Holdet 2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Gitte Lundø, Ida Koch Jakobsen
Hold 2023 En/p (1p En, 2p En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Family relations
Titel 2 Dead Poets Society
Titel 3 American Speeches
Titel 4 Gun violence in the USA
Titel 5 Australia
Titel 6 Crime and horror
Titel 7 Cultural clashes
Titel 8 Presidential election
Titel 9 Science fiction
Titel 10 Romanticism
Titel 11 Værklæsning
Titel 12 The British Empire
Titel 13 Repetition
Titel 14 Ikke et forløb- hjælpemidler til skriftlige prøver

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Family relations

Family Relations er et godt sted at starte engelskundervisningen, da eleverne kan relatere til emnet og dermed hurtigt opnå en grundlæggende tekstforståelse. I det hele taget er der fokus på at lære det grundlæggende i engelskfaget: Der arbejdes med forskellige typer skønlitterære tekster, så eleverne opnår kendskab til genrer. Der introduceres til tekstanalytiske redskaber som personkarakteristik og fortællerbegreber. Der arbejdes sideløbende med følgende grammatiske emner: ordklasser og kongruens.

Formålet med forløbet er naturligvis at træne eleverne i analyse og fortolkning af engelsksprogede tekster. Under dette arbejde trænes elevernes kommunikative kompetencer tillige, idet undervisningen i grupper såvel som plenum i stigende grad vil foregå på engelsk.

Kernestof:
Som opstart og introduktion til genrebegrebet:

Text 1: Tomine, Adrian. (1994). "Happy Anniversary" (tegneserie)
Text 2: McGough, Roger. "40-Love". (digt)
Text 3: Nornby, Nick. SLAM. Chapter 1 (uddrag af roman)

Tekster til analyse:

Noveller:
Cheever, John. (1962). Reunion. I: Alsing-Børgesen, Kai. m.fl.: The Lift. København: Gyldendal.
Hemmingway, Ernest, (1924), A Day’s Wait.

Digte og sange:
The Beatles: She's Leaving Home, 1967
Pink: Family Portrait, 2002
Britney Spears: Not a girl, 2002
Lucas Graham: Seven Years, 2015

Omfang: ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dead Poets Society

Filmen "Dead Poets Society" (1989) er hovedteksten i dette forløb, og den analyseres med fokus på personkarakeristik og tematik.
At lægge hovedvægten på en film i starten af 1.g, kan tænkes at vække elevernes interesse i højere grad end traditionelle tekstanalyseforløb. Levende billeder er jo en integreret del af elevernes hverdag modsat litteraturlæsningen, så filmanalyse kan være en god introduktion til analyse af længere tekster, selvom filmteksten naturligvis adskiller sig fra litteraturlæsningen på mange punkter. For netop at bevidstgøre eleverne om de fundamentale forskelle mellem film og tekst, starter forløbet med en introduktion til filmanalyse, som tager afsæt i elevernes intuitive forståelse for nøgleforskellene.

Kernestof:
- "Dead Poets Society" by Peter Weir (1986, film)
- "Analyse af film: En værktøjskasse om filmanalyse"  + "Toolbox" over begreberne på engelsk
- "Review: Dead Poets Society". Af: Variety Staff:  http://www.variety.com/review/VE1117790298?refcatid=31 : Posted: Sat., Dec. 31, 1988

Omfang: ca. 15 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 American Speeches

Helt overordnet skal eleverne i dette forløb arbejde med at applicere teori på praktiske eksempler i form af kanoniske taler.

Eleverne opnår viden om amerikanske samfundsforhold og amerikansk historie gennem beskæftigelse med et udvalg af skelsættende amerikanske taler. Dermed udvikles naturligvis også deres forståelse af egen kulturbaggrund. Derudover bevidstgøres eleverne om retoriske virkemidler i forhold til auditive og skriftlige tekster samtidig med, at denne bevidstgørelse naturligvis også retter sig mod elevernes egne kommunikative evner. Idet der i forløbet undervises i appelformer og argumentation, rummer forløbet en stor grad af tværfaglighed med danskfaget, hvor mange af de samme emner gennemgås. Dermed skal dette forløb ses som et bidrag til udviklingen af elevernes sproglige, kulturelle og æstetiske viden og bevidsthed og dermed også deres generelle studiekompetence.


Kernestof (i tilfældig rækkefølge):
Se KOMPENDIUM samt www.americanrhetoric.com

’Kommunikationsmodel’ & ’Three Types of Speeches’:
’Retorikkens appelformer’:
’Argumentation og argumenttyper.
Barack Obama. "Back-to-School Speech" at Wakefield High, Virginia. 2009
Martin Luther King, Jr. "I Have a Dream", (uddrag) 28 August 1963, at the Lincoln Memorial, Washington D.C.
Malcolm X: "The Ballot or the Bullet" (1964, uddrag)

NB: "I have a Dream" og "The Ballot or the Bullet" genbesøges under temaet "Black America" næste år.

Omfang: ca. 30-40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Gun violence in the USA

Vi arbejder med rhetorical analysis og argumentation theory i emnet ´Gun Violence in the USA´. Vi ser på våbenloven og dens konsekvenser for folket og USA. Der arbejdes med dokumentarfilm, artikler og short stories. Eleverne for indblik i USA lovgivning og en anden kultur end den danske. Derudover skriftlighed hvor de introduceres i essay-genren samt diskussion

- The second amendment of the US Constitution
- Why gun control doesn´t work https://www.nraila.org/why-gun-control-doesn-t-work/
- https://www.pbs.org/video/frontline-gunned-down/ (Gunned down) season 2015, episode 1
- Donald Trump https://www.nbcnews.com/politics/donald-trump/trump-says-mass-shootings-arent-gun-problem-nra-convention-rcna79775
- ´Short Story about a Massacre, by Eric Harris, 1999
- How to write a discussion

Omfang: ca. 5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Australia

At introducere eleverne til Australiens historie med Aboriginals som fokuspunkt. Derudover har forløbet fokuseret på begrebet identitet i forbindelse med Aboriginals og The Stolen Generations, da disse beskriver et godt eksempel på kultursammenstød, og hvordan tvungen integration påvirker individer med udgangspunkt i tekster – som behandles med tekstanalyse. Forløbet har fokuseret på tekster inden for forskellige genrer herunder skønlitterære tekster, taler samt inddragelse af dokumentar. Der er også fokus på mundtlighed, da eleverne laver oplæg om Australia.

The Past by Katy Walker, 1970
Articles: Let the Healing begin by Tom Calma, Aboriginal and Torres Strait Islander Social Justice Commissioner, Australian Human Rights and Equal Opportunity Commission.
speech: Prime Minister Kevin Rudd, MP:
- Apology to Australia's Indigenous peoples (2008)
Dokumentar ´Stolen Generation´
The History of the Stolen Generation
article ´About Australia´


Omfang ca. 8-10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Crime and horror


Eleverne har arbejdet med både med non-fiction, fiktion og filmiske virkemidler. Der arbejdes med fagbegreber i de forskellige genrer, og de får afprøvet forskellige arbejdsformer.

Fokuselementer:
Characterization, point of view, narrative technique, distribution of knowledge, time aspect and theme, crime fiction traits such as: The crime, murder, victim, suspect, perpetrator, mystery, genres such and True Crime.

Film ´The ´Shining´ by Stephen King
Film ´American Pycho´ by Bret Easton Ellis, 1991
The Tell-tale heart by Edgar Allan Poe, 1843
Crime fiction in´Crime in Fiction´, 2009 Gitte Vest Barkholt & Jørgen Døssing Jepsen.
Bad or Mad from New Scientist 20-26 March, 2004

Omfang ca. 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer






Titel 12 The British Empire

Kipling, ´The White Man´s burden´, 1899

https://www.youtube.com/watch?v=Mnws0xna2To ´How the British Empire Became the Biggest in the World´

What was the British Empire? https://www.youtube.com/watch?v=Pi2S0zXJgjU

The British National Anthem ´God save the Queen´ by Henry Carey, 1745
Unofficial national anthem ´Rule Britannia´ by James Thomsen, 1740

Andrea Levys "This is my England" (article), https://www.theguardian.com/books/2000/feb/19/society1

Karma, (findes i Worlds of English) p. 178
The gentleman of The jungle, (Findes I Worlds of English) p. 170
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Ikke et forløb- hjælpemidler til skriftlige prøver

ORDBØGER OG GRAMMATIK DER HAR VÆRET ANVENDT I ENGELSKUNDERVISNINGEN og som derfor er tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen:

www.ordbogen.com  

Oxford Advanced Learner’s Dictionary
http://oald8.oxfordlearnersdictionaries.com/ med link til OAAD=Oxford Advanced American Dictionary

ENGRAM
https://app.minlaering.dk/bog/6 (Engram Basis)



Desuden må du bruge de specifikke links, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen, men som ikke vil kunne downloades. Det vil sige, du skal downloade artikler, opslag i leksika og lignende (udskriv som pdf).

NB: Du må ikke gå på Lectio eller GoogleDocs - dokumenter herfra skal downloades.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer