Holdet 2022 DA/C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Sofie Berendt, Jesper Præst Nielsen, Lona Holdt, Maren Hildur Bruun
Hold 2022 DA/C (1C DA, 2C DA, 3C DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 2. Novellen som genre
Titel 2 3. Retorik og taler*
Titel 3 4. Dokumentar*
Titel 4 5. Grønland, DHO og værklæsning
Titel 5 6. Klima, nyheder og den debatterende artikel
Titel 6 7. Sildig Opvaagnen (værk)
Titel 7 8. Humor*
Titel 8 9. Fortællende journalistik*
Titel 9 10. Oplysningstid og romantik*
Titel 10 11. Flerfagligt forløb plastik
Titel 11 12. Dokumentaren som genre. Optakt til CPH:DOX
Titel 12 13. Kognitive metaforer*
Titel 13 14. Det Moderne Gennembrud*
Titel 14 15. Modernisme og Realisme*
Titel 15 16. Miniforløb om Morten Søndergaard - værkanalyse
Titel 16 17. Selvvalgt værk efter 2000
Titel 17 18. Kommunikationsanalyse*

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 2. Novellen som genre

I forløbet arbejder vi novellen som genre. I vores arbejde med tekstanalyse har vi særligt fokus på personkarakteristik, komposition, tema og fortælleforhold, herunder fremstillingsformer. I forløbet har vi desuden arbejdet med peer feedback på skriftligt arbejde.

Efter forløbet skal I bl.a.

Tekstanalyse
• Kende til det litterære perspektiv i dansk
• Forklare, hvad der kendetegner novellen som genre
• Kunne undersøge komposition, fortælleforhold, personkarakteristik og temaer, når analyserer noveller, samt formulere en fortolkning

Feedback og skriftlighed
• Vide, hvad peer feedback er, og hvad der kendetegner god feedback.
• Kunne give feedback på andres arbejde ud fra fokuspunkter.
• Kunne skrive en indledning med en vinkling.
• Citatteknik og afsnitsmarkering.

Teori:
Tekstanalysekompendium.
Hvad er en novelle. (Uddrag fra Litteraturhistorien på Langs og på tværs)

Skønlitterære tekster:
"Glasskabet" af B. S. Ingemann. 1847.
"En stol for lidt" fra novellesamlingen "Rester" af Helle Helle. 1996.
"Dolken”. Tove Ditlevsen. 1963.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
En stol for lidt 01-12-2022
Genaflevering En stol for lidt 07-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 3. Retorik og taler*

I forløbet arbejder vi med forskellige talegenrer. Fokus vil være på den politiske tale og lejlighedstalen. Derudover har vi været inde på den informative tale. Vi har arbejdet med Toulmins udvidede argumentationsmodel, kommunikationsmodeller, Ciceros retoriske pentagram, appelformer, sproglige figurer og argumenttyper.

Efter forløbet skal I blandt andet kunne anvende kommunikationsanalyse på forskellige teksttyper, I skal kunne lave retorisk analyse af taler, og I skal kunne skrive en tale selv, hvor I anvender retoriske greb.

Teori:
”Ciceros retoriske pentagram”, https://www.gymdansk.dk/ciceros-pentagram.html
"Argumentation" fra Krydsfelt, Langdahl m.fl. 2011 side 254-257.
”Retorik” fra Krydsfelt, Langdahl m.fl. 2011 258-259,
”Kommunikationsmodellen” fra Krydsfelt, Langdahl m.fl. 2011 side 324
Talegenrer. Lærerproduceret materiale fra Køge Gymnasium.
”Retorisk analyse af taler”. Håndbog i dansk. Systime. https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=212.

Begrebsoversigter:
Argumenttyper (Lærerproduceret materiale)
Retorik og argumentation (Lærerproduceret materiale)
Sproglige figurer (Lærerproduceret materiale)

Tekster
Gretha Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019. https://dansketaler.dk/tale/gretathunbergstalevedklimamarchen2019oversaettelse/
Anna Juuls nytårstale 2022 https://dansketaler.dk/tale/anna-juuls-nytaarstale-2022/
Mette Frederiksens Nytårstale 2023 https://dansketaler.dk/tale/mette-frederiksens-nytaarstale-2023/

Omfang 70 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 4. Dokumentar*

I forløbet arbejder vi med dokumentarfilm som genre, herunder basale filmiske virkemidler, dokumentarfilmtyper og fakta- og fiktionskoder. Som en del af forløbet ser vi ”Klub Kranium” som værk.

Teori samlet i dokumentarfilmkompendium
”11. Medieanalyse af dokumentarfilm” (analysemodel - bearbejdet) https://hbdansk.systime.dk/?id=228
”5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary” https://hbdansk.systime.dk/?id=224 (ikke afsnittet om Mockumentary)
”Filmiske virkemidler” https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
”Filmiske virkemidler i dokumentaren”, Carlsen, Susan. 2017. Fortællingens spejl. Grundforløb i dansk. Gyldendal. Side 73-75.
”3. Kilder”, uddrag fra https://hbdansk.systime.dk/?id=218
”5. Fortælleforhold”, Krydsfelt, Langdahl m.fl. 2011, side 331.

Analysetekster
”Klub Kranium” (Værk-hele filmen). 2021. Frigge Fri. https://www.dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/film/116067
”The social dilemma”. Netflix. 2020. (Alle har set de første 6 min.)
”Rejsen på Ophavet” https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/rejsen-pa-ophavet  (kort uddrag)
”Into Eternity” (de første 15 min). 2010. Michael Madsen. https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/eternity#.YJFHiWYzZTY
”Armadillo” (0-8 min + 38-46 min). 2010. Janus Metz. https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/armadillo


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3. Klub Kranium 28-02-2023
Genaflevering af Klub Kranium 12-03-2023
The social dilemma 27-03-2023
Genaflevering The social dilemma 02-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 5. Grønland, DHO og værklæsning

I forløbet har vi arbejdet med kolonialisme sammen med historie med fokus på Grønland. Som en del af forløbet har vi arbejdet med ”Isbjørnen” af Henrik Pontoppidan som værk. Forløbet blev afsluttet med DHO-opgaven.

Analysetekster
”Isbjørnen”, Henrik Pontoppidan. 1887.
”Profeterne i Evighedsfjorden” (uddrag). Kim Leine. 2012.
”Ode til danaiderne”, Aqqaluk Lynge. 1970
”Undertrykt”. Jens Geisler. 1983
”Pivfît Nutât (Nye Tider)”. Malik Høegh. 1973
”Blomsterdalen” (uddrag). Niviaq Korneliussen. 2020

Teori
”Danske kolonihistorier fra sukkerrør til skippermix”. Grundbog. Dansklærerforeningens forlag side 12-13, 138-154
Lyrikkompendium
Prosakompendium

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grønland 16-04-2023
Genaflevering Grønland 30-04-2023
DHO 17-05-2023
DHO refleksionspapir 09-06-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 6. Klima, nyheder og den debatterende artikel

I forløbet har vi arbejdet med klimabevidsthed, grøn omstilling og journalistik. Fokus har været på forskellen mellem traditionel journalistik og konstruktiv journalistik. Som en del af forløbet har vi haft besøg af en journalist, der holdt en workshop om konstruktiv journalistik, og vi har været på klimafolkemødet i Middelfart, hvor I deltog i en debat om klimaløsninger med en journalist og et ekspertpanel. I forløbet er I også blevet introduceret til den debatterende artikel som skriftlig genre i dansk.


Materiale:
May, Gerd Maria: FINT – en model til den gode klimajournalistik. Medium, 2023.
Madsen, Morten: Klimapsykolog: Journalister bør engagere borgerne med håb frem for frygt, når de skriver om klimaet. Information, 2018.
Debat: Tiden er inde til at styrke klimajournalistikken. Journalisten, 2022

Omfang: ca. 18 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 6 7. Sildig Opvaagnen (værk)

I forløbet har vi læst Sildig Opvaagnen og haft fokus på den upålidelige fortæller.

Tekster:
Sildig Opvaagnen. Steen Steensen Blicher. 1828





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 8. Humor*

I dette forløb arbejder vi med humor, ironi og satire. Vi har blandt andet fokus på brug af humoristiske virkemidler og deres funktion.

Efter forløbet skal I blandt andet kunne:
• Lave analyser af brugen og effekten af humoristiske virkemidler.
• Identificere forskellige typer af humor.
• Analysere og fortolke humorens funktion.

Materialer
Teori
”50 kg på den fede måde på en måned”, Så gælder det rumba, Auring og Svendsen, 2002.
”Definitioner på humor”, Gads Litteraturleksikon, 1999
Oplysningstiden, Rather homemade productions: https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw

Tekstmateriale
”Spørg John”, Kim Blæsbjerg, Fælder, 2002
”Om kvindernes plads blandt de underjordiske”, Uddrag af Niels Klim. Ludvig Holberg. 1741
”Fælder”, Kim Blæsbjerg, Fælder, 2002
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 9. Fortællende journalistik*

Formål (faglige mål):
- anvende stilistikkens grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen

Indhold:
Forløbet tager udgangspunkt i og bygger videre på elevernes viden om traditionel nyhedsjournalistik. Forløbet skal give dem en forståelse for fakta- og fiktionskoder samt for ikke fiktive tekster, der fx ved at benytte forskellige former for fiktionsteknikker formulerer sig som blandingsgenrer. I forløbet indgår en introduktion til analyse af kognitive metaforer, herunder begreberne mål- og kildeområde.

Centrale begreber:
Faktion som overbegreb. Herunder fortællende journalistik (og herunder undergenrerne New Journalism og gonzojournalistik), de fire karakteristiske fiktionsteknikker, analyse af sproglige billeder med brug af begreberne mål- og kildeområde, fakta- og fiktionskoder + begrebet subjektiv objektivisme.

Materiale:
"New Journalism". I: Borker og Brøndgaard: Den bearbejdede virkelighed - om Faktion, 1990.
Krydsfelt: Oversigt: “Fortællende journalistik”, s. 292-293
Begreb om dansk: oversigt over fakta- og fiktionskoder
Notits fra regionalavis: "Mand dræbt i Gilleleje"
Johannes V. Jensen: “Verdens- Udstillingens Ofre” (1900)
Morten Sabroe: "Dead man walking" (Politiken 28-01-05)
Morten Sabroe: “Jagten på den store hvide røv” (Politiken 20-06-1999)
Meyhoff, Karsten Wind; Harbsmeier, Andreas: "En æstetisk fornyelse af journalistikken". Academie Internationale des Arts et Collections. la Lettre, Nr. 17, 2007.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 10. Oplysningstid og romantik*

Formål
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
tekster fra tiden før 1700
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme
- fra dansk litteraturs kanon læses mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam
Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk


Indhold
Litteraturhistorisk forløb fra oplysningstiden til romantikken. Nedslag i periodeeksemplariske tekster med perspektivering til billedkunst. I forløbet indgår remedieringsopgaver samt to analyserende artikler.

Materiale
Ludvig Holberg: (uddrag) Erasmus Montanus (1723)
Præromantik: Johannes Ewald: "Rungsteds lyksaligheder" (1775)
Heinrich Steffens: af Indledning til filosofiske forelæsninger (1801)
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1802)
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
Adam Oehlenschläger: "Fædrelandssang" (1819)
NFS Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1820)
Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen" (1830)
St. St. Blicher: "Præsten i Thorning" (1824)
Emil Aarestrup: "Til en veninde" og "Angst" (1838)
H.C. Andersen: Skrubtudsen (1880) via https://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/skrubtudsen
Supplerende materiale:

"1720-1800: Oplysningstiden" i Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime), s. 51-66
Før frosten (2019)
Anmeldelse: Fattigdommen er grum i Michael Noers periodedrama ’Før frosten’
Peter Carlsen: Danmark 2009
Julius Exner: Besøget hos bedstefader, 1853 | SMK Open
L.A. Ring: I Høst, 1885 | SMK Open
Cecilie Margrethe Petersen, født Købke, kunstnerens søster, 1835 | SMK Open
Anna Seekamp. Kunstnerens søster, 1882 | SMK Open
Uddrag af tv-dokumentaren 1800-tallet på vrangen, 1. del.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 11. Flerfagligt forløb plastik

Flerfagligt innovationsforløb med kemi og dansk om plastik.

Dansk: analyse af kampagnefilm samt udarbejdelse af kampagnemateriale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 12. Dokumentaren som genre. Optakt til CPH:DOX

Formål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Indhold
Kort optakt til CPH:DOX med fokus på dokumentaren som genre, herunder forskellige dokumentartyper (undergenrer), fakta- og fiktionskoder samt filmiske virkemidler. Eleverne ser de første 5-10 minutter af en række dokumentarfilm og analyserer form og undergenre.

Armadillo
Valomanden
66 scener fra Amerika
Herlufsholms hemmeligheder (TV2)
Herlufsholm (DR)


Materiale
Afsnit om dokumentaren i Håndbog til dansk
Lise Søgaard: Er det 100 procent virkelighed? Teksten er et uddrag af et sagsinterview, lavet af journalisten Lise Søgaard. Artiklen er trykt i Kristeligt Dagblad 21. juni 2013.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 13. Kognitive metaforer*

I dette sproglige forløb har eleverne arbejdet med metaforer som kognitive og kulturelle strukturer – altså hvordan vores sprog, tanke og verdensopfattelse formes gennem billedlige udtryk. Udgangspunktet var teorien om kognitive metaforer, primært baseret på Kasper Lezuik Hansens lærebog, hvor metaforer som "fremad", "op", "langt fra hinanden" m.fl. forklares som mere end sproglige pynt – de er indlejrede i vores tænkning og kropslige orientering.

Forløbet kombinerede teori og praksis gennem analyser af journalistiske tekster, klassiske sange og litterære digte. Eleverne arbejdede med orienteringsmetaforer (vertikale, horisontale, sagittale) og anvendte teorien til at analysere såvel moderne debatartikler (Cool forskning?, Dansk er et landbrugssprog) som litterære klassikere af H.C. Andersen og Johannes V. Jensen.

Undervisningen var organiseret omkring oplæg, gruppearbejde og fremlæggelser. Eleverne gennemførte blandt andet analyser af bibeloversættelser, visuelle symboler (bl.a. en statue ved Fælledparken) samt skrev egne refleksioner og analyser over metaforbrug i sproget omkring dem. Et af forløbets mål var at udvikle sproglig bevidsthed og evnen til at se det usynlige i sproget – nemlig de kognitive strukturer, der former vores verdensbillede.

Primærlitteratur
"Symbolikken i et jernhegn", Gymnasieskolen, 3. april 2012.
Bostrup, Lise: "Cool forskning?" Information, 6. juli 2021.
"Dansk er et landbrugssprog", Information, 30. september 2016.
"Ny bibel gør os klogere uden svære ord", Information, 28. marts 2020.
"Gymnasiets skraldespandsårgang", Politiken, 27. maj 2008.
Andersen, H.C.: I Danmark er jeg født, 1850.
Jensen, Johannes V.: Hvor smiler fager den danske kyst, 1925.
Ingemann, B.S.: I Østen stiger solen op, 1837.
Blicher, Steen Steensen: Sig nærmer tiden, da jeg må væk, 1837.

Sekundærlitteratur
Hansen, Kasper Lezuik: Kognitive metaforer. København: Dansklærerforeningens Forlag, 2006.

Multimediale og visuelle tekster
Statue ved Trianglen (ved indgangen til Fælledparken) – anvendt som visuel analyseobjekt.
Kim Larsen: Den lige vej, 2008. Tilgængelig via https://www.youtube.com/watch?v=kQ8uPOejbXU
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genafl 03-03-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 13 14. Det Moderne Gennembrud*

I dette forløb har eleverne arbejdet med det moderne gennembrud i nordisk litteratur med særligt fokus på realisme, samfundskritik og kønsroller. Gennem centrale tekster af Henrik Pontoppidan (Naadsensbrød, 1887), Herman Bang (Impressionisme. En lille Replik, 1890), Henrik Ibsen (Et dukkehjem, 1879) og Amalie Skram (Constance Ring, 1885) har eleverne undersøgt, hvordan litteraturen satte fokus på fattigdom, hykleri, kønsulighed og individets kamp mod sociale normer. Vi har desuden også perspektiveret til og delvist analyseret et udvalg af malerier fra samtiden og fra romantikken, og eleverne har skrevet danskstil om indledningen til Herman Bangs novelle "Foran Alteret" fra 1880.

Forløbet har kombineret nærlæsning og analyse med litteraturhistoriske og litteraturteoretiske perspektiver. Eleverne har blandt andet anvendt begreber som impressionisme, realisme og sædelighedsfejde, og de har arbejdet med tekster og kapitler fra Litteraturens veje (Gyldendal, 2020), Litteraturhistorien – på langs og på tværs (Systime, 2024) og Realismer, modernismer (Systime, 2011) af Auring og Svendsen.

Undervejs har eleverne arbejdet med arbejdsspørgsmål, stilistiske virkemidler og analyserende skrivning med henblik på at styrke deres forståelse for, hvordan litteraturen i denne periode blev et middel til samfundsdebat og forandring.

Primærlitteratur:
Skram, Amalie: Karens Jul (1885)
Pontoppidan, Henrik: Naadsensbrød. I: Skyer. København: Gyldendal, 1887.
Pontoppidan, Henrik: En Vandringsmand (1887) (kilde ukendt)
Bang, Herman: Impressionisme. En lille Replik. I: Tilskueren, juni 1890 (uddrag)
Bang, Herman: Foran Alteret. I: Tunge melodier (1880) (indledningen)
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem. København: Gyldendal, 1879 (uddrag)
Skram, Amalie: Constance Ring. København: Gyldendal, 1885 (uddrag)
Eckersberg, Christoffer-Wilhelm: "Bella og Hanna. M.L. Nathansons ældste døtre", 1820. maleri)
Wegmann, Bertha: "Portræt af Jeanna Bauck", 1881. (maleri)

Sekundærlitteratur:
Auring, Mads & Svendsen, Peter: Realismer, modernismer. Aarhus: Systime, 2011.
(Om forskellige litterære strømninger fra det moderne gennembrud til i dag.)
Jørgensen, Anne-Marie Mai (red.): Litteraturens veje. Dansk litteraturhistorie fra 1200 til 2020. 2. udgave. København: Gyldendal, 2020.
(Især kapitlerne om sædelighedsfejden og kvindefrigørelse.)
Kjær-Hansen, et al.: "Det Moderne Gennembrud" i Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Aarhus: Systime, 2024

Omfang: ca. 110 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave (3) 05-05-2024
2C DA skr. prøve 04-06-2024
3C Danskstil 1 08-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 14 15. Modernisme og Realisme*

I dette forløb har eleverne arbejdet med den danske litteraturs udvikling fra det moderne gennembruds realisme over symbolisme og tidlig modernisme til konfrontationsmodernisme og nyrealisme. Centralt i forløbet har stået spændingen mellem form og indhold, individ og samfund samt mellem tradition og brud. Også centralt har været værklæsningen af Broby-Johansens digtsamling BLOD.

Forløbet har haft en litteraturhistorisk og -teoretisk forankring gennem anvendelse af Litteraturhistorien – på langs og på tværs og Håndbog til Dansk. Eleverne har stiftet bekendtskab med såvel metoder som impressionistisk prosa, socialhistorisk, psykoanalytisk og læserorienteret fortolkning, som biografisk information om flere af forfatterne. Vi har arbejdet aktivt med analytiske opgaver, præsentationer og opsamlingsøvelser undervejs.

Skønlitterære værker:
Andersen Nexø, Martin: Lønningsdag (En Idyl), 1900.
Jensen, Thit: Hr. Berger er søvnløs, 1917.
Jensen, Johannes V.: Paa Memphis Station, 1906.
Kristensen, Tom: Det Blomstrende Slagsmål, 1920.
Broby-Johansen, Rudolf: Blod, 1922.
Hansen, Martin A.: Soldaten og Pigen, 1947.
Blixen, Karen: Ringen, 1958.
Rifbjerg, Klaus: Livet i badeværelset, 1960.
Seeberg, Peter: Patienten, 1962
Andersen, Vita: Fredag, Lørdag, Søndag, 1977
Adolphsen, Peter: Madeleine eller Lille trist roman, 1996
Helle, Helle: Film, 1996.

Litteraturhistoriske og -teoretiske tekster
Modernisme og realisme 1890–2000. I: Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Aarhus: Systime, 2024.
Heriblandt kapitlerne:
"Tidlig modernisme 1890–1945" "Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945)" "Efterkrigsmodernisme (1945-1960)"
"60’er-modernisme (1960-1970)"
"Nyrealisme 1965–1980."

Aagaard, Arne m.fl.: "Psykoanalytisk, socialhistorisk og læserorienteret metode" i Håndbog til Dansk. Aarhus: Systime, 2024.

Omfang: ca. 150 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 15 16. Miniforløb om Morten Søndergaard - værkanalyse

Dette forløb har været et værk-forløb om digteren Morten Søndergaards poesi og værk Ordapoteket. Forløbet er mundet ud i et besøg fra Morten Søndergaard selv, samt et projekt om baggrundsfortællingen til et computerspil, han har medvirket i. Eleverne har således arbejdet med Søndergaards værk og poesi, men også skrevet deres egne mytiske fortællinger, hvorefter nogle udvalgte elever har deltaget i en skriveworkshop både i og uden for skoletiden.

Formålet har været at arbejde nærgående og kreativt med en nulevende digters måde at skrive poesi på, men også at lære om myter og skabelsesberetninger som litterære genrer og teorien om samme. Eleverne har således arbejdet med begreber som mytemer, mythos og logos.

Primærlitteratur:
Johannes Fibiger: Den litterære virkelighed, kapitlet Den mytiske tekstverden, side 36 – 46.
1. Mosebog: Verdens skabelse og Adam og Eva (Fra Fibiger, Den litterære virkelighed)
Nordisk mytologi: Skabelsen (Fra Fibiger, Den litterære virkelighed)
Rigveda: Skabelsen (Fra Fibiger, Den litterære virkelighed)
Kinesiske skabelsesberetninger (Fra Fibiger, Den litterære virkelighed)
Uddrag af Gilgamesh, Tavle XI (slutningen). Oversat af Sophus Helle og Morten
Søndergaard og udgivet i 2019 på Gyldendals forlag.

Af Morten Søndergaard:
- ’Ordapoteket’, 2010. (værk)
- ’Suveræn’, fra digtsamlingen: Af fordele og ulemper ved at udvikle vinger, 2013.
- ’Atlas’ fra digtsamlingen: Vinci, senere, 2002.
- ’Tag et skridt’ fra digtsamlingen: Vinci, senere, 2002.
- ’Bøjningsformer’ fra digtsamlingen: Døden er en del af mit navn, 2016.
- ’Tak’ fra digtsamlingen: Til, 2023.

Sekundærlitteratur
- Digte er ikke brugsgenstande / af Søren Rosenberg Pedersen | 6. dec. 2021.
- Dette hav af ord / af Søren Rosenberg Pedersen |14. dec. 2021.

Omfang: ca. 60 ns.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Myten om Vokabulantis 27-10-2024
Myten om Vokabulantis 27-10-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 16 17. Selvvalgt værk efter 2000

I dette mini-værkforløb har eleverne selv valgt en dansk roman efter år 2000 at læse, analysere og præsentere for større grupper af klassen. Forløbet har været centreret om forståelsen og anvendelsen af med centrale litteraturteoretiske begreber samt det selvstændige struktur- og analysearbejde med længere fiktionstekster, der alle har haft det tilfælles, at de er skrevet af danske samtidsforfattere.

Undervejs i arbejdet med romanerne har eleverne formet læsegrupper, som de har præsenteret deres analytiske observationer og fortolkninger overfor. Dette med henblik på at reflektere over værkets bestanddele.

Materiale:
Håndbog til Dansk (Systime)

Omfang: mellem 200-400 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 17 18. Kommunikationsanalyse*

Dette forløb har haft sprog som sit overordnede kerneområde og til formål at indføre holdet i de forskellige, fundamentale retninger inden for kommunikation, samt at gøre eleverne i stand til at foretage kommunikationsanalyse af en bred vifte af forskellige teksttyper, herunder fiktion, politiske programmer, fiktionsfilm og tv-debat. Eleverne har desuden foretaget lydoptagelse af egne samtaler, som de har analyseret og præsenteret i undervisningen.

Til arbejdet med emnet har vi primært brugt Håndbog til Dansk (Systime) som teoretisk fundament.

Primærlitteratur:
Helle Helle: "Stavgang" i Ud & Se, Januar 2007
"Enhedslistens Principprogram" via https://vores.enhedslisten.dk/partidemokrati/enhedslistens-principprogram/
"Liberal Alliances Principprogram" via https://www.liberalalliance.dk/wp-content/uploads/2023/04/Principprogram.pdf
DRTV - Debatten: Skal staten passe sig selv? (https://www.dr.dk/drtv/episode/debatten_-skal-staten-passe-sig-selv_491543)
Anders Thomas Jensen: "Blinkende Lygter" (2000) klip via https://www.youtube.com/watch?v=CO3LwBKxAkM

Sekundært materiale:
Håndbog til Dansk (Systime), kap. 4.10-4-12, s. 159-197

Omfang: ca. 55 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde