Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2024 FR - Astrid (N1 FR - Astrid)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Le jeunes/l'importance de vivre ses rêves (ex)
Formålet med dette undervisningsforløb er at undersøge centrale temaer som ungdom, drømme og familiens betydning i den unges liv. Gennem arbejdet med emner relateret til ungdomskultur og -liv får eleverne mulighed for at reflektere over egne ambitioner og valg, samt opnå en dybere forståelse for de udfordringer unge står over for i deres overgang til voksenlivet. Forløbet tager udgangspunkt i den franske kontekst og inddrager dagligdag, skoleliv (gymnasium), sociale og følelsesmæssige problematikker, kærlighed, fremtidsplaner, sommerjobs, sabbatår, erhverv og udvekslingsophold. Målet er at styrke elevernes interkulturelle kompetencer og deres evne til at forholde sig nuanceret til ungdomsliv på tværs af kulturer.
Litteratur og tekster:
• “Quatre amis” (duet-læsning, læseforståelse, samtaleopgaver)
• “Déjeuner du matin” og “Le Cancre” af Jacques Prévert
Artikler:
• “Dans la chambre des jeunes Français…” – Vice, 2016
• “Les jobs d’été les plus cool” – Le Parisien, 2019
Chansons:
• Jeune
• Je vole,
• En chantant
• La maladie d’amour
• Je vais t’aimer
• La java de Broadway
Film og medier:
• La famille Bélier (2014)
• Trailer: Les Profs
Supplerende stof
• Musikvideo, sangtekst og karaoke: Indila – Dernière Danse
(Arbejde med ordforråd, følelser, udtale og sanganalyse)
• Biografoplevelse: Fransk komedie “Lidt ud over det sædvanlige” (forpremiere i Bio Næstved)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Pixigrammatik - Verber præsens regelmæssige
-
Les verbes en -ER
-
Le devoir:Je raconte une historire à l'aide d' images.docx
-
Le devoir domicile: écris les 7 phrases au Présent avec les verbes: trouver, arriver, chercher, rentrer, travailler, étudier, raconter à Elevfeedback.
-
Indila - Dernière Danse | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
-
Læs: Genitiv på fransk.pptx
-
Nu er du klar til din oplæg:)
-
Opgave 1. Mindmap
-
"Mes meilleurs souvenirs de vacances d'hiver"
-
Bienvenue après les vacances d'hiver:)
-
Link til evaluering:https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=UNWXEUDQU216
-
Maintenant, vous êtes prêts pour votre présentation:) N'oubliez pas la prononciation !
-
Opgave 1. Duet-læsning. Gå sammen i par, A og B. Chapitre1 Quatre amis.pdf
-
Donnez votre peer feedback:)
-
La vidéo
-
Forklar på fransk Définitions
-
Kære elever,
-
Le devoir 1.docx
-
I dag arbejder I med vores videoprojekt:)
-
Les chiffres de 0 à 100
-
Le devoir 1. Pararbejde: Se på ordene herunder, og del dem ind i tre grupper. Brug evt. en ordbog.
-
Kære alle,
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
"Mes meilleurs souvenirs de vacances d'hiver"
|
18-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Les femmes entrepreneuses dans le mark.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
“Entretien avec Coco Chanel”
|
06-05-2025
|
Delprøve 1 " Coco Channel"
|
08-05-2025
|
“Entretien avec Coco Chanel”
|
08-05-2025
|
Portfolio " Le marché de travail"
|
08-05-2025
|
Portfolio " Le marché de travail"
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
"Le thriller français. L'idéntite féminine" (Exam)
Fagligt fokus:
Formålet med dette undervisningsforløb er at styrke elevernes sproglige og analytiske kompetencer gennem arbejdet med den franske thrillerfilm ”Nikita” af Luc Besson. Forløbet sætter fokus på temaer som identitet, kønsroller og individets forhold til samfundet. Eleverne skal opnå indsigt i, hvordan filmiske virkemidler og fortællestrukturer bruges til at skildre komplekse karakterer, særligt den stærke, men sårbare kvindelige hovedperson, og hvordan disse spejler sociale og kulturelle forhold i det franske samfund.
Kernestof
Film og drejebog:
• Film: ”Nikita” af Luc Besson, 1989.
• Scénario red. af Lars Damkjær m.fl., Munksgaard 1997
Supplerende stof
Artikler:
• L’extrait de l’article ”En kvinde fødes” de Maren Pust, Kosmorama ,1990, p.10-11
• L’article "Anna" de Luc Besson : un thriller au féminin dans la lignée de "Nikita”, France info, Culture, 2019
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La Francophonie (Exam)
Fagligt fokus:
Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i det globale fransktalende fællesskab og styrke deres interkulturelle forståelse. Gennem autentiske tekster, musik, film og fakta arbejder eleverne med, hvordan fransk sprog og kultur lever i mange dele af verden, især i Nordafrika. Eleverne skal anvende sproget aktivt til at læse, forstå og formidle viden om forskellige aspekter af La Francophonie.
Kernestof
Fakta og organisation:
• L'Organisation internationale de la Francophonie
Artikel:
• "Je suis partie planter 100 000 arbres en Tunisie"
Bog:
• Le Maroc au cœur
(Systime-link)
Video og film:
• Vidéo : C’est où le Maroc ? – 1jour1actu
• Kortfilm: 10 sekunder med Carla – Filmcentralen
Supplerende stof
• Digitale kort og fakta om frankofone lande
• Udvalgte webressourcer fra francophonie.org
• Visuelle materialer og billeder fra Nordafrika og den fransktalende verden
• Eksempler på turistvideoer og kampagner fra Marokko og Tunesien
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Les femmes entrepreneuses dans le mark. (Exam)
Formålet med dette forløb er at give eleverne indsigt i det franske erhvervsliv med fokus på kommunikation, branding, iværksætteri og arbejdsmarkedet. Eleverne arbejder både med konkrete eksempler som Chanel og Coco Chanel, og mere generelle emner som jobsøgning, arbejdsløshed, virksomhedskultur og markedsføring.
Artikler og tekster:
• "Stages en entreprise", Modes de vie, 12–19 maj 2019
Film og videoer:
• Coco avant Chanel, instr. Anne Fontaine, 2009
Musik og interaktive øvelser:
• Le tourbillon de la vie – sunget af Keira Knightley
• Chanel No 5 – reklamevideo
Supplerende stof
• Dokumentar: Coco Chanel, YouTube (2017)
• Les femmes SDF – hjemløse kvinder i Frankrig
• (Edpuzzle interaktiv)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71152578711",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71152578711",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71152578711"
}