Holdet tm22hh1f EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Emilie Shirin Holmgaard, Iben Schneider, Jeanette Blidvang
Hold tm22hh1f EN (tmhh1f EN, tmhh2f EN, tmhh3f EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Entrepreneurship
Titel 2 Cultural Awareness
Titel 3 The US
Titel 4 SO2 Sustainability
Titel 5 Globalisering og skriftlighed
Titel 6 The U.K. from Empire to Brexit
Titel 7 Business and Disruption
Titel 8 Horror literature
Titel 9 US politics and issues
Titel 10 Lingua Franca and Global English
Titel 11 Area study: Globalization on the African continent
Titel 12 The US presidential election 2024
Titel 13 American history
Titel 14 Hjælpemidler i undervisningen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Entrepreneurship

I dette non-fiktionsorienterede forløb har eleverne arbejdet med begrebsforståelse, teori og cases vedr. entrepreneurship i global sammenhæng.
Bogen "Company, Culture, Communication" er blevet anvendt løbende i forløbet med fokus på teori, begrebsforståelse og kontekst + nedenstående tekster med fokus på cases, baggrundsviden og problematikker.

Kernestof:
- Say_the_word_-_entrepreneurship.docx
- Early signs of an entrepreneur_businessinsider_ text and tasks.docx
- CEO Secrets The graduates launching start-ups in lockdown - worksheet.docx
- Entrepreneurship during economic uncertainty_nbcn news.docx
- StartUp Podcast: Episode 1
- DENMARK BEST COUNTRY IN EUROPE FOR ENTREPRENEURSHIP_10 Success Tips for Young and Aspiring Entrepreneurs.docx

Grammatiske emner (MinLæring):
- De udvidede tider
- Genetiv
- Ordstilling
- Ordforråd (ordbog)
- How to write a manuscript

Projektarbejde:
- Præsentation baseret på MinLæring-foredrag (gruppearbejde)
- Making a podcast (gruppearbejde)
- Writing a manuscript (gruppearbejde)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Selvstændigt arbejde - 7/11/2022 07-11-2022
Presentations 14-11-2022
1F Sales pitch 25-11-2022
1F - entrepreneur-podcast 14-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Cultural Awareness

Dette non-fiktionsorienterede forløb tager udgangspunkt i kulturteori og global kommunikation indenfor forretning og handel.. Hofstede og Halls kulturteorier anvendes som teoretisk fundament.

Bogen "Focus on Culture" (Systime) er blevet brugt til at skabe det teoretiske fundament i forbindelse med forløbet. Her har eleverne bl.a. læst om følgende teoretikere og deres teorier (kernestof):

Geert Hofstede:
- Culture research
- Onion diagram - a model for cultural analysis

Edward T. Hall:
- Theory on culture

Derudover er følgende kapitler anvendt (kernestof):
- What is Culture?
- Danish Culture - Seen from Abroad
- Stereotypes and Prejudices
- Doing Business Abroad
- Corporate Culture

Videoer (kernestof:
- The insane training required to become a Japanese businessman | Japan with Sue Perkins - BBC (https://www.youtube.com/watch?v=KjsTmCPFUWQ)
- Dokumentar: American Factory (Netflix)

Grammatiske emner (MinLæring):
- Regelmæssige verber
- Verbets tider: præsens, præteritum, perfektum, pluskvamperfektum, futurum
- Førnutid og førdatid
- Skriftlig øvelse: ordforråd + synonymer (adjektiver)

Projekter:
- Blokdag om Cultural Awareness
- Præsentationer om corporate culture
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Manuscript: Entrepreneurship in DK 04-01-2023
Cross-Cultural Communication Video 12-01-2023
Individual Reflections - Cross-Cultural Com. 12-01-2023
Edward T. Hall 16-01-2023
Corporate Culture: powerpoints 30-01-2023
En lille skriftlig øvelse 03-02-2023
Genaflevering: rettet manuskript 20-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 The US

En introduktion til amerikansk historie med udgangspunkt i amerikansk identitet.

Forløbet er baseret på bogen "Being American" (Systime) (kernestof) og dennes gennemgang af følgende områder af amerikansk historie:

1. American Identity:
- Pre-reading
- Being an Immigrant
- Having Values
- Having Rights

Derudover er følgende tekster fra bogen "Black Voices" også anvendt (kernestof):
- 1. Slavery
- 2. separate But Equal

Derudover er eleverne blevet introduceret til:
- The Reconstruction Amendments
- Civil War Amendments

Film (kernestof):
12 Years a Slave (2013)

Skriftligt arbejde:
Eleverne har afleveret deres første analytiske essay.
De har læst og analyseret novellen "In the American Society".
Derfor er der blevet dedikeret flere moduler til at introducere den skriftlige disciplin + til at skrive of rette deres skriftlige arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Del-aflevering: analytical essay 23-03-2023
Written assignment: Analytical essay 31-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 SO2 Sustainability

Dette SO2-forløb har omhandlet bæredygtighed og er et samarbejde mellem Engelsk og VØ.

Med udgangspunkt i virksomheden Nike har eleverne arbejdet med bæredygtighed som begreb og de har redegjort for og analyseret hvordan en international virksomhed som Nike forholder sig til bæredygtighed i deres produktion og markedsføring.

Forløbet er bygget op omkring 5 uger, hvor de 3 første uger har været brugt på undervisning med fokus på emnerne listet nedenfor. Dernæst fulgte en uges selvstændigt projektarbejde og den sidste uge blev brugt på gruppefremlæggelser med dertilhørende karaktergivning.

Emner dækket:
- What is sustainability? (doc)
- Why is sustainability relevant for companies today? (doc)
- Making a mini company profile of Nike
- Video: "Nike Sweatshops: Behind the Swoosh"
- How Has Nike Responded to the Criticism? (doc)
- How Nike is Paving the Way to a Zero Carbon & Zero Waste Future (doc)
- How do consumers impact Nike's sustainability policies and priorities (doc)

Derudover er der arbejdet med begrebsforståelse.
------
Eleverne udarbejdede en synopse og en fremlæggelse, hvor de skulle besvare følgende:

Problemformulering:
Redegør for begrebet bæredygtighed og virksomheden Nike på det amerikanske marked.

Inddrag generel definition af bæredygtighed samt forskellige former for bæredygtighed.

Kom ind på de forskellige udfordringer, som Nike tidligere har haft ift. bæredygtighed.

Forklar forbrugernes rolle.

Kom ind på økonomiske hovedtal og grundlæggende virksomhedsforhold.

Udarbejd Nikes forretningsmodel (BMC).


Analysér hvordan bæredygtighed indgår i Nikes forretningsmodel og forklar udviklingen.

Analysér vha. det retoriske pentagram en selvvalgt Nike-kampagne, hvor fokus er på bæredygtighed. Der skal indgå analyse af sproglige elementer.

Inddrag udvalgte nøgletal for Nikes arbejde med bæredygtighedsmål.

Forklar udviklingen af Nikes nøgletal til bæredygtighed ved hjælp af indekstal i excel (bilag) for perioden FY20-FT21 og det forecastede mål FY25. Beskriv udviklingen ved hjælp af indextal.


Diskuter hvordan Nike påvirkes af bæredygtighed.

Inddrag forbrugernes ansvar og indflydelse.

Hvordan vil bæredygtighed påvirke Nikes forretningsmodel i fremtiden?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Comprehenison questions 17-04-2023
Answers to today's work questions! 24-04-2023
SO2 synopse 1F 15-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Globalisering og skriftlighed

Et (meget) kort forløb, hvor det overordnede emne "globalisering" fortsættes fra SO2 + fokus på at forbedre skriftlighed.

Med afsats i SO2'ens fokus på den internationale virksomhed Nike og dennes indflydelse på medarbejdere og forbrugere, så fokuserer dette korte forløb på globalisering i historisk og international sammenhæng.

Eleverne introduceres til globalisering som begreb og fænomen med udgangspunkt i den teknologiske udvikling i det 21. århundrede og hvordan denne udvikling har påvirket den vestlige verden bl.a. kulturelt og socialt. Dette er gjort med udgangspunkt i Facebook og sociale mediers indflydelse i dag.

Materiale anvendt (kernestof):
- Facebook wants to organize our relatingships (Bog: Into Global Business)

---
Skriftligt bliver eleverne sat grundigt ind i den skriftlige disciplin af skrive indledning, analyse, opbygning af brødtekst + afsnit.
Her er der taget udgangspunkt i bogen "Do It, Write!" på MinLæring.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SO2 synopse 1F 15-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The U.K. from Empire to Brexit

During this extensive area study, we have looked at various aspects that make up the U.K. This includes cultural, political, economical, and historical perspectives.

As part of the exploration of the area, the students worked with Brexit and the political climate in the U.K. This was introduced to the students through a Lecture by Jens Ladefoged Mortensen. In relation to this lecture, we focused on the economical situation along with the political handling.

Furthermore, our study of the U.K. has covered the political aspects in terms of the political system, the changes in European cooperation and the impact of the Monarchy. The students are thus aware of the current political situation as well as the fundament of the system.

Secondly, the cultural and diversity aspects of Britain were covered quite extensively. Using the book "Everyone Is Here – New Shapes of Diversity and Belonging in Britain", the students got an insight into the multiculturalism that great affects the U.K.

Lastly, we explored inequality in the U.K. in terms of Breadline Kids and the class based system.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Learning about culture, history and politics in the U.K. and former Empire
  • Formidling - Presentations were a key part of the students learning about the U.K. and being able to practice their vocabulary on this complex topic.
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Analyzing various genres such as a TV-serie, poetry, fiction, and non-fiction.
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Business and Disruption

The purpose of this topic is for students to engage with current issues within the realm of business studies. By focusing on disruption, students will get a change to work with company profiles as well as engage with a SWOT analysis. Analytically, the focus will remain on non-fiction and students should be able to do a rhetorical analysis upon ending this topic.

Key materials used:

Britannica - Amazon.com

“How Purple, Uber and Airbnb Are Disrupting and Redefining Old Industries”, Entrepreneur, 2016
https://www.entrepreneur.com/leadership/how-purple-uber-and-airbnb-are-disrupting-and-redefining/273650


Amazon's Extraordinary Evolution, CNN, 2018, https://edition.cnn.com/interactive/2018/10/business/amazon-history-timeline/index.html

"Assessing the Damage of the Amazon Effect", Forbes, 2017, https://www.forbes.com/sites/stevendennis/2017/06/19/should-we-care-whether-amazon-is-systematically-destroying-retail/

An explanation of Clayton Christensen's concept innovator's dilemma at https://www.youtube.com/watch?v=yUAtIQDllo8  

The Gig Economy's False Promise, New York Times, April 10, 2017, https://www.nytimes.com/2017/04/10/opinion/the-gig-economys-false-promise.html

"Inside Amazon's Smart Warehouse", Tech Vision, 2020,
https://www.youtube.com/watch?v=IMPbKVb8y8s

"The Uberization Of Work: Pros And Cons Of The Gig Economy", Forbes, 2019,
https://www.forbes.com/sites/charlestowersclark/2019/07/08/the-uberization-of-work-pros-and-cons-of-the-gig-economy/?sh=7605b2311cc7

Five Disruptive Innovations Affecting Various Industries In 2021, Forbes, 2021
https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2021/01/11/five-disruptive-innovations-affecting-various-industries-in-2021/?sh=321a7b4612e2
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Horror literature

Throughout this topic, we have focused on working with horror as a genre that encompasses both literature, films, and non-fiction responses.

In our exploration, we have focus on the development of horror literature extending from the gothic and 19th century horror until postmodern horror.

As a representation of gothic horror, we have read the novel "The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde" where we have dealt with reading strategies, vocabulary and gothic traits as our main focus points.

Reading and comprehension have been a large focus during reading this text with complicated language.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 US politics and issues

In relation to the upcoming presidential election, the students worked with the political system in the US along with some relevant issues. As part of this topic, they were a part at a study tour program called "Communities of Intercultural Learning" at Bunker Hill Community College in Boston. Here students attended lectures about the American political system and the upcoming election along with current issues such as the culture wars, the US-Mexican Border, and wars abroad.

In the U.S., they used the following sources

https://www.kff.org/other/state-indicator/distribution-by-raceethnicity/?currentTimeframe=0&sortModel=%7B%22colId%22:%22Location%22,%22sort%22:%22asc%22%7D​
https://usafacts.org/data/topics/people-society/population-and-demographics/our-changing-population/
https://www.usa.gov/branches-of-government​
https://constitutioncenter.org/the-constitution
https://www.census.gov/quickfacts/fact/table/US/RHI125222​
https://www.census.gov/library/visualizations/2021/dec/2020-apportionment-map.html​
https://oercommons.org/courseware/lesson/15204/student/?section=4
https://www.uscourts.gov/about-federal-courts/court-role-and-structure​
https://www.ncsl.org/immigration/states-offering-drivers-licenses-to-immigrants
https://reproductiverights.org/maps/abortion-laws-by-state/
https://www.270towin.com/historical-presidential-elections/timeline/
https://theintercept.com/2024/02/05/trump-baby-boomer-generation/
https://www.axios.com/2024/04/07/joe-biden-senior-voters-baby-boomers
https://fivethirtyeight.com/features/aging-congress-boomers/
https://fiscalnote.com/blog/how-old-118th-congress
HTTPS://WWW.PEWRESEARCH.ORG/SHORT-READS/2024/02/15/MIGRANT-ENCOUNTERS-AT-THE-US-MEXICO-BORDER-HIT-A-RECORD-HIGH-AT-THE-END-OF-2023/
HTTPS://WWW.AXIOS.COM/2024/04/25/TRUMP-BIDEN-AMERICANS-ILLEGAL-IMMIGRATION-POLL
HTTPS://WWW.NPR.ORG/2020/12/30/950053607/IN-2020-PROTESTS-SPREAD-ACROSS-THE-GLOBE-WITH-A-SIMILAR-MESSAGE-BLACK-LIVES-MATT
HTTPS://WWW.NPR.ORG/2021/06/07/1003872848/THE-COMPLICATED-HISTORY-BEHIND-BLMS-SOLIDARITY-WITH-THE-PRO-PALESTINIAN-MOVEMENT
HTTPS://YOUTU.BE/ZWUR48GRJUC?SI=YRZ0ZPYJRNZJLIKV&T=170

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Lingua Franca and Global English

Through this topic, the students are to learn about the importance of English as Lingua Franca and the widespread impact of the English language. To understand how English has obtained this position, they students will be introduced to linguistic history.

Afterwards, we will work with various examples of Lingua Franca as well as regional variations of English.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 The US presidential election 2024

Forløbets omdrejningspunkt er det aktuelle, amerikanske præsidentvalg. Eleverne vælger områder ud, der har med valget at gøre, og arbejder i grupper med formidling via plancher, som de andre grupper herefter præsenteres for. Opgaven indeholder også en spørgsmålsdel og en diskussionsdel og de selvvalgte emner er: The role of influencers/endorsements, Abortion rigths/womens’  rights, Swing states, Personal factors, The media, Electional system, Statistics on the election, Harris’ and Trump’s campaign promises.

De ser endvidere valget i real time i den pågældende periode og er til forelæsning med Anders Agner Pedersen om aktuel, amerikansk politik, herunder hvad det er for et USA, Trump overtager, og hvad vi kan forvente af Trump ud fra hans valgløfter på et globalt plan.

Helt overordnet arbejder eleverne med amerikansk identitet, politik og moderne samfund.

I forhold til de sproglige færdigheder, arbejdes der både med at lytte, læse, skrive tale og med retorisk analyse, herunder af appelformer og stilistiske virkemidler anvendt i Kamala Harris og Donald Trumps første taler efter valget, og eleverne øver sig på at skrive et analytical essay.

Alle taksonomiske niveauer indgår i forløbet, herunder i de skriftlige opgaver, hvor der som særligt fokus er at analysere, vurdere og perspektivere.

Kernestof (undervisningsmateriale):
Elevernes egne kilder ud fra kildekritisk søgning

Joe Rogan Experience #2219 - Donald Trump: https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=Joe+Rogan+Experience+%232219+-+Donald+Trump&qpvt=Joe+Rogan+Experience+%232219+-+Donald+Trump&mid=FD906CAED21E4F105611FD906CAED21E4F105611&&FORM=VRDGAR

https://apnews.com/hub/election-2024

https://time.com/7173617/kamala-harris-concession-speech-full-transcript/

https://time.com/7173617/kamala-harris-concession-speech-full-transcript/

Documentary: The Choice 2024: Harris vs. Trump, Filmstriben

https://beingamerican.systime.dk/?id=132
https://beingamerican.systime.dk/?id=149
https://beingamerican.systime.dk/?id=151
https://beingamerican.systime.dk/?id=152
https://beingamerican.systime.dk/?id=153
https://beingamerican.systime.dk/?id=154

Wendling, Mike, ”Project 2025: The right-wing wish list for another Trump presidency”

BBC  https://www.bbc.com/news/articles/c977njnvq2do

CNN Staff, “Gloom, nervousness and joy: What Trump’s victory means for key world regions”  https://edition.cnn.com/2024/11/06/world/trump-election-victory-world-view-intl/index.html

https://app.minlaering.dk/bog/42
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=1
https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/?id=142
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
US presidential election themes 2024 12-11-2024
Speech analyses Trump vs Harris 11-12-2024
Five-paragraph analytical essay Trump/Harris 21-12-2024
Blokdag Anders Agner Lecture assignment 09-01-2025
Political parties etc. - summary - PP or other 15-01-2025
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 13 American history

Forløbet om amerikansk historie løber fra Discovery to colonization og frem til Struggling Superpower, 1991 - 2012, med nedslag i, for eleverne, selvvalgte perioder, som udgangspunkt. Eleverne vælger også selv produktform for deres formidling, som kan være alt fra præsentation ved hjælp af planche til podcast. Resten af klassen tager noter.

Hele klassen arbejder endvidere med dannelsen af den amerikanske nation, the Second Amendment, og den amerikanske borgerkrig, herunder genaktualiseringen af udtrykket 'All men are created equal'. Centrale originaltekster fra den amerikanske historie kontekstualiseres og vi arbejder med det amerikanske sprog i dem. Tekster der tages i behandling er the Independence Declaration, the Constitution, the Gettisburg Address og the Emancipation Proclamation og the 13th Amendement. Teksterne pespektiveres til nutidige problemstillinger som det amerikanske præsidentvalg, borgerrettigheder i USA og school shootings.

I forhold til de sproglige færdigheder, arbejdes der både med at lytte, læse, skrive tale og med tekstanalyse, herunder appelformer og stilistiske virkemidler, og eleverne øver sig på at skrive analytical essay og argumentative essay samt på email-kommunikation. Grammatisk arbejdes der med adjektiver, adverbier, hjælpeverber, modalverber, do-omskrivning, aktiv og passiv  samt -ingformer.

Kernestof (undervisningsmaterialer):
Tekster fra American History: https://ushistory.systime.dk/?id=1
Originaltekster:
The Independence Declaration: https://ushistory.systime.dk/?id=180
The Constitution of the United States: https://ushistory.systime.dk/?id=182
The Gettisburg Address: https://ushistory.systime.dk/?id=181#c481
The Emancipation Proclamation: https://www.archives.gov/milestone-documents/emancipation-proclamation

Særligt fokus: Kritisk søgning af troværdige kilder via AI og browser-søgning, selvstændig, skriftlig fremstilling og tekstanalyse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Adjektiver 09-02-2025
Adverbier 06-03-2025
Eksamensopgave 6, MinLæring 09-03-2025
Genaflevering af essay fra eksamensopg. 6 i MinLær 06-05-2025
Det andet essay i eksamensopgave 6 06-05-2025
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 14 Hjælpemidler i undervisningen

Alle ibøger på Systime-platformen, herunder:
https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=1
https://ushistory.systime.dk/?id=1 og frem
https://beingamerican.systime.dk/?id=132
https://beingamerican.systime.dk/?id=149
https://beingamerican.systime.dk/?id=151
https://beingamerican.systime.dk/?id=152
https://beingamerican.systime.dk/?id=153
https://beingamerican.systime.dk/?id=154

https://www.ordbogen.com/da/
https://www.collinsdictionary.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com

https://app.minlaering.dk/dashboard, herunder:
Engram, MinLæring: https://app.minlaering.dk/bog/1
Do it, Write it! (EN), MinLæring: https://app.minlaering.dk/bog/42
Do it, Write it,! (DA) MinLæring: https://app.minlaering.dk/bog/28

Downloadede klassenoter og egne noter fra OneNote Engelskrummet og fra egen OneNote-rum (se Steens besked på Lectio med vejledning).
Downloade emner fra Lectio
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer