Holdet V2024 ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold V2024 ps (V23 ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 At vokse - om den gode og den dårlige barndom
Titel 2 At forstå - om tænkning, læring og motivation
Titel 3 At forstå det onde i mennesket

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 At vokse - om den gode og den dårlige barndom

Vi følger den udviklingspsykologiske historiske udvikling og undersøger hvilke konsekvenser svigt i barndommen har. Forløbet gennemgår de klassiske teoretiske tilgange til barndom og svigt og sætter dem i relation til empiri og nuværende forskning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 At forstå - om tænkning, læring og motivation

Eleverne opnår en indsigt i tænkningens udvikling, samt gængse læringsteorier. Vi undersøger hvordan mennesket tænker og lærer - både i forhold til kognitive processer og sociale dynamikker.

Dækker følgende kerneområder:

Socialpsykolog
– stereotyper, fordomme og diskrimination

Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 At forstå det onde i mennesket

I dette forløb, vil vi undersøge identitet og personlighed.

Identitet er et væsentligt begreb indenfor psykologien og sociologien. Det overordnede spørgsmål er: Hvad gør os til dem vi er? I et forsøg på at forstå hvordan vores identitet konstrueres, vil forløbet have et perspektiv, som omhandler de skæve eksistenser og dem vi egentlig ikke forstår.

Forløbet skal give eleverne indsigt i hvorfor man bliver terrorist, anorektiker eller voldtægtsmand. Forløbet skal indvie eleverne i nogle teoretiske forståelser på identitetsdannelse og socialisering.

Undervejs i dette forløb skal eleverne kunne:

- Redegøre for og anvende psykoanalytiske teori
- Redegøre for og anvende væsentlige socialpsykologiske begreber, herunder konformitet
- Foretage analyse og diskussion på baggrund af relevant teori
- Reflektere over egen adfærd på et psykologisk videnskabeligt niveau
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer