Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Emilie Shirin Holmgaard, Sascha Bundgaard Hansen, Wivian Kristensen
|
Hold
|
tm22hh1e EN (tmhh1e EN, tmhh2e EN, tmhh3e EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Entrepreneurship
I dette non-fiktionsorienterede forløb har eleverne arbejdet med begrebsforståelse, teori og cases vedr. entrepreneurship i global sammenhæng.
Bogen "Company, Culture, Communication" er blevet anvendt løbende i forløbet med fokus på teori, begrebsforståelse og kontekst + nedenstående tekster med fokus på cases, baggrundsviden og problematikker.
Kernestof:
- Say_the_word_-_entrepreneurship.docx
- Early signs of an entrepreneur_businessinsider_ text and tasks.docx
- CEO Secrets The graduates launching start-ups in lockdown - worksheet.docx
- Entrepreneurship during economic uncertainty_nbcn news.docx
- StartUp Podcast: Episode 1
- DENMARK BEST COUNTRY IN EUROPE FOR ENTREPRENEURSHIP_10 Success Tips for Young and Aspiring Entrepreneurs.docx
Grammatiske emner (MinLæring):
- De udvidede tider
- Genetiv
- Ordstilling
- Ordforråd (ordbog)
- How to write a manuscript
Projektarbejde:
- Præsentation baseret på MinLæring-foredrag (gruppearbejde)
- Making a podcast (gruppearbejde)
- Writing a manuscript (gruppearbejde)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Selvstændigt arbejde 7/11/2022
|
07-11-2022
|
Presentations
|
14-11-2022
|
1E Sales pitch
|
27-11-2022
|
Answers to "Entrepreneurship During Economic..."
|
05-12-2022
|
StartUp! + podcast questions
|
08-12-2022
|
1E - entrepreneur-podcast!
|
14-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Cultural Awareness
Dette non-fiktionsorienterede forløb tager udgangspunkt i kulturteori og global kommunikation indenfor forretning og handel. Hofstede og Halls kulturteorier anvendes som teoretisk fundament.
Bogen "Focus on Culture" (Systime) er blevet brugt til at skabe det teoretiske fundament i forbindelse med forløbet. Her har eleverne bl.a. læst om følgende teoretikere og deres teorier (kernestof):
Geert Hofstede:
- Culture research
- Onion diagram - a model for cultural analysis
Edward T. Hall:
- Theory on culture
Derudover er følgende kapitler anvendt (kernestof):
- What is Culture?
- Danish Culture - Seen from Abroad
- Stereotypes and Prejudices
- Doing Business Abroad
- Corporate Culture
Videoer (kernestof:
- The insane training required to become a Japanese businessman | Japan with Sue Perkins - BBC (https://www.youtube.com/watch?v=KjsTmCPFUWQ)
- Dokumentar: American Factory (Netflix)
Grammatiske emner (MinLæring):
- Regelmæssige verber
- Verbets tider: præsens, præteritum, perfektum, pluskvamperfektum, futurum
- Førnutid og førdatid
- Skriftlig øvelse: ordforråd + synonymer (adjektiver)
Projekter:
- Blokdag om Cultural Awareness
- Præsentationer om corporate culture
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Manuscript - Entrepreneur in DK
|
04-01-2023
|
Cross-Cultural Communication Video
|
12-01-2023
|
Individual Reflections - Cross-Cultural Com.
|
12-01-2023
|
Edward T. Hall - answers
|
16-01-2023
|
Corporate Culture: Powerpoints
|
30-01-2023
|
En lille skriftlig øvelse
|
03-02-2023
|
Genaflevering: manuscript
|
20-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
The USA - 1
En introduktion til amerikansk historie med udgangspunkt i amerikansk identitet. Der fokuseres på årene fra den amerikanske revolution (1770'erne) og frem til midten af det 20. århundrede.
Forløbet er baseret på bogen "Being American" (Systime) (kernestof) og dennes gennemgang af følgende områder af amerikansk historie:
1. American Identity:
- Pre-reading
- Being an Immigrant
- Having Values
- Having Rights
Derudover er følgende tekster fra bogen "Black Voices" også anvendt (kernestof):
- 1. Slavery
- 2. separate But Equal
Derudover er eleverne blevet introduceret til:
- The Reconstruction Amendments
- Civil War Amendments
Film (kernestof):
12 Years a Slave (2013)
Skriftligt arbejde:
Eleverne har afleveret deres første analytiske essay.
