abort.docx
I præsenteres for den religionsfaglige metode og enkelte fagbegreber (indefra - udefra synsvinkel og profant - sakralt). Både metode og fagbegreber bruges i de fleste moduler uanset religion. Desuden præsenteres I for den første religionsfaglige mode
Tekstsamling til religion - Hinduisme.pdf
spg til kastesystemet - modul 1.doc
De 7 dimensioner i religion - hinduisme.ppt
Religionsfagets metoder og fagbegreber.docx
Teorier om helligt og profant + rent og urent.pptx
Hymn for The Weekend
Luk samfundet op (3. udg.) - kap. 8 - Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark.pdf
1. modul - Behovsopfyldelse i velfærdsstaten.docx
hinduismens verdensbillede og menneskesyn.ppt
Grundbog til religion C - hinduisme.pdf
Lektie: træn indefra og udefra synsvinkel.
Hinduismen - modul 2 Hinduismens verdensbillede og menneskesyn.doc
2. modul - Velfærdstrekanten.docx
Velfærdsstat eller konkurrencestat (Luk samfundet op, kap. 9, 3. udg.).pdf
Krishna speaks with Prince Arjuna
Indsættelsesøvelse - modul 1-2.docx
Hinduisme modul 3 - Hinduismens guder og de 3 frelsesveje.docx
Problemstilling: Hvad kendetegner plantage-ejer Haagensens syn på slavegjortes forhold på slaveauktionerne i Dansk Vestindien?
Brug PEF modellen på kilden besværlige slaver
Kildekritik.docx
Analyse af historiske kilder .docx
3. modul - Velfærdsmodellerne.docx
Danmarks afskaffelse af slavehandel.docx
Hinduisme modul 4 - Kvindens stilling.docx
Da Danmark var en slavenation s. 37-39
Danmarks afskaffelse af slavehandel med svar.docx
Forløbsplan Danmark som kolonimagt i Vestindien.docx
Kulturmødemodeller.docx
Kulturmøde-teori-modeller-FRA SCHOU-MFL-KULTURMØDER I DANSK KOLONIHISTORIE-GYLDENDAL-2010-SIDE20-21.docx
Historieopgaven-1hf-2025.doc
Litteratursøgning og materialekritik på internettet - øvelser - HO - 2025.docx
Opgaveformuleringer HO-Dansk Vestindien-2025.docx
Velfærdsstaten (1. kap. fra Konkurrencestaten Danmark).pdf
4. modul - Velfærdsstatens udfordringer.docx
5. modul - Mulige løsninger af velfærdsstatens udfordringer.docx
image.png
Vi mødes ALLE i klassen kl. 12.00 til litteratursøgning. Herefter taler med jer grupperne på skift. I arbejder alle i lokale 123 eller lokale 128.
Redegørelsesopgave til HO.docx
Modul om økonomiske mål.docx
Oversigt over begreber for økonomiske mål.docx
Aktuel artikel om inflation og velfærd.docx
Merkantilisme og danske tropekolonier, ca.1600-1917
De Vestindiske Øer, 1672-1917
Den danske slavehandel, ca. 1660-1848
Dansk Vestindien
Den danske kolonisering og slavehandel | Faktalink
How to have a Puja at Home
Sådan ser hinduismen på guder og guddommelighed
Hindu Temple Worship—BYU Museum of Art "Loving Devotion"
Teori om ritualer.pptx
Arbejdsark - Analyse af ritualet puja.docx
How Lord Ganesha got his Elephant Head? | Mythological Stories from Mocomi Kids
Vi ser filmen Kumbha Mela (29 min)
Strukturerede noter til hinduismen.docx
In pictures: Kumbh Mela, the world’s largest religious festival | CNN
Arnold Van Genneps overgangsritual-model.pdf
Overgangsritualer.ppt
De ti vigtigste ting at vide om Ganges i hinduismen
Samfundets økonomi.pdf
Økonomisk politik - finanspolitik og pengepolitik.docx
Kort om de forskellige former for økonomisk politik.pptx
Repetition af hinduismen.docx
De 4 livsaldre.pptx
Kvindens stilling.docx
Historieopgave-skabelon-2025-med-videoer- med stikord.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Velfærdsstatens udfordringer
Fokuspunkter:
- Behovsopfyldelse og behovspyramide
- Velfærdstrekanten
- Velfærdsmodeller
- Økonomiske mål og målkonflikter
- Det økonomiske kredsløb
- Økonomiske konjunkturer
- Økonomisk politik mhp. finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik
- Kontraktive og ekspansive effekter af økonomisk politik
Velfærdsstatens udvikling henimod en konkurrencestat.
Velfærdsstatens udfordringer: De offentlige udgifter og skattetrykket, Demografiske ændringer, Konkurrenceevnen.
Mulige løsningstiltag: Udlicitering, Privatisering, Øget brugerbetaling
Kernestof:
Luk samfundet op, kap 8 og 9.
Supplerende stof:
Økonomer advarer mod at differentiere pensionsalderen: »Det er praktisk umuligt«, 15. august 2024,
Information.dk
Nye tal: Høj inflation skærer milliardbeløb af velfærden. Det presser regeringen på centralt løfte, Altinget 21. april 2023
Indhold
Kernestof:
Pladser.png
Præsentation-KS.pptx
Flerfaglig mini-case-Abort.docx
I præsenteres for den religionsfaglige metode og enkelte fagbegreber (indefra - udefra synsvinkel og profant - sakralt). Både metode og fagbegreber bruges i de fleste moduler uanset religion. Desuden præsenteres I for den første religionsfaglige mode
Tekstsamling til religion - Hinduisme.pdf
spg til kastesystemet - modul 1.doc
De 7 dimensioner i religion - hinduisme.ppt
Religionsfagets metoder og fagbegreber.docx
Teorier om helligt og profant + rent og urent.pptx
Hymn for The Weekend
Luk samfundet op (3. udg.) - kap. 8 - Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark.pdf
1. modul - Behovsopfyldelse i velfærdsstaten.docx
hinduismens verdensbillede og menneskesyn.ppt
Grundbog til religion C - hinduisme.pdf
Lektie: træn indefra og udefra synsvinkel.
Hinduismen - modul 2 Hinduismens verdensbillede og menneskesyn.doc
2. modul - Velfærdstrekanten.docx
Velfærdsstat eller konkurrencestat (Luk samfundet op, kap. 9, 3. udg.).pdf
Krishna speaks with Prince Arjuna
Indsættelsesøvelse - modul 1-2.docx
Hinduisme modul 3 - Hinduismens guder og de 3 frelsesveje.docx
Problemstilling: Hvad kendetegner plantage-ejer Haagensens syn på slavegjortes forhold på slaveauktionerne i Dansk Vestindien?
Brug PEF modellen på kilden besværlige slaver
Kildekritik.docx
Analyse af historiske kilder .docx
3. modul - Velfærdsmodellerne.docx
Danmarks afskaffelse af slavehandel.docx
Hinduisme modul 4 - Kvindens stilling.docx
Da Danmark var en slavenation s. 37-39
Danmarks afskaffelse af slavehandel med svar.docx
Forløbsplan Danmark som kolonimagt i Vestindien.docx
Kulturmødemodeller.docx
Kulturmøde-teori-modeller-FRA SCHOU-MFL-KULTURMØDER I DANSK KOLONIHISTORIE-GYLDENDAL-2010-SIDE20-21.docx
Historieopgaven-1hf-2025.doc
Litteratursøgning og materialekritik på internettet - øvelser - HO - 2025.docx
Opgaveformuleringer HO-Dansk Vestindien-2025.docx
Velfærdsstaten (1. kap. fra Konkurrencestaten Danmark).pdf
4. modul - Velfærdsstatens udfordringer.docx
5. modul - Mulige løsninger af velfærdsstatens udfordringer.docx
image.png
Vi mødes ALLE i klassen kl. 12.00 til litteratursøgning. Herefter taler med jer grupperne på skift. I arbejder alle i lokale 123 eller lokale 128.
Redegørelsesopgave til HO.docx
Modul om økonomiske mål.docx
Oversigt over begreber for økonomiske mål.docx
Aktuel artikel om inflation og velfærd.docx
Merkantilisme og danske tropekolonier, ca.1600-1917
De Vestindiske Øer, 1672-1917
Den danske slavehandel, ca. 1660-1848
Dansk Vestindien
Den danske kolonisering og slavehandel | Faktalink
How to have a Puja at Home
Sådan ser hinduismen på guder og guddommelighed
Hindu Temple Worship—BYU Museum of Art "Loving Devotion"
Teori om ritualer.pptx
Arbejdsark - Analyse af ritualet puja.docx
How Lord Ganesha got his Elephant Head? | Mythological Stories from Mocomi Kids
Vi ser filmen Kumbha Mela (29 min)
Strukturerede noter til hinduismen.docx
In pictures: Kumbh Mela, the world’s largest religious festival | CNN
Arnold Van Genneps overgangsritual-model.pdf
Overgangsritualer.ppt
De ti vigtigste ting at vide om Ganges i hinduismen
Samfundets økonomi.pdf
Økonomisk politik - finanspolitik og pengepolitik.docx
Kort om de forskellige former for økonomisk politik.pptx
Repetition af hinduismen.docx
De 4 livsaldre.pptx
Kvindens stilling.docx
Historieopgave-skabelon-2025-med-videoer- med stikord.docx
Økonomisk politik - Strukturpolitik.docx
Læs de strukturerede noter grundigt igennem.
Velfærdsstaten - konkurrencestaten.docx
Verdens værste job (DR2, 2006)
De kasteløse.docx
Dalitterne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hinduisme - ks-re
Enkeltfagligt forløb.
Vi har arbejdet med kastesystemet og dets oprindelse (Purusha-hymnen) samt hinduismens verdensopfattelse og menneskesyn (samsara, reinkarnation, karma, moksha, avidya, atman - brahman) og frelsesveje (erkendelsens vej, handlingens vej, hengivelsens vej). Desuden har vi læst prins Arjunas dilemma i krigsslaget, hvor guden Krishna rådgiver ham. Vi har talt om at hinduismen er en polyteistisk religion, men vi har kun beskæftiget os med guden Krishna og ritualet puja.
Vi har læst om hinduismens kvindesyn, som det udtrykkes i Manus´ Lovbog (den traditionelle opfattelse af kvinden) samt læst uddrag af artiklen "Til medgiften os skiller" for at diskutere kvinders vilkår i Indien i dag.
Vi har meget kort stiftet bekendtskab med Anthony Giddens´ teori om det traditionelle og det senmoderne samfund (denne teori udbygges i næste forløb). Vi har arbejdet med begreberne rent og urent samt helligt og profant.
Af fagbegreber har vi arbejdet med ritual og myte. Her har vi brugt Jørgen Podemann Sørensens teori om ritualets 3 planer i forbindelse med ritualet puja.
Endelig har vi beskæftiget os kort med de kasteløse ved at se filmen "Kastevold i Indien".
Indhold
Kernestof:
Pladser.png
I præsenteres for den religionsfaglige metode og enkelte fagbegreber (indefra - udefra synsvinkel og profant - sakralt). Både metode og fagbegreber bruges i de fleste moduler uanset religion. Desuden præsenteres I for den første religionsfaglige mode
Tekstsamling til religion - Hinduisme.pdf
spg til kastesystemet - modul 1.doc
De 7 dimensioner i religion - hinduisme.ppt
Religionsfagets metoder og fagbegreber.docx
Teorier om helligt og profant + rent og urent.pptx
Hymn for The Weekend
hinduismens verdensbillede og menneskesyn.ppt
Grundbog til religion C - hinduisme.pdf
Lektie: træn indefra og udefra synsvinkel.
Hinduismen - modul 2 Hinduismens verdensbillede og menneskesyn.doc
Krishna speaks with Prince Arjuna
Indsættelsesøvelse - modul 1-2.docx
Hinduisme modul 3 - Hinduismens guder og de 3 frelsesveje.docx
Hinduisme modul 4 - Kvindens stilling.docx
How to have a Puja at Home
Sådan ser hinduismen på guder og guddommelighed
Hindu Temple Worship—BYU Museum of Art "Loving Devotion"
Teori om ritualer.pptx
Arbejdsark - Analyse af ritualet puja.docx
How Lord Ganesha got his Elephant Head? | Mythological Stories from Mocomi Kids
Vi ser filmen Kumbha Mela (29 min)
Strukturerede noter til hinduismen.docx
In pictures: Kumbh Mela, the world’s largest religious festival | CNN
Arnold Van Genneps overgangsritual-model.pdf
Overgangsritualer.ppt
De ti vigtigste ting at vide om Ganges i hinduismen
Repetition af hinduismen.docx
De 4 livsaldre.pptx
Kvindens stilling.docx
Læs de strukturerede noter grundigt igennem.
Verdens værste job (DR2, 2006)
De kasteløse.docx
Dalitterne
Introduktion til islam.docx
Forløbsplan islam og demokrati 1o.docx
Andel muslimer i europæiske lande.pdf
external.png
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Islam og demokrati - ks-re
Forløbet er et tværfagligt ks-forløb.
Forløbet indledes med en gennemgang af islam: gudsopfattelse (monoteisme og transcendent gud), menneskeopfattelse (guds skabning med fri vilje, skabt godt), de 6 trosartikler og de 5 søjler som en religiøs forpligtelse.
Vi har arbejder med begreberne: myte - ritual, helligskrift, sakralt - profant, Muhammed som mytisk forbillede, islams tilblivelsestid som hellig tid.
Vi har anvendt Jørgen Podemann Sørensens ritual-myte-model.
Herefter har fokus været på islam i nutiden. Islam i det senmoderne samfund i en dansk kontekst.
Vi har arbejdet med religion som identitetsmarkør og anvendt Anthony Giddens´ teori om det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.
Vi har brugt Bruce Lincoln (maksimalisme - minimalisme) og Jan Hjärpe til at forklare religionens rolle i samfundet og graden af religiøsitet blandt forskellige typer troende.
Vi har fokuseret på Sherin Khankan og Mariam moskeen som eksempel på at islam og demokrati kan forenes. Hizh ut Tahrir som eksempel på at islam og demokrati ikke kan forenes.
Kvinders påklædning og burkaforbuddet i 2018 som eksempel på udfordringer for demokratiet.
Indhold
Kernestof:
Pladser.png
Introduktion til islam.docx
Forløbsplan islam og demokrati 1o.docx
Andel muslimer i europæiske lande.pdf
external.png
Introduktion til det politiske system i Danmark.docx
Det politiske system i Danmark (Luk samfundet op, kap. 6, 3. udg.).pdf
Muhammeds åbenbaringer.pdf
Helligskrifter.docx Dette dokument har også spørgsmål, som I skal besvare.
Profetens natterejse og himmelfart. Hadith.pdf
Model for tekstanalyse (findes beskrevet i Grundbogen til Religion C s. 270-272)
Strukturerede noter til islam.docx
Spørgsmål til Profetens natterejse og himmelfart.docx
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Overblik Oplysningstiden.pdf
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/oplysningstiden
Oplysningstiden.pptx
Danmark i 1800-tallet; sider: 7
Ibog
Spørgsmål til Årsager til demokrati.docx
Enøgle til vores historiebog.docx
Lektion 6: Fra enevældig helstat til nationalstat, 1814-1914
Det gode fritidsliv for unge i Ballerup Kommune.png
Opret dig som bruger på Systime og aktiver vores Ibog. Se kode på sidste historiemodul.
2. modul - politiske ideologier.docx
Politiske ideologier (Luk samfundet op, kap. 5, 3. udg).pdf
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Vi læser kap. 9.4-9.6 + kilde 14c: Debat i den Grundlovsgivende Rigsdagsforsamling om valgretten i Grundloven
Spørgsmål til det liberale demokratis indførelse.docx
Koranen sura 114, sura 2, vers 117, sura 2, vers 163-164, sura 4, vers 79
Grundbog til religion C s. 108-109.pdf
Partiernes ideologier og holdninger til velfærd.docx
Værdipolitik og fordelingspolitik.docx
På talerstolen borede Troels Lund i en intern kløft i regeringen. Den kan afgøre SVM's skæbne.docx
Grundbog til religion C; sider: 97-102
Grundbog til religion C s. 97-102.pdf
De 5 søjler.doc
Teorier om helligt og profant + rent og urent.pptx
Vi læser kap. 9.7 Stemmeret og valgbarhed
Spørgsmål til Begrænsninger for demokrati.docx
Vi læser kap. 9.8 (kun første afsnit) + kap. 10.3-10.4
Spørgsmål til demokratiet udfordres.docx
De politiske partier.pptx
Rettigheder og friheder i et demokrati.docx
Martin Bjørnvig står frem som den første betjent om "at vaske sager"
Nye religiøse udtryk.docx
Islamisk bank i London.
Mona Haydar - Hijabi (Wrap my Hijab)
Spørgsmål til senmoderne islam.docx
Anthony Giddens´ teori om Det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.pptx
TIDSLINJE 7 vigtige begivenheder i kvindekampens historie du SKAL kende
8. Kulturradikalisme, kvindesag og sædelighedsdebat | Historieportalen
I fremlægger jeres eksempler på muslimsk identitet på de sociale medier.
Vi læser kap. 7.1, 7.3 og 7.4
Kvinders rolle i samfundet og kampen for kvinders rettigheder.docx
7.1 Næringsloven 1857 | Danmark i 1800-tallet
Hestesko.png
Demokratiske deltagelsesformer.docx
Oversigt over deltagelses- vs. konkurrencedemokrati.docx
8.2 Børn og unge | Danmark i 1800-tallet
Emile eller om opdragelsenn (uddrag).pdf
Gyrithe Lemche
Pankhurst.jpg
Kvinder i Kamp - Stemmeret og socialisme.pdf
Er islam forenelig med demokrati og menneskerettigheder? | Klassisk og moderne islam
Teorier Lincoln og Hjärpe.pdf
Spørgsmål til Er islam forenelig med demokrati og menneskerettigheder.docx
Kvindelig valgret 1849-1915 – Danmarkshistorien | Lex
Carl Ploug i Landstinget om kommunal valgret til kvinder.docx
Spørgsmål til Kvinders kamp for stemmeret.docx
Danmark i 1800-tallet repetition.pptx
Demokratisk deltagelse og faglig formidling.docx
Sherin Khankan og Hizb ut Tahrir om islam og demokrati.docx
Is voting haraam or shirk Democracy in Islam Sheikh Wasiullah Abbas English subtitles
Sherin Khankan - Flere imamer bør anerkende kvinders ret til selv at vælge kærlighedspartner.docx
Noter til Er islam og demokrati foreneligt.docx
Afsnit
Tøj og tørklæde som identitetsmarkør | Klassisk og moderne islam
Er tørklædet en udfordring for demokratiet.docx
Koranen, sura 24, vers 30-31
Vi læser kap. 10.2 og 10.5
Kap. 10.5: Parlamentarisme er en politisk styreform, byggende på det demokratiske princip, at en regering skal have et flertal bag sig i parlamentet (dvs. den lovgivende forsamling). Partiet Venstre kæmpede for parlamentarismen.
Systemskiftet i 1901 og Grundloven af 1915.docx
Barrierer og repræsentation.docx
Er burkaforbuddet et brud mod demokratisk religionsfrihed.docx
1.august 2018 blev burkaforbuddet vedtaget. Man må ikke bære burka på offentlige steder. Overtrædelse giver en bøde på 1.000 kr.
Weimarrepublikkens første svære år | HistorieportalenOm Versaille-traktaten
Nazismen vokser frem
Om Versaille-traktaten 2/2
Prøveeksamen islam 1o.docx
Unges demokratiske deltagelse.docx
Undersøg et politisk parti.docx
1901-1960: Barselsorlov som en beskyttelse af barnets og moderens sundhed
Ægteskabsloven.docx
Spørgsmål til ægteskab skilsmisse og familielovgivning.docx
Vi ser de første 18 minutter af "Det svære demokrati" (Historien om Danmark, afsnit 9)
Kampen for fri abort i 1930.docx
Vi ser uddrag af Historien om Danmark, afsnittet Det svære demokrati (fra 31 min. til 38 min.)
Eksemplarisk synopsis til den flerfaglige ks-eksamen.docx
Om talepapir til årsprøven - ANS -2025.mp4
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Profetens natterejse og himmelfart
11-03-2025
Religionsfaglig analyse i islam
02-04-2025
Sherin Khankan. Kvinderettigheder i islam
02-05-2025
Skriveøvelse
05-05-2025
Danske partier
20-05-2025
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 53
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Demokratiets muligheder og udfordringer
I forløbet blev eleverne indført i:
- Det politiske system i Danmark. Parlamentarisme, konstitutionelt repræsentativt demokrati, magtens tredeling.
- De klassiske ideologier: Liberalisme, konservatisme, socialisme. I den forbindelse undersøgte eleverne, hvorvidt partiernes aktuelle standpunkter bærer præg af deres ideologiske ståsted.
- Distinktionen mellem værdipolitik og fordelingspolitik og at være venstre- eller højreorienteret.
Derudover undersøgte og diskuterede vi muligheder og udfordringer for demokratisk deltagelse.
- Kontrolmekanismer ift. den udøvende magt: Folketingets og mediernes rolle
- To forskellige demokratisyn: Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati.
- Forskellige grader af demokratisk deltagelse samt forskellige demokratiske deltagelsesformer. Viden om, hvilke typer af politisk deltagelse unge især benytter.
- Mulige barrierer for politisk deltagelse hos forskellige samfundsgrupper (f.eks. unge eller etniske minoriteter): Manglende anerkendelse, manglende videns- eller kompetencemæssige forudsætninger, manglende selvtillid, manglende tid og overskud.
- Deskriptiv versus substantiel repræsentation. Diskussion af mulige udfordringer for samfundsgrupper, der ikke har nogle at spejle sig i (deskriptiv repræsentation) og/eller mangler en stemme, der taler deres sag (substantiel repræsentation).
Materiale:
Luk samfundet op, kap. 5-6
Diverse powerpoints og arbejdsark
Indhold
Kernestof:
Pladser.png
Introduktion til islam.docx
Forløbsplan islam og demokrati 1o.docx
Andel muslimer i europæiske lande.pdf
external.png
Introduktion til det politiske system i Danmark.docx
Det politiske system i Danmark (Luk samfundet op, kap. 6, 3. udg.).pdf
Muhammeds åbenbaringer.pdf
Helligskrifter.docx Dette dokument har også spørgsmål, som I skal besvare.
Profetens natterejse og himmelfart. Hadith.pdf
Model for tekstanalyse (findes beskrevet i Grundbogen til Religion C s. 270-272)
Strukturerede noter til islam.docx
Spørgsmål til Profetens natterejse og himmelfart.docx
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Overblik Oplysningstiden.pdf
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/oplysningstiden
Oplysningstiden.pptx
Danmark i 1800-tallet; sider: 7
Ibog
Spørgsmål til Årsager til demokrati.docx
Enøgle til vores historiebog.docx
Lektion 6: Fra enevældig helstat til nationalstat, 1814-1914
Det gode fritidsliv for unge i Ballerup Kommune.png
Opret dig som bruger på Systime og aktiver vores Ibog. Se kode på sidste historiemodul.
2. modul - politiske ideologier.docx
Politiske ideologier (Luk samfundet op, kap. 5, 3. udg).pdf
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Vi læser kap. 9.4-9.6 + kilde 14c: Debat i den Grundlovsgivende Rigsdagsforsamling om valgretten i Grundloven
Spørgsmål til det liberale demokratis indførelse.docx
Koranen sura 114, sura 2, vers 117, sura 2, vers 163-164, sura 4, vers 79
Grundbog til religion C s. 108-109.pdf
Partiernes ideologier og holdninger til velfærd.docx
Værdipolitik og fordelingspolitik.docx
På talerstolen borede Troels Lund i en intern kløft i regeringen. Den kan afgøre SVM's skæbne.docx
Grundbog til religion C; sider: 97-102
Grundbog til religion C s. 97-102.pdf
De 5 søjler.doc
Teorier om helligt og profant + rent og urent.pptx
Vi læser kap. 9.7 Stemmeret og valgbarhed
Spørgsmål til Begrænsninger for demokrati.docx
Vi læser kap. 9.8 (kun første afsnit) + kap. 10.3-10.4
Spørgsmål til demokratiet udfordres.docx
De politiske partier.pptx
Rettigheder og friheder i et demokrati.docx
Martin Bjørnvig står frem som den første betjent om "at vaske sager"
Nye religiøse udtryk.docx
Islamisk bank i London.
Mona Haydar - Hijabi (Wrap my Hijab)
Spørgsmål til senmoderne islam.docx
Anthony Giddens´ teori om Det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.pptx
TIDSLINJE 7 vigtige begivenheder i kvindekampens historie du SKAL kende
8. Kulturradikalisme, kvindesag og sædelighedsdebat | Historieportalen
I fremlægger jeres eksempler på muslimsk identitet på de sociale medier.
Vi læser kap. 7.1, 7.3 og 7.4
Kvinders rolle i samfundet og kampen for kvinders rettigheder.docx
7.1 Næringsloven 1857 | Danmark i 1800-tallet
Hestesko.png
Demokratiske deltagelsesformer.docx
Oversigt over deltagelses- vs. konkurrencedemokrati.docx
8.2 Børn og unge | Danmark i 1800-tallet
Emile eller om opdragelsenn (uddrag).pdf
Gyrithe Lemche
Pankhurst.jpg
Kvinder i Kamp - Stemmeret og socialisme.pdf
Er islam forenelig med demokrati og menneskerettigheder? | Klassisk og moderne islam
Teorier Lincoln og Hjärpe.pdf
Spørgsmål til Er islam forenelig med demokrati og menneskerettigheder.docx
Kvindelig valgret 1849-1915 – Danmarkshistorien | Lex
Carl Ploug i Landstinget om kommunal valgret til kvinder.docx
Spørgsmål til Kvinders kamp for stemmeret.docx
Danmark i 1800-tallet repetition.pptx
Demokratisk deltagelse og faglig formidling.docx
Sherin Khankan og Hizb ut Tahrir om islam og demokrati.docx
Is voting haraam or shirk Democracy in Islam Sheikh Wasiullah Abbas English subtitles
Sherin Khankan - Flere imamer bør anerkende kvinders ret til selv at vælge kærlighedspartner.docx
Noter til Er islam og demokrati foreneligt.docx
Afsnit
Tøj og tørklæde som identitetsmarkør | Klassisk og moderne islam
Er tørklædet en udfordring for demokratiet.docx
Koranen, sura 24, vers 30-31
Vi læser kap. 10.2 og 10.5
Kap. 10.5: Parlamentarisme er en politisk styreform, byggende på det demokratiske princip, at en regering skal have et flertal bag sig i parlamentet (dvs. den lovgivende forsamling). Partiet Venstre kæmpede for parlamentarismen.
Systemskiftet i 1901 og Grundloven af 1915.docx
Barrierer og repræsentation.docx
Er burkaforbuddet et brud mod demokratisk religionsfrihed.docx
1.august 2018 blev burkaforbuddet vedtaget. Man må ikke bære burka på offentlige steder. Overtrædelse giver en bøde på 1.000 kr.
Weimarrepublikkens første svære år | HistorieportalenOm Versaille-traktaten
Nazismen vokser frem
Om Versaille-traktaten 2/2
Prøveeksamen islam 1o.docx
Unges demokratiske deltagelse.docx
Undersøg et politisk parti.docx
1901-1960: Barselsorlov som en beskyttelse af barnets og moderens sundhed
Ægteskabsloven.docx
Spørgsmål til ægteskab skilsmisse og familielovgivning.docx
Vi ser de første 18 minutter af "Det svære demokrati" (Historien om Danmark, afsnit 9)
Kampen for fri abort i 1930.docx
Vi ser uddrag af Historien om Danmark, afsnittet Det svære demokrati (fra 31 min. til 38 min.)
Eksemplarisk synopsis til den flerfaglige ks-eksamen.docx
Om talepapir til årsprøven - ANS -2025.mp4
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 53
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Danmark og demokrati - ks-hi
Det flerfaglige forløb i ks om demokrati.
I historien har vi størst fokus på Danmark i 1800-tallet. Dog spænder forløbet tidsmæssigt perioden fra oplysningstid til mellemkrigstiden.
Forløbet fokuserer på vejen til demokrati i 1849 og de begrænsninger, der er for store dele af den danske befolkning (de 7 f´er). Den provisoriske regeringsperiode under Estrup og de indskrænkninger af demokratiet, som det betød. De 3 partier Højre, Venstre og Socialdemokratiet og de sidstnævntes kamp for mere demokratiske rettigheder.
Vi har talt om bedre vilkår for bønderne (fra fæstebønder til selvejere), industrialisering, urbanisering og ønsket om bedre vilkår for arbejderklassen.
Forløbet har også fokuseret på kvindernes vilkår og kønsrolleproblematik, herunder kampen for lige rettigheder (stemmeret i 1915) og fri abort.
Indhold
Kernestof:
Pladser.png
Muhammeds åbenbaringer.pdf
Helligskrifter.docx Dette dokument har også spørgsmål, som I skal besvare.
Profetens natterejse og himmelfart. Hadith.pdf
Model for tekstanalyse (findes beskrevet i Grundbogen til Religion C s. 270-272)
Strukturerede noter til islam.docx
Spørgsmål til Profetens natterejse og himmelfart.docx
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Overblik Oplysningstiden.pdf
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/oplysningstiden
Oplysningstiden.pptx
Danmark i 1800-tallet; sider: 7
Ibog
Spørgsmål til Årsager til demokrati.docx
Enøgle til vores historiebog.docx
Lektion 6: Fra enevældig helstat til nationalstat, 1814-1914
Det gode fritidsliv for unge i Ballerup Kommune.png
Opret dig som bruger på Systime og aktiver vores Ibog. Se kode på sidste historiemodul.
2. modul - politiske ideologier.docx
Politiske ideologier (Luk samfundet op, kap. 5, 3. udg).pdf
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Vi læser kap. 9.4-9.6 + kilde 14c: Debat i den Grundlovsgivende Rigsdagsforsamling om valgretten i Grundloven
Spørgsmål til det liberale demokratis indførelse.docx
Koranen sura 114, sura 2, vers 117, sura 2, vers 163-164, sura 4, vers 79
Grundbog til religion C s. 108-109.pdf
Partiernes ideologier og holdninger til velfærd.docx
Værdipolitik og fordelingspolitik.docx
På talerstolen borede Troels Lund i en intern kløft i regeringen. Den kan afgøre SVM's skæbne.docx
Grundbog til religion C; sider: 97-102
Grundbog til religion C s. 97-102.pdf
De 5 søjler.doc
Teorier om helligt og profant + rent og urent.pptx
Vi læser kap. 9.7 Stemmeret og valgbarhed
Spørgsmål til Begrænsninger for demokrati.docx
Vi læser kap. 9.8 (kun første afsnit) + kap. 10.3-10.4
Spørgsmål til demokratiet udfordres.docx
De politiske partier.pptx
Rettigheder og friheder i et demokrati.docx
Martin Bjørnvig står frem som den første betjent om "at vaske sager"
Nye religiøse udtryk.docx
Islamisk bank i London.
Mona Haydar - Hijabi (Wrap my Hijab)
Spørgsmål til senmoderne islam.docx
Anthony Giddens´ teori om Det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.pptx
TIDSLINJE 7 vigtige begivenheder i kvindekampens historie du SKAL kende
8. Kulturradikalisme, kvindesag og sædelighedsdebat | Historieportalen
I fremlægger jeres eksempler på muslimsk identitet på de sociale medier.
Vi læser kap. 7.1, 7.3 og 7.4
Kvinders rolle i samfundet og kampen for kvinders rettigheder.docx
7.1 Næringsloven 1857 | Danmark i 1800-tallet
Hestesko.png
Demokratiske deltagelsesformer.docx
Oversigt over deltagelses- vs. konkurrencedemokrati.docx
8.2 Børn og unge | Danmark i 1800-tallet
Emile eller om opdragelsenn (uddrag).pdf
Gyrithe Lemche
Pankhurst.jpg
Kvinder i Kamp - Stemmeret og socialisme.pdf
Er islam forenelig med demokrati og menneskerettigheder? | Klassisk og moderne islam
Teorier Lincoln og Hjärpe.pdf
Spørgsmål til Er islam forenelig med demokrati og menneskerettigheder.docx
Kvindelig valgret 1849-1915 – Danmarkshistorien | Lex
Carl Ploug i Landstinget om kommunal valgret til kvinder.docx
Spørgsmål til Kvinders kamp for stemmeret.docx
Danmark i 1800-tallet repetition.pptx
Demokratisk deltagelse og faglig formidling.docx
Sherin Khankan og Hizb ut Tahrir om islam og demokrati.docx
Is voting haraam or shirk Democracy in Islam Sheikh Wasiullah Abbas English subtitles
Sherin Khankan - Flere imamer bør anerkende kvinders ret til selv at vælge kærlighedspartner.docx
Noter til Er islam og demokrati foreneligt.docx
Afsnit
Tøj og tørklæde som identitetsmarkør | Klassisk og moderne islam
Er tørklædet en udfordring for demokratiet.docx
Koranen, sura 24, vers 30-31
Vi læser kap. 10.2 og 10.5
Kap. 10.5: Parlamentarisme er en politisk styreform, byggende på det demokratiske princip, at en regering skal have et flertal bag sig i parlamentet (dvs. den lovgivende forsamling). Partiet Venstre kæmpede for parlamentarismen.
Systemskiftet i 1901 og Grundloven af 1915.docx
Barrierer og repræsentation.docx
Er burkaforbuddet et brud mod demokratisk religionsfrihed.docx
1.august 2018 blev burkaforbuddet vedtaget. Man må ikke bære burka på offentlige steder. Overtrædelse giver en bøde på 1.000 kr.
Weimarrepublikkens første svære år | HistorieportalenOm Versaille-traktaten
Nazismen vokser frem
Om Versaille-traktaten 2/2
Prøveeksamen islam 1o.docx
Unges demokratiske deltagelse.docx
Undersøg et politisk parti.docx
1901-1960: Barselsorlov som en beskyttelse af barnets og moderens sundhed
Ægteskabsloven.docx
Spørgsmål til ægteskab skilsmisse og familielovgivning.docx
Vi ser de første 18 minutter af "Det svære demokrati" (Historien om Danmark, afsnit 9)
Kampen for fri abort i 1930.docx
Vi ser uddrag af Historien om Danmark, afsnittet Det svære demokrati (fra 31 min. til 38 min.)
Eksemplarisk synopsis til den flerfaglige ks-eksamen.docx
Om talepapir til årsprøven - ANS -2025.mp4
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Profetens natterejse og himmelfart
11-03-2025
Skriveøvelse
05-05-2025
Danske partier
20-05-2025
Flerfaglig KS-synopsis og årsprøve
28-05-2025
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 51
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Identitetsdannelse i de sociale mediers tidsalder
Forløb med fokus på vilkårene for identitetsdannelse samt unge menneskers trivsel.
Grundlæggende begreber om identitetsdannelse.
Kendetegn for hhv. det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.
Primær, sekundær socialisering samt multisocialisering.
Bourdieus begreber om økonomisk, kulturel og social kapital mhp. at forstå ulighed i samfundet.
Giddens' begreber for senmoderniteten: Individualisering, adskillelse af tid og rum, refleksivitet, kulturel frisættelse, aftraditionalisering.
Thomas Ziehes begreber: potensering, subjektivisering, ontologisering.
Materiale:
Luk samfundet op: kap. 2 og 3 - 55 sider
Vincent Hendricks: Unge og sociale medier, video på faktalink - 5 sider
DR Genstart: De unge menneskers lidelser - 12 sider
Powerpoint: Unges trivsel og sociale medier - 5 sider
Indhold
Kernestof:
Ungdomsliv og identitetsdannelse - 1. modul - Forskellige perspektiver på dobbeltsocialisering.docx
Ungdomsliv og identitet - 2. modul - Normer og sanktioner.docx
Ungdomsliv og identitet - 3. modul - Identitet og grupper.docx
Ungdomsliv og identitetsdannelse - 4. modul - Frontstage og backstage.docx
Tilmeldingslink
Genstart | De unge menneskers lidelser | Lyt som podcast | DR LYD
Sundhedsprofilen - rapport
Unges trivsel og sociale medier.pptx
Sundhedsprofilen - database
Lav digitale collager om de tre samfundstyper.docx
Karaktertræk ved det senmoderne samfund.docx
Kapitaler og social ulighed.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Erfaringskristendom - ks-re
Enkeltfagligt forløb
Indhold
Kernestof:
Det mener præster om bøn og helbredelse
57-årig mødte Jesus på en bænk i Spanien.
Casper Christensen deler sin tro på Jesus / 25.aug 2024
Erfaringskristendom - modul 1.docx
Helbredelsen af manden med den visne hånd (Lukasevangeliet, kap. 6, 6-11, NT, Bibelen)-HELLIGSKRIFT+MYTE
Præster tror på at bøn kan helbrede
Gud hørte min bøn, og jeg blev helbredt #Hilsner_fra_Bornholmerkirken
Spørgsmål til Gud kan helbrede.docx
Den besatte i gerasenernes land. Markusevangeliet kapitel 5 vers 1-20, NT, Bibelen)-HELLIGSKRIFT+MYTE
Folkekirkens præster kan også uddrive dæmoner
Dansker med til at opvække død - Udfordringen, 2014
Opvækkelsen af Lazarus, Johannesevangeliet Kapitel 11 vers 1-44, Det nye testamente, Bibelen-HELLIGSKRIFT
Spørgsmål til Eksorcisme.docx
Den-kristne-grundfortælling illustreret.Kosmos-kaos. Fra-Kristendom-Systime.pdf
Skabelsesmyte og syndefaldsmyte. The Brick Bible.pptx
Første Mosebog Kapitel 1
Første Mosebog Kapitel 3
Grupper:
Erfaringskristendom - modul 4 Skabelses- og syndefaldsmyte.docx
Markusevangeliet Kapitel 15
Markusevangeliet Kapitel 16
Erfaringskristendom - modul 5 løsningsmyten.docx
The Crucifixion of Jesus
Son of God | Resurrection | 20th Century Fox
Menneskesyn | Bibelselskabet
Paulus" Brev til Romerne Kapitel 5
Johannesevangeliet Kapitel 8
The Woman Caught in Adultery
Spørgsmål til Det kristne menneskesyn.docx
Strukturerede noter til Erfaringskristendom.docx
Den barmhjertige samaritaner
The Tax Collector And The Pharisee | Animated Bible Story For Kids
Bjergprædiken: Mathæusevangeliet kap. 5, vers 21-22 + vers 43-48
Spørgsmål til Næstekærlighed.docx
Bordplan 2o religion.doc
Medlemstal
Det vigtigste at vide om pinsekirken
Ritual-myte-model
Halvklasse:
Sådan foregår dåb i folkekirken
Jesus is Baptized by John | Matthew 3
Spørgsmål til dåb i Folkekirke og Pinsekirke.docx
Repetition af erfaringskristendom.pptx
Spørgsmål til troserklæring.docx
What do Pentecostals believe? Pentecostalism Explained | What is Pentecostalism?
Klimahandledag 2o.docx
Gruppe 1: Anika, Nikola, Darin, Ali
Introduktion til religion i Kina.pptx
Kina - spørgsmål til modul 1.docx
Øjenåbner: Religion og stat | Grundbogen til Religion C
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Erfaringskristendom
22-09-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Folkedrab - ks-hi
Enkelt fagligt forløb i historie
Indhold
Kernestof:
Opgave til folkedrab .docx Kilde 1: FN’s Konvention om forebyggelse af og straf for folkedrab (1948)
Læringsmål: Forstå og redegøre for begrebet folkedrab FN's definition af folkedrab.
Følg planen og kom trygt i mål (Pride august 2025):
arbejdssporgsmaal_folkedrab.docx
Del 1: Baggrund
Film: En bog - en forfatter - Neuengamme Koncentrationslejren 1938- 1945(ca. 30 min.)
Film: Deporteret - de nordjyske kz-fanger (ca. 21 min.)
Tegninger fra Neuegammen af fange Hans P. Sørensen. Tegnet i årene efter befrielsen:
Det er ikke lektier!
Oversigt over styreformer i Kinas historie:
Terrakottahæren
Kejserlig samfundsopbygning. Uddrag fra Kina, Systime.
Kina samles under én kejser. Fra http://www.kina-historie.dk/kinas-kejserdynastier.asp
Ingen lektier
Kina - Det kinesiske kejserrige. Uddrag fra Civilisationernes verdenshistorie, Systime. Incl. billedKILDE af kom-tow
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Folkedrab - til dem der blev hjemme
10-10-2025
Studieturs-opgave
10-10-2025
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kina - socialt, økonomisk, politisk
I forløbet har vi behandlet:
- Den økonomiske situation i Kina, herunder udviklingen i de økonomiske nøgletal.
- Strømninger i kinesisk kultur, herunder traditionelle, moderne og senmoderne strømninger.
- Kinas politiske system og mulighederne for demokratisk deltagelse. Autokrati versus demokrati. Output- vs. input-legitimitet. Ideen om et konsultativt demokrati. Robert Dahls demokratikriterier.
Nøglebegreber:
• Senmoderne samfund
Aftraditionalisering
kulturel frisættelse
individualisering
øget refleksivitet
Markedsøkonomi og forbrugsmuligheder
Rollekonflikt
• Traditionelt samfund
konfusianisme
Socialt hierarki
Social kontrol
• Moderne samfund
urbanisering
industrialisering
Kommunisme
Lighed mellem køn
Lighed mellem klasser
• Økonomi
Bruttonationalprodukt
Betalingsbalance
Konkurrenceevne
Teknologisk udvikling
Fattigdom
• Politik og demokrati
Dahls demokratikriterier
Konsultativt demokrati
KKP’s store magt
To parallelle systemer: Statsligt system og KKP
Materiale:
Kina under forandring, kap. 1, 2 og 3.
”Forudsætninger for demokrati”,
DR.dk
, 14. maj 2010.
Kina – en ny supermagt?, kap. 2.
https://www.youtube.com/watch?v=lLTDTW-ZZmo
Indhold
Kernestof:
Se dette dokument hjemmefra: Eksamensøvelse.docx
Den kinesiske drøm
Kina - 1. modul - økonomi.docx
2. modul - Nogle byggesten i kinesisk kultur.docx
Gruppestruktur 2o.docx
3. modul - kinesernes sammensatte kultur.docx
Kina - 6. modul - politik og demokrati (2o).docx
Styreform og politisk legitimitet i Kina.pptx
2. Kinas politiske system | Kina – en ny supermagt?
2.1 En slags demokrati? | Kina – en ny supermagt?
Besvar på elevfeedback: Ud fra teksten: Hvor meget magt har KKP?
Kommunisme, socialisme og Kina (kort).pptx
I skal skrive spørgsmål ind på elevfeedback INDEN modulet.
Tjek undervisningsbeskrivelserne - 2o
Skriv synopsen færdig. Den skal afleveres kl. 15.00
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kina - konfucianisme, maokult og kristendom ks-re
Flerfagligt ks-forløb
Kort introduktion til konfucianisme med fokus på konfucius' 5 relationer og samfundet i harmoni, når relationerne overholdes. Etikken er dermed baseret på respekt og lydighed over for den overordnede (kejser, far, ældre bror, manden). Et patriarkalsk samfund med fokus på at bevare kosmos.
Maoismen som civilreligion. Ninian Smarts model over religionens 7 dimensioner brugt til maoismen som civilreligion. Vi har set på Maokulten, som begyndte under kulturrevolutionen, og dermed de ritualer og myter, der er knyttet til Mao. Den lange March i 1935 som en myte. Maos Lille Røde Bog som en hellig genstand. Propaganda-billeder af Mao, der skildrer ham som frelseren/guddommelig. Den karismatiske leder brugt om Mao. Mao som tager afstand fra konfucianismen og forsøger at skabe et bedre samfund. Samtidigt udviser befolkningen samme respekt og lydighed som over for kejseren (dvs. en parallel mellem konfucianismens lydighed /respekt over for den overordnede og maoismens dyrkelse af én leder).
Den fattige landbefolkning dyrker igen i dag Mao som helten/den guddommelige leder (neo-maoisme) pga. den store ulighed i samfundet. Drømmen om at vende tilbage til tiden under Mao, hvor alle var lige.
Vi sammenligner præsident Xi med Mao i den mytiske og rituelle dimension.
Vi har derudover haft fokus på kristendommen som minoritet i Kina. Kort introduktion til minoritet-majoritet. Kinas 5 lovlige religioner og de ulovlige undergrundskirker. Statens kontrol med religion via Kontoret for Religiøse Anliggender. Paradokset med religionsfrihed ifølge forfatningen og den ateistiske sekulære stats undertrykkelse af religioner. Årsager til konversion til kristendom.
Indhold
Kernestof:
Introduktion til religion i Kina.pptx
Kina - spørgsmål til modul 1.docx
Øjenåbner: Religion og stat | Grundbogen til Religion C
image.png
Referat af Ansigt til ansigt med kineserne s. 28-33.docx
Kina - spørgsmål til modul 2 konfucianisme.docx
Det pligtopfyldende konfucianske barn | Historieportalen
Kongfuzianisme | Religionsportalen
Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 195-196, 268
Folkereligion | Grundbogen til Religion C
Ninian Smarts model over religionens 7 dimensioner - Maoismen.docx
Kina - spørgsmål til modul 3 Maokult.docx
Strukturerede noter til Kina - konfucianisme,maoisme og kristendom.docx
This photo triggered China's Cultural Revolution
Oversigt over styreformer i Kinas historie:
Terrakottahæren
Kejserlig samfundsopbygning. Uddrag fra Kina, Systime.
Kina samles under én kejser. Fra http://www.kina-historie.dk/kinas-kejserdynastier.asp
Ingen lektier
Kina - Det kinesiske kejserrige. Uddrag fra Civilisationernes verdenshistorie, Systime. Incl. billedKILDE af kom-tow
Mist Mao Zedong s 1966 Swim of the Yangtze
China historic landmark - Birthplace of Mao Zedong
Kina - spørgmål til Maokult.docx
Den karismatiske leder.pptx
Højdepunktet 1940-1953-kommunismen-dokumentarfilm )-FILM-CFU
LEKTIE: Læs om kommunismen opkomst i Kina
China remembers Mao, 40 years after death
Mao er stadig med i billedet.docx
Still ashamed of my part in Mao's Cultural Revolution
Spørgsmål til Kina - modul 5 Rollemodeller og personkult.docx
Tema: Rollemodeller og personkult | TEXT
China's President Xi Is Mimicking Mao Zedong
Xi Jinping Reveres Mao - Sarah Paine
Årsagsnet til Folkerepublikkens oprettelse i 1949.docx
Afsnit 2. Del 2 Borgerkrigen i Kina og Maos samfundsforsøg ( 6 min.)-se kun de første 2 minutter.-FILM
Den lange March billedanalyse.docx
Brug denne pdf til at skrive noter:
Den Røde Hær (Sovjetunionens militærstyrke) besejrer Nazityskland.Kommunister deltager aktivt i modstandsbevægelser under krigen → øger kommunismens popularitet i Europa.Kommunister tager magten i Østeuropa gennem pres og kup.1949: Mao tager magten i
I dag:
Maos kommunistiske visioner 1949 og 1950erne.docx
Rød stjerne over Kina side 235-238. Fra Vores Verdenshistorie 3.pdf-vi læser side 237+238.
Afsnit 2. Del 2 Borgerkrigen i Kina og Maos samfundsforsøg (6 min.)-fokusér fra 2 min. til 3.40.-FILM
Kina under Mao. Fra-Voresverdenshistorie-side 238-239midt
Det store spring fremad 1958-1960. Uddrag fra Kampen i Kina Politisk historie 1949 1980 Acta kildehæfte.pdf
LEKTIE: Afsnit 2. Del 2 Borgerkrigen i Kina og Maos samfundsforsøg (6. min.) - repetition samt ny viden om Det store spring fremad 1958-1960-FILM
Vi skal se denne video.
Aflevering - Maokult i Kina.docx
De 10 vigtigste ting at vide om Kinas kristne
Kina efterspørger Bibelen
Ny lov forbyder brug og deling af kristne materialer i Kina - Udfordringen
spg til Kina modul 6.docx
November-december-2025-ks-slutspurt.docx
Sygdom fører til Gud
spg til Kina modul 7.docx
Underground Churches in China💢No Bible & missionaries🔴Rare Video Clip (Subtitle)✝️#strongtower27
6.7 Kina lukker sig | Det moderne Kina ‒ fra kejserdømme til kapitalisme
6.8 Kulturrevolutionen | Det moderne Kina ‒ fra kejserdømme til kapitalisme
Still ashamed of my part in Mao's Cultural Revolution - BBC News
1960s China Huge Parade, Communism, Propaganda, Cultural Revolution
Spørgsmål til Kulturrevolutionen.docx
Strukturerede noter til Kinas historie.docx
6.9 Nødbremsen trækkes | Det moderne Kina ‒ fra kejserdømme til kapitalisme
Mao Zedong Dies - 1976 | Today in History | 9 Sept 16
Noter til Kulturrevolutionens afslutning og Maos død.docx
Øve-eksamen historie.docx
Ulighed mellem kønnene | TEXT
Spørgsmål til kønsroller i Kina.docx
Sørg for at have læst bilagene til historie grundigt igennem.
Lav en problemformulering og 3 problemstillinger
Læs bilagene til religion grundig igennem.
Skriv på synopsen. Brug skabelonen.
Vejledning-til-talepapir-til-ks.docx
1) Anika, Zekina, Alice kl. 12.00
5) Yusuf, Daniel, Nikola kl. 13.40
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Folkedrab - til dem der blev hjemme
10-10-2025
Studieturs-opgave
10-10-2025
Maokult i Kina
31-10-2025
Ks-øvesynopsis
21-11-2025
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 13
Kinas historie - ks-hi
Flerfagligt ks-forløb
Indhold
Kernestof:
Oversigt over styreformer i Kinas historie:
Terrakottahæren
Kejserlig samfundsopbygning. Uddrag fra Kina, Systime.
Kina samles under én kejser. Fra http://www.kina-historie.dk/kinas-kejserdynastier.asp
Ingen lektier
Kina - Det kinesiske kejserrige. Uddrag fra Civilisationernes verdenshistorie, Systime. Incl. billedKILDE af kom-tow
Den kinesiske drøm
Mist Mao Zedong s 1966 Swim of the Yangtze
China historic landmark - Birthplace of Mao Zedong
Kina - spørgmål til Maokult.docx
image.png
Den karismatiske leder.pptx
Højdepunktet 1940-1953-kommunismen-dokumentarfilm )-FILM-CFU
LEKTIE: Læs om kommunismen opkomst i Kina
China remembers Mao, 40 years after death
Mao er stadig med i billedet.docx
Kina - 1. modul - økonomi.docx
Still ashamed of my part in Mao's Cultural Revolution
Spørgsmål til Kina - modul 5 Rollemodeller og personkult.docx
Tema: Rollemodeller og personkult | TEXT
China's President Xi Is Mimicking Mao Zedong
Xi Jinping Reveres Mao - Sarah Paine
Årsagsnet til Folkerepublikkens oprettelse i 1949.docx
Afsnit 2. Del 2 Borgerkrigen i Kina og Maos samfundsforsøg ( 6 min.)-se kun de første 2 minutter.-FILM
Den lange March billedanalyse.docx
Brug denne pdf til at skrive noter:
Den Røde Hær (Sovjetunionens militærstyrke) besejrer Nazityskland.Kommunister deltager aktivt i modstandsbevægelser under krigen → øger kommunismens popularitet i Europa.Kommunister tager magten i Østeuropa gennem pres og kup.1949: Mao tager magten i
I dag:
2. modul - Nogle byggesten i kinesisk kultur.docx
Gruppestruktur 2o.docx
Maos kommunistiske visioner 1949 og 1950erne.docx
Rød stjerne over Kina side 235-238. Fra Vores Verdenshistorie 3.pdf-vi læser side 237+238.
Afsnit 2. Del 2 Borgerkrigen i Kina og Maos samfundsforsøg (6 min.)-fokusér fra 2 min. til 3.40.-FILM
Kina under Mao. Fra-Voresverdenshistorie-side 238-239midt
Det store spring fremad 1958-1960. Uddrag fra Kampen i Kina Politisk historie 1949 1980 Acta kildehæfte.pdf
LEKTIE: Afsnit 2. Del 2 Borgerkrigen i Kina og Maos samfundsforsøg (6. min.) - repetition samt ny viden om Det store spring fremad 1958-1960-FILM
Vi skal se denne video.
3. modul - kinesernes sammensatte kultur.docx
Aflevering - Maokult i Kina.docx
De 10 vigtigste ting at vide om Kinas kristne
Kina efterspørger Bibelen
Ny lov forbyder brug og deling af kristne materialer i Kina - Udfordringen
spg til Kina modul 6.docx
November-december-2025-ks-slutspurt.docx
Sygdom fører til Gud
spg til Kina modul 7.docx
Underground Churches in China💢No Bible & missionaries🔴Rare Video Clip (Subtitle)✝️#strongtower27
Kina - 6. modul - politik og demokrati (2o).docx
Styreform og politisk legitimitet i Kina.pptx
2. Kinas politiske system | Kina – en ny supermagt?
2.1 En slags demokrati? | Kina – en ny supermagt?
Besvar på elevfeedback: Ud fra teksten: Hvor meget magt har KKP?
Kommunisme, socialisme og Kina (kort).pptx
6.7 Kina lukker sig | Det moderne Kina ‒ fra kejserdømme til kapitalisme
6.8 Kulturrevolutionen | Det moderne Kina ‒ fra kejserdømme til kapitalisme
Still ashamed of my part in Mao's Cultural Revolution - BBC News
1960s China Huge Parade, Communism, Propaganda, Cultural Revolution
Spørgsmål til Kulturrevolutionen.docx
Strukturerede noter til Kinas historie.docx
I skal skrive spørgsmål ind på elevfeedback INDEN modulet.
6.9 Nødbremsen trækkes | Det moderne Kina ‒ fra kejserdømme til kapitalisme
Mao Zedong Dies - 1976 | Today in History | 9 Sept 16
Noter til Kulturrevolutionens afslutning og Maos død.docx
Øve-eksamen historie.docx
Ulighed mellem kønnene | TEXT
Spørgsmål til kønsroller i Kina.docx
Tjek undervisningsbeskrivelserne - 2o
Sørg for at have læst bilagene til historie grundigt igennem.
Lav en problemformulering og 3 problemstillinger
Læs bilagene til religion grundig igennem.
Skriv på synopsen. Brug skabelonen.
Skriv synopsen færdig. Den skal afleveres kl. 15.00
Vejledning-til-talepapir-til-ks.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Folkedrab - til dem der blev hjemme
10-10-2025
Studieturs-opgave
10-10-2025
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#5
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64700631687", "T": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64700631687", "H": "/lectio/12/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64700631687" }