Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Josephine Juhl Rex
|
Hold
|
2024VH ps/2 (II) (2g3g ps/2 (II))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologifaget
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barndom
Tema: Udvikling hos børn og unge i udsatte positioner
Forløbet gennemgår relevant psykologisk teori og empirisk materiale og forholder det undervejs til en gennemgående case, som præsenteres på en digital platform Thinglink.
Kernestof:
Udviklingspsykologi
Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Tilknytning, sårbarhed og resiliens
Kognitions- og læringspsykologi
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Socialpsykologi
Kommunikation i sociale sammenhænge
Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skoleliv
Temaet skoleliv er opdelt i to dele med henholdsvis fokus på læring & kognition samt fællesskaber.
Kognition og læring: tænkning, Grit, de tre vidensformer, undervisningsformer, motivation, hukommelse, opmærksomhed, intelligens, perception.
Fællesskaber: gruppeteori, konformitet, mobning, intergruppekonflikter, ondskab, moralsk frakobling.
Faglige mål:
formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende rele- vant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problem- stillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
”demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psy- kologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykolo- gisk viden”
”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlin- ger”
Kernestof:
- ”social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse”
- ”kommunikation i sociale sammenhænge og på sociale medier”
- ”stereotyper, fordomme og diskrimination”
- ”Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukom- melse”
- ”Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverden”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ungdomsliv
Temaet ungdomsliv handler om at være ung i det senmoderne samfund.
Temaer: Senmodernitet, krop, køn, identitet, stress & coping
Teori/teoretikere: Bourdieu, Riesman, Lazarus
Faglige mål:
”demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende rele- vant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problem- stillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præ- cis måde”
Kernestof:
- ”social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse”
- ”kommunikation i sociale sammenhænge og på sociale medier”
- ”stereotyper, fordomme og diskrimination”
- ”Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur”
- ”Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverden”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Afslutning af psykologifaget
Dette forløb har været et opsamlende forløb, hvor eleverne har haft mulighed for at arbejde på tværs af temaer ud fra en longtitudinel case; nemlig Jørn "Er du mors lille dreng"- serien, som strækker sig fra Jørns fødsel til 19års alderen. Eleverne har arbejdet med at opstille problemstillinger og koble relevant teori på empirien. Forløbet har ad to omgange givet mulighed for videoaflevering eller faglig samtale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693749997",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693749997",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693749997"
}