Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Emilie Shirin Holmgaard, Iben Schneider, Jeanette Blidvang
|
Hold
|
tm22hh1f EN (tmhh1f EN, tmhh2f EN, tmhh3f EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Entrepreneurship
I dette non-fiktionsorienterede forløb har eleverne arbejdet med begrebsforståelse, teori og cases vedr. entrepreneurship i global sammenhæng.
Bogen "Company, Culture, Communication" er blevet anvendt løbende i forløbet med fokus på teori, begrebsforståelse og kontekst + nedenstående tekster med fokus på cases, baggrundsviden og problematikker.
Kernestof:
- Say_the_word_-_entrepreneurship.docx
- Early signs of an entrepreneur_businessinsider_ text and tasks.docx
- CEO Secrets The graduates launching start-ups in lockdown - worksheet.docx
- Entrepreneurship during economic uncertainty_nbcn news.docx
- StartUp Podcast: Episode 1
- DENMARK BEST COUNTRY IN EUROPE FOR ENTREPRENEURSHIP_10 Success Tips for Young and Aspiring Entrepreneurs.docx
Grammatiske emner (MinLæring):
- De udvidede tider
- Genetiv
- Ordstilling
- Ordforråd (ordbog)
- How to write a manuscript
Projektarbejde:
- Præsentation baseret på MinLæring-foredrag (gruppearbejde)
- Making a podcast (gruppearbejde)
- Writing a manuscript (gruppearbejde)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Selvstændigt arbejde - 7/11/2022
|
07-11-2022
|
Presentations
|
14-11-2022
|
1F Sales pitch
|
25-11-2022
|
1F - entrepreneur-podcast
|
14-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Cultural Awareness
Dette non-fiktionsorienterede forløb tager udgangspunkt i kulturteori og global kommunikation indenfor forretning og handel.. Hofstede og Halls kulturteorier anvendes som teoretisk fundament.
Bogen "Focus on Culture" (Systime) er blevet brugt til at skabe det teoretiske fundament i forbindelse med forløbet. Her har eleverne bl.a. læst om følgende teoretikere og deres teorier (kernestof):
Geert Hofstede:
- Culture research
- Onion diagram - a model for cultural analysis
Edward T. Hall:
- Theory on culture
Derudover er følgende kapitler anvendt (kernestof):
- What is Culture?
- Danish Culture - Seen from Abroad
- Stereotypes and Prejudices
- Doing Business Abroad
- Corporate Culture
Videoer (kernestof:
- The insane training required to become a Japanese businessman | Japan with Sue Perkins - BBC (https://www.youtube.com/watch?v=KjsTmCPFUWQ)
- Dokumentar: American Factory (Netflix)
Grammatiske emner (MinLæring):
- Regelmæssige verber
- Verbets tider: præsens, præteritum, perfektum, pluskvamperfektum, futurum
- Førnutid og førdatid
- Skriftlig øvelse: ordforråd + synonymer (adjektiver)
Projekter:
- Blokdag om Cultural Awareness
- Præsentationer om corporate culture
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Manuscript: Entrepreneurship in DK
|
04-01-2023
|
Cross-Cultural Communication Video
|
12-01-2023
|
Individual Reflections - Cross-Cultural Com.
|
12-01-2023
|
Edward T. Hall
|
16-01-2023
|
Corporate Culture: powerpoints
|
30-01-2023
|
En lille skriftlig øvelse
|
03-02-2023
|
Genaflevering: rettet manuskript
|
20-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
The US
En introduktion til amerikansk historie med udgangspunkt i amerikansk identitet.
Forløbet er baseret på bogen "Being American" (Systime) (kernestof) og dennes gennemgang af følgende områder af amerikansk historie:
1. American Identity:
- Pre-reading
- Being an Immigrant
- Having Values
- Having Rights
Derudover er følgende tekster fra bogen "Black Voices" også anvendt (kernestof):
- 1. Slavery
- 2. separate But Equal
Derudover er eleverne blevet introduceret til:
- The Reconstruction Amendments
- Civil War Amendments
Film (kernestof):
12 Years a Slave (2013)
Skriftligt arbejde:
Eleverne har afleveret deres første analytiske essay.
De har læst og analyseret novellen "In the American Society".
Derfor er der blevet dedikeret flere moduler til at introducere den skriftlige disciplin + til at skrive of rette deres skriftlige arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Del-aflevering: analytical essay
|
23-03-2023
|
Written assignment: Analytical essay
|
31-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
SO2 Sustainability
Dette SO2-forløb har omhandlet bæredygtighed og er et samarbejde mellem Engelsk og VØ.
Med udgangspunkt i virksomheden Nike har eleverne arbejdet med bæredygtighed som begreb og de har redegjort for og analyseret hvordan en international virksomhed som Nike forholder sig til bæredygtighed i deres produktion og markedsføring.
Forløbet er bygget op omkring 5 uger, hvor de 3 første uger har været brugt på undervisning med fokus på emnerne listet nedenfor. Dernæst fulgte en uges selvstændigt projektarbejde og den sidste uge blev brugt på gruppefremlæggelser med dertilhørende karaktergivning.
Emner dækket:
- What is sustainability? (doc)
- Why is sustainability relevant for companies today? (doc)
- Making a mini company profile of Nike
- Video: "Nike Sweatshops: Behind the Swoosh"
- How Has Nike Responded to the Criticism? (doc)
- How Nike is Paving the Way to a Zero Carbon & Zero Waste Future (doc)
- How do consumers impact Nike's sustainability policies and priorities (doc)
Derudover er der arbejdet med begrebsforståelse.
------
Eleverne udarbejdede en synopse og en fremlæggelse, hvor de skulle besvare følgende:
Problemformulering:
Redegør for begrebet bæredygtighed og virksomheden Nike på det amerikanske marked.
Inddrag generel definition af bæredygtighed samt forskellige former for bæredygtighed.
Kom ind på de forskellige udfordringer, som Nike tidligere har haft ift. bæredygtighed.
Forklar forbrugernes rolle.
Kom ind på økonomiske hovedtal og grundlæggende virksomhedsforhold.
Udarbejd Nikes forretningsmodel (BMC).
Analysér hvordan bæredygtighed indgår i Nikes forretningsmodel og forklar udviklingen.
Analysér vha. det retoriske pentagram en selvvalgt Nike-kampagne, hvor fokus er på bæredygtighed. Der skal indgå analyse af sproglige elementer.
Inddrag udvalgte nøgletal for Nikes arbejde med bæredygtighedsmål.
Forklar udviklingen af Nikes nøgletal til bæredygtighed ved hjælp af indekstal i excel (bilag) for perioden FY20-FT21 og det forecastede mål FY25. Beskriv udviklingen ved hjælp af indextal.
Diskuter hvordan Nike påvirkes af bæredygtighed.
Inddrag forbrugernes ansvar og indflydelse.
Hvordan vil bæredygtighed påvirke Nikes forretningsmodel i fremtiden?
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Comprehenison questions
|
17-04-2023
|
Answers to today's work questions!
|
24-04-2023
|
SO2 synopse 1F
|
15-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Globalisering og skriftlighed
Et (meget) kort forløb, hvor det overordnede emne "globalisering" fortsættes fra SO2 + fokus på at forbedre skriftlighed.
Med afsats i SO2'ens fokus på den internationale virksomhed Nike og dennes indflydelse på medarbejdere og forbrugere, så fokuserer dette korte forløb på globalisering i historisk og international sammenhæng.
Eleverne introduceres til globalisering som begreb og fænomen med udgangspunkt i den teknologiske udvikling i det 21. århundrede og hvordan denne udvikling har påvirket den vestlige verden bl.a. kulturelt og socialt. Dette er gjort med udgangspunkt i Facebook og sociale mediers indflydelse i dag.
Materiale anvendt (kernestof):
- Facebook wants to organize our relatingships (Bog: Into Global Business)
---
Skriftligt bliver eleverne sat grundigt ind i den skriftlige disciplin af skrive indledning, analyse, opbygning af brødtekst + afsnit.
Her er der taget udgangspunkt i bogen "Do It, Write!" på MinLæring.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SO2 synopse 1F
|
15-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The U.K. from Empire to Brexit
During this extensive area study, we have looked at various aspects that make up the U.K. This includes cultural, political, economical, and historical perspectives.
As part of the exploration of the area, the students worked with Brexit and the political climate in the U.K. This was introduced to the students through a Lecture by Jens Ladefoged Mortensen. In relation to this lecture, we focused on the economical situation along with the political handling.
Furthermore, our study of the U.K. has covered the political aspects in terms of the political system, the changes in European cooperation and the impact of the Monarchy. The students are thus aware of the current political situation as well as the fundament of the system.
Secondly, the cultural and diversity aspects of Britain were covered quite extensively. Using the book "Everyone Is Here – New Shapes of Diversity and Belonging in Britain", the students got an insight into the multiculturalism that great affects the U.K.
Lastly, we explored inequality in the U.K. in terms of Breadline Kids and the class based system.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Adjektiver vs. Adverbier
-
Worst Atrocities carried out by the British Empire, Independent, 2017
-
Was the British Empire a force for good?, History, https://www.history.co.uk/articles/was-the-british-empire-a-force-for-good
-
Rudyard Kipling, "The White Man's Burden", 1899. https://www.kiplingsociety.co.uk/poem/poems_burden.htm
-
Read "The White Man's Burden" (https://www.kiplingsociety.co.uk/poem/poems_burden.htm) and answer the following questions:
-
U.K. Government today 2023.docx
-
TASK 3 - Political Parties in the U.K - Labour and Conservatives - Tekster.docx
-
TEXT A
-
Inequality in the UK - TEXT and WORKSHEET 2023.docx
-
Arbejd selv - Multiculturalism.docx
-
Being British (Multiculturalism pp. 97-112).pdf
-
Day Trippers, Raman Mundair, 2015
-
Black Sheep - worksheet.docx
-
Pronominer og relativsætninger.pptx
-
The Guardian, Black Sheep, 2018 https://www.youtube.com/watch?v=A-Y5zvnDxsI&t=362s.
-
I skal færdiggøre opgaverne om pronominer på minlæring.
-
https://gettingstarteda.systime.dk/?id=154 - opgave 1 og 4
-
The Concept of Class in the UK updated.docx
-
Boris Johnson on Brexit.docx
-
Today, we will work with a non-fiction speech. Therefore, you must prepare these exercises on MinLæring, so you know how we work with non-fiction. https://app.minlaering.dk/lektier?vis=230176
-
Dave - Question Time.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Learning about culture, history and politics in the U.K. and former Empire
- Formidling - Presentations were a key part of the students learning about the U.K. and being able to practice their vocabulary on this complex topic.
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Analyzing various genres such as a TV-serie, poetry, fiction, and non-fiction.
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Business and Disruption
The purpose of this topic is for students to engage with current issues within the realm of business studies. By focusing on disruption, students will get a change to work with company profiles as well as engage with a SWOT analysis. Analytically, the focus will remain on non-fiction and students should be able to do a rhetorical analysis upon ending this topic.
Key materials used:
Britannica - Amazon.com
“How Purple, Uber and Airbnb Are Disrupting and Redefining Old Industries”, Entrepreneur, 2016
https://www.entrepreneur.com/leadership/how-purple-uber-and-airbnb-are-disrupting-and-redefining/273650
Amazon's Extraordinary Evolution, CNN, 2018, https://edition.cnn.com/interactive/2018/10/business/amazon-history-timeline/index.html
"Assessing the Damage of the Amazon Effect", Forbes, 2017, https://www.forbes.com/sites/stevendennis/2017/06/19/should-we-care-whether-amazon-is-systematically-destroying-retail/
An explanation of Clayton Christensen's concept innovator's dilemma at https://www.youtube.com/watch?v=yUAtIQDllo8
The Gig Economy's False Promise, New York Times, April 10, 2017, https://www.nytimes.com/2017/04/10/opinion/the-gig-economys-false-promise.html
"Inside Amazon's Smart Warehouse", Tech Vision, 2020,
https://www.youtube.com/watch?v=IMPbKVb8y8s
"The Uberization Of Work: Pros And Cons Of The Gig Economy", Forbes, 2019,
https://www.forbes.com/sites/charlestowersclark/2019/07/08/the-uberization-of-work-pros-and-cons-of-the-gig-economy/?sh=7605b2311cc7
Five Disruptive Innovations Affecting Various Industries In 2021, Forbes, 2021
https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2021/01/11/five-disruptive-innovations-affecting-various-industries-in-2021/?sh=321a7b4612e2
|
Indhold
|
Kernestof:
-
"The Innovator's Dilemma" by Clayton Christensen, 2015 https://www.youtube.com/watch?v=yUAtIQDllo8
-
Amazon Company Profile v2.docx
-
The Amazon effect.docx
-
Inside Amazon's Smart Warehouse, Tech Vision, 2020 https://www.youtube.com/watch?v=IMPbKVb8y8s
-
Inside Amazon Go: The camera-filled convenience store that watches you back, Washington Post, 2018
-
Drone Deliveries - Zipline.docx
-
Disruptive businesses.docx
-
Invest in Progress Podcast: Zipline: why the sky's the limit for delivery drones - S1 Ep#1, Scottish Mortgage UK, 2023
-
You must read the article and answers the questions for section a. Disruptive businesses.docx
-
The Uberization Of Work: Pros And Cons Of The Gig Economy, Forbes, 2019
-
Disruption of the workforce.docx
-
Worker's rights, gig economy and disruptive businesses.docx
-
Read the article and answer the following questions
-
Read Amnesty’s answer to the gig employment
-
Five Disruptive Innovations Affecting Various Industries In 2021, Forbes, 2021
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Horror literature
Throughout this topic, we have focused on working with horror as a genre that encompasses both literature, films, and non-fiction responses.
In our exploration, we have focus on the development of horror literature extending from the gothic and 19th century horror until postmodern horror.
As a representation of gothic horror, we have read the novel "The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde" where we have dealt with reading strategies, vocabulary and gothic traits as our main focus points.
Reading and comprehension have been a large focus during reading this text with complicated language.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Lingua Franca and Global English
Through this topic, the students are to learn about the importance of English as Lingua Franca and the widespread impact of the English language. To understand how English has obtained this position, they students will be introduced to linguistic history.
Afterwards, we will work with various examples of Lingua Franca as well as regional variations of English.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
The US presidential election 2024
Forløbets omdrejningspunkt er det aktuelle, amerikanske præsidentvalg. Eleverne vælger områder ud, der har med valget at gøre, og arbejder i grupper med formidling via plancher, som de andre grupper herefter præsenteres for. Opgaven indeholder også en spørgsmålsdel og en diskussionsdel og de selvvalgte emner er: The role of influencers/endorsements, Abortion rigths/womens’ rights, Swing states, Personal factors, The media, Electional system, Statistics on the election, Harris’ and Trump’s campaign promises.
De ser endvidere valget i real time i den pågældende periode og er til forelæsning med Anders Agner Pedersen om aktuel, amerikansk politik, herunder hvad det er for et USA, Trump overtager, og hvad vi kan forvente af Trump ud fra hans valgløfter på et globalt plan.
Helt overordnet arbejder eleverne med amerikansk identitet, politik og moderne samfund.
I forhold til de sproglige færdigheder, arbejdes der både med at lytte, læse, skrive tale og med retorisk analyse, herunder af appelformer og stilistiske virkemidler anvendt i Kamala Harris og Donald Trumps første taler efter valget, og eleverne øver sig på at skrive et analytical essay.
Alle taksonomiske niveauer indgår i forløbet, herunder i de skriftlige opgaver, hvor der som særligt fokus er at analysere, vurdere og perspektivere.
Kernestof (undervisningsmateriale):
Elevernes egne kilder ud fra kildekritisk søgning
Joe Rogan Experience #2219 - Donald Trump: https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=Joe+Rogan+Experience+%232219+-+Donald+Trump&qpvt=Joe+Rogan+Experience+%232219+-+Donald+Trump&mid=FD906CAED21E4F105611FD906CAED21E4F105611&&FORM=VRDGAR
https://apnews.com/hub/election-2024
https://time.com/7173617/kamala-harris-concession-speech-full-transcript/
https://time.com/7173617/kamala-harris-concession-speech-full-transcript/
Documentary: The Choice 2024: Harris vs. Trump, Filmstriben
https://beingamerican.systime.dk/?id=132
https://beingamerican.systime.dk/?id=149
https://beingamerican.systime.dk/?id=151
https://beingamerican.systime.dk/?id=152
https://beingamerican.systime.dk/?id=153
https://beingamerican.systime.dk/?id=154
Wendling, Mike, ”Project 2025: The right-wing wish list for another Trump presidency”
BBC https://www.bbc.com/news/articles/c977njnvq2do
CNN Staff, “Gloom, nervousness and joy: What Trump’s victory means for key world regions” https://edition.cnn.com/2024/11/06/world/trump-election-victory-world-view-intl/index.html
https://app.minlaering.dk/bog/42
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=1
https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/?id=142
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
US presidential election themes 2024
|
12-11-2024
|
Speech analyses Trump vs Harris
|
11-12-2024
|
Five-paragraph analytical essay Trump/Harris
|
21-12-2024
|
Blokdag Anders Agner Lecture assignment
|
09-01-2025
|
Political parties etc. - summary - PP or other
|
15-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
13
|
American history
Forløbet om amerikansk historie løber fra Discovery to colonization og frem til Struggling Superpower, 1991 - 2012, med nedslag i, for eleverne, selvvalgte perioder, som udgangspunkt. Eleverne vælger også selv produktform for deres formidling, som kan være alt fra præsentation ved hjælp af planche til podcast. Resten af klassen tager noter.
Hele klassen arbejder endvidere med dannelsen af den amerikanske nation, the Second Amendment, og den amerikanske borgerkrig, herunder genaktualiseringen af udtrykket 'All men are created equal'. Centrale originaltekster fra den amerikanske historie kontekstualiseres og vi arbejder med det amerikanske sprog i dem. Tekster der tages i behandling er the Independence Declaration, the Constitution, the Gettisburg Address og the Emancipation Proclamation og the 13th Amendement. Teksterne pespektiveres til nutidige problemstillinger som det amerikanske præsidentvalg, borgerrettigheder i USA og school shootings.
I forhold til de sproglige færdigheder, arbejdes der både med at lytte, læse, skrive tale og med tekstanalyse, herunder appelformer og stilistiske virkemidler, og eleverne øver sig på at skrive analytical essay og argumentative essay samt på email-kommunikation. Grammatisk arbejdes der med adjektiver, adverbier, hjælpeverber, modalverber, do-omskrivning, aktiv og passiv samt -ingformer.
Kernestof (undervisningsmaterialer):
Tekster fra American History: https://ushistory.systime.dk/?id=1
Originaltekster:
The Independence Declaration: https://ushistory.systime.dk/?id=180
The Constitution of the United States: https://ushistory.systime.dk/?id=182
The Gettisburg Address: https://ushistory.systime.dk/?id=181#c481
The Emancipation Proclamation: https://www.archives.gov/milestone-documents/emancipation-proclamation
Særligt fokus: Kritisk søgning af troværdige kilder via AI og browser-søgning, selvstændig, skriftlig fremstilling og tekstanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Adjektiver
|
09-02-2025
|
Adverbier
|
06-03-2025
|
Eksamensopgave 6, MinLæring
|
09-03-2025
|
Genaflevering af essay fra eksamensopg. 6 i MinLær
|
06-05-2025
|
Det andet essay i eksamensopgave 6
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53498368227",
"T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53498368227",
"H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53498368227"
}