Brønderslev Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Brønderslev Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FR/abcd - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Brønderslev Gymnasium og HF
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Nicoline Søltoft Knudsen, Signe Bøggild Mommsen
Hold
2022 FR/abcd (
1abcd FR
,
2abcd FR
,
3abcd FR
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introforløb - Ici on parle francais
Titel 2
L'art de rue
Titel 3
Gustave Eiffel og hans tid - EKSAMENSPENSUM
Titel 4
Molière
Titel 5
Le repas traditionnel - EKSAMENSPENSUM
Titel 6
La pauvreté en France - EKSAMENSPENSUM
Titel 7
Voix de la périphérie - EKSAMENSPENSUM
Titel 8
La Tunisie - EKSAMENSPENSUM
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introforløb - Ici on parle francais
Med udgangspunkt i Franskportalens introforløb til begynderfransk, introduceres eleverne for et basalt ordforråd og kendskab til fransk basis grammatik. Der lyttes, læses, øves mundtlighed, og laves grammatiske øvelser. Der leges med spil og der produceres korte skriftlige opgaver.
Indhold
Kernestof:
1) øv dig på bøjningen "être"(at være) og de franske subjektspronomener (je, tu....) til du kan det udenad.
I skal lave afleveringen som ligger ude under opgaver som aftalt i sidste lektion - husk at oploade senest 10.50. I må som aftalt arbejde hjemmefra.
I skal sikre jer at I kan følgende udenad:
2.-Skriveopgave-2-retteark.pdf
transparente ord.docx
aflevering 2.docx
1)I skal kunne bøje verber i 1. bøjning - jvf. gennemgang mandag. Lær 1. bøjningsendelser udenad.
I skal arbejde selv i denne lektion - jeg har oprettet en skriftlig opgave i Lectio som I skal aflevere senest ved timens slut kl 15. Gå ud på opgaver og find opgaven - det er en individuel aflevering. Herefter laves lektier til torsdagslektionen.
1) Lær tal fra 1-20 udenad
1-bøjning.jpg
Læse og lytte kap 6 igennem igen - så I er klar til den mundtlige øvelse vi ikke nåede sidst + lave skriveopgave 6 til kap 6. Tjek du kan tal fra 1-20
Afsnit
I skal arbejde i små grupper med juletraditioner i Frankrig og præsentere for hinanden
Bonne année - godt nytår
Øve "avoir" bøjningen, kan findes s. 22 i hvidt hæfte + lave øvelserne I fik udleveret i lektionen om adjektiver find hjælp s. 17-18 i hvidt hæfte eller Pixigrammatik på Franskportalen. Du kan også slå tillægsordets bøjning op i ordbøgen.
Husk at få lavet opgaverne ude på "min læring" som gør det ud for en aflevering, også dem som ikke var til lektionen. Ude under opgaver er der sidehenvisninger til hvor I kan hente hjælp i grammatikken.
1) træn ugedagene - lav opg. 9D, 9E og 9F (under kap 9 på franskportalen
øve tal 50-69 se s. 34 i hvidt hæfte
øv din faire bøjning så du kan den udenad: je fais, tu fais, il, elle, on fait, nous faisons, vous faites, ils, elles font + vejr udtryk (der kommer en mundtlig opgave)
1) Øve årstider og måneder her : oversigt – Franskportal 2) øve vejr udtryk her: oversigt – Franskportal
Les membres de la famille
I skal bruge 30 minutter på følgende lektier:
Recette de Crêpes : la meilleure recette rapide
Øv dig i ejestedordene ved mundtligt at besvare spørgsmålene i det vedhæftede dokument - find ejestedord s. 11 i hvidt gramm. hæfte) Mundtlig-opgave-19.pdf
Øve forholdsord på linket nedenfor - lav nogle af øvelserne for at øve dig mindst 20 min.
selfie safari.docx
I skal øve tal fra 80 til 90 og repetere dem I ikke kan huske se hvid grammatik s. 34
bankoplade 1 30 print.pdf
Lektie 30 min:
30 min lektie: lav Mundtlig opgave til kap 12 ( billedbeskrivelse). Brug denne model: oversigt – Franskportal og gloser fra teksten. Da det er en mundt. opgave skal du ikke skrive noget ned, men øve dig i at sige sætninger som beskriver billede
Lektien er at få lavet opgave 12 A- 12 H (kap 12) færdig derfra hvor I er kommet. Der vil være en lille prøve i præpositioner, men ikke noget at frygte:) Der ligger links på sidste uges lektioner til at øve dem.
1) Lyt + læs højt kap 21 flere gange (kort tekst)
Basis spørgeord på fransk.docx La Maison.docx
Du skal repetere disse 4 uregelmæssige verber i præsens: être, avoir, aller, faire + have lavet skriveopgaven fra kap 21 færdig
Du tegner en hurtig skitse af dit hus med rum - noter de forskellige rum på fransk og vær parat til at præsentere dit hus for de andre + Øve bøjningen "aller" at gå / tage til.
1) Du skal øve gloser til kap 13 på linket - husk lyd så du kan høre udtalen også (tryk på lille højtaler ikon i hjørnet)Titel
https://www.maisonsetappartements.fr/ads/2711563?lang=fr&villes=32556&TypeAnnonce=VEN&TypeBien=APP&dep=75&fromRecherche=1&fromAdwords=1
Gruppearbejde Dommage.docx
I skal lytte og læse kap 14 højt hjemme - Du skal notere og oversætte de spørgeord du møder i teksten og forberede dig på at svare på de samme spørgsmål som Mme. Revel bliver stillet i interviewet.
Sikre dig at du kan tælle til 30 - vi skal nemlig lære klokken i dag
Vi lærer klokken
1) Øv gloser til kap 15 her Titel
lektie: lav "skriveopgaven" ude under kap 15 på Franskportalen
9.-Generelle-spørgsmål-Fokus-på-tal-og-klokkeslet.pdf
Som opvarmning til at I skal til at skrive om jeres egen hverdag (med klokkeslet) skal du læse og forstå kap 27 på Franskportalen, du skal have fokus på forskellige dagligdags gøremål som fx at vågne, stå op, spise morgenmad m.v. Øv ordforråd i opg 2
Lektien til i dag er:
Fortsæt med at øve din udtale (min 10-20)Lær fransk: 200 sætninger på fransk - for begyndere
stk 22-Billedbeskrivelse.pdf
1)Fortsæt med at øve din udtale (min 20-30)Lær fransk: 200 sætninger på fransk - for begyndere
Til timen skal I have øvet ordforråd til kap. 25 med fokus på fritidsaktiviteter oversigt – Franskportal+ lyttet og læst kap 25 højt flere gange.
Innan du fortsätter till Google Sök
I timen skal I have en lille individuel test. Du skal tage dit hvide grammatikhæfte med og egne noter som du gerne må bruge. Der vil komme opgaver i nedenstående emner, så bestemmer du selv hvor meget du vil repetere. Testen gør det ud for sidste afl
Til timen skal I have lavet opgavearket med de tre opgaver færdigt ( les loisirs) og kunne bøje de to verber jouer og faire som bruges i.f.m. fritidsaktiviteter.
Parler de #sport et de ses goûts en classe de FLE - Adomania, un partenariat Hachette FLE/TV5MONDE
I skal lære 2. bøjnings endelserne udenad - der kommer opgaver ude på min læring til timen (disse opgaver er ikke lektier).
Gloseliste.docx
I skal lave følgende 2-3 opgaver:
Til i dag skal I have forstået, lyttet og øvet jeres udtale i højtlæsning af kap 29 på Franskportalen som handler om at være udvekslingselev i Frankrig + Øvelse 29A og 29B som er ordforrådsøvelser til kap 29.
LA BISE by PAUL TAYLOR (VOSTFR)
Samme lektier som til onsdagslektionen + Lave opgaver på min læring i 3. bøjning:Minlæring, bøjningen kan ses på s.22 i hvidt grammatikhæfte og dækker over verber som ender på -re fx. vendre/ at sælge.
Jeg har været glad for at undervise jer i år, I er et dejligt hold:) I sommerferien kan I holde jeres fransk ved lige ved at se franske film på Netflix/ filmstriben m.v., læse lette bøger, lytte til podcast faciles, bruge Dualingo og ikke mindst brug
Omfang
Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 65
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
L'art de rue
Fransk gadekunst i Aalborg af kunstnerne Hopare, Swed og Seth.
20,00
Indhold
Kernestof:
Se denne lille film for at træne udtale og forståelse https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/quest-ce-que-tu-portes-616
Læs om adjektiver i grammatikken s. 17-18 (minus afsnittet om gradbøjning).
Hvis du ikke har været ind på Minlæring og lavet screeningen, skal du gøre det inden tirsdag aften.
Hvis du ikke har været ind på Minlæring og lavet screeningen, skal du gøre det inden torsdag aften (24/8).
Noter adjektiver fra sidste afsnit af teksten "L'art de rue", som vi gennemgik torsdag.
Log ind på Minlæring og lav de øvelser, der ligger klar.
Læs teksten om den franske kunstner Seth og find transparente ord i den. Notér ordene og dit bud på en oversættelse af dem. SETH.docx
Øv dig i billedbeskrivelse og farver, så vi kan tale om de malerier, vi ser i Aalborg.
Øvelse 15 om gradbøjning på kopiarket, som I fik i torsdags.
Øvelse 15 om gradbøjning på kopiarket, som I fik sidste gang.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Art de rue
25-09-2023
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Gustave Eiffel og hans tid - EKSAMENSPENSUM
Materiale : Adriana Kritter: ”Qui êtes-vous, monsieur Eiffel ? », Éditions Didier. Martin Bourboulon: « Eiffel », 2021, på Filmstriben.
Grammatik: Adjektivernes bøjning, demonstrative pronominer, passé composé, nægtelsen ne ... que, bøjning af faire i présent, præpositioner ved geografiske navne, imperativ. Repetition af tal og årstal.
Mundtlighed: Billedbeskrivelser. Snak på holdet om filmen ”Eiffel”, bogen ”Qui êtes-vous, monsieur Eiffel?” og elevernes oplevelser i Paris. Gruppefremlæggelser på dansk om Gustave Eiffel og hans tid (FF3). Lytteøvelse og træning af oplæsning af bogen ”Qui êtes-vous, monsieur Eiffel?”.
Skriftlige opgaver: Træning i delprøve 1: Billedbeskrivelser af billeder med ”La tour Eiffel”. Gruppeopgave: Lave « Escape game » for en anden gruppe. Grammatikøvelser på papir og Minlæring.
50,00
Indhold
Kernestof:
Log på Minlæring og lav øvelserne om gradbøjning.
Har du glemt vejrudtrykkene? Så se her: Quel temps fait-il.pdf
Repeter tallene 1-60, så du kan dem. Du finder dem i grammatikken s. 34.
S. 13-16 i "Qui êtes-vous, M. Eiffel". Øv oplæsning af alle siderne og oversættelse af s. 15-16.
Medbring dine svar på følgende spørgsmål, som vi ikke har nået at tale om:
S. 18-20 i "Qui êtes-vous, M. Eiffel". Øv oplæsning af alle siderne og oversættelse af s. 19-20.
S. 21 i "Qui êtes-vous, M. Eiffel". Øv oplæsning og oversættelse. Lydfilen findes her: www.mondesenvf.com
Øv dig i at oversætte s. 24 i "Qui êtes-vous, monsieur Eiffel" og øv dig i at læse op.
Grupper til FF3:
Øv dig i at oversætte s. 25-27 i "Qui êtes-vous, monsieur Eiffel" og øv dig i at læse op.
Vi tager en snak om jeres problemformuleringer til FF3 d. 23. november. De endelige formuleringer, som I skal arbejde med jeres svar/oplæg ud fra, skal være færdige d. 27. november. Fremlæggelserne bliver d. 11. december. I er velkomne til at sende m
Vi tager en snak om jeres problemformuleringer til FF3. De endelige formuleringer, som I skal arbejde med jeres svar/oplæg ud fra, skal være færdige d. 27. november. Fremlæggelserne bliver d. 11. december. I er velkomne til at sende mig spørgsmål og
Medbring et billede fra rejsen til Paris, som du kan fortælle et par holdkammerater om. Det kan være et billede af "art de rue", en interessant bygning, en situation fra gaden eller andet, du finder spændende. Forbered dig godt på at fortælle om dit
Vi tager en snak om jeres problemformuleringer til FF3. De endelige formuleringer, som I skal arbejde med, skal være færdige i dag. De skal skrives ind i vedhæftede dokument (de fleste af jer arbejder allerede med det).FF 3_Problemformulering.docx F
Lav opgaverne om possessive pronominer (ejestedord) på Minlæring.
Disposition til FF3 FF3 disposition.docx
Afsnit
Læs s. 33-38 i "Qui êtes-vous, M. Eiffel". Øv dig i at oversætte teksten og læse den op.
Læs s. 39-42 (til og med "visionnaire") i "Qui êtes-vous, M. Eiffel". Øv dig i at oversætte teksten og læse den op.
Udfyld FF3 porteføljen (se under "opgaver"), og læg den ind samme sted.
Chers élèves,
Resten af bogen ”Qui êtes-vous, monsieur Eiffel” (s. 44-46). Øv dig i at oversætte og i at læse op.
Vejledning til opgaven Escape game.docx
Resten af bogen ”Qui êtes-vous, monsieur Eiffel” (s. 45-46). Øv dig i at oversætte og i at læse op.
Monsieur Eiffel. gloser.docx
Lav en lydfil, hvor du læser "Qui êtes-vous, monsieur Eiffel" s. 45 og 46 op. Send lydfilen til mig her på Lectio inden lektionen.
Se på det vedhæftede "sproghjul" og beslut med dig selv på hvilket område, du gerne vil blive bedre, og hvilket mål du vil nå inden for skiven (f.eks. "rimelig sikker"). Når vi er færdige med det kommende forløb om Molière, kigger vi på, hvordan det
Lav øvelserne på Minlæring om personlige pronomener som objekt. Her er arket med min forklaring, som I tidligere har fået: Det personlige pronomen som objekt forklaret.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
La tour Eiffel
23-10-2023
FF3
11-12-2023
Une carte postale
18-12-2023
FF3 portefølje
04-01-2024
Escape game
22-01-2024
Omfang
Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Molière
Introduktion til Molière og hans betydning for fransk og dansk kulturliv. Filmklip for at vise forskellige tilgange til Molières komedier.
Indhold
Kernestof:
Qui est Molière? Trouvez des informations et préparez cinq phrases en français pour expliquer qui c'est.
Rendez-vous.gloser.docx
Øv dig i at læse op og oversætte "Rendez-vous rue Molière" s. 7-11. Læg mærke til futur proche og noter, når du finder den brugt i teksten. Rendez-vous.gloser.docx
Øv dig i at læse og oversætte "Rendez-vous rue Molière" s. 12-15. Hvis du ikke har sendt en lydfil til mig i mandags, skal du sende en lydfil nu, hvor du indtaler s. 12-13. Hvis du har sendt en lydfil i mandags, kan du springe denne opgave over.
Øv dig i at læse og oversætte "Rendez-vous rue Molière" s. 12-15. Hvis du ikke har sendt en lydfil med oplæsning af side 7-9, skal du sende en lydfil nu, hvor du indtaler s. 12-13. Hvis du har sendt en lydfil, kan du springe denne opgave over.
Øv dig i at læse og oversætte "Rendez-vous rue Molière" s. 12-15.
Øv dig i at læse og oversætte "Rendez-vous rue Molière" s. 16 -17.
Rendez-vous.gloser.docx « Rendez-vous rue Molière » s. 18 – 21. Øv dig i at oversætte teksten. Send lydfil med oplæsning af s. 18-19 og svar på flg. spørgsmål i lydfilen:
Jeg fortsætter med elevsamtaler, hvor vi taler om de mål, I satte jer i forbindelse med elevcoaching. Hvis du ikke har været til samtale med mig endnu, kan du derfor forberede dig på en snak inden for de nærmeste uger.
Rendez-vous.gloser.docx « Rendez-vous rue Molière » s. 22 – 23. Øv dig i at oversætte teksten og læse den op.
Lav øvelse 2 på vedhæftede ark. Indirekte objekt.pdf Du kan finde de indirekte objekter, også kaldet dativpronomener, i grammatikken s. 13. Her kaldes de hensynsled og står under firkanten.
Læs om Molières komedie "Den gerrige" her: https://teaterbutikken.dk/forestillinger-og-billetkoeb/saeson-2020-2021/den-gerrige-folketeatret-4383/
Rendez-vous rue Molière s. 24-27. Øv dig i at læse op og oversætte. Øv dig i at svare på flg. spørgsmål til teksten:
Lektie til d. 18. marts: Rendez-vous rue Molière s. 28-31. Øv dig i at læse op og oversætte.
Rendez-vous rue Molière s. 28-31. Øv dig i at læse op og oversætte.
Hvis du har spørgsmål til den skriftlige opgave, er der mulighed for at stille dem.
Rendez-vous rue Molière s. 34-37. Øv dig i at læse op og oversætte.
Rendez-vous rue Molière:
Lydfil med oplæsning af "Rendez-vous rue Molière" s. 46-48 samt svar på fransk på flg. spørgsmål:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Les vacances d'hiver
15-02-2024
Delprøver
04-04-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Le repas traditionnel - EKSAMENSPENSUM
Fransk og dansk madkultur.
Kulturforskelle. Træning i at skrive en jobansøgning på fransk til et tjenerjob i Frankrig og lave en videoansøgning (karrierelæring). Skriftlig opgave om udveksling.
Les repas de la journée :
https://fleneso.blogspot.com/2011/02/les-repas-de-la-journee.html
Projekt med 1.000 nye caféer i Frankrig. Teksten under ”Le concept”:
https://www.1000cafes.org
Article: ”Si on veut goûter » (Café Viggo). Paroles françaises. s. 32-35.
Texte : « Escargots ou McDo ? »
Sang (”J’ai mangé un croissant”) i konkurrencen ”Frankrig har talent”:
https://www.facebook.com/watch/?v=1053364162640410
Supplerende materiale:
Jobannonce til restaurant L’Anagramme : https://www.emploichr.net/emploi-chr/salle-bar-cafe/restaurant-lanagramme-1-place-du-champ-de-foire-24160-excideuil-6-serveur-serveuse/
Gode råd og eksempler til CV: https://www.studentjob.fr/conseils-candidature/cv-conseils/cv-restauration
Gode råd og eksempler til jobansøgninger:
https://www.hellowork.com/fr-fr/outil/lettre-motivation/domaine_restauration.html
40,00
Indhold
Kernestof:
Send mig en besked i Lectio med din feedback på forløbet om Molière i forhold til arbejdsformer. Hvad har fungeret godt, og hvad ville du gerne have haft mindre af?
Escargots ou McDo.pdf Gloser til Escargots ou McDo.pdf
Lyt til lydfilen og øv dig i at læse op og oversætte teksten. Øv dig i at fortælle, hvad du selv har lavet i weekenden. Brug passé composé. Denne lektie er til d. 29. april.
Lydfil Escargots ou McDo.m4a
Lyt til lydfilen og øv dig i at læse op og oversætte teksten. Understreg passé composé i teksten.
Kig på lektierne til mandag.
Læs vedhæftede forklaring til jeres lektier og gå derefter i gang med de vedhæftede øvelser og øvelser på Minlæring. :-) Info om passé composé 1,2,3 bøjn..docx
Medbring jeres lister over fransk mad, som I lavede sidste gang.
Medbring jeres lister over fransk mad, som I lavede sammen.
Se videoer om franske måltider via nedenstående link. I kan springe øvelse efter video 2 over. Læs teksten (Les repas de la journée) om måltider og gør dig klar til at oversætte den med en kammerat.
Indtal lydfil og send den til mig. Den skal være på 2 minutter med svar på nedenstående spørgsmål. Du kan bruge link til sidste modul.
Forbered dig på at fortælle dine holdkammerater, hvad du selv har spist og drukket (j’ai bu …) i går til alle dine måltider.
Vi skal tale om refleksive verber. Undersøg, hvad nedenstående refleksive verber betyder, og øv dig i at udtale dem. Lav 5 korte sætninger i 1. person singularis med nogle af disse refleksive verber, som du vil mime i morgen for tre holdkammerater. E
Repeter de refleksive verber, vi arbejdede med tirsdag, så du kan huske deres betydning og udtale. Undersøg desuden, hvad nedenstående verber betyder og hvordan de skal udtales. Vi arbejder en del med dem alle i dag.
Repeter alle de refleksive verber, vi har arbejdet med her efter ferien.
1) Læs om refleksive verber på Minlæring og løs opgaverne.
Se videoen om Céline Banza fra RD (République Démocratique) du Congo og svar på nedenstående spørgsmål.
Læs teksten om Cyrille, der arbejder på café Viggo, og øv dig i at oversætte den. Cafe Viggo.pdf
Vi skal i gang med at skrive en ansøgning og lave en videoansøgning om et job som tjener på en restaurant. Læs derfor jobannoncen på nedenstående link ved først at finde transparente ord (skriv dem ned, vi kigger på dem sammen) og derefter prøve at o
Følg linket og læs de to første CV'er for Marie Dupont (de ligger et stykke nede). Du skal kunne oversætte begge CV'er. Vi tager en runde på holdet med oversættelsen.
Medbring "Ma galerie de trésors" og dit arbejdsdokument til emnet om ansøgninger.
Læs og øv dig i at oversætte vedhæftede tekst. Det drejer sig om en struktur, I skal følge i jeres skriftlige opgave (lettre de motivation). structure pour une lettre de motivation Restauration.docx
J. Baker fait son entrée.gloser.docx La Voyeuse.gloser.docx
Lav opgaverne 2 og 3 på det udleverede papir (opgave 2 har I allerede lavet i modulet). Alle opgaverne drejer sig om at bøje verberne korrekt i passé composé, og en del af dem er uregelmæssige, så det er smart at bruge grammatikken og ordbogen. :-) V
Lav opgave 3 på det udleverede papir d. 26/9. Opgaverne drejer sig om at bøje verberne korrekt i passé composé, og en del af dem er uregelmæssige, så det er smart at bruge grammatikken og ordbogen. :-) Vi laver en øvelse på holdet, hvor de samme verb
https://www.facebook.com/M6/videos/il-compose-des-chansons-tr%C3%A8s-simples-la-france-a-un-incroyable-talent/1053364162640410/
Fais deux phrases avec chaque verbe en passé composé: avoir, dire, être, faire, lire, prendre, voir
Løs opgaver om passé composé på Minlæring. Brug grammatikken s. 24 og ordbogen til hjælp. (Deadline torsdag kl. 22)
Passwords til lydfiler:
Article.Il n'y a rien dans le frigo.pdf Gloser.Il n'y a rien dans le frigo.pdf Læs vedhæftede artikel.
Løs opgaver om passé composé på Minlæring.
Article.Il n'y a rien dans le frigo.pdf Gloser.Il n'y a rien dans le frigo.pdf Find passé composé i teksten (der er ikke mange) og notér dem. Øv dig i at fortælle om Anna, Nakara og Enrique på fransk. Hvem er de, og hvad er deres situation?
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delprøve 1
27-05-2024
L'échange
29-08-2024
Mon C.V.
18-09-2024
Lettre de motivation
07-10-2024
Videoansøgning
22-10-2024
Omfang
Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La pauvreté en France - EKSAMENSPENSUM
Materiale :
Article: ”Il n’y a rien dans le frigo ». Franceinfo le 12 septembre 2024
Texte : « Les restos du cœur » Jutta Fitzner og Tine Rhein-Knudsen: Carte Blanche, grundbog, kap. 20, Gyldendal 2002
Texte/video : « La faim devient une question majeure » https://www.francetvinfo.fr/economie/inflation/pres-d-un-francais-sur-cinq-vit-a-decouvert-cette-annee-alerte-le-secours-populaire_6045905.html
Articles: https://www.francetvinfo.fr/societe/c-est-insupportable-128-000-bebes-ont-ete-accompagnes-par-les-restos-du-c-ur-en-2024_6906293.html
https://www.francetvinfo.fr/societe/enfance-et-adolescence/droits-des-enfants-pres-d-un-quart-des-enfants-francais-declare-ne-pas-manger-trois-repas-par-jour-selon-une-consultation-de-l-unicef_6905189.html
Roger Depoilly : Foredrag om fattigdom i 1950’ernes Frankrig og Abbé Pierre
Video:
https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-la-pauvrete
Film: « Intouchables », på dansk « De urørlige”, instrueret af Eric Toledano og Olivier Nakache, 2011
Texte: Les thèmes du film Intouchables
Grammatikøvelser på papir og Minlæring, brug af
Ordbogen.com
og Le conjugeur. Arbejde med Det store stilladshæfte og Ma galerie de trésors.
50,00
Indhold
Kernestof:
Find transparente ord i vedhæftede/udleverede artikel.La faim devient une question majeure.pdf
Lyt til det første minut af interviewet og prøv at forstå, hvad Henriette Steinberg siger. Brug artiklen ”La faim devient une question majeure » som hjælp. Forbered dig på at fortælle på dansk, hvad Henriette Steinberg siger.
Genlæs vedhæftede artikler og find fem nøgleord (mots-clés) om vores emne "La pauvreté en France". Skriv dem ned i dit hæfte og øv dig i en sætning med hvert nøgleord til en mundtlig øvelse.Article.Il n'y a rien dans le frigo.pdf Gloser.Il n'y a rien
Hvis du ikke fik lavet øvelserne 3 og 4 i modulet sidste gang, er de også din lektie. Opgave 3 drejer sig om passé composé med refleksive verber. Husk, at hjælpeverbet her er "être" Passé composé øvelser CB.pdf
Læs s. 108 af vedhæftede tekst om "Les Restos du coeur". Øv dig i at oversætte teksten og læse den højt. Find verberne i teksten og omskriv den til passé composé. Les Restos du coeur.pdf
Løs opgaverne på Minlæring om passé composé med nægtelser.
Overvej fortællervinkel i din næste skriftlige opgave (dagbog). Vil du fortælle ud fra en hjemløs persons synsvinkel, eller vil du fortælle fra din egen synsvinkel, hvor du fortæller om dit møde med en hjemløs person. Vi arbejder med opgaven på holde
Til torsdag: Øv dig i at kunne verbet "venir" udenad.
Lav opgaver om passé récent på Minlæring.
Til torsdag: Læs teksten om Les Restos du coeur og skriv svar på de tilhørende spørgsmål i dit hæfte. Les Restos du coeur.pdf
Program for "sprogdagen" i store træk:
Medbring gruppens billede fra Vesterholt. Vi arbejder med en skriftlig aflevering om det.
Læs teksten om Les Restos du coeur og skriv svar på de tilhørende spørgsmål i dit hæfte. Les Restos du coeur.pdf
I andet modul er der mulighed for at gøre gruppearbejdet med billedbeskrivelse færdigt.
Lav opgaven markeret med grøn baggrund på side 51 i "Ma galerie de trésors". Husk at medbringe "Ma galerie de trésors". Gloser til opgaven:
Husk at aflevere din "journal intime". Jeg giver ikke karakter for for sent afleverede opgaver, med mindre I har en aftale med mig om at aflevere senere.
I arbejder selv i dette modul, for jeg er desværre syg i dag. Kontoret fører fravær.
Medbring bøger til frilæsning
Lektie til onsdag:
Relevante tekster og link:
Se dine noter og vores tekster om fattigdom igennem og notér 10 nøgleord om emnet i dit hæfte samt mindst to tal, der siger noget om situationen i Frankrig (f.eks. om mennesker der ikke spiser tre måltider om dagen).
Medbring "Ma galerie de trésors" og "Det store stilladshæfte".
Ma galerie de trésors:
Vær opmærksom på, at der er deadline for aflevering af delprøve 1 om den hjemløse Tango.
Lav vedhæftede opgave (I fik den også på papir). Det er en god træning til delprøve 1. :-) Intouchables.opgave.pdf
Tænk over titlen på filmen "Intouchables". Hvorfor har filmen denne titel? Notér dine tanker på dansk eller fransk i dit hæfte.
Gør opgaverne om kontraster mellem Driss og Philippe fra Intouchables færdige (hvis du ikke blev færdig sidst) og øv dig på at udtale dine sætninger.
Øv dig i at beskrive det nederste billede på vedhæftede kopi og inkluder mindst tre sætninger med "le présent progressif" (en train de + infinitiv). Intouchables.images.pdf Sørg for at øve dig i udtale, så dine holdkammerater forstår dig.
Øv dig i at læse teksten om "les thèmes du film" op. Hvis du er i tvivl om udtalen af et ord, kan du få hjælp i Google oversæt. ;-) Intouchables.thèmes.pdf
Vælg et tema fra filmen "Intouchables " og fortæl om det, f.eks. ”l’amitié”. Hvordan ser du temaet illustreret i filmen eller i en bestemt scene i filmen? Forbered mindst fem sætninger. Du skal fortælle holdkammerater om dine tanker.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Passé composé
30-10-2024
Description d'une image
21-11-2024
Mon journal intime
26-11-2024
Delprøve 1 - Tango
19-12-2024
Delprøve 2 - Tango
09-01-2025
Delprøve 1 Tour de France
04-03-2025
Delprøve 1. Voyager
24-04-2025
Delprøve 2. Voyager
27-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Voix de la périphérie - EKSAMENSPENSUM
Uddrag af Édouard Louis’ selvbiografiske romaner ”Qui a tué mon père » og « Combats et métamorphoses d’une femme ».
Maria Hassing : ”Ma galerie de trésors” s. 43
Supplerende materiale:
Uddrag af Glenn Bechs digtsamling ”Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet”
https://www.dr.dk/nyheder/fransk-stjerneforfatter-underklassen-er-politik-ligesaa-intimt-som-det-foerste-kys
Grammatik: imparfait, plus-que-parfait, pronominer som direkte og indirekte objekt, forbinderord, adverbier
Grammatikøvelser på papir og Minlæring, brug af
Ordbogen.com
og Le conjugeur. Arbejde med Det store stilladshæfte og Ma galerie de trésors.
40,00
Indhold
Kernestof:
Vælg et tema fra filmen "Intouchables " og fortæl om det, f.eks. ”l’amitié”. Hvordan ser du temaet illustreret i filmen eller i en bestemt scene i filmen? Forbered mindst fem sætninger. Du skal fortælle holdkammerater om dine tanker.
Læs vedhæftede korte tekst på dansk om Édouard Louis (I fik den også udleveret). Forbered mindst fem sætninger på fransk om Édouard Louis. Édouard Louis.Frankrigs store forfattere.pdf
Læs den danske tekst på side 2 af vedhæftede dokument. E.Louis tekster.3g.docx
Læs den danske tekst på side 3-4 af vedhæftede dokument. E.Louis tekster.3g.docx
Gør dine sætninger færdige med følgende gloser, hvis du ikke nåede det sidste gang: 1) est née 2) était fière 3) était ouvrier 4) était timide 5) faisait la cuisine 6) était discrète
Lav en lille historie med en person eller et dyr, hvor du bruger bjergverberne til passé composé, som du kan fortælle til en holdkammerat. Det er en træning i at huske bjergverberne. Eksempel: La princesse est née dans un forêt / le prince est né dan
Se forklaringen om imparfait på Minlæring og lav lektien dertil.
Forbered mundtlige svar på følgende spørgsmål til teksten af Édouard Louis: La mère d’Édouard L. a quitté son premier mari. Pourquoi ? Qu’est-ce qu’il s’est passé après ? Øv dig godt i udtalen af dine svar, så holdkammerater kan forstå dig.
Medbring din hjemmelavede historie fra sidste modul med bjergverber, så du kan fortælle den til en holdkammerat igen.
E.Louis tekster.3g.docx
Se lektien til tirsdag. :-)
E.Louis tekster.3g.docx Læs s. 7 og 8 og øv dig i at oversætte teksten. Sæt streg under verber i passé composé og imparfait.
Noter stikord om Édouard Louis' mor på et stykke papir med to kolonner - en kolonne til noter om moderen og en kolonne til noter om faderen. Vi kommer snart til faderen. :-)
Medbring din bog til frilæsning.
Senest onsdag aften: Send dine stikord til mig om Edouard Louis' mor, som du har noteret til modulet i tirsdags. Du kan sende dem i en besked her på Lectio eller i Teams. Jeg samler jeres stikord til nogle øvelser på holdet.
Læse ”Voix de la périphérie » s. 9-11. Øv dig i at oversætte den franske del af teksten, og læs den danske tekst. E.Louis tekster.3g.docx
Vi laver forskellige øvelser om Édouard Louis og hans bøger, så det er vigtigt, at du har læst til og med s. 11 i kopihæftet "Voix de la périphérie". Til en af øvelserne skal I forberede svar på fransk (skriv dem ned i jeres hæfte, ikke på computer)
Se også dette korte videoklip på engelsk med danske undertekster fra DR2: https://www.dr.dk/nyheder/fransk-stjerneforfatter-underklassen-er-politik-ligesaa-intimt-som-det-foerste-kys
Læs s. 13 i kopihæftet "Voix de la péripherie" og oversæt den franske tekst, så godt du kan. Understreg verberne i plus-que-parfait (se nedenfor). Hvis du ikke var til undervisning sidste gang, skal du også læse s. 12 på egen hånd.
Læs om plus-que-parfait på Minlæring og lav øvelserne.
Vi laver forskellige øvelser om Édouard Louis og hans bøger, så det er vigtigt, at du har læst kopihæftet "Voix de la périphérie". Til en af øvelserne skal I forberede svar på fransk - I har haft lektien før - (skriv dem ned i jeres hæfte, ikke på c
Læs kopisiderne med digte af den danske digter Glenn Bech. Jeg har lagt nogle i min brevbakke på kontoret til dem, der ikke var til stede i sidste modul, så I kan skrive noter og understrege .Glenn Bech. Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet.pd
Medbring dine stikord på fransk om forskelle og ligheder mellem Édouard Louis og Glenn Bech, så vi kan få plakaterne lavet færdig. Øv dig i at tale ud fra dine stikord.
Øv dig i verbet ”pouvoir” i le présent til d. 13. marts. Vi laver en øvelse og en konkurrence i det. Du kan øve dig her: https://www.lepointdufle.net/ressources_fle/present_pouvoir.htm
Sæt nedenstående ord sammen i sætninger om Édouard Louis og hans mor. Det var gruppeøvelsen i sidste uge, I skrev ind i jeres lille kopihæfte, så hvis I var til stede og blev færdige, er arbejdet allerede gjort. :-) Medbring kopihæftet.
Øv dig i at oversætte s. 43 i ”Ma galerie de trésors”. Vi arbejder med teksten i modulet.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3abcd FR skr. prøve
24-01-2025
Omfang
Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
La Tunisie - EKSAMENSPENSUM
Tekst om Tunesiens historie
Tekst om filmen ”Un divan à Tunis”
Filmen ”Un divan à Tunis ». Dansk titel : ”Mit tunesiske eventyr » Instrueret af Manele Labidi. 2019. Kan ses på Filmstriben.
Tekst : « Tunesian girl. Blogeuse pour un printemps arabe. »
Supplerende materiale:
Video på dansk om revolutionen i Tunesien og tiden derefter:
https://www.youtube.com/watch?v=jVGhdBLn85E
Grammatikøvelser på papir og Minlæring, brug af
Ordbogen.com
og Le conjugeur. Arbejde med Det store stilladshæfte og Ma galerie de trésors.
30,00
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede tekst om Tunesien og øv dig i at oversætte den. La Tunisie.docx
Øv dig i verbet ”pouvoir” i le présent. Vi laver en øvelse og en konkurrence i det. Du kan øve dig her: https://www.lepointdufle.net/ressources_fle/present_pouvoir.htm
Øv dig igen i verbet ”pouvoir” i le présent. Vi laver en øvelse i det. Du kan øve dig her: https://www.lepointdufle.net/ressources_fle/present_pouvoir.htm
Vi arbejder videre med emnet Tunesien, så læs vedhæftede korte tekst på dansk og se den lille video på dansk ved at følge dette link: https://www.youtube.com/watch?v=jVGhdBLn85E
Øv dig i verbet ”vouloir” i le présent.
Medbring svarene på spørgsmålene, I arbejdede med sidst. Hvis du ikke var til stede, skal du skrive svar på to af spørgsmålene i dit hæfte:
Var du ikke med i sidste modul? Så læs vedhæftede resumé af filmen "Un divan à Tunis", som vi skal se. Un divan à Tunis.docx
Tjek lektien til tirsdag. :-)
Øv dig på verbet "faire". Du kan få hjælp her:
Øv dig i at fortælle mundtligt om den person fra filmen ”Un divan à Tunis”, du har valgt. Brug dine noter fra sidste modul, som du skrev ud fra vedhæftede dokument. Une analyse de personnage.docx
Læs vedhæftede tekst om en blogger fra Tunesien, der fortæller om sit syn på situationen i landet efter opstanden (La révolte) og hendes virke som aktivist på nettet (cyberactiviste). Forbered dig på at svare mundtligt på de tre første spørgsmål til
Hvis du ikke var til sidste modul eller ikke blev færdig med øvelserne om futur på Minlæring, skal du logge ind og lave dem. Brug grammatikhæftet s. 26 som hjælp og læs den korte introduktion til futur her. Vi arbejder videre med futur, når vi ses ig
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Delprøve 2. Tour de France.
25-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52910665761", "T": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52910665761", "H": "/lectio/281/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52910665761" }