Titel
7
|
g) Afstande, kommunikation og konflikt
Tema G: Afstande, kommunikation og konflikter.
Dette tema fokuserer på kilder til konflikter i forbindelse med kommunikation og rumopfattelser.
Vi udforsker, hvordan kommunikation kan eskalere eller dæmpe konflikter, og undersøger både verbal og nonverbal kommunikation. Herunder forskellige kommunikations modeller.
Derefter bevæger temaet sig over i en undersøgelse af miljøet omkring os.
Hvordan indgår mennesker i de rummelige omgivelser? Hvordan tolker vi omgivelsernes rummelighed og hvordan forholder os til dem?
Vi ser først på fire måder vi strukturerer oplevelsen af rummet på, det der inden for miljøpsykologien kaldes: crowding (tvungen nærhed), personligt rum, territorialitet, og privatsfære. Dette bruger vi til at analysere menneskets brug og forhold til rum, vi ser ligeledes på hvordan informationsteknologier udvisker og sammenblander disse grundlæggende tilgange til strukturering af rum oplevelsen.
Vi ser på rumopfattelser og kommunikation i forbindelse med: Dark design, Nudging, Dark pattens (i apps og hjemmesider) og overvågning.
Psykologisk tema: "Kommunikation, konflikter og rumopfattelser i grønlandske samfund"
Fokus:
Her i Grønland ser jeg, hvordan vores måde at kommunikere på – både verbalt og non-verbalt – og vores opfattelse af rum kan skabe både forbindelser og konflikter i vores samfund. Dette team udforsker, hvordan disse dynamikker spiller ind i vores traditionelle og moderne liv her i Grønland, hvor geografi, klima og kultur former, hvordan vi interagerer.
Temaets elementer, jeg vil inkludere, med mit grønlandske perspektiv:
1. Kulturelle forskelle i kommunikation og rumopfattelse
○ Her i Grønland lægger vi ofte vægt på non-verbal kommunikation – et blik, et smil eller måden, vi bevæger os på, kan sige mere end ord. Men når vi møder folk fra udenfor, f.eks. turister eller danskere, kan der opstå misforståelser, fordi de forventer direkte verbale udtalelser. Det kan føre til konflikter, fx i butikker, på arbejdspladser eller i skolen.
○ Rumopfattelse er også anderledes for os. Jeg kender godt, hvordan vi i små samfund respekterer jagtterræner, fællesområder og familieboliger. Men når moderne byplanlægning eller turisme kommer ind, kan det føles, som om vores "privat rum" eller "territorialitet" bliver truet – fx når der pludselig er mange mennesker i et område, der tidligere var stille.
2. Traditionelle vs. moderne rum og konflikter
○ Jeg ved, hvordan vores landest traditionelle liv handler om at dele rum og ressourcer – f.eks. når vi samles i fælleshuse eller samarbejder om jagt. Men i byerne som Nuuk oplever jeg og mange andre, at der kan opstå spændinger, når ældre generationer holder fast i disse normer, mens yngre – herunder mig selv – bliver påvirket af vestlige eller digitale livsstile. For eksempel kan der være konflikter om, hvordan vi bruger offentlige pladser eller sociale medier til at kommunikere.
○ Digitalisering har også ændret, hvordan vi oplever rum. Jeg bruger selv Facebook og Telegram til at holde kontakt med familie i andre byer, men jeg ser også, hvordan det kan skabe misforståelser eller endda konflikter, hvis folk misforstår en besked eller føler sig udelukket.
3. Geografisk og klimatisk påvirkning
○ Her i Grønland kender jeg godt udfordringerne med vores store geografi og hårde klima. I vintermånederne, hvor vi ofte er indendørs i små huse, kan "crowding" – altså tæt nærhed – føre til irritation eller konflikter i familien eller blandt naboer. Men jeg har også oplevet, hvordan vi grønlændere ofte løser det gennem humor, respekt og traditionelle metoder for at skabe harmoni.
○ Vores landskab – is, fjelde og lange afstande – gør, at vi har lært at respektere rummet på en særlig måde. Når turister eller udviklingsprojekter ikke forstår det, kan det skabe spændinger.
4. Kulturpsykologi og fællesskab
○ Her i grønland ved jeg, hvor vigtigt fællesskabet er for os. Konflikter håndteres ofte ved at lytte til ældste, dele ressourcer eller finde løsninger, der passer til gruppen. Jeg vil gerne undersøge, hvordan denne respekt for fællesskab påvirker, hvordan vi kommunikerer og bruger rum – og hvordan det kan komme i konflikt med mere individualistiske værdier fra vesten.
5. Digitale medier og rumopfattelse
○ Jeg ser, hvordan digitale medier både forbinder os og skaber nye udfordringer. For eksempel kan sociale medier gøre det lettere at holde kontakt med folk i fjerne byer som Qaqortoq eller Danmark, men det kan også føre til misforståelser eller konflikter, hvis vi ikke forstår hinandens kulturelle kontekst. Jeg vil gerne udforske, hvordan vores grønlandske værdier kan integreres i dette "virtuelle rum," så vi bevarer vores identitet.
Aktiviteter i undervisningen (tilpasset en grønlandsk kontekst, set fra mit perspektiv):
• Diskussion: Jeg vil invitere eleverne til at dele deres egne erfaringer med konflikter om kommunikation eller rum – fx i skolen, i familien eller i lokalsamfundet. Hvad kunne årsagerne være, og hvordan løser vi det typisk her i Grønland?
• Case-analyser af forskellige slags.
• Praktisk øvelse: Jeg vil foreslå, at vi laver en øvelse, hvor eleverne observerer, hvordan forskellige grupper – fx ældre, unge, lokale og turister – bruger et bestemt rum i vores by (f.eks. en skolegård eller en samlingsplads). Hvilke konflikter opstår, og hvordan kommunikerer folk for at løse dem?
• Kreativt projekt: Jeg vil opfordre eleverne til at lave en kort video, tegneserie eller historie, der udtrykker, hvordan de oplever rum og kommunikation i deres eget liv her i Grønland – både traditionelt og i den digitale verden.
Relevans for en grønlandsk kontekst (set fra mit perspektiv):
Dette tema forsøger at knytter Grønlands unikke kulturelle, geografiske og sociale forhold til psykologiske begreber som kommunikation, konflikter og rumopfattelser. Det handler om at bevare identitet, samtidig med at vi navigerer i en moderne verden.
|