Holdet 2024 PS_C1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tørring Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Tine Elvekjær
Hold 2024 PS_C1 (3g ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Personlighed og narcissisme
Titel 2 Barnets udvikling
Titel 3 Psykologiske retninger, psykologisk metode
Titel 4 Relationer
Titel 5 Kognition
Titel 6 Socialpsykologi og ondskab

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Personlighed og narcissisme

Kernestof:
Sårbarhed og resiliens
Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer
Identitet og personlighed


Arbejds- og erhvervsrelaterede perspektiver:
Profilering, kriminalpsykologi, børnepsykologi, børn og pædagogik
Det praksis- og anvendelsesorienterede:
Personlighedstestning

Forløb:
Narcissismebegrebet fra Freud til Skårderud
Gammel og ny skam
Narcissisme og ungdom
Mentalisering (medier og smartphone)
Personlighedstræk (statisk og dynamisk)
Psykoanalyse og teoriudvikling
Selvpsykologi
Psykopatologi
Resiliens

Arbejdsformer: Klassesamtaler, gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Barnets udvikling

Kernestof:
Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn, kultur og tilknytning

Forløb:
Den moderne spædbarnsforskning
Udviklingspsykologi
Temperament
Børnepsykoanalyse og objektrelationsteori
Tilknytningsteori
Omsorgssvigt
Køn

Arbejdsformer:
Gruppearbejde og elevoplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Psykologiske retninger, psykologisk metode

Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold

Forløb:
Psykologiske retninger
Behaviorisme
Social indlæringsteori
Bandura og selvværd
Fra social indlæringsteori til socialpsykologi

Arbejdsformer: oplæg, gruppearbejde, klassesamtaler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Relationer

Kernestof:
Stress og coping (blandt unge)
Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse

Det praksis- og anvendelsesorienterede:
SEXUS undersøgelsen
Arbejds- og erhvervsrelaterede perspektiver:
Gymnasiepædagogik
Indsats i forhold til mistrivsel blandt unge

Forløb:
Der relationelle selv
Psykisk mistrivsel som et relationelt problem (vs. den biologiske forklaring på mistrivsel)
Undervisning og emotionalitet
Seksualitet som relation og kultur
Unges seksualitet og risikoadfærd
Mistrivsel blandt unge

Arbejdsformer:
Gruppearbejde, oplæg, klassesamtaler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kognition

Kernestof:
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Forløb:
Kognitiv psykologi
Gestaltpsykologi
Kognitive processer
Opmærksomhed
Perception
Hukommelse
Falske erindringer

Arbejdsformer: Klassesamtaler, gruppearbejde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Socialpsykologi og ondskab

Kernestof:
Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
Stereotyper, fordomme og diskrimination
Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold

Forløb:
Eksperimentel socialpsykologi
Gruppepres, Viktor Frankl
Grupper
Konformitet, social kontrol
Gruppetænkning, gruppepolarisering
Kritik af videnskabelige undersøgelser
Autoritet
Empati
Ondskab/psykopatolog
Ekstremisme

Arbejdsformer: gruppearbejde, oplæg, klassesamtaler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer