Holdet N2024 FR - Astrid - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e)
Hold N2024 FR - Astrid (N1 FR - Astrid)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Le  jeunes/l'importance de vivre ses rêves (ex)
Titel 2 Les femmes entrepreneuses dans le mark.
Titel 3 "Le thriller français. L'idéntite féminine" (Exam)
Titel 4 La Francophonie (Exam)
Titel 5 Les femmes entrepreneuses dans le mark. (Exam)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Le jeunes/l'importance de vivre ses rêves (ex)

Formålet med dette undervisningsforløb er at undersøge centrale temaer som ungdom, drømme og familiens betydning i den unges liv. Gennem arbejdet med emner relateret til ungdomskultur og -liv får eleverne mulighed for at reflektere over egne ambitioner og valg, samt opnå en dybere forståelse for de udfordringer unge står over for i deres overgang til voksenlivet. Forløbet tager udgangspunkt i den franske kontekst og inddrager dagligdag, skoleliv (gymnasium), sociale og følelsesmæssige problematikker, kærlighed, fremtidsplaner, sommerjobs, sabbatår, erhverv og udvekslingsophold. Målet er at styrke elevernes interkulturelle kompetencer og deres evne til at forholde sig nuanceret til ungdomsliv på tværs af kulturer.
Litteratur og tekster:
• “Quatre amis” (duet-læsning, læseforståelse, samtaleopgaver)
• “Déjeuner du matin” og “Le Cancre” af Jacques Prévert

Artikler:
• “Dans la chambre des jeunes Français…” – Vice, 2016
• “Les jobs d’été les plus cool” – Le Parisien, 2019

Chansons:
• Jeune
• Je vole,
• En chantant
• La maladie d’amour
• Je vais t’aimer
• La java de Broadway

Film og medier:
• La famille Bélier (2014)
• Trailer: Les Profs

Supplerende stof
• Musikvideo, sangtekst og karaoke: Indila – Dernière Danse
(Arbejde med ordforråd, følelser, udtale og sanganalyse)
• Biografoplevelse: Fransk komedie “Lidt ud over det sædvanlige” (forpremiere i Bio Næstved)



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
"Mes meilleurs souvenirs de vacances d'hiver" 18-02-2025
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 "Le thriller français. L'idéntite féminine" (Exam)

Fagligt fokus:
Formålet med dette undervisningsforløb er at styrke elevernes sproglige og analytiske kompetencer gennem arbejdet med den franske thrillerfilm ”Nikita” af Luc Besson. Forløbet sætter fokus på temaer som identitet, kønsroller og individets forhold til samfundet. Eleverne skal opnå indsigt i, hvordan filmiske virkemidler og fortællestrukturer bruges til at skildre komplekse karakterer, særligt den stærke, men sårbare kvindelige hovedperson, og hvordan disse spejler sociale og kulturelle forhold i det franske samfund.

Kernestof

Film og drejebog:
• Film: ”Nikita” af Luc Besson, 1989.
• Scénario red. af Lars Damkjær m.fl., Munksgaard 1997

Supplerende stof

Artikler:
• L’extrait de l’article ”En kvinde fødes” de Maren Pust, Kosmorama ,1990, p.10-11
• L’article "Anna" de Luc Besson : un thriller au féminin dans la lignée de "Nikita”, France info, Culture, 2019



Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La Francophonie (Exam)

Fagligt fokus:
Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i det globale fransktalende fællesskab og styrke deres interkulturelle forståelse. Gennem autentiske tekster, musik, film og fakta arbejder eleverne med, hvordan fransk sprog og kultur lever i mange dele af verden, især i Nordafrika. Eleverne skal anvende sproget aktivt til at læse, forstå og formidle viden om forskellige aspekter af La Francophonie.

Kernestof
Fakta og organisation:
• L'Organisation internationale de la Francophonie
Artikel:
• "Je suis partie planter 100 000 arbres en Tunisie"
Bog:
• Le Maroc au cœur
(Systime-link)
Video og film:
• Vidéo : C’est où le Maroc ? – 1jour1actu
• Kortfilm: 10 sekunder med Carla – Filmcentralen


Supplerende stof
• Digitale kort og fakta om frankofone lande
• Udvalgte webressourcer fra francophonie.org
• Visuelle materialer og billeder fra Nordafrika og den fransktalende verden
• Eksempler på turistvideoer og kampagner fra Marokko og Tunesien






Indhold
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Les femmes entrepreneuses dans le mark. (Exam)

Formålet med dette forløb er at give eleverne indsigt i det franske erhvervsliv med fokus på kommunikation, branding, iværksætteri og arbejdsmarkedet. Eleverne arbejder både med konkrete eksempler som Chanel og Coco Chanel, og mere generelle emner som jobsøgning, arbejdsløshed, virksomhedskultur og markedsføring.


Artikler og tekster:
• "Stages en entreprise", Modes de vie, 12–19 maj 2019
Film og videoer:
• Coco avant Chanel, instr. Anne Fontaine, 2009

Musik og interaktive øvelser:
• Le tourbillon de la vie – sunget af Keira Knightley
• Chanel No 5 – reklamevideo

Supplerende stof
• Dokumentar: Coco Chanel, YouTube (2017)
• Les femmes SDF – hjemløse kvinder i Frankrig
• (Edpuzzle interaktiv)




Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer