Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tørring Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Tine Elvekjær
|
Hold
|
2024 PS_C1 (3g ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Personlighed og narcissisme
Kernestof:
Sårbarhed og resiliens
Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer
Identitet og personlighed
Arbejds- og erhvervsrelaterede perspektiver:
Profilering, kriminalpsykologi, børnepsykologi, børn og pædagogik
Det praksis- og anvendelsesorienterede:
Personlighedstestning
Forløb:
Narcissismebegrebet fra Freud til Skårderud
Gammel og ny skam
Narcissisme og ungdom
Mentalisering (medier og smartphone)
Personlighedstræk (statisk og dynamisk)
Psykoanalyse og teoriudvikling
Selvpsykologi
Psykopatologi
Resiliens
Arbejdsformer: Klassesamtaler, gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barnets udvikling
Kernestof:
Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn, kultur og tilknytning
Forløb:
Den moderne spædbarnsforskning
Udviklingspsykologi
Temperament
Børnepsykoanalyse og objektrelationsteori
Tilknytningsteori
Omsorgssvigt
Køn
Arbejdsformer:
Gruppearbejde og elevoplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Psykologiske retninger, psykologisk metode
Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold
Forløb:
Psykologiske retninger
Behaviorisme
Social indlæringsteori
Bandura og selvværd
Fra social indlæringsteori til socialpsykologi
Arbejdsformer: oplæg, gruppearbejde, klassesamtaler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Relationer
Kernestof:
Stress og coping (blandt unge)
Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Det praksis- og anvendelsesorienterede:
SEXUS undersøgelsen
Arbejds- og erhvervsrelaterede perspektiver:
Gymnasiepædagogik
Indsats i forhold til mistrivsel blandt unge
Forløb:
Der relationelle selv
Psykisk mistrivsel som et relationelt problem (vs. den biologiske forklaring på mistrivsel)
Undervisning og emotionalitet
Seksualitet som relation og kultur
Unges seksualitet og risikoadfærd
Mistrivsel blandt unge
Arbejdsformer:
Gruppearbejde, oplæg, klassesamtaler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kognition
Kernestof:
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Forløb:
Kognitiv psykologi
Gestaltpsykologi
Kognitive processer
Opmærksomhed
Perception
Hukommelse
Falske erindringer
Arbejdsformer: Klassesamtaler, gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Socialpsykologi og ondskab
Kernestof:
Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
Stereotyper, fordomme og diskrimination
Supplerende stof:
Videnskabelige og metodiske forhold
Forløb:
Eksperimentel socialpsykologi
Gruppepres, Viktor Frankl
Grupper
Konformitet, social kontrol
Gruppetænkning, gruppepolarisering
Kritik af videnskabelige undersøgelser
Autoritet
Empati
Ondskab/psykopatolog
Ekstremisme
Arbejdsformer: gruppearbejde, oplæg, klassesamtaler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64495790572",
"T": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64495790572",
"H": "/lectio/208/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64495790572"
}