Silkeborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Silkeborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 22 DA/j - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Heidi Rahbæk Pedersen
Hold
2022 22 DA/j (
1j DA
,
2j DA
,
3j DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Livskriser (værk 1)
Titel 2
Kommunikation, argumentation, retorik
Titel 3
Romantik og romantisme (værk 2)
Titel 4
Grønland
Titel 5
Klasseskel og social ulighed (værk 3)
Titel 6
Dokumentaren (værk 4)
Titel 7
KØN
Titel 8
Lille menneske, hva' nu?
Titel 9
Tendenser i nyeste tid: 2000-2025 (værk 5 og 6)
Titel 10
Litteraturens veje i det 20. århundrede
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Livskriser (værk 1)
Disse internetressourcer bruges i alle tre år: Min læring,
Ordbogen.com
og Appwriter
Med temaet "Livskriser" som tematisk omdrejningspunkt arbejdes der med danskfaglig metode og brug af fagbegreber i arbejdet med tekster inden for epik, drama og lyrik. Der indgår tekster på svensk og norsk. Der arbejdes teoretisk og praktisk med remediering og multimodalitet i forløbet. Som afslutning på forløbet læses Erlend Loes roman Doppler (de første sider læses også i den originale version på norsk). I arbejdet med Doppler benyttes "den følelsesorienterede læsemåde", idet der anvendes begreber og arbejdsmetoder fra Helle Juhl Lassens udgivelse: Føl dig frem - affektteori og undersøgende litteraturlæsning.
Indhold
Kernestof:
Marlene Rask: Dukkefilm. Efter novellen "Signalet" af Anders Bodelsen, https://vimeo.com/24767874
Anders Bodelsen: Signalet (1967); sider: 1-4
Naja Marie Aidt: En kærlighedshistorie (1993); sider: 1-5
Jan Sonnergaard: Bananfluerne (2003); sider: 1-16
Ind i dansk: Novellen, https://indidansk.dk/novelle-genretraek
Dansksiderne: Novellen, https://dansksiderne.dk/index.php?id=3479
Katrine Marie Guldager: Nørreport (2004); sider: 1-2
Line Knutzon: Snart kommer tiden (1. akt, 1. scene, 1998); sider: 1-4
Nikoline Werdelin: Liebhaverne (1997); sider: 14
Litteraturhistorien - på langs og på tværs: Dramaet som genre (Systime,dk)
Lars H.U.G. - Levende
Dansk i tiden: Remediering s. 58,59,162
Søren Ulrik Thomsen: Levende (1981); sider: 1-2
Det Glemte Kvarter: Levende
Dansk i tiden: Sproglige billeder s. 71-73
Dansk i tiden: Gentagelser, magiske tal og modsætninger s. 73-75
Emil Aarestrup: "Angst" (Digte, 1838)
Pär Lagerquist: Ångest (1916)
Tove Ditlevsen: Angst (1939)
Loe_Doppler_Norsk.pdf
Litteratursiden.dk: Doppler af Erlend Loe
Erlend Loe: Doppler s. 1-176
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kommunikation, argumentation, retorik
Basiskursus. Fokus på at kunne analysere kommunikation og argumentation og retorik i brug og på at kunne argumentere troværdigt, nuanceret og med brug af relevante virkemidler.
Kendskab til udbygget kommunikationsmodel og Ciceros Pentagram
Argumentattion: Argumentation, postulat, påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, gendrivelse, styrkemarkør, nedtoning, optoning, argumenttyper/argumentationskneb
Ordvalgsargumentation: Denotation, konnotation, definition, generalisering, sammenligning, metafor
Appelformer: etos (tekstuel etos og kontekstuel etos), logos, patos
Særligt fokus på politisk kommunikation pga folketingsvalget i efteråret 2022
Afslutningsvist skrives en debatterende artikel om karakterer i gymnasiet
Indhold
Kernestof:
Dansk i tiden: Kommunikation. Enkel kommunikationsmodel. Udbygget kommunikationsmodel s. 47 og 48
Dansk i tiden: Retorik. Ciceros retoriske pentagram s. 61
"Lad os få Danmark trygt gennem usikre tider". Valgvideo på Socialdemokratiets facebookside 16. august 2022, https://fb.watch/iU94wPs6fk/
Dansk i tiden: Appelformer s. 62-63
"Alex' besked til dig. Du kan godt", https://www.youtube.com/watch?v=GbqdeNaZXiE. Valgvideo på Liberal Alliances hjemmeside og Youtube-kanal 2. august-2022 som optakt til valgkampen.
Argumentationsanalysemodel.docx
Mette Frederiksens tale ved valgudskrivelsen d. 5. oktober 2022, https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/se-videoen-her-udskriver-mette-frederiksen-folketingsvalget.
Begrebspowerpoint.pptx
Dansk i tiden: Argumentation. Toulmins argumentationsmodel s. 12,13,14
Pro et contra. Skal vi have færre karakterer i gymnasiet? (Berlingske, 2. sektion lørdag d. 22. oktober 2022)
Dansk i tiden: "Argumenttyper" s. 15-17
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Romantik og romantisme (værk 2)
Vi arbejder med idealisme, dualisme, monisme/universalromantik, biedermeier (opsøgende og afværgende tendenser), nationalromantik (DHO-forløb, 8 moduler), poetisk realisme og romantisme (herunder det interessante).
I forløbet har vi blandt andet remedieret fra digt til tegning
Værk 2: Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen
Indhold
Kernestof:
DR: 1800-tallet på vrangen: "Guld, hor og romantik, 1800-1814"
Schack Staffeldt: Indvielsen (1804)
H.C. Andersen: Klokken (1850) s. 1-3
Nationalromantikken. Flipped-classroom-video, Silkeborg Gymnasium: https://www.youtube.com/watch?v=4r7Jt2wxCag
Barbara Kjær Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2012, https://litthist.systime.dk/?id=p237, s. 1-3
Johannes Fibiger og Gerd Lütken: "Nationalromantikken", IN: Litteraturens veje, Systime 2018, https://litteraturensveje.systime.dk/index.php?id=157
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land", (1819)
N.F.S Grundtvig: "Danmarks Trøst", (1820)
Anders Holm: "Grundtvig – Introduktion og tekster", Systime 2018, I-bog, https://grundtvig.systime.dk/index.php?id=128&L=0
H.C. Andersen: "Danmark, mit fædreland" (1850)
Thomasine Gyllembourg: AF "Den lille Karen" (1830) s. 1-2
Oplæsning af Den lille Karen.mp4
Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen (1828) s. 364-382
Christian Winther: "Skriftestolen" (1843) s. 1-6
Litteraturens veje: "Romantisme" (Systime.dk) s. 1-5
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Grønland
Der arbejdes i et postkolonialistisk perspektiv med Grønland som en del af rigsfællesskabet med fokus på skildringen af den koloniserede og kolonisatoren i litteraturen. Eleverne skal forholde sig kritisk til begreberne postkolonialisme og afkolonialisering. Øvrige begreber: minoritet, majoritet, os vs. dem, hybriditet, mimicry, the empire writes back.
Desuden arbejdes der med sproglige virkemidler og argumentationsanalyse af taler af Niviaq Korneliussen og Aki-Malilda Høegh Dam.
Vi tager på ekskursion til Aarhus og besøger Det Grønlandske Hus.
Forløbet afvikles i samarbejde med faget historie.
Indhold
Kernestof:
Iben Bjørnsson: Arktiske historier Podcast 01: ”Hvorfor er Danmark i Grønland?” , Arktisk Institut, 17 min.https://podcasts.apple.com/dk/podcast/01-hvorfor-er-danmark-i-grønland/id1105812597?i=1000367179462
Grønlandskompendium.pdf
Matrix: Forholdet ml. Grønland og Danmark: ordene kæmpeeskimo, eskimo, grønlænderstiv + repræsentation af Grønland og grønlændere, den danske koloniudstilling, det grønlandske eksperiment, sprog i Grønland, ansigtstatoveringer og Hans Egede.
Kim Leine: "Profeterne i Evighedsfjorden" s. 82-86 (uddrag fra Gustafsson, Kristiansen og Kjeldsen (red.) Litteratur med udsyn 2, Dansklærerforeningen 2016)
Levende Grønland: "Postkolonialisme", https://levendegronland.dk/da/dansk/postkolonialisme/
Britta Riis Langdahl: Grønland i litteraturen, https://litteratursiden.dk/temaer/groenland-i-litteraturen
Jessie Kleemann: Arkhticós Dolorôs, s. 24,25,28,29, 36,45,66,67,83
Skønlitteratur på P1: Grønland taler - Danmark holder kæft, 3. november 2021 (de første 15 minutter) https://www.dr.dk/lyd/p1/skoenlitteratur/skoenlitteratur-2021/skoenlitteratur-paa-p1-groenland-taler-danmark-holder-kaeft-11032103443
Niviaq Korneliussen: Blomsterdalen (uddrag) Læs l. 1-287
Politiken.dk d. 13. maj 2023: »De koloniseredes efterkommere er blevet vækket«: Her er, hvad Aki-Matilda Høegh-Dam sagde på dansk
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Klasseskel og social ulighed (værk 3)
Forløbet er et tværfagligt studieretningsforløb mellem samfundsfag og dansk (SRP5 + SRO). Det væsentligste fokus ligger for danskfagets vedkommende på aktuelle tendenser i skildringen af klasseskel og social ulighed i litteraturen. SRO-forløbet rummer en større skriftlig opgave samt en afsluttende mundtlig prøve.
Forløbet afsluttes med et perspektiverende tilbageblik på Ludvig Holbergs komedie om "Jeppe paa Bierget" (værk 3)
Indhold
Kernestof:
Nanna Goul: "Litteratur kan noget, som statistik ikke kan: den kan vise klassesamfundets usynlige markører" (Information, 7. sept. 2019)
Søren Søndergaard: "Klassekampen lever - nu heldigvis også i litteraturen" (Information 1. aug. 2023)
Kristian Bang Foss: Frank vender hjem, 2019 s. 9-20, 64-65, 67-70, 149-154
Britta Riis Langdahl: "Stemmer fra det socialt skæve samfund", Litteratursiden.dk, 25 Jan 2022
DRTV: Ditte Hansen har en plan, afsnit 1, i terapi hos Glenn Bech - om geografiske klasseskel: https://fb.watch/o4GFjPjQK7/
Britta Riis Langdahl: "Fem skarpe til Glenn Bech", Litteratursiden.dk, 26. jan. 2023
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag fra kapitlet "Klassesamfundet", 2022)
Édouard Louis: En kvindes forvandling s. 32-35(2022)
Édouard Louis: En kvindes forvandling s. 51-58 (2022)
Édouard Louis: En kvindes forvandling s. 36-37 og 44-49 (2022)
Thomas Korsgaard: "Vintermedister" (IN: Skam, 2017)
Dansk i tiden: Fortællertyper i epik og lyrik s. 41-43
Ludvig Holberg: Jeppe paa Bierget (1722) s. 169-202
Ludvig Holberg: Jeppe paa Bierget (1722) noter s. 438-440
Dansk i tiden: uddrag om litterære strategier, nærlæsning og hermeneutik s. 170,171, 187
DR.dk: Bonanza: Jeppe paa bjerget 1. og 2. del (uddrag)
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Dokumentaren (værk 4)
Hvad er en dokumentar, og hvor forskelligt kan man dokumentere virkeligheden? Vi arbejder bl.a. med begreber som fiktionalisering, autenticitetsmarkører, paratekst, dobbeltkontrakt, facework, frontstage, backstage, ansigtstab.
Indhold
Kernestof:
Bonni Cohen oa: trailer til An Inconvenient Truth (2006), https://www.youtube.com/watch?v=Bu6SE5TYrCM
Fischer Stevens: trailer til Before the Flood (2016), https://www.youtube.com/watch?v=6UGsRcxaSAI
Dansk i tiden: "Filmiske virkemidler" s. 29-39
Kandis for Livet i DR Nyheder: Video | Facebook
Kandis for livet: Filmplakat (https://www.grandhjemmebio.dk/film/kandis-for-livet/)
Dansk i tiden: "Fakta og fiktion. Autenticitet og fiktionalisering" s. 23-29
Jesper Dalgaard: Kandis for livet (2021)
Dansk i tiden: "Genrer: Dokumentar" s. 104-108
Dansk i tiden: "Analysemodeller. Levende billeder" s. 152-153
Filmmagasinet EKKO: DR beklager fejl i Kandisfilm (10. febr. 2022)
Kristoffer Hegnsvad: Det eneste, der er beklageligt i forhold til "Kandis for livet" er anklagerne mod og beklagelserne over filmen" (Politiken, 11. februar 2022) s. 1-3
Christian Sønderby Jepsen: Testamentet
Dansk i tiden: Dokumentar. Dokumentarens undergenrer, s. 104-108
Søren Rørdam Bastholm: "Kronologi er ikke sandhed for mig" (feature om og interview med Christian Sønderby Jepsen, 26. dec. 2014, in: 16:9 filmtidsskrift) s. 1-10
Erving Goffman og Joshua Meyrowitz: "Livet er en scene" (Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard. Systime.dk) s. 1-3.
Max Pedersen: "Socialpornografi og mediealfonser" (Filmmagasinet EKKO 11. sept. 2004, http://www.ekkofilm.dk/artikler/socialpornografi-og-mediealfonser) s. 1-3
Jonas Poher Rasmussen: Flugt (https://www.dr.dk/drtv/program/flugt_297321)
Jonas Poher Rasmussen om "Flugt" (Det Danske Filminstitut, https://www.youtube.com/watch?v=NhmQqYkWIMQ)
Jacob Ludvigsen: 'Flugt': Årets store danske Oscar-håb ændrer det filter, vi ser verden igennem (16 juni 2021, https://soundvenue.com/film/2021/06/flugt-aarets-store-danske-oscar-haab-aendrer-det-filter-vi-ser-verden-igennem-452184)
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
KØN
I dette tematiske forløb om køn laver vi nedslag i litteraturhistorien med fokus på fremstillingen af køn, kønsroller, kønnet adfærd og seksualitet i forskellige teksttyper. Et fokus vil ligge på en undersøgelse af samspillet mellem køn og de kulturelle og samfundsmæssige værdier og normer, der dominerer i en given samtid.
Vi arbejder, hvor det er relevant, med brug af kønskritisk læsning, den følelsesorienterede metode samt med diskursanalyse.
Nedslag i middelalder, romantik og moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Gerd Lütken og Johannes Fibiger: "Kønskritisk læsning"(Litteraturens veje, Systime.dk, 2024)
Dansksiderne.dk: "Folkeviser" (https://dansksiderne.dk/index.php?id=5243#c22154)
"Ebbe Skammelsøn" str. 1-32:https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/e-g/ebbe-skammelsoen
Remedieret tegneserieversion af Ebbe Skammelsøn s. 9-12
Folkevise: "Nøkkens svig"
Typiske folkevisegloser: https://pixidansk.dk/fileadmin/user_upload/filarkiv/pdf-filer/litteraturhistorie/Folkeviser_gloser.pdf
Mathilde Fibiger: Clara Raphael. 12 Breve (uddrag) (1850), s. 12-14, (IN: Gid jeg var en mand. Køn i romantikken, det moderne gennembrud og nu, Kvindemuseet 2019)
Græsborg og Jørgensen: Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet (Systime.dk): intro til hvad diskursanalyse er + begrebsoversigt
Johanne Louise Heiberg: ”Quinde-Emancipation” (uddrag), (1851) s. 22-24 (IN: Gid jeg var en mand. Køn i romantikken, det moderne gennembrud og nu, Kvindemuseet 2019)
Amalie Skram: Forraadt (uddrag), 1892, s. 20-27
DR: 1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 1864-1880 (MitCFU)
Gerd Lütken og Johannes Fibiger: Litteraturens veje, Systime.dk, (2024): Kvindefrigørelse og sædelighedsfejde
Peter Jensen: Det moderne gennembruds mandlige og kvindelige forfattere (Litteratursiden.dk 29. okt. 2023, https://litteratursiden.dk/artikler/det-moderne-gennembruds-mandlige-og-kvindelige-forfattere-0)
DR Lyd: Det moderne sammenbrud, uddrag af episode 2,3 og 4 om Brandes og Benedictsson (https://www.dr.dk/lyd/p2/det-moderne-sammenbrud/det-moderne-sammenbrud-1/det-moderne-sammenbrud-2-5-en-haarlok-i-en-skuffe-16122124132)
Victoria Benedictsson: Penge, 1885 (IN: Sara Alfort og Birgitte Darger: Damer der vil. 11 kvindelige forfattere 1880-1919, Systime.dk, 2024): Læs først en sides uddrag fra svensk s. 29 og dernæst uddrag i dansk version s. 31-36 i kompendiet om KØN
Herman Bang: Frøkenen (1883) (Arkiv for dansk litteratur, https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-bang02val-shoot-workid54720) s. 1-3
Herman Bang: Impressionisme. En lille replik. (uddrag, 1890)
Gerd Lütken og Johannes Fibiger: "Fra social indignation til eksistensproblemer: Henrik Pontoppidan" (Litteraturens veje, Systime.dk 2024)
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" (1887)
Steen Kaargaard Nielsen: "Performer på en grænseløs scene: Musikvideoanalyse og -fortolkning". Forelæsning om hvordan kunstnere kan udfolde deres performance-persona på en grænseløs scene og skabe stærke repræsentationer af fx køn, seksualitet og etn
Lil Nas X - THATS WHAT I WANT (Official Video)
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Lille menneske, hva' nu?
Hvordan formidles klimaforandringer og klimakrise gennem mediernes filter? I arbejdet med mediegenrer (herunder især avisens genrer) stiller vi skarpt på mediernes fremstilling af klimakrisen, idet vi undersøger og vurderer effekten af de forskellige teksters genretræk, form, indhold, udtryk (stil, sprog,og diskurser.) Forløbet startes med et tilbageblik til årene omkring 2015, hvor klimaet begynder at fylde en del mere i politik og medier. Der arbejdes undervejs med projekt "Vandet kommer", der er et nutidigt kig ind i mediernes klimaformidling. Projekt-delen tager form som et skriftlighedsforløb, som munder ud i afleveringen af en gruppe-mini-srp.
Indhold
Kernestof:
Zetland: "Klimaet er vores nok største bekymring. Så hvorfor fylder det så lidt hos politikere og medier?" (Thomas Hebsgaard, 2017, https://www.zetland.dk/historie/s8DPLpdJ-ae6XddK5-50f1b)
Information: ”Klimakrisen kalder på mediemæssig undtagelsestilstand” (kronik, 16. nov 2015)
Videnskab.dk: "Forsker: Drop de skræmmende klimahistorier" (14. dec 2018)
Information: "Festen er forbi. Nu hænger ungdommen på klimasvineriet" (Leder, 22. august 2018)
Ulrik Haagerup: Konstruktiv journalistik (2013, https://www.youtube.com/watch?v=1vvGwJzENkA)
Helsingør Dagblad: "Kampen med mit indre klimasvin" (Rolf Lund, klumme, Helsingør Dagblad, 5. sept. 2018)
Perspektiver i dansk: Uddrag om argumentationsgreb fra s. 150-158 (Dansklærerforeningens forlag, 2018)
Vandet kommer!.docx
Illustreret Videnskab: "Hjælp, vi drukner" (nr. 5 2024)
DR.dk nyheder: "40 procent af Kerteminde kan ende under vand: 'Det gør mig ked af det og utilpas'" (21.okt 2024, https://www.dr.dk/nyheder/indland/40-procent-af-kerteminde-under-vand-det-goer-mig-ked-af-det-og-utilpas)
Jyllands-Posten: "Kerteminde beder om hjælp for at undgå et skræmmende scenarie" (22. okt 2024)
Jyllands-Posten: "Den grønne omstilling er gået i stå - hvor er planen?" (Peter Kjær Flyvholm, debatindlæg, 17. sept. 2024)
Klimadiskurs | Fakta og Fake
Claus Nielsen o.a: Diskursanalyse af avisartikler s. 3-7 (Dansklærerforeningens forlag, 2019)
Jyllands-Posten: "Naturens egne klimaforandringer" (Jens Toft, debatindlæg, 20. juni 2024)
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tendenser i nyeste tid: 2000-2025 (værk 5 og 6)
Tematiske nedslag i:
klima (værk 5)
køn (queerteori)
autofiktion
teater (værk 6)
Som en del af vores fokus på klima i to af vores forløb var klassen til foredrag med Daniel Rye om klimakrisens betydning for menneske og samfund.
Vi har været på ekskursion til København og har set en teateropsætning af Carsten Jensens roman "Vi, de druknede"
Indhold
Kernestof:
Den følelsesorienterede læsemåde.docx
VERDEN VREDEN (Klimapoesi. Samlet af Den Grønne Studenterbevægelse, 2021) s. 3-43
Sebastian Wittrock: Kan litteraturen redde klimaet? (Politiken, 15. april 2016)
Thor Gustafsson: Klimalitteraturens prosa, s. 47-48 (Klimalitteratur, Systime 2021)
Charlotte Weitze: Den afskyelige (2016 - uddrag fra Klimalitteratur s. 49-53)
Lars Skinnebach: 7. øvelse (IN: Øvelser og rituelle tekster, 2011)
økokritik.pptx
BR Legetøj.docx
Helle Juhl Lassen: Queer, s. 51-67 (IN: Fuck normen. Et tema i ny litteratur, 2016)
Morti Vizki: Det almene (2000)
Find og medbring en sangtekst/musikvideo fra perioden 2000-2025, som tydeligt viser nogle kønsstereotyper, eller som leger med forestillingen om køn.
Niviaq Korneliussen: Homo Sapienne /2014) (IN: Helle Juhl Lassen: Fuck normen, uddrag fra kapitlet "Stay" s. 61-67)
Claus Christensen & Peter Jensen: Selvbiografi og dobbeltkontrakt (IN: Livsværk. Det selvbiografiske i ny dansk litteratur, s. 17-22, 2008)
Maja Lee Langvad: Hun er vred (IN: Selvfortalt. Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film, s. 97-100, 2015)
Karl Ove Knausgaard: Min kamp (uddrag af første bind 2009. IN: Selvfortalt. Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film, s. 65-72)
Republique/Revolver: Vi, de druknede (Carsten Jensens roman Vi, de druknede set som Teaterstykke ifm. ekskursion til Kbh d. 3. april 2025)
Anmeldelse. Vi, de druknede (Republique, Østerbro teater http://sceneblog.dk/anmeldelse-vi-de-druknede-republique-oesterbro-teater/, 30. marts 2025)
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Litteraturens veje i det 20. århundrede
Fokus på realismer og modernismer i det 20. århundredes litterære landskaber
Visuelle udtryksformer: På ekskursionen får vi på Statens Museum for Kunst et undervisningsforløb af en times varighed om ”Kunsthistoriens perioder: Det moderne gennembrud, modernisme og samtidskunst”.
Indhold
Kernestof:
I.P. Jacobsen: Pesten i Bergamo s. 1 (uddrag, 1881)
N.F.S. Grundvig: Tag det sorte kors fra graven (uddrag, 1831)
Litteraturens veje: Poetisk realisme s. 516 og Naturalisme s. 510-511
Det folkelige gennembrud og Jeppe Aakjær (flipped classroom v. Jeppe V. Christensen, https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w)
Steffen Auring og Erik Svendsen: Realismer og modernismer s. 11-16 (Systime, 2013)
Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren (uddrag fra "Barndom", s. 311-315 i Falkenstjerne Dansk litteratur, bind 2)
Rud Broby-Johansen: Odalisk skønhed (1922)
Mellemkrigstiden noter fra Litts veje.pdf
Tom Kristensen: Landet Atlantis (1920)
Litteraturens veje: Ekspressionisme
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)
Steffen Auring og Erik Svendsen: Realismer og modernismer s. 20-25 (Systime, 2013)
Karen Blixen: Det ubeskrevne blad (1957)
Peter Seeberg: Hvile (1962)
Den eksistentialistiske læsning.docx
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960)
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905430563", "T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905430563", "H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905430563" }