Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jonas Wolter, Mette Krause Sørensen
Hold 2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velfærdsstat og Ungdomsoprør
Titel 2 DHO - Middelalder og folkeviser
Titel 3 Den Franske Revolution
Titel 4 Fra enevælde til revolution
Titel 5 Sydamerika - før og efter Columbus
Titel 6 Den industrielle revolution og den moderne verden
Titel 7 Danmark 1848-1920
Titel 8 Mellemkrigstiden og Anden verdenskrig
Titel 9 Den kolde krig
Titel 10 Det moderne Kina – fra maoisme til markedsøkonomi
Titel 11 Antikkens samfund og styreformer
Titel 12 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velfærdsstat og Ungdomsoprør

Velfærdsstaten og Ungdomsoprøret.

Forløbet er afgrænset til perioden fra 1950-1970'erne, med det formål at belyse velfærdsstatens opståen og fald. Dertil kommer også de kulturelle opbrud og oprør der ses i perioden og som belyser et andet udfald af velfærdsstaten.

Baggrundsstof:
- Socialreformen af 1933, Danmarkshistorien.dk, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/socialreformen-af-1933/

Kernestof:
- Andersen, Hans Branner m. fl., Lars. Fokus 3 Kernestof i Historie: Fra verdenskrig til velfærd. ”Fra fattighjælp til velfærdsstat”. Gyldendal, 1. udg., 6 oplag, 2012, s. 48-75. (27 sider)
- Rasmussen og Peter Yding Brunbech, Søren Hein. Kold krig og
velfærdsstat 1945-1973. Danmarkshistorien.dk, e-bog, 2014, s. 8-11, 16-17, og 23-24.
- Rødstrømperne og den nye kvindebevægelse, ca. 1970-1985, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/roedstroemperne-og-den-nye-kvindebevaegelse-ca-1970-1985 (2,7 sider)
- Gudrun Marie Scmidt: Hej Farmor…? Må jeg spørge dig om noget? Det handler om 1968. Artikel i Politiken d. 27/12 2018 (9 sider)
- Knudsen, Sara Røjkjær. Revolution og søstersind: Ned med patriarkatet, afsnit 1. DR P1, https://www.dr.dk/radio/p1/revolution-soestersind/revolution-soestersind-1-4-ned-med-patriarkatet (30 minutter)
- Steppeulven, film af Ole Christian Madsen fra 2014, Filmstriben.dk
- Scooterpigen, http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/scooterpigen-artikel-i-billed-bladet-1962/ (1,5 sider)
- Mig og 68'erne, DR K, 2018, https://www.dr.dk/drtv/serie/mig-og-68erne_44782 (43 min)
- "Ti bud for kvinder", Danmarkshistorien.dk, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/ti-bud-for-kvinder-i-kvinden-og-samfundet-maj-1974 (0,5 side)
- Steppeulven, film af Ole Christian Madsen fra 2014, filmstriben.dk.

Sider i alt: 48,7

Analytiske værktøjer:
- Søgeøvelse om velfærdsstaten på Danmarkshistorien.dk. Bygger op til redegørelsen og øver eleverne i udvælge materiale af relevans blandt en masse tilgængeligt.
- Kildekritiske begreber.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 DHO - Middelalder og folkeviser

I DHO-forløbet har vi i historiedelen arbejdet med Danmarks middelalder. Vi har læst fremstillingsstof om stormænds og kongers betydning for riget, om landbrug, om handel og by, og om kirkens betydning for samfundet i begyndelsen af 1000-tallet og frem. I forlængelse heraf har der været fokus på sociale, økonomiske og samfundsmæssige forhold i Danmarks middelalder.
Desuden har vi analyseret kilder, hvoraf flere af dem også har indgået i DHO-opgaveformuleringerne.

Kernestof:
- DRTV - "Historien om Danmark: Tidlig middelalder" (2015). https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-tidlig-middelalder_145567, 59 min, (3 sider)
- DRTV - "Historien om Danmark: Sen middelalder" (2015). https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-sen-middelalder_145569, 60 min (3 sider)
- Fenger, Ole og Jansen, Christian R. "Jyske Lovs Fortale, Marts 1241", i Danmarkshistorien.dk, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/jyske-lovs-fortale-1241/, 2019 (2,6 sider)
- Fenger, Ole og Jansen, Christian R. "Udvalgte lovbestemmelser fra Jyske Lov, 1241", i Danmarkshistorien.dk, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/udvalgte-lovbestemmelser-fra-jyske-lov-1241, 2019 (5 sider)
- Fibiger et.al. "Uddrag af Skånske lov". Litteraturens huse (Systime, 2023). https://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=2146#c7507 (2 sider)
- Pedersen, Helle. "Kvinder i Middelalderen 1050-1536", i Danmarkshistorien.dk, https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kvinder-i-middelalderen, 2012 (2 sider).
- Olling, Hans Erik Havsten og Anders. "Kongerækken #19: Erik Klipping". i politikenhistorie.dk, https://politikenhistorie.dk/podcast/kongeraekken/art7724510/Erik-Klipping (2016) 81 side)
- Thiedecke, Johnny. "Kilder til Mordet på Erik Klipping". Skæbnestunder i Danmarkshistorien 1675-1788. (2019), s. 125-127 + 130-131 (5 sider)
- Thiedecke, Johnny. "Visen om Marsk Stig og Hans Hustru". Skæbnestunder i Danmarkshistorien 1675-1788. (2019), s. 131-132 (2 side)
-Bryld. "Uddrag af Sjællandske Lov". Danmark – Tider og temaer (Systime, 2023). https://danmark.systime.dk/?id=279 (0,8 sider)
- Wolter, Jonas. Danmarkshistorisk grundbog (Det ny forlag, 2015), s. 32-59. (27 sider)


Sider i alt: 53,4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Fra enevælde til revolution

Forløbet har omhandlet det enevældige styre i Frankrig, Spanien og Danmark og kongens magt symboliseret i kultur og krige.

Herefter har vi arbejdet med den amerikanske revolution og de tre franske revolutioner og i den forbindelse hvilke idealer og problemstillinger, disse revolutioner medførte.

Eleverne har læst centrale kilder, trænet kildekritik og perspektiveret de revolutionære idealer frem til i dag gennem mindre projektarbejder (bogforsider) og diskussioner - herunder sammenlignet revolutioner på tværs af tid og diskuteret historiesynet på revolutionerne.

I relation til klassens studietur er belgisk historie indgået i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sydamerika - før og efter Columbus

Forløbet har omhandlet Sydamerika - før og efter Columbus' opdagelse. I den første del har vi således arbejdet med de præcolumbianske kulturer, hvorefter vi har fokuseret på kulturmødet med spanierne og motiverne bag erobringen af aztekerriget og inkariget.

I forløbet har eleverne udarbejdet en dagbog for mødet mellem Cortez og Moctezuma og skabt et brætspil.

Desuden har vi diskuteret konsekvenserne af europæernes kolonisering, trekantshandlen og historieskrivningen om perioden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Den industrielle revolution og den moderne verden

Forløbet har omhandlet den industrielle revolution primært i Storbritannien og drivkræfterne bag revolutionen i form af råstoffer, teknologi og samfundssystemer. I forbindelse hermed er de positive og negative sociale og økonomiske konsekvenser af udviklingen blevet studeret gennem læsning af kilder.

Ligeledes har eleverne i forløbet arbejdet med klassesamfundet i datidens England, ideologierne konservatisme, liberalisme og socialisme og kampen for et mere lige samfund.

Metodisk har eleverne arbejdet med kildekritik, statistisk analyse og ideologikritisk debat.

Eleverne har ligeledes arbejdet med et kildesæt, udarbejdet problemstillinger hertil og lavet en podcastoptagelse af deres præsentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Mellemkrigstiden og Anden verdenskrig

Forløbet har omhandlet politiske og økonomiske turbulente tider i mellemkrigstiden, herunder Hitlers vej til magten og nazismens regime.

Anden halvdel af forløbet har omhandlet Anden Verdenskrigs udbrud og udvikling samt holocaust.

I forløbet har eleverne arbejdet med historiske dilemmaer som Danmarks besættelse og brugen af atombomben samt arbejdet med centrale kilder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Den kolde krig

Forløbet har omhandlet mange delemner fra den kolde krig: Trumandoktrinen, Berlinmuren, Cubakrisen, Vietnamkrigen, atomkapløb og Sovjets kollaps.

I forløbet har vi set det meste af filmen Platoon og diskuteret dens skildring af Vietnamkrigen.

Forløbet har været fokuseret omkring kildelæsning og overblik, og den kolde krig er blevet perspektiveret frem mod i dag og konflikten mellem Rusland, USA, EU og Ukraine.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Det moderne Kina – fra maoisme til markedsøkonomi

Fokuspunkter: Verden uden for Europa, globalisering, tekst på engelsk, at diskutere historie, at opstille problemstillinger, at formulere sig på skrift.

Forløbet har omhandlet Kinas udvikling fra ca. 1900 til i dag med hovedfokus på borgerkrigen, Maos styre og de økonomiske reformer under Deng. Forløbet har behandlet Kinas indre og ydre forhold - herunder især forholdet til Europa, Japan, Sovjet og USA samt landets traditioner, kommunistiske etpartisystem og markedsøkonomi.

I forløbet har eleverne analyseret kinesiske propagandaplakater samt skrevet et debatindlæg, der gennem problemstillinger har fokuseret på Kinas historie og nutidige rolle i verden.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Antikkens samfund og styreformer

Forløbet har omhandlet det antikke Grækenlands og i særdeleshed Romerrigets styreformer, herunder hvilke udviklinger og årsager, der lå til grund for styreformernes udvikling.
Et fokuspunkt har været overgangen fra republik til kejserdømme og den rolle senatet og militæret havde i Rom.

Eleverne har arbejdet projektorienteret ved at skulle lave en turistbrochure ud fra et kendt romersk bygningsværk og dets betydning i den romerske historie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Kronologiforløb

Forløbet har været en kronologisk gennemgang af forløbene fra 1g til 3g, hvorunder vi har diskuteret historiens lange linjer og historisk metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer