Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Silkeborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Julie Ryttergaard Madsen, Rikke Jepsen
|
Hold
|
2022 22 ebmxs/id2 (1ebmxs id2, 2ebmxs id2, 3ebmxs id2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning og historisk gymnastik
Formålet med forløbet er, at eleverne bliver i stand til at udforme og udføre et opvarmningsprogram til musik, som gør udøveren varm og klar til at dyrke idræt bagefter. Eleverne skal således have en teoretisk samt en praktisk indsigt i, hvorfor man varmer op, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det opbygges og hvordan man tæller såvel som bruger musikken aktivt i et program.
I forløbet arbejder vi desuden med gymnastik i et historisk perspektiv. Her stifter vi bekendtskab med Ling gymnastikken (den svenske gymnastik), Niels Bukh gymnastikken samt rytmisk gymnastik i dag. Fokus er her på bevægelsesmæssige karakteristika samt forskelle i de tre nedslag i gymnastikkens historie.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 10-15 min.
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere resten af holdet i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Vise forståelse for forskellige bevægelseskvaliteter
- Reflektere over og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
Teoretisk:
- Have forståelse for hvorfor man varmer op samt effekterne af opvarmning
- Have forståelse for hvad der karakteriserer måden at lave gymnastik på i de tre historiske nedslag samt hvordan de adskiller sig fra hinanden.
- Kunne tælle musik og kende forskel på en takt og et taktslag
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Basketball og spændingsregulering
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball – særligt 3:3 eller 4:4 på én kurv. Der lægges i starten af forløbet vægt på tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Taktiske elementer relateret til kaosspil, såsom ”løb i det tomme rum'', ''give and go'' samt at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts, inddrages mere og mere – bl.a. i små afleverings- og løbemønstrespil.
Vi har desuden arbejdet med forståelsen af den individuelle toppræstation i holdsport med fokus på regulering af spændingsniveauet i praktiske øvelser.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Korrekt skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Jump-stop, 1-2 standsning, pivotering, triple-threat position
- Finter, fx cross step, crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound i isolerede øvelser
- Taktisk forståelse af cuts i angrebet og ideen i opstilling i forsvaret med fokus på personforsvar
- Indgå i kampsituationer med tydelig forståelse af spillets regler og organisering (3:3 / 4:4 på en kurv)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Spring, parkour og koordination
Formålet med forløbet i springgymnastik og parkour er, at eleverne opnår en indsigt i basale elementer af springgymnastik samt i udvalgte, basale parkourteknikker. Forløbet indledes med fokus på springgymnastik, hvor vi arbejder med kropsspænding, forskellige former for rotationer, håndstand, afsæt og komplekse bevægelser så som 7-talsøvelsen og overslaget. Efterfølgende introduceres parkour-teknikkerne balance, jumps, rails og vaults. Disse arbejdes indledningsvist med som isolerede bevægelser og sidenhen på baner, hvor målet er at udføre bevægelsesforløb i flow. Teoretisk har forløbet fokus på koordination (herunder sansernes samspil med hjerne og muskler) og vigtigheden heraf i både parkour og springgymnastik.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Parkour:
- Udføre precision jumps og rolls
- Udføre catcrawl/catbalance på gulv eller bom + gående balance på bom
- Have kendskab til vaults og rails og kunne udføre mindst én af hver.
- Kunne vurdere, hvilken teknik, der kan anvendes ved en forhindring
- Sammensætte bevægelsesforløb og udføre dem i flow
Springgymnastik:
- Udføre en rulle (gerne flere i træk) og bære egen kropsvægt på armene (modtagning er ok)
- Udføre en vejrmølle med den rette rytme (hånd, hånd, ben, ben) og vægt på armene
- Udføre 7-talsøvelsen med modtagning (kropsbevidsthed)
- Udvise kropsspænding i forskellige øvelser
Teoretisk:
- Have kendskab til de indre sanser, der er vigtige for vores koordination
- Have en forståelse for parkours samt springgymnastiks ''regler, ide og organisering''
- Have en forståelse for, hvordan parkour og springgymnastik ligner hinanden og er forskellige (både mht. bevægelser, koordination, teknikker og udførelse/æstetik).
Der forventes ikke nogen perfekt udførelse af de forskellige parkourteknikker, men en forståelse herfor. Desuden skal man kunne tilpasse teknikken til eget niveau og desuden gerne vise kreativitet (hurtigt, æstetisk) i sine bevægelsesforløb.
Øvelser fra springgymnastik:
- Rulle
- Håndstand-rulle
- Ophop af forskellig art (kropsspænding på airtrack)
- Håndstand
- Vejrmølle
- Kropsspændingsøvelser (løfte makker i benene, pakke gave op)
- 7-tal
- Overslag
- ekstra: hovedstand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Adventure Race
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Minitennis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pardans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Crossfit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fodbold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Atletik og træningsprojekt
Atletik og løb:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. Forløbet indeholder 3 discipliner. Disse discipliner trænes nu i de følgende to lektioner, hvorefter forløbsprøven afholdes som et mini-OL. Alternativt kan læreren udvælge de 3 (2) discipliner, som alle skal vise til forløbsprøven. Der er valgt discipliner fra forskellige ”kategorier”.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Have en vis forståelse for teknikken i alle 3 discipliner (længdespring, spydkast, 100 meter løb (sprint) og 800 meter)
- Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de seks discipliner
- Kunne udføre et spring, et kast/stød og et løb, der bygger på den rigtige teknik
- Have en god fysisk kapacitet og øget teknisk fokus i OL-disciplinerne
Træningsprojekt:
Det formelle:
I læreplanen for Idræt på C-niveau står der:
I 3.g gennemføres et individuelt træningsforløb, træningsprojektet med fokus på konditionstræning. Forløbets varighed er 8-10 uger. Som afslutning på projektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal:
• Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
• kunne koble teoretisk viden til sit personlige træningsprogram
• demonstrere korrekt brug af faglige termer.
Form og formål
• I skal planlægge og gennemføre et træningsprogram, der har til hensigt at forbedre jeres kondital
• I skal altså træne i jeres fritid (ellers vil der ikke ske forbedring af jeres kondital), og I bliver også vurderet på jeres planlægning af jeres individuelle træningsprogram.
• Projektet kører sideløbende med Ultimate (nogle lektioner med fokus på kondition, noget med fokus på teknik og spil)
• I Idrætstimerne skal I være omklædte til udendørs aktiviteter – medbring både løbesko og fodboldstøvler hvis muligt
Test
• For at kunne afprøve effekten af Træningsprojektet og efterfølgende evaluere det, indledes og afsluttes forløbet med en konditionstest - Bip-test.
• Start-test i dag à SLUT-TEST i uge 41 (her på holdet)
• Aflevering af refleksion over træningsprojektet efter efterårsferien
Målsætning
• I skal lave en målsætning for jeres afsluttende Bip-test, samt en yderligere målsætning for træningsperioden
• Målsætning og refleksioner herover skal afleveres til Rikke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Dans som udtryk
Formål og fokus
Formålet med forløbet er at give eleverne en kropslig og teoretisk forståelse af dans som udtryksform. Forløbet lægger vægt på bevægelseskvaliteter og genrer og giver eleverne mulighed for at arbejde med egen koreografisk skaben.
Centralt i forløbet står Laban’s bevægelseslære, som giver eleverne et sprog og redskaber til at analysere og eksperimentere med bevægelse. Eleverne skal bruge denne viden til at udforme og fremføre deres egen koreografi, hvor de bevidst arbejder med forskellige bevægelseskvaliteter og genretræk.
Kernestof:
- Dans og bevægelse som kunstnerisk og kulturel udtryksform
- Bevægelsesanalyse og bevægelseskvaliteter (med inddragelse af Laban)
- Udvikling og fremførelse af koreografi
- Genrekendskab (f.eks. moderne dans, hiphop, improvisation, house eller samtidsdans)
Faglige mål:
- Eleverne kan anvende kropslige færdigheder i dans og udtryk
- Eleverne kan analysere og reflektere over bevægelse med udgangspunkt i Laban’s bevægelseslære
- Eleverne kan samarbejde om at skabe, udvikle og fremføre en koreografi
- Eleverne kan udtrykke sig bevidst gennem bevægelse og vise forståelse for forskellige bevægelseskvaliteter og genrer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Four-a-side håndbold
Formålet med Four-a-side Håndboldforløbet er en grundlæggende indføring i de tekniske
og taktiske aspekter af spillet, samt kendskab til reglerne. De første tre lektioner har pri-
mært fokus på tekniske aspekter af spillet, mens lektion 4 og 5 primært har fokus på taktiske
aspekter. I alle lektioner er sammenspil og mange boldberøringer centrale pointer. Forløbs-
prøven tager udgangspunkt i udvalgte elementer fra hele forløbet.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevere teknisk korrekt til medspiller 5-15 meter væk
- Gribe og aflevere bolden i bevægelse
- Gribe og aflevere bolden under pres
- Afslutte mod mål - både fra stående, i løb og med hopskud
- Komme hurtigt tilbage i returløbet og være klar i forsvaret
- Kunne ”rykke med bolden” i forsvaret og bakke dine medspillere op
- Indgå i samspil med medspillere også under pres og i kamp
- Kunne løbemønstre og timing i det taktiske spil
- Kende de vigtigste regler i Five-a-side Håndbold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101056827",
"T": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101056827",
"H": "/lectio/248/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52101056827"
}