Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Mette Molsen Holst
|
Hold
|
2024VH TY (I) (3g TY (I))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Komplizierte Liebe (EKSAMEN)
Komplizierte Liebe
Emnets titel er bevidst valgt som Komplizierte Liebe og ikke blot Liebe, idet fokus i tekstlæsningen er konflikterne/problematikkerne, der opstår, når mennesker indgår relationer til hinanden. Teksterne strækker sig tidsmæssigt over flere århundreder og eleverne arbejder komparativt med emnet Liebe set ud fra samfundets normer og skikke.
Peter Stamm: Am Eisweiher I: Blitzeis, L. Christophersen, B. Gravgaard, E.W. Pedersen (red.), Tyskforlaget, 2002
Judith Hermann: Sommerhaus, später I: Sommerhaus, später, Knud Holst (red.). Tyskforlaget 2000
Film: Emmas Glück
Thomas Mann: Tonio Kröger, kapitel 1 i: Tonio Kröger / Mario und der Zauberer, Fischer 1996 H.
FILM: Breloer: Die Manns - ein Jahrhundertroman, del 1
Marie Tetzlaff: En vildfaren borger, Politikken, 1997
Goethe: Die Leiden des jungen Werthers. Følgende uddrag: 4. Mai 1771, 16. Junius 1771, 13. Julius 1771, Nach Eilfe, siderne 30-41 i Stürmer und Dränger, K. Fuchs og M. Sinding, Gyldendal 2018
J. K. Christensen: Følelsernes vold, https://www.berlingske.dk/kultur/foelelsernes-vold
FILM: Goethe
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsæt 20 minutter til læsningen af de to første sider af den udleverede tekst 'Am Eisweiher' (indtil billedet af kvinden og flodhesten :-)) Hvis du ikke når det hele, er det også fint.Læs teksten ekstensivt; dvs. læs den med det for øje, at du ikke s
-
Repetér gerne adjektivernes bøjning ved at åbne Power pointen og lytte til mine ord :-)
-
Adjektivernes bøjning MM.pptx
-
Tiden er afsat til at arbejde med den 1. afleveringsopgave
-
Sommerhaus, später OCR.pdf Påbegynd læsningen af novellen Sommerhaus, später (også delt ud i kopi). Læs til side 70, linje 27 - eller så langt du når på 20 minutter.
-
Læs videre i Sommerhaus, später, fra side 70,29-72,34
-
Læs videre i Sommerhaus, später fra 72,36 - 75,6
-
Læs videre i Sommerhaus, später fra 75,8 - 77,24
-
Læs Sommerhaus, später til ende fra 77,26
-
Liebe FreundinnenHoffentlich seid Ihr gut nach Hause gekommen :-)Heute fangen wir ruhig an und schauen uns einen Film an.Wer bringt vielleicht etwas Leckeres mit :-)
-
Lav øvelse 53.4, side 84. Vær obs på, at adjektiverne både optræder som attributive adjektiver (stærk/svag bøjning) og som substantiverede adjektiver (med stort og bøjning som stærk/svag) Se evt. §132 i den røde/hvide grammatikbog. Øv. 53.4, side 84.
-
Genlæs de to første sider i Tonio Kröger. Læs gerne lidt højt for dig selv - så du kan høre de tyske lyde :-)Skriv min. 5 tyske adjektiver ned, som du synes kendetegner Thomas Manns skrivestil.
-
Læs videre i Tonio Kröger til side 6,17 (gelingen konnte)
-
Læs videre i Tonio Kröger til side 8,27 (zittern geriet)
-
Læs Tonio Kröger til ende.
-
En vildfaren borger, artikel om Tonio Kröger.doc Læs den danske artikel og bliv klogere på Tonio :-)
-
Overvej til i dag, om du har lyst til at deltage i ATUs tilbud om 'boost i mundtlig tysk'.Titel
-
Thomas Mann Ein Jahrhundertroman.docx Læs artiklen på dansk om filmen.
-
Oversæt følgende sætninger til tysk:1. Ville du vise mig vejen til museet?2. Jeg vil gerne have en kop kaffe og en kage.3. Hvis jeg havde penge, ville jeg ønske mig en ny bil.4. Gid jeg havde en paraply lige nu.5. Kunne du forklare mig, hvordan konju
-
Frivilligt: læs evt. teksten til den næste afleveringsopgave. (Aufgabe 3; vær obs på, at zip-filen skal downloades og 'pakkes ud', før opgavelinket (index) virker)
-
Åbn filen og orienter jer om tilbud om sprogcamp i januar. Overvej, om det er noget for dig :-)Invitation, Sprogcamp2025.pdf
-
Læs den danske artikel som forberedelse til filmen 'Goethe'
-
Vi bruger tiden på arbejdet med næste aflevering
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Schuld und Vergangenheit (EKSAMEN)
SCHULD UND VERGANGENHEIT
Hvordan forholder mennesket sig til sin egen fortid samt til historien, som han/hun selv er en del af? Vi arbejder med skyldsbegrebet og fortrængningsmekanismer samt med den tyske Vergangenheitsbewältigung
Vergangenheitsstrategien - Strategier for, hvordan man omgås fortiden, Niemals vergessen, Systime 2022 (niemalsvergessen.systime.dk)
Erinnerung an das Konzentrationslager Dachau „Dann war man halt wieder still“, 29.03.2008
http://www.sueddeutsche.de/bayern/erinnerung-an-das-konzentrationslager-dachau-dann-war-man-halt-wieder-still-1.258821
Moritz Schramm: Min morfar, Hitlers ven
https://www.dr.dk/drtv/se/min-morfar-hitlers-ven_197703
Artikel:
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/moritz-rare-morfar-var-topnazist-han-var-en-af-historiens-vaerste-forbrydere
Eva Umlauf – Kind im Auschwitz
https://www.zdf.de/nachrichten/politik/deutschland/auschwitz-kz-konzentrationslager-nationalsozialismus-polen-100.html
Max von der Grün: Kinder sind immer Erben i: Vita Braagaard, Alle Woche wieder, Haase, 1981
Marie Luise Kaschnitz: Ein Mann, eines Tages i: Marie Luise Kaschnitz – Texte, B. Neumann og Merete Søgaard (red.), Modtryk, 2001.
Interview med M.L. Kaschnitz: Schreiben wie zu einander reden
http://www.zeit.de/2003/21/Sbib-Kaschnitz
Barbara Gappmaier: Der gute Mann i: Leif Christophersen og Angela Homann, DER ZAUBERSPIEGEL, Märchen und andere fabelhafte Geschichten, Tyskforlaget
FILM: The Reader / Der Vorleser, Stephen Daldry
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sprog og grammatik i Dachau-teksten.docx
-
Ingen lektie
-
Øv dig på de grammatiske emner. Vi laver en lille individuel test på klassen, delvist uden hjælpemidler.Emner:OrdstillingRelative pronominerAdjektiverPræpositionerDannelse af sammensatte tider
-
Se udsendelsen med Moritz Schramm og Adam Holm.DRTV - Min morfar, Hitlers ven
-
Til i dag skal I have set udsendelsen med Moritz Schramm og Adam Holm 'Min morfar, Hitlers ven'.
-
Vi fremlægger for hinanden.
-
Arbejde med aflevering
-
Læs videre i Ein Mann, eines Tages fra 20,7 til 22,15
-
Læs videre i Ein Mann, eines Tages fra 22,16 til 24,26
-
Opgaverne til timen:
-
Fasching-Fest in Lyk:Aufgaben:Emilia: skaffer kostumer/udklædningEmma F.: tønde/kroner mm.Emma A.: Snacks til tøndenSavannah og Lea P.: Playliste og quizFreja: Div. børnelege/konkurrencer
-
Læs Ein Mann, eines Tages til ende fra 24,27
-
Fremlæggelser for hinanden
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Die DDR
Die DDR
Eleverne opgiver hver især det materiale, som de har beskæftiget sig med i løbet af 1. og 2.g til emnet Die DDR. Som supplement hertil har vi i 3g arbejdet med nedenstående materiale med fokus på forholdet mellem det at være ’barn af DDR’ og ’voksen af DDR’ og den generationskonflikt, historien har forårsaget. Desuden har vi set Petzolds film Barbara med fokus på overvågningens konsekvenser for individet.
Mario Röllig: Die DDR und das Leben danach og Andrea Hünninger: Das Leichentuch über den Jahrzehnten i: Marie Søgaard Thellesen
Rikke Alberg Peters, Louise Ebbesen Nielsen: NIEMALS VERGESSEN - Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute
Jana Hensel: Schulter an Schulter, Zahn um Zahn i: Zonenkinder, Rowolt Taschenbuchverlag, 2004
Film: Christian Petzold: Barbara (Kan tilgås på www.filmstriben.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693747650",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693747650",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693747650"
}