De har læst og analyseret novellen "In the American Society".
Derfor er der blevet dedikeret flere moduler til at introducere den skriftlige disciplin + til at skrive og rette deres skriftlige arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delaflevering: analytical essay
|
23-03-2023
|
Analytical essay: In the American Society
|
31-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
SO2 -Sustainability
Dette SO2-forløb har omhandlet bæredygtighed og er et samarbejde mellem Engelsk og VØ.
Med udgangspunkt i virksomheden Nike har eleverne arbejdet med bæredygtighed som begreb og de har redegjort for og analyseret hvordan en international virksomhed som Nike forholder sig til bæredygtighed i deres produktion og markedsføring.
Forløbet er bygget op omkring 5 uger, hvor de 3 første uger har været brugt på undervisning med fokus på emnerne listet nedenfor. Dernæst fulgte en uges selvstændigt projektarbejde og den sidste uge blev brugt på gruppefremlæggelser med dertilhørende karaktergivning.
Emner dækket:
- What is sustainability? (doc)
- Why is sustainability relevant for companies today? (doc)
- Making a mini company profile of Nike
- Video: "Nike Sweatshops: Behind the Swoosh"
- How Has Nike Responded to the Criticism? (doc)
- How Nike is Paving the Way to a Zero Carbon & Zero Waste Future (doc)
- How do consumers impact Nike's sustainability policies and priorities (doc)
Derudover er der arbejdet med begrebsforståelse.
------
Eleverne udarbejdede en synopse og en fremlæggelse, hvor de skulle besvare følgende:
Problemformulering:
Redegør for begrebet bæredygtighed og virksomheden Nike på det amerikanske marked.
Inddrag generel definition af bæredygtighed samt forskellige former for bæredygtighed.
Kom ind på de forskellige udfordringer, som Nike tidligere har haft ift. bæredygtighed.
Forklar forbrugernes rolle.
Kom ind på økonomiske hovedtal og grundlæggende virksomhedsforhold.
Udarbejd Nikes forretningsmodel (BMC).
Analysér hvordan bæredygtighed indgår i Nikes forretningsmodel og forklar udviklingen.
Analysér vha. det retoriske pentagram en selvvalgt Nike-kampagne, hvor fokus er på bæredygtighed. Der skal indgå analyse af sproglige elementer.
Inddrag udvalgte nøgletal for Nikes arbejde med bæredygtighedsmål.
Forklar udviklingen af Nikes nøgletal til bæredygtighed ved hjælp af indekstal i excel (bilag) for perioden FY20-FT21 og det forecastede mål FY25. Beskriv udviklingen ved hjælp af indextal.
Diskuter hvordan Nike påvirkes af bæredygtighed.
Inddrag forbrugernes ansvar og indflydelse.
Hvordan vil bæredygtighed påvirke Nikes forretningsmodel i fremtiden?
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SO2 synopse
|
10-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Globalisering og skriftlighed - ca.7%
Et (meget) kort forløb, hvor det overordnede emne "globalisering" fortsættes fra SO2 + fokus på at forbedre skriftlighed.
Med afsats i SO2'ens fokus på den internationale virksomhed Nike og dennes indflydelse på medarbejdere og forbrugere, så fokuserer dette korte forløb på globalisering i historisk og international sammenhæng.
Eleverne introduceres til globalisering som begreb og fænomen med udgangspunkt i den teknologiske udvikling i det 21. århundrede og hvordan denne udvikling har påvirket den vestlige verden bl.a. kulturelt og socialt. Dette er gjort med udgangspunkt i Facebook og sociale mediers indflydelse i dag.
Derefter ser vi på globalisering fra et historisk perspektiv ved at fokuserer på britisk kolonisering og hvordan dette var med til at forbinde verden på tværs af verdenshavene.
Materiale anvendt (kernestof):
- Dokumentar: "Globalization I - The Upside: Crash Course World History #41" (Youtube)
- Facebook wants to organize our relatingships (Bog: Into Global Business)
- Film: Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)
- National Geographic: Globalisation (Article)
---
Skriftligt bliver eleverne sat grundigt ind i den skriftlige disciplin af skrive indledning, analyse, opbygning af brødtekst + afsnit.
Her er der taget udgangspunkt i bogen "Do It, Write!" på MinLæring.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The UK - (emne til mundtlig eksamen) ca.41%
En indføring i forskellige aspekter af hvad the UK står for geografisk, samfundsmæssigt, kulturelt og sprogligt. Vi læser om the Empire og undersøger hvorfor engelsk er blevet et verdenssprog. Vi studerer det engelsk klassesystem, sammenligner velfærdsmodeller, læser om det britiske skolesystem, læser om government og politics, økonomi, immigration og læser både sagprosatekster og fiktion om det britiske multikulturelle samfund. Endvidere læser vi tekster om Nordirland og UK efter Brexit.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduction English hhx WK 2nd year 2023.pptx
-
UK faces child poverty crisis, say charities, The Guardian
-
Cost of living crisis: 'Poorest being hardest hit', youtube
-
Britain: From island to empire and back, Worlds of English, Systime
-
British Empire | History, Countries, Map, Size, & Facts
-
What is Thatcherism + the different Welfare Models
-
The Universal,The Residual and the Corporative welfare models explained, Forlaget Columbus.dk
-
Representative Democracy in Britain Today, Being British, Gyldendal
-
Power and Politics in Britain. The political system explained, Worlds of English, Systime
-
Political Parties in the UK, Excerpt from Britannica
-
UK Royal Family - What does the King do? bbc.com
-
BREADLINE KIDS
-
The British public is changing its concept of class, The New Statesman
-
UK lecture_PP_Jens Ladegaard Mortensen_2023.pdf
-
Britain is losing its way in cutting carbon, The Economist
-
The Guardian view on extreme poverty: the law should make essentials affordable, The Guardian
-
The Guardian view on Brexit borders: a slow dawning of economic reality, The Guardian
-
For all Rishi Sunak’s desire to be a big world player, Brexit has ensured a walk-on part, The Observer
-
Can Scotland help Labour form Britain’s next government? The Economist
-
Inequality in the UK
-
DHHS – by Doris Lessing: Short story - Worlds of English, Systime
-
Post-war Immigration and More Interculturalism than Multiculturalism’, Being British
-
BBC – Short History of Immigration’
-
Impact of immigration on UK, youtube
-
3 years after Brexit, UK net migration has never been higher, POLITICO
-
Richard Cory by Edwin Arlington Robinson.docx
-
Should we abolish private schools? Youtube
-
Inside Eton College, the exclusive boarding school that's been called 'the nursery of England's gentlemen' and that counts Boris Johnson, Prince William and Eddie Redmayne among its graduates, Businessinsider
-
What are the different types of schools? bbc.com
-
Richard Cory - poem - øve-analytical essay
-
My son the fanatic - text and worksheet (003).pdf
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
What is the difference between England, GB -UK
|
09-08-2023
|
Breadline Kids - Manuscript FIRST DRAFT
|
13-08-2023
|
Breadline Kids - Manuscript - Final
|
03-09-2023
|
UK-group assignment
|
12-09-2023
|
E-mail Iversen og Søn
|
09-10-2023
|
Test You clap for me now Analytical Essay fiction
|
01-11-2023
|
The GIft of Life - Analytical Essay
|
06-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dystopia - Animal Farm (emne mdt. eksamen) ca.33%
Kort introduktion til genren "dystopia". Læsning af et par noveller inden for det emne og derefter arbejdes der med romanen Animal Farm, som analyseres. Til sidst i forløbet perspektiveres til verden omkring os i dag. Ser vi eksempler på det, der sker i romanen i det virkelige liv?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analytical Essay - Fiction Fake News
|
29-11-2023
|
Animal Farm_SUMMARY_The Battle of the Cowshed
|
24-01-2024
|
Changing consumer habits - Argumentative essay
|
24-01-2024
|
PASSIV - øvelser
|
05-02-2024
|
Being a customer feels like going into combatFINAL
|
15-03-2024
|
1984 and George Orwell Live Again in Putins Russia
|
22-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Karrierelæring - Job aplication and CV writing
Eleverne lærer at skrive en korrekt jobansøgning og lave et CV. De skal lave en "fiktiv" ansøgning til en "rigtig" jobannonce og lave refleksionsskriv over hvad en jobansøgning bør indeholde og hvordan et CV skal opstilles. Eleverne skal tage udgangspunkt i deres egne "skills", "qualifications" "experience" - og tænke over, hvordan deres fritidsjob/sportsgren giver dem kvalifikationer, der kan bruges i et "rigtigt" job. Dette er del 1 af karrierellæringsforløbet. Del 2 følger i januar i form af træning i at gå til en ansættelsessamtale. Her lærer de om "Does" and "Don'ts" og skal optage en fiktiv jobansættelsessamtale på video, hvor de viser, at de kender til reglerne for ansættelsessamtaler. Det hele følges af et skriftlig refleksionsskriv over læring.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Business - ca.19%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
india - (emne til mundtlig eksamen) ca.18%
Formålet med forløbet er at give eleverne en grundlæggende indsigt i Indiens kulturelle, politiske og samfundsmæssige forhold. Gennem arbejdet med både historiske og moderne tekster har eleverne opnået viden om centrale emner som koloniseringen, selvstændigheden, kastesystemet, kønsroller og den indiske forfatning. Derudover har vi arbejdet med forskellige teksttyper, herunder taler, essays, skønlitterære tekster og faglige artikler. Eleverne har desuden arbejdet med et kreativt videoprojekt om Indien.
Grammatiske fokusområder:
- Ordklasser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Documentary/commercial
|
27-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Lingua Franca - (emne til mundtlig eksamen) ca.13
Gennem dette forløb skal eleverne opnå forståelse for engelsk som et globalt kommunikationssprog og dets omfattende indflydelse på verdensplan.
Eleverne har arbejdet med forskellige eksempler på engelsk som lingua franca i praksis. Derudover inddrages regionale variationer af engelsk for at give et nuanceret billede af sprogets globale anvendelse og udvikling. Afslutningsvis har vi set filmen Babel, samt diskuteret babemyten med henblik på at diskutere vigtigheden af interpersonel kommunikation.
Grammatiske fokusområder:
- Kongruens
- Sætningsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lingua Franca
|
13-09-2024
|
Analytical essay - fiction - To the girl in Eng...
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
The USA - 2 - (emne til mundtlig eksamen) ca.54%
Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i centrale aspekter af det amerikanske samfund, herunder det politiske system, værdier, identitet og sociale udfordringer. Forløbet har særligt fokus på USA’s demokratiske strukturer (checks and balances, valgsystem), aktuelle debatter (immigration, våbenlovgivning, uddannelse og religion), den amerikanske drøm, samt historiske og nutidige perspektiver på race og identitet med afsæt i afroamerikanske erfaringer. Eleverne arbejder med både skønlitterære og ikke-skønlitterære tekster, podcasts, taler, musik og visuelle kilder og opøver deres evne til at analysere, perspektivere og diskutere centrale kultur- og samfundsforhold i en amerikansk kontekst.
Grammatiske fokuspunkter:
- Hjælpeverber
- Udvidet tid
- Verbets funktioner, former og tider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Two party system
|
22-10-2024
|
The American regions
|
19-11-2024
|
Manuscript to speech - Immigration
|
07-01-2025
|
Anders Agner foredrag
|
09-01-2025
|
Analytical essay - The African-American special
|
03-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
59,00 moduler
Dækker over:
59 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Business ethics - (emne til mdt. eksamen) ca.16%
Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i centrale etiske problemstillinger i erhvervslivet samt forståelse for virksomheders sociale og politiske ansvar i en globaliseret verden. Gennem konkrete cases og aktuelle debatindlæg har eleverne arbejdet med etiske dilemmaer relateret til arbejdsvilkår, kunstig intelligens, aktivisme og virksomheders rolle i samfundet. Forløbet har samtidig trænet elevernes evne til at analysere og diskutere engelsksprogede, samfundsrelevante tekster med fokus på erhvervsetik og virksomhedskommunikation.
Grammatiske fokuspunkter:
- ing-former
- sætningsanalyse
- modalverber
- do-omskrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Summary Teams
|
08-04-2025
|
Virtuel undervisning - Branding activism
|
11-04-2025
|
Mock Exam
|
23-04-2025
|
Argumentative essay
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53498361444",
"T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53498361444",
"H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53498361444"
}