X - Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 DA/q - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Anders Olesen, Sara Elizabeth Krenchel Enemark
Hold
2023 DA/q (
1q DA
,
2q DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Eventyr og intertekstualitet
Titel 2
Familie
Titel 3
Dokumentar
Titel 4
HO: Det moderne gennembrud
Titel 5
Digtsamling: Lille Drama i Ti Dele
Titel 6
Vedrørende skriftlig eksamen
Titel 7
Romantikken
Titel 8
LSO: "Meter i sekundet" og eksistentialisme
Titel 9
Nyhedsformidling
Titel 10
Sportsdigte
Titel 11
Holberg og oplysningstiden
Titel 12
Nytårstaler
Titel 13
Realismer og modernismer
Titel 14
Skriftlighed og akademisk skrivning
Titel 15
Litteratur de sidste fem år
Titel 16
Forløb#12
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Eventyr og intertekstualitet
Vi arbejder med følgende tre tekster:
"Den grimme Ælling" af H.C. Andersen (1843)
"Ørneflugt" af Henrik Pontoppidan (1899)
"Den grumme ælling" af Rune T. Kidde (2005)
Vi analyserer teksterne og arbejder med dem ud fra de intertekstuelle referencer, vi kan genkende fra primær-teksten "Den grimme Ælling".
Vi har lært følgende begreber "pastiche" og "parodi", som hver knytter sig til "Ørneflugt" og "Den grumme ælling".
Vi har talt om arv og miljø, og hvordan disse kommer til udtryk i de tre tekster.
Eleverne har set eksempler på 3 trykte reklamer med intertekstualitet. Det var:
- en reklame for "Smirnoff Apple", hvor Newton er afbilledet.
- en reklame for "Allbrain" morgenmadsprodukt, hvor Snehvide var afbilledet med teksten "More fruit than before".
- et screenshot af det sidste billede til "Desperate Housewifes", hvor de fire hovedpersoner griber et rødt æble fra "Kundskabens Træ", hvor slangen ses til højre i billedet. Dette er et eksempel på en intertekstuel reference til Edens Have.
Indhold
Kernestof:
Den grimme ælling.pdf
Den grimme ælling fortsat.pdf
Ørneflugt.pdf
Den grumme ælling.pdf
Færdiggør spørgsmålene til "Den grumme Ælling".
Hyttetur med 1q 2023 og pakkeliste.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Eventyr og intertekstualitet
28-09-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Familie
Tematisk forløb, hvor fokus er på FAMILIEN, samtidig med at vi arbejder med, hvordan vi analyserer forskellige tekstgenrer.
Hist hvor vejen slår en bugt af HC. Andersen, 1829 (Digt)
Det Waagepetersenske familiebillede af Wilhelm Bendz,1830 (Maleri)
Sat ud af Erik Henningsen, 1892 (Maleri)
BARNDOM af Yahya Hassan, 2013 (Digt)
Min familie af Sebastian Bune, 2017 (Roman) - værklæsning og aflevering
Af: Hvis der skulle komme et menneske forbi af Thomas Korsgaard, 2017 (Romanuddrag)
Har man sagt A af Nanna Goul, 2017 (novelle).
Blomster af Jakob Ejersbo, 2000 (Novelle)
En lille tur af Helle Helle, 2000 (Novelle)
Kødet af Astrid Saalbach, 1985 (novelle)
Ebbe SkammelsØn af ukendt forfatter, Middelalderen (Folkevise)
Barndommens Gade, (Spillefilm)
Indhold
Kernestof:
Hist hvor vejen slår en bugt, spørgsmål (1).docx
Familieforløb 1hf.pdf
Malerier, familieforløb, spørgsmål.docx
Yahya Hassan, Barndom, spørgsmål.docx
Arbejdsspørgsmål, Korsgaard, 1q NY.docx
Gruppearbejde i de nye grupper, Har man sagt A.docx
PKL 1 refleksionsopgave_1p.docx
Svar på spørgsmålene fra 6.oktober (se under præsentation) til novellen "Blomster". Vi gennemgår i dag.
I finder "En lille tur" i kompendiet. Det er den fjerde, sidste tekst. Her er kompendiet, hvis I ikke har det med. Husk at gemme det på jeres computer.
Ebbe Skammelsøn, arbejdsspørgsmål.docx
folkeviser ppt (2).ppt
Her er spørgsmål til kapitlerne fra kapitel 11 og frem til 33. Gem dem på computeren og skriv ned, når I kommer til kapitlerne.
Husk at læse i bogen "Min familie" og hav bogen med i dag!
skumringstime tusmørke invitation 2023.docx
Kap. 11- 33 Min familie (1).docx
Husk bogen "Min familie"
SEBASTIAN BUNE, arbejdsspørgsmål til Min familie.docx
Læs "Min familie" færdig til i dag!
Lav spørgsmålene færdige til "Min familie" fra lektionen i mandags. De fraværende mandag skal også lave det. Find det på mandagens lektion.
Lav spørgsmålene færdige til "Min familie" !
INTERVIEW, Sebastian Bune, Information.docx
Spørgsmål til interviewet med Sebastian Bune i Information.docx
Caspar Eric Uden titel.docx
DRTV - FOMO
Filmiske virkemidler Perspektiver i dansk (3) (1).pdf
Medbring jeres blå/lilla bog "Håndbog til dansk"
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
PKL
11-10-2023
Min familie af Sebastian Bune
18-12-2023
Omfang
Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Dokumentar
Vi ser forskellige dokumentarfilm og analyserer dem.
Indhold
Kernestof:
Vi skal se en dokumentar om teenagere - og deres brug af internettet; især med henblik på, hvilken funktion dette 'net' har. Filmen har titlen "Teenagedyret. Identiteten" og handler i store træk om det 'at finde sig selv' som ung i vores senmoderne s
Afsnit
Observerende Dokumentar Spg. Født til fængsel dec.docx
Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm.docx
Færdiggør spørgsmålene til "Født til fængsel". Vi gennemgår dem i dag.
invitation nytårskur hf 2024 2.februar.docx
Vær klar til at gennemgå to dokumentarer
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
HO: Det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
I dag skal vi se denne video og arbejde med spørgsmål til:
Nådsensbrød.pdf
I skal have svaret på spørgsmålene til "1800-tallet på vrangen".
Spørgsmål til Naadsensbrød 1q grupper.docx
Forrådt af Amalie Skram.pdf
Jeg har fundet de sætninger, som kopimaskinen har slugt.
En fortælling om et barn.pdf
Vær færdige med spørgsmålene til "Forrådt". Vi gennemgår i dag.
Om Et Dukkehjem og spørgsmål 1q.docx
Spørgsmålene til "En fortælling om et barn" er lektie til i dag.
Bonanza | TV-T - 70erne | Et dukkehjem
Hej 1q.
Forretningsorden for byrådet.pdf
Demokratiske ord fra A-Å #1-2.pdf
Creative Communication
Artikel om "Et Dukkehjem" og spørgsmål hertil. Et Dukkehjem artikel og spørgsmål.docx
Færdiggør spørgsmålene til filmen "Et Dukkehjem". Vi gennemgår i dag.
Gennemgang af spørgsmålene i grupper Et Dukkehjem.docx
SKE Herman Bang og Impressionisme som skrivestil og fortælleteknik.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Digtsamling: Lille Drama i Ti Dele
Vi har arbejdet med digtsamlingen "Lille Drama i Ti Dele" af Naja Marie Aidt.
Centrale temaer og motiver:
• Digtsamlingen præsenterer motivet fra barn til voksen
• Et centralt tema er erotik
• Digtsamlingen indeholder intertekstuelle referencer
• Digtsamlingen præsenterer motivet hjem ude hjemme (dannelsestanke)
• Et tema er ensomheden i storbyen eller storbyens barske side
• Faren
• Livets uforudsigelighed, bump på vejen, man lærer af sine fejl er også et centralt tema
• Et tema er også voksenlivet og dets ansvar
• Lille Drama i Ti Dele: dramatiske episoder i en persons liv. Det er også fortællende og sammenhængende.
Eleverne har arbejdet i grupper og holdt oplæg. Ligesom vi har gennemgået digtene på klassen.
Eleverne har særligt arbejdet med forståelsen af digtene ved hjælp af semantiske skemaer.
Indhold
Kernestof:
Dette dokument skal åbnes, før I åbner PDF'en med digtene.
Lille Drama i Ti Dele. DIGTSAMLING.pdf
Gem pdfen med teksterne på din computer.
Værklæsning arbejdsspørgsmål til første digt (3).docx
1q Lille drama i ti dele_arbejdsark.docx
Gem denne fil:
Færdiggør spørgsmål til digtet "De er varme".
Læs "Pigen vender hjem" og "Endelig alene" derhjemme. Fra digtsamlingen.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Vedrørende skriftlig eksamen
Du må ikke gå online under eksamen, men du må tilgå disse links direkte (download dokumentet vedhæftet dette forløb, så du har det under eksamen):
www.ordnet.dk/ddo
www.ordnet.dk/ods
www.ordbogen.com/da
https://holbergordbog.dk/forside
https://gammeldanskordbog.dk/
https://synonymet.dk
https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/
God Stil
https://app.minlaering.dk/bog/45
- Du må ikke anvende AI til din eksamen.
- Du må ikke tilgå siderne 'Dansk i gymnasiet', ’Ind i dansk’, Studienet og lignende sider.
- Du må ikke tilgå Drev.
- Du må ikke åbne Lectio.
- Du må ikke kommunikere med nogen som helst.
- Hvis du anvender dele af noget, du tidligere selv har skrevet, skal du skrive det i din besvarelse.
Husk ”Håndbog til dansk” og hovedtelefoner til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Regler til den skriftlige eksamen.docx
Nyt forløb - Romantikken - arbejdsgang.docx
C.D. Friedrich - Frue ved solnedgang - 1818.jpg
C.D. Friedrich - Munken ved havet -1810.jpg
C.D. Friedrich - Vandreren over tågehavet - 1818.jpg
C.D. Friedrich - Vinterlandskab med kirke - 1811.jpg
Schack Staffeldt - Indvielsen (1804).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Romantikken
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb - Romantikken - arbejdsgang.docx
C.D. Friedrich - Frue ved solnedgang - 1818.jpg
C.D. Friedrich - Munken ved havet -1810.jpg
C.D. Friedrich - Vandreren over tågehavet - 1818.jpg
C.D. Friedrich - Vinterlandskab med kirke - 1811.jpg
Schack Staffeldt - Indvielsen (1804).docx
Arbejdsspørsmål - Indvielsen.docx
Digtning om fædrelandet, fra Litteraturens Veje.docx
Adam Oehlenschläger - Der er et yndigt land.docx
Emil Aarestrup - Angst og Paa Sneen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
LSO: "Meter i sekundet" og eksistentialisme
Indhold
Kernestof:
"Meter i sekundet"
https://drive.google.com/file/d/1xFFcbOLYR0GUZYZ29dkybDS0vyk-0Vw6/view?usp=drive_link
Eksistentialisme - Indidansk
Skolen for livet | om Grundtvig
N.F.S. Grundtvig
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Nyhedsformidling
Indhold
Kernestof:
Dagens opgave.docx
Håndbog til dansk om nyhedskriterier.pdf
Leder i Livgarden dømt for krænkende sexbeskeder: Nu er han også tiltalt for voldtægt
Nyhedstrekanten - Hyggeopgaver.doc
Medbring "Håndbog til dansk", tak.
Håndbog til dansk, 3. udg (DA), Systime, 2017; sider: 210-218
Læs siderne 210-218 i "Håndbog til dansk" med fokus på især nyhedsjournalistikken og den fortællende nyhedsjournalistik.
Arbejde omkring Ryd Forsiden.docx
Medbring "Håndbog til dansk" samt orientér dig i spørgsmålene i arbejdsarket. I skal arbejde med dem i timen, så de skal ikke besvares, men du skal overveje dem, og de skal være i baghovedet, mens vi ser de sidste femten minutter af dokumentaren.
Analyse af en TV-avis.docx
Medbring noget du kan skrive med (blyant eller kuglepen)
I skal være færdige med spørgsmålene til den TV-Avis, vi så sammen i fredags (fra torsdag d. 3. oktober klokken 21.00). Hvis I vil se den igen, kan den findes på DR.dk.
Spørgsmål til Bangs 'Branden'.docx
Herman Bang - Branden.pdf
Håndbog til dansk om genrer.pdf
"Branden" skal være færdiglæst inden lektionsstart. Hvis ikke du nåede at besvare alle spørgsmålene til reportagen, skal de som minimum være læst og tænkt over.
Spørgsmål til På flugt fra Ukraine, 2q.docx
information.dk-På flugt fra Ukraine side om side med kampvogne luftalarmer og eksplosioner.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Sportsdigte
Fokus: projektarbejde og mundtlige fremlæggelser.
Indhold
Kernestof:
Kuglen Klaus Rifbjerg 2002.docx
Håndbog til dansk om lyrik.pdf
Medbring "Håndbog til dansk"
En forårsdag i Helvede
Jørgen Leths sportsdigte - mundtlige oplæg.docx
Læs alle digtene i vedhæftede pdf-fil, så I er klædt på til dagens oplæg (I skal bare læse dem). Jeres gruppeoplæg skal I sagens natur også være færdiggjorte.
Udvalgte digte fra Jørgen Leths digtsamling Sportsdigte (1967).pdf
Zlatan - dagens opgave.docx
Peter Laugesen - På stadion (1997) og Claus Nivaa - Måltid (2021).docx
Jeres digte.docx
Alle skal have læst de to digte inden lektionsstart samt overvejet hvad der kvalificerer dem som "digte". Bemærk vi gennemgik "På stadion" i sidste lektion. Husk også "Håndbog til dansk".
Johannes V. Jensen - Glædesangen.docx
VITALISMEN_2018.pdf
Måltid.docx
Spørgsmål til Glædesangen.docx
Læs "Glædesangen" færdig, mens du understreger ord, der knytter sig til krop, bevægelse, sport, motion og idræt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Holberg og oplysningstiden
Indhold
Kernestof:
Oplysningstiden_24.pptx
Holbergs epistler.docx
EPISTOLA XCI.docx
Ludvig Holberg - epistel 89.docx
Minlæring - øvelser om sammenhæng
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Nytårstaler
Indhold
Kernestof:
DR's liveblog under nytårstalen
Analyse af Statsminister Mette Frederiksens nytårstale.docx
Medbring "Håndbog til dansk" og læs Mette Frederiksens nytårstale med fokus på appelformer og sproglige virkemidler.
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale .docx
Hella Joofs nytårstale
Se tirsdagslektionen for yderligere instrukser. Filen skal være sendt til eller delt med mig inden lektionsstart.
Børnenes nytårstale 2024 og 2025, Unicef.docx
Maleri 1 - Sat ud (1882) af Erik Henningsen.png
Maleri 2 - Udslidt (1889) af H. A. Brendekilde.jpg
Maleri 3 - Skriget (1893) af Edvard Munch.jpg
Maleri 4 - De blå hestes tårn (1913) af Franz Marc.jpg
Tom Kristensen - Det blomstrende Slagsmaal.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Realismer og modernismer
Martin Andersen Nexø – Lønningsdag (en Idyl), 1900.
Martin A. Hansen – Roden, 1955.
Peter Seeberg – Hullet, 1962.
Tom Kristensen - Det blomstrende Slagsmaal, 1920.
Rudolf Broby-Johansen - Foraaret kommer til caféen, 1922.
Karen Blixen - Babettes gæstebud (uddrag), 1950, samt Gabriel Axels filmatisering fra 1987 som perspektivtekst og eksempel på remediering.
Det folkelige gennembrud
Naturalisme
Symbolisme
Ekspressionisme
Socialrealisme
Indhold
Kernestof:
Maleri 1 - Sat ud (1882) af Erik Henningsen.png
Maleri 2 - Udslidt (1889) af H. A. Brendekilde.jpg
Maleri 3 - Skriget (1893) af Edvard Munch.jpg
Maleri 4 - De blå hestes tårn (1913) af Franz Marc.jpg
Tom Kristensen - Det blomstrende Slagsmaal.docx
Arbejdsspørgsmål til analyse af Det blomstrende Slagsmaal af Tom Kristensen, 2q.docx
Til perspektivering, Broby-Johansen - Foraaret kommer til caféen.doc
Spørgsmålene fra i går vedrørende "Det blomstrende Slagsmaal" skal være færdiggjorte inden lektionsstart.
Martin A Hansen - Roden.pdf
Analyseopgave til Roden.docx
Martin A. Hansens "Roden" skal som minimum være færdiglæst inden lektionen. I finder novelle og spørgsmål i tirsdagslektionerne.
Peter Seeberg - Hullet.pdf
Om eksistentialisme.pdf
"Hullet" skal være færdiglæst inden lektionsstart. Overvej novellens modernistiske træk, mens I læser. Hvad er genkendeligt, og hvad er mærkeligt?
Arbejdsspørgsmål til Peter Seeberg Hullet.docx
Tekst 1a - Martin Andersen Nexø - Lønningsdag.docx
Tekst 1b - H. A. Brendekilde - Udslidt (1889).jpg
Problemformulering - Lønningsdag.docx
Dagens opgave - Lønningsdag.docx
Minlæring - Miljøbeskrivelse
Minlæring - Personkarakteristik
Minlæring - Indledningen
Karen Blixen Babettes gæstebud.docx
Realismer og modernismer, skema til udfyldelse.docx
Medbring "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (den har et grønt omslag) til timen, tak.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Skriftlighed og akademisk skrivning
Indhold
Kernestof:
Læs til og med 1.8
Om sætningsopbygning
"Håndbog til dansk" medbringes til timen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Litteratur de sidste fem år
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Forløb#12
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019613", "T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019613", "H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019613" }