Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Gitte Lundø, Ida Koch Jakobsen
|
Hold
|
2023 En/p (1p En, 2p En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Family relations
Family Relations er et godt sted at starte engelskundervisningen, da eleverne kan relatere til emnet og dermed hurtigt opnå en grundlæggende tekstforståelse. I det hele taget er der fokus på at lære det grundlæggende i engelskfaget: Der arbejdes med forskellige typer skønlitterære tekster, så eleverne opnår kendskab til genrer. Der introduceres til tekstanalytiske redskaber som personkarakteristik og fortællerbegreber. Der arbejdes sideløbende med følgende grammatiske emner: ordklasser og kongruens.
Formålet med forløbet er naturligvis at træne eleverne i analyse og fortolkning af engelsksprogede tekster. Under dette arbejde trænes elevernes kommunikative kompetencer tillige, idet undervisningen i grupper såvel som plenum i stigende grad vil foregå på engelsk.
Kernestof:
Som opstart og introduktion til genrebegrebet:
Text 1: Tomine, Adrian. (1994). "Happy Anniversary" (tegneserie)
Text 2: McGough, Roger. "40-Love". (digt)
Text 3: Nornby, Nick. SLAM. Chapter 1 (uddrag af roman)
Tekster til analyse:
Noveller:
Cheever, John. (1962). Reunion. I: Alsing-Børgesen, Kai. m.fl.: The Lift. København: Gyldendal.
Hemmingway, Ernest, (1924), A Day’s Wait.
Digte og sange:
The Beatles: She's Leaving Home, 1967
Pink: Family Portrait, 2002
Britney Spears: Not a girl, 2002
Lucas Graham: Seven Years, 2015
Omfang: ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dead Poets Society
Filmen "Dead Poets Society" (1989) er hovedteksten i dette forløb, og den analyseres med fokus på personkarakeristik og tematik.
At lægge hovedvægten på en film i starten af 1.g, kan tænkes at vække elevernes interesse i højere grad end traditionelle tekstanalyseforløb. Levende billeder er jo en integreret del af elevernes hverdag modsat litteraturlæsningen, så filmanalyse kan være en god introduktion til analyse af længere tekster, selvom filmteksten naturligvis adskiller sig fra litteraturlæsningen på mange punkter. For netop at bevidstgøre eleverne om de fundamentale forskelle mellem film og tekst, starter forløbet med en introduktion til filmanalyse, som tager afsæt i elevernes intuitive forståelse for nøgleforskellene.
Kernestof:
- "Dead Poets Society" by Peter Weir (1986, film)
- "Analyse af film: En værktøjskasse om filmanalyse" + "Toolbox" over begreberne på engelsk
- "Review: Dead Poets Society". Af: Variety Staff: http://www.variety.com/review/VE1117790298?refcatid=31 : Posted: Sat., Dec. 31, 1988
Omfang: ca. 15 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
American Speeches
Helt overordnet skal eleverne i dette forløb arbejde med at applicere teori på praktiske eksempler i form af kanoniske taler.
Eleverne opnår viden om amerikanske samfundsforhold og amerikansk historie gennem beskæftigelse med et udvalg af skelsættende amerikanske taler. Dermed udvikles naturligvis også deres forståelse af egen kulturbaggrund. Derudover bevidstgøres eleverne om retoriske virkemidler i forhold til auditive og skriftlige tekster samtidig med, at denne bevidstgørelse naturligvis også retter sig mod elevernes egne kommunikative evner. Idet der i forløbet undervises i appelformer og argumentation, rummer forløbet en stor grad af tværfaglighed med danskfaget, hvor mange af de samme emner gennemgås. Dermed skal dette forløb ses som et bidrag til udviklingen af elevernes sproglige, kulturelle og æstetiske viden og bevidsthed og dermed også deres generelle studiekompetence.
Kernestof (i tilfældig rækkefølge):
Se KOMPENDIUM samt www.americanrhetoric.com
’Kommunikationsmodel’ & ’Three Types of Speeches’:
’Retorikkens appelformer’:
’Argumentation og argumenttyper.
Barack Obama. "Back-to-School Speech" at Wakefield High, Virginia. 2009
Martin Luther King, Jr. "I Have a Dream", (uddrag) 28 August 1963, at the Lincoln Memorial, Washington D.C.
Malcolm X: "The Ballot or the Bullet" (1964, uddrag)
NB: "I have a Dream" og "The Ballot or the Bullet" genbesøges under temaet "Black America" næste år.
Omfang: ca. 30-40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Australia
At introducere eleverne til Australiens historie med Aboriginals som fokuspunkt. Derudover har forløbet fokuseret på begrebet identitet i forbindelse med Aboriginals og The Stolen Generations, da disse beskriver et godt eksempel på kultursammenstød, og hvordan tvungen integration påvirker individer med udgangspunkt i tekster – som behandles med tekstanalyse. Forløbet har fokuseret på tekster inden for forskellige genrer herunder skønlitterære tekster, taler samt inddragelse af dokumentar. Der er også fokus på mundtlighed, da eleverne laver oplæg om Australia.
The Past by Katy Walker, 1970
Articles: Let the Healing begin by Tom Calma, Aboriginal and Torres Strait Islander Social Justice Commissioner, Australian Human Rights and Equal Opportunity Commission.
speech: Prime Minister Kevin Rudd, MP:
- Apology to Australia's Indigenous peoples (2008)
Dokumentar ´Stolen Generation´
The History of the Stolen Generation
article ´About Australia´
Omfang ca. 8-10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Crime and horror
Eleverne har arbejdet med både med non-fiction, fiktion og filmiske virkemidler. Der arbejdes med fagbegreber i de forskellige genrer, og de får afprøvet forskellige arbejdsformer.
Fokuselementer:
Characterization, point of view, narrative technique, distribution of knowledge, time aspect and theme, crime fiction traits such as: The crime, murder, victim, suspect, perpetrator, mystery, genres such and True Crime.
Film ´The ´Shining´ by Stephen King
Film ´American Pycho´ by Bret Easton Ellis, 1991
The Tell-tale heart by Edgar Allan Poe, 1843
Crime fiction in´Crime in Fiction´, 2009 Gitte Vest Barkholt & Jørgen Døssing Jepsen.
Bad or Mad from New Scientist 20-26 March, 2004
Omfang ca. 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Cultural clashes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Presidential election
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Science fiction
Film ´The matrix´
Dystopian and utopian literature
Short story ´Examination day´ by Henry Sleasar, 1958
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Romanticism
The Lamb by William Blake
The Tyger by William Blake
The Romantic Age (Britain 1776-1837)- notes based on ´Fields of vision, Vol 1´
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Værklæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Ikke et forløb- hjælpemidler til skriftlige prøver
ORDBØGER OG GRAMMATIK DER HAR VÆRET ANVENDT I ENGELSKUNDERVISNINGEN og som derfor er tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen:
www.ordbogen.com
Oxford Advanced Learner’s Dictionary
http://oald8.oxfordlearnersdictionaries.com/ med link til OAAD=Oxford Advanced American Dictionary
ENGRAM
https://app.minlaering.dk/bog/6 (Engram Basis)
Desuden må du bruge de specifikke links, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen, men som ikke vil kunne downloades. Det vil sige, du skal downloade artikler, opslag i leksika og lignende (udskriv som pdf).
NB: Du må ikke gå på Lectio eller GoogleDocs - dokumenter herfra skal downloades.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019624",
"T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019624",
"H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019624"
}