Holdet 2023 DA/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anders Olesen, Sara Elizabeth Krenchel Enemark
Hold 2023 DA/q (1q DA, 2q DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eventyr og intertekstualitet
Titel 2 Familie
Titel 3 Dokumentar
Titel 4 HO: Det moderne gennembrud
Titel 5 Digtsamling: Lille Drama i Ti Dele
Titel 6 Vedrørende skriftlig eksamen
Titel 7 Romantikken
Titel 8 LSO: "Meter i sekundet" og eksistentialisme
Titel 9 Nyhedsformidling
Titel 10 Sportsdigte
Titel 11 Holberg og oplysningstiden
Titel 12 Nytårstaler
Titel 13 Realismer og modernismer
Titel 14 Skriftlighed og akademisk skrivning
Titel 15 Litteratur de sidste fem år
Titel 16 Forløb#12

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eventyr og intertekstualitet

Vi arbejder med følgende tre tekster:

"Den grimme Ælling" af H.C. Andersen (1843)
"Ørneflugt" af Henrik Pontoppidan (1899)
"Den grumme ælling" af Rune T. Kidde (2005)

Vi analyserer teksterne og arbejder med dem ud fra de intertekstuelle referencer, vi kan genkende fra primær-teksten "Den grimme Ælling".

Vi har lært følgende begreber "pastiche" og "parodi", som hver knytter sig til "Ørneflugt" og "Den grumme ælling".

Vi har talt om arv og miljø, og hvordan disse kommer til udtryk i de tre tekster.

Eleverne har set eksempler på 3 trykte reklamer med intertekstualitet. Det var:
- en reklame for "Smirnoff Apple", hvor Newton er afbilledet.
- en reklame for "Allbrain" morgenmadsprodukt, hvor Snehvide var afbilledet med teksten "More fruit than before".
- et screenshot af det sidste billede til "Desperate Housewifes", hvor de fire hovedpersoner griber et rødt æble fra "Kundskabens Træ", hvor slangen ses til højre i billedet. Dette er et eksempel på en intertekstuel reference til Edens Have.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eventyr og intertekstualitet 28-09-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Familie

Tematisk forløb, hvor fokus er på FAMILIEN, samtidig med at vi arbejder med, hvordan vi analyserer forskellige tekstgenrer.

Hist hvor vejen slår en bugt af HC. Andersen, 1829 (Digt)
Det Waagepetersenske familiebillede af Wilhelm Bendz,1830 (Maleri)
Sat ud af Erik Henningsen, 1892 (Maleri)
BARNDOM af Yahya Hassan, 2013 (Digt)
Min familie af Sebastian Bune, 2017 (Roman) - værklæsning og aflevering
Af: Hvis der skulle komme et menneske forbi af Thomas Korsgaard, 2017 (Romanuddrag)
Har man sagt A af Nanna Goul, 2017 (novelle).
Blomster af Jakob Ejersbo, 2000 (Novelle)
En lille tur af Helle Helle, 2000 (Novelle)
Kødet af Astrid Saalbach, 1985 (novelle)
Ebbe SkammelsØn af ukendt forfatter, Middelalderen (Folkevise)
Barndommens Gade, (Spillefilm)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PKL 11-10-2023
Min familie af Sebastian Bune 18-12-2023
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 5 Digtsamling: Lille Drama i Ti Dele

Vi har arbejdet med digtsamlingen "Lille Drama i Ti Dele" af Naja Marie Aidt.

Centrale temaer og motiver:
• Digtsamlingen præsenterer motivet fra barn til voksen
• Et centralt tema er erotik
• Digtsamlingen indeholder intertekstuelle referencer
• Digtsamlingen præsenterer motivet hjem ude hjemme (dannelsestanke)
• Et tema er ensomheden i storbyen eller storbyens barske side
• Faren
• Livets uforudsigelighed, bump på vejen, man lærer af sine fejl er også et centralt tema
• Et tema er også voksenlivet og dets ansvar
• Lille Drama i Ti Dele: dramatiske episoder i en persons liv. Det er også fortællende og sammenhængende.

Eleverne har arbejdet i grupper og holdt oplæg. Ligesom vi har gennemgået digtene på klassen.

Eleverne har særligt arbejdet med forståelsen af digtene ved hjælp af semantiske skemaer.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Vedrørende skriftlig eksamen

Du må ikke gå online under eksamen, men du må tilgå disse links direkte (download dokumentet vedhæftet dette forløb, så du har det under eksamen):

www.ordnet.dk/ddo
www.ordnet.dk/ods
www.ordbogen.com/da
https://holbergordbog.dk/forside
https://gammeldanskordbog.dk/
https://synonymet.dk
https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/

God Stil
https://app.minlaering.dk/bog/45

- Du må ikke anvende AI til din eksamen.
- Du må ikke tilgå siderne 'Dansk i gymnasiet', ’Ind i dansk’, Studienet og lignende sider.
- Du må ikke tilgå Drev.
- Du må ikke åbne Lectio.
- Du må ikke kommunikere med nogen som helst.
- Hvis du anvender dele af noget, du tidligere selv har skrevet, skal du skrive det i din besvarelse.

Husk ”Håndbog til dansk” og hovedtelefoner til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 9 Nyhedsformidling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Holberg og oplysningstiden

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 13 Realismer og modernismer

Martin Andersen Nexø – Lønningsdag (en Idyl), 1900.
Martin A. Hansen – Roden, 1955.
Peter Seeberg – Hullet, 1962.
Tom Kristensen - Det blomstrende Slagsmaal, 1920.
Rudolf Broby-Johansen - Foraaret kommer til caféen, 1922.
Karen Blixen - Babettes gæstebud (uddrag), 1950, samt Gabriel Axels filmatisering fra 1987 som perspektivtekst og eksempel på remediering.

Det folkelige gennembrud
Naturalisme
Symbolisme
Ekspressionisme
Socialrealisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Skriftlighed og akademisk skrivning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Litteratur de sidste fem år

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Forløb#12

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer