Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Khalil Raslan Mashinesh
|
Hold
|
cb23ht1d-engb (cbht1d-engb, cbht2d-engb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The Evolution of English
Old English
- Beowulf and Caedmon’s Hymn
- Grammar in context - Uregelmæssige verber
Understanding English
- How English sounds to non-speakers
- Short film: Skwerl (2011)
Does grammar matter?
- “Descriptivism” or “Prescriptivism”
- Grammar in context - Kongruens
British English vs American
- Læreroplæg med forskelle på RP og GA
- Creative writing - British slang
Different dialects
- Lingua Franca
- Studying dialects
The New British
- The Windrush generation and British subculture
- Grime and Drill
African American English
- Læreroplæg om den sproglige baggrund for AAE
- The Colour Purple
- Creative language assignment
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Gaming
I dette forløb har vi arbejdet med to primære arbejdsformer:
Formel Debat: Her har eleverne arbejdet med hvordan man argumenterer, med (PEE-Model: Point, Explanation, Evidence).
Vi har også arbejdet med hvorvidt Gaming er harmful eller good for unge der spiller. Det har ledt op til elevernes arbejde med Argumentative Essay som de også har lavet.
Til essayet har vi arbejdet meget med introduction and thesis statement.
Derudover er det også blevet en tradition at starte timen med et word of the day.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Comedy
- History of Comedy
- Humorous devices
- Comedy and Power
- Theories of Humor
Discuss types of humor
Assess your own and other's sense of humor
Write and perform a comedic bit
Watch and analyse a comedy show
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
AI
Vi har arbejdet med AI - hvordan AI har påvirket fiction & tv. Vi har også kigget på fagtekster der arbejder med AI og fremtidsaspektet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Frankenstein Double Duel
|
22-08-2024
|
Grammar - AI Tools 1-3
|
27-08-2024
|
Ex Machina Discussion
|
26-09-2024
|
Argumentative essay: The Future of Technology
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Animal Farm
Vi har arbejdet med tekster der handler om school shooting og set videoer omkring hvordan school shootings bearbejdes i USA.
Vi har set filmen "We Need To Talk About Kevin" - og snakket om begrundelsen for hvorfor massemord sker - henholdsvis let tilgængelige våben og mental helbred - se trekanten.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Napoleon Interview Question
|
05-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Guns in the US
Vi har arbejdet med tekster der handler om school shooting og set videoer omkring hvordan school shootings bearbejdes i USA.
Vi har set filmen "We Need To Talk About Kevin" - og snakket om begrundelsen for hvorfor massemord sker - henholdsvis let tilgængelige våben og mental helbred - se trekanten.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NRA - Fairy Tales
|
23-01-2025
|
Grammar Exercise
|
20-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Grammatik, sprog og diverse
GRAMMATIK, SPROG OG DIVERSE
Sideløbende med de tematiske forløb undervises eleverne i engelsk grammatik, retskrivning, ortografi, skriftlige genrer, og lignende. Størstedelen af undervisningen er foregået som 'grammar in context' med grammatik- og sprogopgaver, der tager udgangspunkt i den læste tekst.
Ressourcer brugt i undervisningen:
- Mette Hermann og Poul Tornøe: "Getting Started". Systime. [https://gettingstarted.systime.dk]
- Poul Tornøe: "Get It Right". Systime. [https://getitright.systime.dk/]
- Frede Salling Pedersen, Knud Børge Bendtsen & Ole Bønnerup: "Engelsk MultiMedie Grammatik". Systime. [https://emmg.systime.dk/]
- Martin Jørgensen, Mette Thayssen & Lars Ulrik Tambjerg-Ravn: "Skriftlig eksamen i engelsk - HTX og EUX". Systime. [https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/]
- Dictionary.com/Thesaurus.com
- MinLaering.dk
- Ordbogen.com
SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID:
- Terminsprøve (5 fordybelsestimer)
- Diverse grammatikafleveringer og -prøver, og lignende (i alt 5 fordybelsestimer)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Teach The Teacher
The students will make their own presentations, and they will be taking over the class.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58920684605",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58920684605",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58920684605"
}