Holdet 2022 22 DA/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Heidi Rahbæk Pedersen
Hold 2022 22 DA/j (1j DA, 2j DA, 3j DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Livskriser (værk 1)
Titel 2 Kommunikation, argumentation, retorik
Titel 3 Romantik og romantisme (værk 2)
Titel 4 Grønland
Titel 5 Klasseskel og social ulighed (værk 3)
Titel 6 Dokumentaren (værk 4)
Titel 7 KØN
Titel 8 Lille menneske, hva' nu?
Titel 9 Tendenser i nyeste tid: 2000-2025 (værk 5 og 6)
Titel 10 Litteraturens veje i det 20. århundrede

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Livskriser (værk 1)

Disse internetressourcer bruges i alle tre år: Min læring, Ordbogen.com og Appwriter

Med temaet "Livskriser" som tematisk omdrejningspunkt arbejdes der med danskfaglig metode og brug af fagbegreber i arbejdet med tekster inden for epik, drama og lyrik. Der indgår tekster på svensk og norsk. Der arbejdes teoretisk og praktisk med remediering og multimodalitet i forløbet. Som afslutning på forløbet læses Erlend Loes roman Doppler (de første sider læses også i den originale version på norsk). I arbejdet med Doppler benyttes "den følelsesorienterede læsemåde", idet der anvendes begreber og arbejdsmetoder fra Helle Juhl Lassens udgivelse: Føl dig frem - affektteori og undersøgende litteraturlæsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kommunikation, argumentation, retorik

Basiskursus. Fokus på at kunne analysere kommunikation og argumentation og retorik i brug og på at kunne argumentere troværdigt, nuanceret og med brug af relevante virkemidler.

Kendskab til udbygget kommunikationsmodel og Ciceros Pentagram

Argumentattion: Argumentation, postulat, påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, gendrivelse, styrkemarkør, nedtoning, optoning, argumenttyper/argumentationskneb

Ordvalgsargumentation: Denotation, konnotation, definition, generalisering, sammenligning, metafor

Appelformer: etos (tekstuel etos og kontekstuel etos), logos, patos

Særligt fokus på politisk kommunikation pga folketingsvalget i efteråret 2022

Afslutningsvist skrives en debatterende artikel om karakterer i gymnasiet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Romantik og romantisme (værk 2)

Vi arbejder med idealisme, dualisme, monisme/universalromantik, biedermeier (opsøgende og afværgende tendenser), nationalromantik (DHO-forløb, 8 moduler), poetisk realisme og romantisme (herunder det interessante).

I forløbet har vi blandt andet remedieret fra digt til tegning

Værk 2: Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Grønland

Der arbejdes i et postkolonialistisk perspektiv med Grønland som en del af rigsfællesskabet med fokus på skildringen af den koloniserede og kolonisatoren i litteraturen. Eleverne skal forholde sig kritisk til begreberne postkolonialisme og afkolonialisering. Øvrige begreber: minoritet, majoritet, os vs. dem, hybriditet, mimicry, the empire writes back.

Desuden arbejdes der med sproglige virkemidler og argumentationsanalyse af taler af Niviaq Korneliussen og Aki-Malilda Høegh Dam.

Vi tager på ekskursion til Aarhus og besøger Det Grønlandske Hus.

Forløbet afvikles i samarbejde med faget historie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Klasseskel og social ulighed (værk 3)

Forløbet er et tværfagligt studieretningsforløb mellem samfundsfag og dansk (SRP5 + SRO). Det væsentligste fokus ligger for danskfagets vedkommende på aktuelle tendenser i skildringen af klasseskel og social ulighed i litteraturen. SRO-forløbet rummer en større skriftlig opgave samt en afsluttende mundtlig prøve.

Forløbet afsluttes med et perspektiverende tilbageblik på Ludvig Holbergs komedie om "Jeppe paa Bierget" (værk 3)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dokumentaren (værk 4)

Hvad er en dokumentar, og hvor forskelligt kan man dokumentere virkeligheden? Vi arbejder bl.a. med begreber som fiktionalisering, autenticitetsmarkører, paratekst, dobbeltkontrakt, facework, frontstage, backstage, ansigtstab.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 KØN

I dette tematiske forløb om køn laver vi nedslag i litteraturhistorien med fokus på fremstillingen af køn, kønsroller, kønnet adfærd og seksualitet i forskellige teksttyper. Et fokus vil ligge på en undersøgelse af samspillet mellem køn og de kulturelle og samfundsmæssige værdier og normer, der dominerer i en given samtid.

Vi arbejder, hvor det er relevant, med brug af kønskritisk læsning, den følelsesorienterede metode samt med diskursanalyse.

Nedslag i middelalder, romantik og moderne gennembrud


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Lille menneske, hva' nu?

Hvordan formidles klimaforandringer og klimakrise gennem mediernes filter? I arbejdet med mediegenrer (herunder især avisens genrer) stiller vi skarpt på mediernes fremstilling af klimakrisen, idet vi undersøger og vurderer effekten af de forskellige teksters genretræk, form, indhold, udtryk (stil, sprog,og diskurser.) Forløbet startes med et tilbageblik til årene omkring 2015, hvor klimaet begynder at fylde en del mere i politik og medier. Der arbejdes undervejs med projekt "Vandet kommer", der er et nutidigt kig ind i mediernes klimaformidling. Projekt-delen tager form som et skriftlighedsforløb, som munder ud i afleveringen af en gruppe-mini-srp.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tendenser i nyeste tid: 2000-2025 (værk 5 og 6)

Tematiske nedslag i:
klima (værk 5)
køn (queerteori)
autofiktion
teater (værk 6)

Som en del af vores fokus på klima i to af vores forløb var klassen til foredrag med Daniel Rye om klimakrisens betydning for menneske og samfund.

Vi  har været på ekskursion til København og har set en teateropsætning af Carsten Jensens roman "Vi, de druknede"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer