Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
V2024 ps (V23 ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
At vokse - om den gode og den dårlige barndom
Vi følger den udviklingspsykologiske historiske udvikling og undersøger hvilke konsekvenser svigt i barndommen har. Forløbet gennemgår de klassiske teoretiske tilgange til barndom og svigt og sætter dem i relation til empiri og nuværende forskning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
At forstå - om tænkning, læring og motivation
Eleverne opnår en indsigt i tænkningens udvikling, samt gængse læringsteorier. Vi undersøger hvordan mennesket tænker og lærer - både i forhold til kognitive processer og sociale dynamikker.
Dækker følgende kerneområder:
Socialpsykolog
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Watsons behaviorisme
-
Undersøgelse: Indlært hjælpeløshed
-
Undersøgelse: Tolmans kritik af behaviorismen
-
Behaviorisme.docx
-
At forstå – hvad handler forløbet om.pptx
-
9. Fra behavioristisk til social-kognitiv læringsteori
-
Pavlov og den klassiske betingning
-
Sådan træner du din drage
-
Forstærkning og straf.docx
-
Husk at afslutte spørgsmålene fra sidst!
-
Social indlæringsteori
-
Social-kognitiv læringsteori
-
Læringstrekanten.docx
-
Albert Bandura.pptx
-
2017 Personality 06: Jean Piaget & Constructivism
-
Piaget og Vygotsky (1).pptx
-
Den senso-motoriske fase (0-2 år)
-
Den præ-operationelle fase (2-6 år)
-
Den konkret-operationelle fase (6-12 år)
-
Den abstrakt-operationelle fase (12 år-)
-
Kulturens påvirkning af vores sind ryster psykologien i sin grundvold
-
Læs hele afsnittet:
-
Læringsteori i praksis.docx
-
Skriv de grundlæggende pointer på elevfeed:Brinkmanns briks | Lær at hade læring | DR LYD
-
Motivation
-
Kontekstafhængig motivation.pdf
-
Ryan og Decis motivationsteori.pdf
-
Motivationsteori.pptx
-
Svar på spørgsmålene på baggrund af de teorier og begreber vi har arbejder med i timerne og læg besvarelsen på modulet d. 14/01. Der er afsat to timer til besvarelsen, så det forventes at du bruger to timer på opgaven. Undlad at bruge mere eller mind
-
Hukommelse | Psykologiens veje
-
Kognitiv psykologi intro.pptx
-
Opmærksomhed | Psykologiens veje
-
Perception | Psykologiens veje
-
11. Kognitiv psykologi | Psykologiens veje
-
Studiet af menneskets informationsprocesser | Psykologiens veje
-
Én intelligens
-
Asiater er de klogeste
-
What Is Intelligence? Where Does it Begin?
-
Opgaver om intelligens
-
Mange intelligenser
-
Husk lektien fra sidst
-
23. Stress og coping | Psykologiens veje
-
Stress og coping.pptx
-
Manipulation.pptx
-
Case Emma Stress.docx
-
Lav opgavesættene fra sidste virtuelle undervisningsgange færdige til i dag, hvor vi gennemgår dem:Caseopgaver til lærings.docx Asiater er de klogeste(2).docx
-
udgivelser_asterisk_asterisk-nrx2e-34-april-2007_20070419095906_asterisk_34_s6-8.pdf
-
Til jer der ikke deltog i undervisningen i dag, skal I forberede dette eksamenssæt:2022 Forløb 3 sprg 5 Xamen.docx
-
Grupperne er som følger:1. Agnes, Marie2. Johannes, Kasper, Asbjørn3. Hjalte, Sean4. Christian, Daria, Maja5. Andy-Chan, Julius7. Mads, Mathilde, Signe8. Jeppe, Roza, Merle
-
1. Redegør kort for viden om kognition2. Forklar hvilke læringsmuligheder der opstod eller ikke opstod undervejs i Ægsperimentet3. Vurder betydningen af den sociale kontekst i læringsprocessen under Ægsperimentet
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
At forstå det onde i mennesket
I dette forløb, vil vi undersøge identitet og personlighed.
Identitet er et væsentligt begreb indenfor psykologien og sociologien. Det overordnede spørgsmål er: Hvad gør os til dem vi er? I et forsøg på at forstå hvordan vores identitet konstrueres, vil forløbet have et perspektiv, som omhandler de skæve eksistenser og dem vi egentlig ikke forstår.
Forløbet skal give eleverne indsigt i hvorfor man bliver terrorist, anorektiker eller voldtægtsmand. Forløbet skal indvie eleverne i nogle teoretiske forståelser på identitetsdannelse og socialisering.
Undervejs i dette forløb skal eleverne kunne:
- Redegøre for og anvende psykoanalytiske teori
- Redegøre for og anvende væsentlige socialpsykologiske begreber, herunder konformitet
- Foretage analyse og diskussion på baggrund af relevant teori
- Reflektere over egen adfærd på et psykologisk videnskabeligt niveau
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66515769216",
"T": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66515769216",
"H": "/lectio/160/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66515769216"
}