Holdet 2022 24 Ps23 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Maja-Marie Valborg Skov Pedersen
Hold 2022 24 Ps23 (3 Ps23)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Drømme og søvn
Titel 2 Følelser og følelsesregulering
Titel 3 Kærlighed og forelskelse
Titel 4 Radikalisering og ekstremisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Drømme og søvn

Vi har i dette forløb forsøgt at forstå hvilken betydning drømme har ud fra et psykoanalytisk og jungiansk perspektiv. Vi har specielt fokuseret på Jungs arketyper i arbejdet med at forstå drømmes betydning. Vi har endvidere arbejdet med at forstå hvilken funktion søvn har for den menneskelige psyke ud fra dels et neuropsykologisk og kognitivt perspektiv.

ca. 35 ns (inkl. 50 min podcast og 1t og 20 min film/dokumentar)

Faglige mål:
-demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag

2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
– kulturpsykologi, herunder kulturelle normer
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
Personlighed og identitet
– selv, identitet og personlighed
Psykologisk metode
– undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Følelser og følelsesregulering

Vi har i dette forløb primært arbejdet med den neuroaffektive udviklingspsykologi med fokus på begrebet mentalisering. Derudover har vi arbejdet med dyssocial personlighedsforstyrrelse (psykopati). Vi har i forløbet haft fokus på udviklingspsykologiske eksperimenter, der kan forklare / bidrage til en forståelse af, hvordan vi mennesker lærer at følelsesregulere gennem samspillet med omsorgspersoner og hvordan dette samspil spiller en rolle i hjernens udvikling.
Vi har endvidere haft besøg af Kriminalforsorgen, der har bidraget med en praktisk vinkel på arbejdet med resocialisering blandt indsatte med fokus på følelser og følelsesregulering.

ca. 60 ns.

Faglige Mål:
– redegøre for (og kritisk forholde sig til) psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
anvendte viden på et fagligt grundlag
– redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i
psykologisk forskning
– vurdere betydningen af sociale faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis
Måde

Kernestof:
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
Kognition og læring
– følelser og kognition
Personlighed og identitet
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kærlighed og forelskelse

Vi arbejder i dette forløb med at redegøre for og kritisk forholde os til centrale psykologiske teorier, begreber og undersøgelser om kærlighed, forelskelse og parforhold og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst. Vi har arbejdet med forskellige psykologiske perspektiver på hvad forelskelse og kærlighed er og hvad vi tiltrækkes af. Vi har i denne sammenhæng forsøgt at forstå teorierne i et videnskabsteoretisk lys  (den videnskabsteoretiske trekant).

Faglige mål
– demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne
forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i
psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis
måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

2.2. Kernestof
Socialpsykologi
– social adfærd, social indflydelse
– social kognition, herunder stereotyper, fordomme
– kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
Kognition og læring
– følelser og kognition
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Psykologisk metode
– undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse samt simpel analyse af
data.

80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Radikalisering og ekstremisme

I dette forløb har vi arbejdet med at forstå hvad der leder til radikalisering og voldelig ekstremisme, med fokus på tre analyse-niveauer; Samfundsniveau, gruppeniveau og individniveau. Vi har især beskæftiget os med at forstå radikaliseringsprocessen ud fra teorier og stereotyper, fordomme og diskrimination, samt social identitetsteori.
Eleverne foretaget en feltundersøgelse i form af et interview med fokus på stereotyper, fordomme og diskrimination. Vi har brugt tid på metode, behandling af data og kritisk vurdering af metoden / resultaterne.

50 s.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne
forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i
psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– demonstrere et grundigt kendskab til fagets metoder og på den baggrund selv være i stand til at designe og gennemføre
mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere og forholde sig til resultaterne med brug af et metodisk
begrebsapparat
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis
måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination
– kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil

Personlighed og identitet
– selv, identitet og personlighed

Psykologisk metode
– undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse samt simpel analyse af
data.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer