Holdet tm22hh1e EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Emilie Shirin Holmgaard, Sascha Bundgaard Hansen, Wivian Kristensen
Hold tm22hh1e EN (tmhh1e EN, tmhh2e EN, tmhh3e EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Entrepreneurship
Titel 2 Cultural Awareness
Titel 3 The USA - 1
Titel 4 SO2 -Sustainability
Titel 5 Globalisering og skriftlighed - ca.7%
Titel 6 The UK - (emne til mundtlig eksamen) ca.41%
Titel 7 Dystopia - Animal Farm (emne mdt. eksamen) ca.33%
Titel 8 Karrierelæring - Job aplication and CV writing
Titel 9 Business - ca.19%
Titel 10 india  - (emne til mundtlig eksamen) ca.18%
Titel 11 Lingua Franca  - (emne til mundtlig eksamen) ca.13
Titel 12 The USA - 2  - (emne til mundtlig eksamen) ca.54%
Titel 13 Business ethics  - (emne til mdt. eksamen) ca.16%
Titel 14 Hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Entrepreneurship

I dette non-fiktionsorienterede forløb har eleverne arbejdet med begrebsforståelse, teori og cases vedr. entrepreneurship i global sammenhæng.
Bogen "Company, Culture, Communication" er blevet anvendt løbende i forløbet med fokus på teori, begrebsforståelse og kontekst + nedenstående tekster med fokus på cases, baggrundsviden og problematikker.

Kernestof:
- Say_the_word_-_entrepreneurship.docx
- Early signs of an entrepreneur_businessinsider_ text and tasks.docx
- CEO Secrets The graduates launching start-ups in lockdown - worksheet.docx
- Entrepreneurship during economic uncertainty_nbcn news.docx
- StartUp Podcast: Episode 1
- DENMARK BEST COUNTRY IN EUROPE FOR ENTREPRENEURSHIP_10 Success Tips for Young and Aspiring Entrepreneurs.docx

Grammatiske emner (MinLæring):
- De udvidede tider
- Genetiv
- Ordstilling
- Ordforråd (ordbog)
- How to write a manuscript

Projektarbejde:
- Præsentation baseret på MinLæring-foredrag (gruppearbejde)
- Making a podcast (gruppearbejde)
- Writing a manuscript (gruppearbejde)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Selvstændigt arbejde 7/11/2022 07-11-2022
Presentations 14-11-2022
1E Sales pitch 27-11-2022
Answers to "Entrepreneurship During Economic..." 05-12-2022
StartUp! + podcast questions 08-12-2022
1E - entrepreneur-podcast! 14-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Cultural Awareness

Dette non-fiktionsorienterede forløb tager udgangspunkt i kulturteori og global kommunikation indenfor forretning og handel. Hofstede og Halls kulturteorier anvendes som teoretisk fundament.

Bogen "Focus on Culture" (Systime) er blevet brugt til at skabe det teoretiske fundament i forbindelse med forløbet. Her har eleverne bl.a. læst om følgende teoretikere og deres teorier (kernestof):

Geert Hofstede:
- Culture research
- Onion diagram - a model for cultural analysis

Edward T. Hall:
- Theory on culture

Derudover er følgende kapitler anvendt (kernestof):
- What is Culture?
- Danish Culture - Seen from Abroad
- Stereotypes and Prejudices
- Doing Business Abroad
- Corporate Culture

Videoer (kernestof:
- The insane training required to become a Japanese businessman | Japan with Sue Perkins - BBC (https://www.youtube.com/watch?v=KjsTmCPFUWQ)
- Dokumentar: American Factory (Netflix)

Grammatiske emner (MinLæring):
- Regelmæssige verber
- Verbets tider: præsens, præteritum, perfektum, pluskvamperfektum, futurum
- Førnutid og førdatid
- Skriftlig øvelse: ordforråd + synonymer (adjektiver)

Projekter:
- Blokdag om Cultural Awareness
- Præsentationer om corporate culture
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Manuscript - Entrepreneur in DK 04-01-2023
Cross-Cultural Communication Video 12-01-2023
Individual Reflections - Cross-Cultural Com. 12-01-2023
Edward T. Hall - answers 16-01-2023
Corporate Culture: Powerpoints 30-01-2023
En lille skriftlig øvelse 03-02-2023
Genaflevering: manuscript 20-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 The USA - 1

En introduktion til amerikansk historie med udgangspunkt i amerikansk identitet. Der fokuseres på årene fra den amerikanske revolution (1770'erne) og frem til midten af det 20. århundrede.

Forløbet er baseret på bogen "Being American" (Systime) (kernestof) og dennes gennemgang af følgende områder af amerikansk historie:

1. American Identity:
- Pre-reading
- Being an Immigrant
- Having Values
- Having Rights

Derudover er følgende tekster fra bogen "Black Voices" også anvendt (kernestof):
- 1. Slavery
- 2. separate But Equal

Derudover er eleverne blevet introduceret til:
- The Reconstruction Amendments
- Civil War Amendments

Film (kernestof):
12 Years a Slave (2013)

Skriftligt arbejde:
Eleverne har afleveret deres første analytiske essay.
De har læst og analyseret novellen "In the American Society".
Derfor er der blevet dedikeret flere moduler til at introducere den skriftlige disciplin + til at skrive og rette deres skriftlige arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delaflevering: analytical essay 23-03-2023
Analytical essay: In the American Society 31-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 SO2 -Sustainability

Dette SO2-forløb har omhandlet bæredygtighed og er et samarbejde mellem Engelsk og VØ.

Med udgangspunkt i virksomheden Nike har eleverne arbejdet med bæredygtighed som begreb og de har redegjort for og analyseret hvordan en international virksomhed som Nike forholder sig til bæredygtighed i deres produktion og markedsføring.

Forløbet er bygget op omkring 5 uger, hvor de 3 første uger har været brugt på undervisning med fokus på emnerne listet nedenfor. Dernæst fulgte en uges selvstændigt projektarbejde og den sidste uge blev brugt på gruppefremlæggelser med dertilhørende karaktergivning.

Emner dækket:
- What is sustainability? (doc)
- Why is sustainability relevant for companies today? (doc)
- Making a mini company profile of Nike
- Video: "Nike Sweatshops: Behind the Swoosh"
- How Has Nike Responded to the Criticism? (doc)
- How Nike is Paving the Way to a Zero Carbon & Zero Waste Future (doc)
- How do consumers impact Nike's sustainability policies and priorities (doc)

Derudover er der arbejdet med begrebsforståelse.
------
Eleverne udarbejdede en synopse og en fremlæggelse, hvor de skulle besvare følgende:

Problemformulering:
Redegør for begrebet bæredygtighed og virksomheden Nike på det amerikanske marked.

Inddrag generel definition af bæredygtighed samt forskellige former for bæredygtighed.

Kom ind på de forskellige udfordringer, som Nike tidligere har haft ift. bæredygtighed.

Forklar forbrugernes rolle.

Kom ind på økonomiske hovedtal og grundlæggende virksomhedsforhold.

Udarbejd Nikes forretningsmodel (BMC).


Analysér hvordan bæredygtighed indgår i Nikes forretningsmodel og forklar udviklingen.

Analysér vha. det retoriske pentagram en selvvalgt Nike-kampagne, hvor fokus er på bæredygtighed. Der skal indgå analyse af sproglige elementer.

Inddrag udvalgte nøgletal for Nikes arbejde med bæredygtighedsmål.

Forklar udviklingen af Nikes nøgletal til bæredygtighed ved hjælp af indekstal i excel (bilag) for perioden FY20-FT21 og det forecastede mål FY25. Beskriv udviklingen ved hjælp af indextal.


Diskuter hvordan Nike påvirkes af bæredygtighed.

Inddrag forbrugernes ansvar og indflydelse.

Hvordan vil bæredygtighed påvirke Nikes forretningsmodel i fremtiden?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SO2 synopse 10-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Globalisering og skriftlighed - ca.7%

Et (meget) kort forløb, hvor det overordnede emne "globalisering" fortsættes fra SO2 + fokus på at forbedre skriftlighed.

Med afsats i SO2'ens fokus på den internationale virksomhed Nike og dennes indflydelse på medarbejdere og forbrugere, så fokuserer dette korte forløb på globalisering i historisk og international sammenhæng.

Eleverne introduceres til globalisering som begreb og fænomen med udgangspunkt i den teknologiske udvikling i det 21. århundrede og hvordan denne udvikling har påvirket den vestlige verden bl.a. kulturelt og socialt. Dette er gjort med udgangspunkt i Facebook og sociale mediers indflydelse i dag.

Derefter ser vi på globalisering fra et historisk perspektiv ved at fokuserer på britisk kolonisering og hvordan dette var med til at forbinde verden på tværs af verdenshavene.

Materiale anvendt (kernestof):
- Dokumentar: "Globalization I - The Upside: Crash Course World History #41" (Youtube)
- Facebook wants to organize our relatingships (Bog: Into Global Business)
- Film: Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)
- National Geographic: Globalisation (Article)
---
Skriftligt bliver eleverne sat grundigt ind i den skriftlige disciplin af skrive indledning, analyse, opbygning af brødtekst + afsnit.
Her er der taget udgangspunkt i bogen "Do It, Write!" på MinLæring.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The UK - (emne til mundtlig eksamen) ca.41%

En indføring i forskellige aspekter af hvad the UK står for geografisk, samfundsmæssigt, kulturelt og sprogligt. Vi læser om the Empire og undersøger hvorfor engelsk er blevet et verdenssprog. Vi studerer det engelsk klassesystem, sammenligner velfærdsmodeller, læser om det britiske skolesystem, læser om government og politics, økonomi, immigration og læser både sagprosatekster og fiktion om det britiske multikulturelle samfund. Endvidere læser vi tekster om Nordirland og UK efter Brexit.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
What is the difference between England, GB -UK 09-08-2023
Breadline Kids - Manuscript FIRST DRAFT 13-08-2023
Breadline Kids - Manuscript - Final 03-09-2023
UK-group assignment 12-09-2023
E-mail Iversen og Søn 09-10-2023
Test You clap for me now Analytical Essay fiction 01-11-2023
The GIft of Life - Analytical Essay 06-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dystopia - Animal Farm (emne mdt. eksamen) ca.33%

Kort introduktion til genren "dystopia". Læsning af et par noveller inden for det emne og derefter arbejdes der med romanen Animal Farm, som analyseres. Til sidst i forløbet perspektiveres til verden omkring os i dag. Ser vi eksempler på det, der sker i romanen i det virkelige liv?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical Essay - Fiction Fake News 29-11-2023
Animal Farm_SUMMARY_The Battle of the Cowshed 24-01-2024
Changing consumer habits - Argumentative essay 24-01-2024
PASSIV - øvelser 05-02-2024
Being a customer feels like going into combatFINAL 15-03-2024
1984 and George Orwell Live Again in Putins Russia 22-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Karrierelæring - Job aplication and CV writing

Eleverne lærer at skrive en korrekt jobansøgning og lave et CV. De skal lave en "fiktiv" ansøgning til en "rigtig" jobannonce og lave refleksionsskriv over hvad en jobansøgning bør indeholde og hvordan et CV skal opstilles. Eleverne skal tage udgangspunkt i deres egne "skills", "qualifications" "experience" - og tænke over, hvordan deres fritidsjob/sportsgren giver dem kvalifikationer, der kan bruges i et "rigtigt" job. Dette er del 1 af karrierellæringsforløbet. Del 2 følger i januar i form af træning i at gå til en ansættelsessamtale. Her lærer de om "Does" and "Don'ts" og skal optage en fiktiv jobansættelsessamtale på video, hvor de viser, at de kender til reglerne for ansættelsessamtaler. Det hele følges af et skriftlig refleksionsskriv over læring.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 india - (emne til mundtlig eksamen) ca.18%

Formålet med forløbet er at give eleverne en grundlæggende indsigt i Indiens kulturelle, politiske og samfundsmæssige forhold. Gennem arbejdet med både historiske og moderne tekster har eleverne opnået viden om centrale emner som koloniseringen, selvstændigheden, kastesystemet, kønsroller og den indiske forfatning. Derudover har vi arbejdet med forskellige teksttyper, herunder taler, essays, skønlitterære tekster og faglige artikler. Eleverne har desuden arbejdet med et kreativt videoprojekt om Indien.

Grammatiske fokusområder:
- Ordklasser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Documentary/commercial 27-08-2024
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 11 Lingua Franca - (emne til mundtlig eksamen) ca.13

Gennem dette forløb skal eleverne opnå forståelse for engelsk som et globalt kommunikationssprog og dets omfattende indflydelse på verdensplan.
Eleverne har arbejdet med forskellige eksempler på engelsk som lingua franca i praksis. Derudover inddrages regionale variationer af engelsk for at give et nuanceret billede af sprogets globale anvendelse og udvikling. Afslutningsvis har vi set filmen Babel, samt diskuteret babemyten med henblik på at diskutere vigtigheden af interpersonel kommunikation.

Grammatiske fokusområder:
- Kongruens
- Sætningsanalyse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lingua Franca 13-09-2024
Analytical essay - fiction - To the girl in Eng... 07-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 The USA - 2 - (emne til mundtlig eksamen) ca.54%

Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i centrale aspekter af det amerikanske samfund, herunder det politiske system, værdier, identitet og sociale udfordringer. Forløbet har særligt fokus på USA’s demokratiske strukturer (checks and balances, valgsystem), aktuelle debatter (immigration, våbenlovgivning, uddannelse og religion), den amerikanske drøm, samt historiske og nutidige perspektiver på race og identitet med afsæt i afroamerikanske erfaringer. Eleverne arbejder med både skønlitterære og ikke-skønlitterære tekster, podcasts, taler, musik og visuelle kilder og opøver deres evne til at analysere, perspektivere og diskutere centrale kultur- og samfundsforhold i en amerikansk kontekst.

Grammatiske fokuspunkter:
- Hjælpeverber
- Udvidet tid
- Verbets funktioner, former og tider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Two party system 22-10-2024
The American regions 19-11-2024
Manuscript to speech - Immigration 07-01-2025
Anders Agner foredrag 09-01-2025
Analytical essay - The African-American special 03-03-2025
Omfang Estimeret: 59,00 moduler
Dækker over: 59 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Business ethics - (emne til mdt. eksamen) ca.16%

Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i centrale etiske problemstillinger i erhvervslivet samt forståelse for virksomheders sociale og politiske ansvar i en globaliseret verden. Gennem konkrete cases og aktuelle debatindlæg har eleverne arbejdet med etiske dilemmaer relateret til arbejdsvilkår, kunstig intelligens, aktivisme og virksomheders rolle i samfundet. Forløbet har samtidig trænet elevernes evne til at analysere og diskutere engelsksprogede, samfundsrelevante tekster med fokus på erhvervsetik og virksomhedskommunikation.

Grammatiske fokuspunkter:
- ing-former
- sætningsanalyse
- modalverber
- do-omskrivning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Summary Teams 08-04-2025
Virtuel undervisning - Branding activism 11-04-2025
Mock Exam 23-04-2025
Argumentative essay 02-05-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Hjælpemidler til eksamen

Følgende er materiale der må tilgås til eksamen.

Der indgår både i-bøger, som vi aktivt har arbejdet med i undervisningen samt ordbøger og online grammatik. Herunder kan eleverne også tilgå links til diverse analysemodeller vi har anvendt i undervisningen.

Ordbøger:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Online grammatik samt analysemodeller:
https://www.minlaering.dk/

Bøger fra Systime om hhv. skriftlighed og analyse:
https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/
https://theenglishhandbook.systime.dk/
https://toolboxengelsk.systime.dk/

Systime - tilgængelige i-bøger:
https://beingamerican.systime.dk/
https://blackvoices.systime.dk/
https://animalfarm.systime.dk/
https://libertygunsandbabies.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1
https://hotspotindia.systime.dk/
https://naf.systime.dk/
https://worldsofenglish.systime.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer