Holdet 2024VH TY (I) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Mette Molsen Holst
Hold 2024VH TY (I) (3g TY (I))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Komplizierte Liebe (EKSAMEN)
Titel 2 Sprache, Weihnachten und die Welle!
Titel 3 Schuld und Vergangenheit (EKSAMEN)
Titel 4 Die DDR

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Komplizierte Liebe (EKSAMEN)

Komplizierte Liebe
Emnets titel er bevidst valgt som Komplizierte Liebe og ikke blot Liebe, idet fokus i tekstlæsningen er konflikterne/problematikkerne, der opstår, når mennesker indgår relationer til hinanden. Teksterne strækker sig tidsmæssigt over flere århundreder og eleverne arbejder komparativt med emnet Liebe set ud fra samfundets normer og skikke.

Peter Stamm: Am Eisweiher I: Blitzeis, L. Christophersen, B. Gravgaard, E.W. Pedersen (red.), Tyskforlaget, 2002

Judith Hermann: Sommerhaus, später I: Sommerhaus, später, Knud Holst (red.). Tyskforlaget 2000
Film: Emmas Glück

Thomas Mann: Tonio Kröger, kapitel 1 i: Tonio Kröger / Mario und der Zauberer, Fischer 1996 H.

FILM: Breloer: Die Manns - ein Jahrhundertroman, del 1

Marie Tetzlaff: En vildfaren borger, Politikken, 1997

Goethe: Die Leiden des jungen Werthers. Følgende uddrag: 4. Mai 1771, 16. Junius 1771, 13. Julius 1771, Nach Eilfe, siderne 30-41 i Stürmer und Dränger, K. Fuchs og M. Sinding, Gyldendal 2018

J. K. Christensen: Følelsernes vold, https://www.berlingske.dk/kultur/foelelsernes-vold

FILM: Goethe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sprache, Weihnachten und die Welle!

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Schuld und Vergangenheit (EKSAMEN)

SCHULD UND VERGANGENHEIT
Hvordan forholder mennesket sig til sin egen fortid samt til historien, som han/hun selv er en del af? Vi arbejder med skyldsbegrebet og fortrængningsmekanismer samt med den tyske Vergangenheitsbewältigung

Vergangenheitsstrategien - Strategier for, hvordan man omgås fortiden, Niemals vergessen, Systime 2022 (niemalsvergessen.systime.dk)

Erinnerung an das Konzentrationslager Dachau „Dann war man halt wieder still“, 29.03.2008
http://www.sueddeutsche.de/bayern/erinnerung-an-das-konzentrationslager-dachau-dann-war-man-halt-wieder-still-1.258821

Moritz Schramm: Min morfar, Hitlers ven
https://www.dr.dk/drtv/se/min-morfar-hitlers-ven_197703
Artikel:
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/moritz-rare-morfar-var-topnazist-han-var-en-af-historiens-vaerste-forbrydere

Eva Umlauf – Kind im Auschwitz
https://www.zdf.de/nachrichten/politik/deutschland/auschwitz-kz-konzentrationslager-nationalsozialismus-polen-100.html

Max von der Grün: Kinder sind immer Erben i: Vita Braagaard, Alle Woche wieder, Haase, 1981

Marie Luise Kaschnitz: Ein Mann, eines Tages i: Marie Luise Kaschnitz – Texte, B. Neumann og Merete Søgaard (red.), Modtryk, 2001.

Interview med M.L. Kaschnitz: Schreiben wie zu einander reden
http://www.zeit.de/2003/21/Sbib-Kaschnitz

Barbara Gappmaier: Der gute Mann i: Leif Christophersen og Angela Homann, DER ZAUBERSPIEGEL, Märchen und andere fabelhafte Geschichten, Tyskforlaget

FILM: The Reader / Der Vorleser, Stephen Daldry
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Die DDR

Die DDR
Eleverne opgiver hver især det materiale, som de har beskæftiget sig med i løbet af 1. og 2.g til emnet Die DDR. Som supplement hertil har vi i 3g arbejdet med nedenstående materiale med fokus på forholdet mellem det at være ’barn af DDR’ og ’voksen af DDR’ og den generationskonflikt, historien har forårsaget. Desuden har vi set Petzolds film Barbara med fokus på overvågningens konsekvenser for individet.

Mario Röllig: Die DDR und das Leben danach og Andrea Hünninger: Das Leichentuch über den Jahrzehnten  i: Marie Søgaard Thellesen
Rikke Alberg Peters, Louise Ebbesen Nielsen: NIEMALS VERGESSEN - Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute

Jana Hensel: Schulter an Schulter, Zahn um Zahn i: Zonenkinder, Rowolt Taschenbuchverlag, 2004

Film: Christian Petzold: Barbara (Kan tilgås på www.filmstriben.dk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer