Holdet 2022 24 EN13 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Silkeborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Christina Puhakka Egholm
Hold 2022 24 EN13 (3 EN13)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte hjælpemidler - eksamen/terminsprøve
Titel 2 Postmodernism In-Yer-Face
Titel 3 Minimalism
Titel 4 Ethics: Euthanasia and Abortion
Titel 5 Romantic and Victorian Poetry
Titel 6 Shakespeare: Romeo and Juliet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte hjælpemidler - eksamen/terminsprøve

Minlæring: https://minlaering.dk/ --> Engram + Engram Basis
Ordbogen.com
Longman's Dictionary: https://www.ldoceonline.com/
Oxford Advanced Learner's Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Cambridge Dictionaries: https://dictionary.cambridge.org/
Dictionary by Merriam Webster: https://www.merriam-webster.com/
Thesaurus: https://www.thesaurus.com/
Dictionary.com
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Postmodernism In-Yer-Face

Postmodernisme er overskriften i dette forløb, der i første del arbejder med In-Yer-Face Theatre i form af Sarah Kanes "Blasted" (1995) - og i anden del studerer eksempler på Dick Lit genren.
Først og sidst i forløbet ses hhv. Trainspotting og Fight Club som eksempler på postmoderne spillefilm, og Fight Club læses som værklæsning.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar screening 26-08-2024
One page portrait 26-08-2024
Padlet work throughout the year 02-09-2024
Første essay (fiction) 19-09-2024
Forbedring af første essay 09-10-2024
Fight Club summaries 25-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Minimalism

Forløbet behandler Hemingways minimalisme gennem analyse og fortolkning af "Mr and Mrs Elliot", "Hills Like White Elephants", "The Killers" og "The Light of the World".
Tekstlæsningen har fokus på:
- Iceberg theory
- The Code Hero / Exploration of masculinity
- The Lost Generation
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ethics: Euthanasia and Abortion

Tematiske omdrejningspunkter i forløbet: Eutanasi og abort (særligt i forbindelse med Down Syndrom).
Som teoretisk ramme introduceres "duty-based ethics" (Kants pligtetik) og "outcome-based ethics" (Benthams nytteetik) i optakten til forløbet, og eleverne diskuterer etiske dilemmaer.
Der er primært fokus på analyse af non-fiction, herunder også dokumentarfilm.
Der arbejdes både med amerikanske og britiske cases.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Romantic and Victorian Poetry

I forløbet undersøges den romantiske digters selvopfattelse, samfundssyn og fascination af begreber som Imagination, Individuality, Nature og Art. Vi læser Blake, Wordsworth, Shelley og Keats.
Browning og Tennyson læses som eksempler på victorianske digteres forsøg på at sætte ord på den nye moralske og eksistentielle usikkerhed, 1800-tallets videnskabelige opdagelser medfører.
Fra forløbets start trænes hhv. nykritisk og nyhistorisk læsning med diskussion af udbyttet ved de forskellige tilgange.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Shakespeare: Romeo and Juliet

Vi læser uddrag af Shakespeares "Romeo and Juliet" med fokus på de komplekse hovedpersoner, forskellige former for kærlighed, hadets konsekvenser, tidsperspektiver og skæbnebegrebet.
Vi fokuserer desuden på Shakespeares sprog, billedsprog og sonnetformen, der yderligere belyses gennem Sonnet 18 og 130.
---
Romeo and Juliet ses i sin helhed i Baz Luhrmans postmoderne udgave som spillefilm fra 1996.
Uddragene fra stykket er:
The Prologue
Act 1, scene 1 + scene 5 (from l. 40)
Act 3, scene 1 (ll. 105-132) + scene 5 (ll. 1-62)
Act 4, scene 3, ll. 14-58 (Juliet’s soliloquy)
Act 5, scene 1 + scene 3, ll. 92-120 (Romeo’s soliloquy) + ll. 148-170 (Juliet’s suicide) + ll. 222-310 (ending)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer