Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Anders Olesen, Klaus Nørgaard
Hold
2022 DA/e (
1e DA
,
2e DA
,
3e DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Familie og kønsroller før og nu.
Titel 2
Minimalisme. Værklæsning.
Titel 3
DA-HI: Det moderne gennembrud og naturalismen
Titel 4
Film om fremstilling af unge og ungdom
Titel 5
Romantikken (EKSAMEN)
Titel 6
Værklæsning: Frøken Julie og naturalismen
Titel 7
Tværfagligt innovativt forløb
Titel 8
Modernisme i det 20. århundrede
Titel 9
Retorik og argumentation
Titel 10
Tilladte hjælpemidler
Titel 11
Nyhedsformidling (EKSAMEN)
Titel 12
Eksistentialisme (EKSAMEN)
Titel 13
Holberg og oplysningstiden
Titel 14
"Lille drama i ti dele" (digtsamling)
Titel 15
Nytårstaler (EKSAMEN)
Titel 16
Den upålidelige fortæller (EKSAMEN)
Titel 17
Ny dansk litteratur (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Familie og kønsroller før og nu.
"Familie, kærlighed og kønsroller - før og nu" dækker over et tematisk forløb, hvor vi kigger på forskellige tekster fra sagatiden til nutiden.
I sagatiden var slægt og ære nøglebegreber for datidens familie-sammenføringer og kærlighedens vilkår. Dette ses tydeligt i "Ravnkels saga" (værklæsning) og i folkeviserne "Ebbe Skammelsen" og "Torbens datter".
Også i folkeeventyret ser vi denne tankegang. I "Rødhætte" kan vi med Freuds tekstanalyse-model se, at over-jeget er fyldt med formaninger om at følge familiens normer - og fortrænge lyster og driftsimpulser.
I trylleviserne ser vi ofte drifterne symboliseret ved onde dæmoner, trolde, fabeldyr eller lign, der alle er farlige bekendtskaber, som viserne advarer mod. Fx. I "Bonden og elverpigen" , "Elverskud" og "Harpens Kraft".
I de moderne TV-julekalendere ser vi også de traditionelle kønsroller iscenesat, fx i DR's "Julehjertets hemmelighed"(2022), hvor 1800-tallets traditionelle familie- og kærlighedsmønster sættes på prøve i konflikten mellem 'det arrangerede ægteskab' og 'forelskelsens ægteskab'.
Den romantiske kærlighed - hvor det proklameres at "Det er så yndigt at følges ad" er ofte en urealistisk drøm og udfordres op gennem 1900-tallet af en spirrende bevidsthed om, at det patriarkalske samfund også har en bagside, hvor undertrykkelse og kønsrolleforventninger fører til ulykke.
Den menneskelige seksualitet og kærlighed har været et centralt tema i litteraturen gennem mange år. I perioder har den været tabubelagt , og i andre perioder, fx i nutiden, er forfatterne ikke så bange for seksualiteten eller kærlighedens stærke kræfter.
Men det har ikke altid været lige nemt. Forelskelse er i dag accepteret som grundlag for familieindgåelse og hvis den mangler, er det ok at blive skilt. Den patriarkalske familie er i opløsning og bliver i dag erstattet af den symmetriske familie, hvor kønsrollerne er til debat. Men det gør det ikke nemmere.
Indhold
Kernestof:
Hej 1e. Jeg glæder mig rigtig meget til at hilse på jer.
KIG LIGE (IGEN) PÅ NEDENSTÅENDE power-point - og tænk over, på hvilke måder vikingetidens slægtssamfund adskiller sig fra nutidens!
Vi skal se et afsnit af tv-serien "Vikings".
Læs s. 77-78 i Dansk på ny - saga pdf (første 2 sider) og læs i Ravnkels saga kap 1 til og med 4 (altså første 2½ side) ...tænk over hvordan Ravnkel præsenteres her i de første kapitler!
Åben dit "Saga-dokument" (fra i torsdags) og skriv 3-4 linjer, hvor du kort redegør for handlingen fra kap 7 og frem til der, hvor du er nået til.
I dag skal I læse sagaen færdig! I skal læse ud fra følgende fokuspunkter - og besvare spørgsmålene. Svarene skriver du ind i dit "Saga-dokument"
I denne time samler vi op på Ravnkels saga - og afslutter arbejdet med sagaen som genre.
FOMO - fear of missing out? Vi ser en lille dokumentar med titlen "FOMO"...Den handler i store træk om:
Lyt til sangen og læs teksten til "Giv mig noget" af Pede B - og tænk over, hvilket billede sangen giver af livet online og livet i 'virkeligheden'?
Udsendelsen - Hængt ud på nettet (2017) 43 minutter
Lektionen er virtuel! Da jeg kan se, at både jeres 2. og 4.-5.lektioner er virtuelle/aflyste, vælger jeg også at lave dansklektionen virtuel. BESVAR OPGAVEN og SEND INDIVIDUELT TIL ELEV-feedback senest kl. 15:00 (HUSK GEM) (Jeg fører fravær kl. 15:00
OPGAVE: VIRTUELT, INDIVIDUELT:
Tænk over, hvad der kan være visens morale!
I skal i denne lektion "omskrive" Ebbe Skammelsen til en nyhedsartikel (jf nedenstående: Layout). I skal således lave en fængende rubrik (overskrift) og underrubrik, der fanger læseren. I behøver ikke at skrive i spalter (der kan give nogle tekniske
Endnu en folkevise! Læs den - og tænk over, hvorfor Torbens datter handler, som hun gør?
De fleste oplever folkeviserne som 'svære' at forstå. Nok især fordi de er skrevet i et 'gammelt' sprog? Læs derfor om genren via nedenstående. Altså læs både pdf'n og ppt'n.
Kig lige på "Elverskud Psykoanalytisk tolkning" og prøv om du kan forstå Freuds personlighedsmodel Vi arbejder videre med spørgsmålene under præsentation denne gang 👏🏻
Elverskud trylleviser Psykoanalytisk tolkning (4).pdf
Vi snupper endnu en folkevise: Harpens Kraft. Læs den - og tænk over, hvad 'harpens kraft' kan symbolisere?
Vi skifter nu genre: Til folkeeventyret. Læs derfor vedhæftede "Rødhætte" og tænk over, hvordan man kan læse eventyret som udtryk for en psykisk konflikt (jf Freuds model fra sidste gang)
Endnu et eventyr! Læs om Kong Lindorm...og tænk over, hvordan dette eventyr kan tolkes - hvad er pointen?
image.png
Vi skal se uddrag af 2 julekalenderudsendelser fra DR: Julehjertets hemmelighed 2.dec. og Jul på Vesterbro 3.dec.
Afsnit
Aflever et resume af filmen i elev-feedback i næste lektion
Lektionen er virtuel. I skal i denne lektion se filmen Brødre færdig
Skriv i elev-feedback et resume af filmens handling på ca 1/2- 1 side og tænk over, hvilket billede af familie, filmen giver ?
Hej 1e. Velkommen tilbage! Vi fortsætter med emnet om 'familie og kønsroller' .
Fra middelalderens slægtssamfund til nutidens lyststyrede samfund.pptx
Læs digtet "Den fattige piges sang ved vuggen" - få styr på handlingen. Er der ord, du ikke forstår, så spørg.
Den fattige pige ved vuggen (4).pdf
Læs nedenstående OG LYT til sangen...mens du tænker over, hvad sangen fortæller om nutidens forhold mellem kønnene - og især de kønsroller, der introduceres her?
I skal - individuelt - lave en analyse af Vita Andersens: "Lænken om min hals" (fra digtsamlingen "Tryghedsnarkomaner, 1977).
Læs Sonnergaards "Sex" (der er jeres næste skriftlige opgave til d. 6.2.)...I får timen til at analysere og skrive i (med min vejledning).
Læs Tove Ditlevsens lille historie om "Det første møde" og tænk over, hvordan kønsroller og sex fremstilles her i 1944 (hvor teksten er udgivet)
I forlængelse af diskussionen om kvinden som sex-objekt, skal I læse et lille uddrag af Mette Thomsens roman "Plastic" (fra 1995):
bahia-brazil-may-12-2020-260nw-1766768762.jpg
Vi skal se på, hvordan køn pg kønsroller fremstilles i en dokumentarfilm. Læs derfor om "Fakta- og fiktionskoder" (fra Håndbog til dansk): Autenticitetsmarkører og fiktionskoder i dokumentarfilm.docx
Jeg har rettet og kommenteret jeres Sex-afleveringer. De var causual ;-) KIG RETTELSERNE IGENNEM - OG PRØV AT LÆRE AF DET...
Vi skal se en kortfilm: "Dennis" mhp analyse!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Minimalisme. Værklæsning.
Med udgangspunkt i Helle Helles noveller, undersøger vi den specielle minimalistiske skrivestil, der præger 1990'ernes forfatteres skrivestil.
Der er samtidig et fokus på novellengenren - den moderne novelle - og den særlige fortællersynsvinkel, der præger genren.
Indhold
Kernestof:
Læs til i dag i Helle Helle: "Rester" (1996) novellen: "En stol for lidt" (s. 29).. og tænk over hvad det er, der sker i novellen?
Læs vedhæftede om "minimalisme". Især afsnittet, der refererer til "En stol for lidt".
Isbjergsteknik – minimalismens teknikinspireret af E. Hemingway"Hvis en prosaist ved tilstrækkeligt om det emne, han skriver om, kan han udelade visse ting, som han meget vel ved, og læseren vil alligevel, hvis skribenten er sanddru nok, få den samme
Læs novellen "Fasaner" s. 7-13 i "Rester"...
Læs i Helle Helle: Rester s. 45 - 51 novellen "Køreplaner" og medbring bogen! Tænk over hvilket billede du får af de to hovedpersoner: manden og kvinden.
Køreplaner HelleHelle.pdf
Læs Film af Helle Helle (fra Rester s.61) og tænk over, hvorfor den har titlen: "Film"?
ps: Jeg har kommenteret jeres elev-feedback fra i fredags. Kig lige på det...
Læs i Rester "To kilometer" (s.15 -ff) og tænk over, hvad du mener, der er temaet i denne novelle?
Læs i Rester: Roligt ungt par (s. 83 -ff)... er der noget i dette pars forhold, der er blevet fortrængt? (jf isbjergsteorien)
Jeg har kommenteret jeres elev-feedbacks - både fra "Roligt ungt par" og "To kilometer". Læs liiige mine kommentarer igennem. Også kommentarerne til jeres skriftlige analyse af "Returbillet" (se i Lectio, opgaver)
Og så har jeg rettet jeres stile. Og et gennemgående problem er, at I har svært ved at forstå, hvornår der skal stå "hendes børn" eller "sine børn"... læs derfor flg. link, der forklarer reglen.
Du finder opgaven i Lectio under opgaver: "Sammenlignende analyse" fra kl. 8:15. Du arbejder med at besvare opgaven individuelt og afleverer senest kl. 13:45 i Lectio i et word.docx dokument. Du skal således IKKE MØDE PÅ SKOLEN I DAG HVIS DU HAR SPØ
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DA-HI: Det moderne gennembrud og naturalismen
Fra "Brug litteraturhistorien" : Kap: "Det moderne gennembrud, ud med Gud, 1871-1890" af Mimi Sørensen, Systime (pdf) s. 101-135:
Da Danmark blev moderne, 1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud, Litteraturens moderne gennembrud (Georg Brandes) Retninger i det moderne gennembrud: Realisme og naturalisme. Naturalisme i billedkunsten: Erik Henningensen: "Barnemordet" og Brendekilde: "Udslidt" samt Erik Henningsen: "Sat ud".
Henrik Pontoppidan: Ud med Gud: af "Ane-Mette" (kritik af social ulighed og fattigdom på landet og kritik af kirkens undertrykkende funktion)
Henrik Pontoppidan: "Den første Gendarm"
Uddrag af Martin A. Nexø: "Pelle Erobreren" (landarbejdernes undertrykte slavetilværelse)
Arbejderne vinder frem. Konsekvens af industrialiseringen og urbaniseringen: Socialismen og arbejderbevægelsen: U.P Overbye: "Snart dages det brødre" (arbejderkampsang).
Det folkelige gennembrud: Jeppe Aakjær.
:
Indhold
Kernestof:
I historie er I jo allerede godt i gang med DHO (Dansk-historie-opgaven) om Industrialiseringen i Danmark. I danskfaget kalder vi perioden for "Det moderne gennembrud".
Læs i kompendiet (se fredagstimen) s. 110-114 Henrik Pontoppidan: Ud med gud. Og novelle-uddraget: "Ane-Mette" og tænk over, hvordan Pontoppidan forsøger at leve op til G. Brandes' tanker...
Klassekampen på landet var noget H. Pontoppidan var meget optaget af. Han skrev flere noveller ifm de sammenstød, der opstod mellem Højre (godsejerne) og Venstre (bønderne). I teksten "Den første gendarm" skildres et møde mellem de to parter, bøndern
Martin Andersen Nexø skrev i 1906-10 værket "Pelle Erobreren". I store træk handler den om Pelle og hans far, der ankommer til Stengården - altså om livet på landet, set fra landarbejdernes synspunkt. Læs det forkortede afsnit, hvor de sociale spændi
Vi fortsætter med arbejdet om klassekampen - nu i byen. Læs nedenstående om arbejderne i byerne efter ca 1900-tallet. Især U.P.Overbye: Snart dages det brødre...
Snart dages det brødre
DHO om DMG kompendie.pdf I jeres DHO-kompendie findes der nogle malerier fra perioden. Kig godt på dem og lav en billedanalyse, hvor du kommer ind på flg: 1. Beskriv kort motiv og tema. 2. Hvilke virkemidler har kunstneren anvendt? (se på farver, lin
Folkelig realisme eller Det folkelige gennembrud
H.A. Brendekilde: En landevej (1893)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Film om fremstilling af unge og ungdom
Udgangspunkt i forskellige film, der fremstiller unge og ungdommen i nutiden.
Dokumentarfilm i Håndbog til dansk s. 223-227)
Dokumentarfilmtyper
Autenticitets- og fiktionsmarkører
Filmiske virkemidler (Håndbog til dansk s. 325-331)
Filmens dramaturgi.
"Teenagedyret: Identiteten"(DR.DK)
"Presset ungdom" (TV2 2023)
"Skjold og Isabelle"
DR.DK
, 2012)
Realitygenren (Håndbog til dansk s. 238-240)
"Prinsesserne fra blokken (DR, 2016)¨
"Succesjægerne" (DR, 2012)
Indhold
Kernestof:
Velkommen til 2g
Ingen ny lektie
MEDBRING HÅNDBOG TIL DANSK (se evt. s. 325-331)
Kig evt. også på vedhæftede...som uddyber virkningen af de forskellige filmiske virkemidler:
Kig også gerne Håndbog til dansk s. 325-331 Filmiske virkemidler.
I læser lige om Filmens dramaturgi s. 332-337 i Håndbog til dansk. Vi ser "Teenagedyret" færdig og starter med analysen
Hvis du ikke var der i fredags, kan du se filmen (de første 19 minutter), som jeg har delt med jer på drev. Eller på DR.DK
...analysen ender med en skrftlig aflevering til d. 11.sep
I får timen til at arbejde med opgaven, hvor I skal analysere "Teenagedyret". Find brugbare citater fra dokumentaren og begynd at lave en disposition. Den kunne følge nedenstående plan:
Opsamling på hvor langt I er nået med den skriftlige opgave? Vi ser herefter en dokumentar: "Presset ungdom" (TV2, 16.aug 2023).
Hvis du var fraværende i mandags, så kan du i lektionen mandag d. 4.sep finde et link til filmen - som også kan ses via tV2 plaly.
Vi skal i 2 lektioner arbejde med "Presset ungdom" via gruppearbejde med efterfølgende fremlæggelse på klassen.
Vi ser en ny spændende dokumentar: Skjold og Isabelle (DR)
Vi arbejder i denne lektion med analyse af dokumentaren om Skjold og Isabel...tænk over, hvordan denne fremstilling adskiller sig fra "Presset ungdom"!
https://ngyhf-my.sharepoint.com/:v:/g/personal/jpb_ngyhf_dk/EfCZg9G6HaVEmDsDR0CoNQoBDqT6c6B7veqIIzKAjkFkAQ?e=ZUfzoG
Læs i Håndbog til dansk om "Reality-tv" s. 238-240 (og medbring bogen til timen)
I skal se endnu en dokumentar: Succesjægerne og besvare opgaven, som ligger under 'præsentation' (m aflev i elev-feedback)
Vi analyserer dokumentaren om ‘Succesjægerne’
Læs om "Succesjægerne" i nedenstående pdf -
Ang. de skriftlige afleveringer:Perspektivering.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Romantikken (EKSAMEN)
I daglig tale er romantik noget med levende lys på et bord og to elskende, som kigger kærligt ind i hinandens øjne, men som litterær periode er det mere kompliceret.
Vi arbejder med perioden fra 1800 til 1870 og ser på de forskellige undergenrer, der prægede dansk kunst og litteratur i 1800-tallet:
Universalromantikken: Hvor naturen smelter sammen med det guddommelige. Dette ses fx i Guldhornene af A. Øhlenschlæger (1801) og i "Morgenvandring" mærkes tydeligt den besjæling af naturen, som romantikerne dyrkede.
Staffeldts : "Indvielsen" (1804) er et godt eksempel på at denne sammensmeltning kun kan opnås i digtningen, mens virkeligheden er en anden. Her støder vi på dualismen - virkelighed versus fiktion.
I nationalromantikken ses nationen som den ophøjede, harmoniske enhed. hvilket ses tydeligt i nationalsangen : "Der er et yndigt land".
Fra Brug litteraturhistorien s. 61-76
H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født"(1850) støder vi igen på en nationalromantisk tro på nationen som et samlet folk under samme kultur, sprog og værdier.
Perspektivering til nyere digte/sange om Danmark:
Shubidua: "Danmark" (1978) - en humoristisk kritik af den romantiske forestilling om danskere versus de andre...
Gnags: "Danmark" (1986): en hyldest til mangfoldigheden - og den danske tolerance...et modsvar til DF's Danmarksfilm og parolen om "Danmark for danskere..."
Analyse af film: "Pocahontas (1995) set som eksempel på nogle af de universalromantiske tanker.
DRTV: 1800-tallet på vrange: Guld, hor og romantik, 1800-1814.
H.C.Andersen: "Klokken" (skr analyseopgave)
Biedermeier:
Med afsæt i "Biedermeier - dansk litteratur (Youtube v. Søren Vrist Christensen fra Marselisborg Gymnasium), indfanger vi den særlige harmonisøgende kunst og litteratur, hvor idyl og især familien er i centrum. De sociale problemer og besværligheder er fejet ind under gulvtæppet og især famlien ses som den trygge havn, der var afgrænset fra den urolige omverden. Grundtvigs salme: "Det er så yndigt at følges ad" (1855) er et godt eksempel (gennemgået i 1.g).
H.C.Andersens: "Hyrdinden og skorstensfejeren" (1845) er et tingseventyr, hvor den harmoniske idyl sættes på en prøve...her introduceres
Romantismen - bagsiden af den biedermeieridylliske facade.,
Emil Aarestrups: "Angst" (1838) forsøger at indfange denne eksistentielle utryghed, som ikke kan fortrænges af biedermeieridyllens sukkersøde 'romantiske skønmaleri'.
Samme dystre baggrund beskrives i H.C. Andersens: "Skyggen (1847)
Og i tegnefilmen: "Den skæve skygge" (1998) om H.C.Andersen liv og hans forhold til sin skygge, er dette perspektiv udfoldet.
Indhold
Kernestof:
I skal se denne video-præsentation om "Romantikken" Romantikken og universalromantikken - dansk litteraturog besvare nedenstående spørgsmål, som DU individuelt besvarer og sender til elev-feedback (inden kl. 18) HUSK GEM.
Romantikken – og universalromantikken (Foredrag fra Marselisborg Gymnasium) video: introduktion til romantikken og den første strømning i romantikken, der kaldes universalromantikken.
Læs i "Brug litteraturhistorien" s. 64-67 om Romantikkens ideer og "Indvielsen" (uddrag af digtet af Staffeldt) og tænk over, hvad der menes med, at romantikken både kan illustrere 'splittelse og harmoni'!
Læs i "Brug litteraturhistorien" om Universalromantikken og digtet "Morgenvandring" s. 70-71 og tænk over, hvordan vi kan se, at dette digt er et "universalromantisk"
Romantikken_JTLundbye1839_%40Ole%20Haupt%20Thorvaldsens%20Museum_TOP_0.png
Nationalromantikken slår igennem i begyndelsen af 1800tallet (ca 1807-1850). Midt i den krise, som Danmark befandt sig i, hvor den danske flåde var blevet angrebet, det danske rige havde tabt krige og store landområder, og staten var gået fallit, ops
Læs de to digte (og lyt til dem, da det er sange) om Danmark - og tænk over, hvilket billede vi får af Danmark her? Sammenlign med Der er et yndigt land.
Der er et yndigt land
Pocahontas film på 77 minutter
POCAHONTAS (Disney tegnefilm fra 1995)
Vi samler kort op på Pocahontas-filmen (jf. spm fra i mandags)
Jeg har rettet og kommenteret jeres analytiske artikler om Dansk Folkepartis brug af nationalromantikken. LÆS mine kommentarer igennem. Vi samler op på det via "Brug litteraturhistorien" LÆS derfor s. 73-75 OG MEDBRING BOGEN.
Se opgaven til næste uge (Klokken af H.c.Andersen)
Læs historien af H.C. Andersen: "Klokken" Dansksiderne: Klokken - af H.C. Andersen (1845) og tænk over, hvad 'klokken' kan ses som symbol på!?!? Besvar nedenstående spørgsmål (på ca 1 side (a 2400 anslag) og aflever besvarelsen i Lectio. Opgaver. Klo
Teksten aftegner Romantikkens samfundsbillede og karakteriserer forskellige typer og grupper ud fra deres forhold til 'klokken' ved at beskrive, hvem der når frem til 'klokken' og hvem der ikke gør? Men hvad er 'klokken'?
Læs i "Brug litteraturhistorien" s. 78-80 om Krise og censur OG om Biedermeier:enehedskultur og idyl...
Læs "Hyrdinden og skorstensfejeren" af H.C:Andersen s. 83-88 i Brug litteraturhistorien, og tænk over om historien er 'biedermeier-romantisk' eller ikke???
Vi starter på klassen med et kort resume...altså: Hvem, hvad,hvor... Herefter gruppearbejde med nedenstående:
Vi skal arbejde med eventyret "Skyggen" af H.C.Andersen.
Læs i "Brug litteraturhistorien" s. 81-82 om Romantismen - og tænk over, hvordan 'romantismen' adskiller sig fra 'romantikken'
Vi ser uddrag af filmen om H.C.Andersens liv...og hans forhold til 'sin skygge'
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Værklæsning: Frøken Julie og naturalismen
A. Strindbergs drama om "Frøken Julie" analyseres dels som et eksempel på naturalistisk psykologi og dels som et indlæg i kønsdebatten.
Værklæsning
Indhold
Kernestof:
Frøken Julie er et naturalistisk drama der foregår på en herregård i Sydsverige en sankthans aften/nat. Stykket har to hovedpersoner: Frøken Julie, der er grevens (godsejerens) datter (og af adelig slægt) og herskabets tjener: Jean. Frøken Julie har
Læs til i dag s. 48-61 i "Frøken Julie"
I får timen til at arbejde videre med arbejdsspørgsmål (som ligger under 'Præsentation'..vi samler op de sidste 10 minutter
Vi ser i dag uddrag af en fortolkning af dramaet om Frøken Julie: “Miss Julie” (fra 2014, findes på dr.dk). En engelsk filmatisering, hvor dramaet er henlagt til Irland.
I skal have læst "Frøken Julie" færdig til i dag!!!
Mens I arbejder med innovationsprojektet, vil jeg lave formativ evaluering. Tænk derfor over: Hvordan synes jeg selv det går i dansk - hvad er jeg god til og hvad kan jeg blive bedre til?
I fortsætter med jeres innovationsprojekt - mens jeg afvikler formativ evaluering om "Hvordan synes jeg selv det går i dansk - mundtlig og skriftlig .. hvor er mine styrker og hvor kan jeg blive bedre" Vi er nået til Ida-Olivia...og fortsætter i alfa
Vi skal til at finde en vinder…som skal repræsentere 2e til den store finale på torsdag….så I skal være færdige i dag🥳🥳🥳🥳
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Tværfagligt innovativt forløb
Dansk og matematik samarbejder om innovativt forløb
Indhold
Kernestof:
Mens I arbejder med innovationsprojektet, vil jeg lave formativ evaluering. Tænk derfor over: Hvordan synes jeg selv det går i dansk - hvad er jeg god til og hvad kan jeg blive bedre til?
I fortsætter med jeres innovationsprojekt - mens jeg afvikler formativ evaluering om "Hvordan synes jeg selv det går i dansk - mundtlig og skriftlig .. hvor er mine styrker og hvor kan jeg blive bedre" Vi er nået til Ida-Olivia...og fortsætter i alfa
Vi skal til at finde en vinder…som skal repræsentere 2e til den store finale på torsdag….så I skal være færdige i dag🥳🥳🥳🥳
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Modernisme i det 20. århundrede
Den provokerende kunst.
Vi fortsætter op gennem litteraturhistorien - fra naturalismen til "Mellemkrigstiden, præget af oprør og elendighed...
Kunsten og litteraturen i det 20. århundrede deler sig i to spor: realisme og modernisme. Den realistiske litteratur skildrer en genkendelig verden og forholder sig ofte samfundskritisk ved at sætte fokus på problemer i det moderne samfund. Og den modernistiske litteratur viser gennem sin eksperimenterende stil, at gamle værdier og traditioner er brudt sammen
Fra Brug litteraturhistorien af Sørensen og Rangvid s 146-158, kap: Mellemkrigstiden: oprør og elendighed.
Ekspressionismen:
Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt (fra BLOD, 1922)
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (1920)
Socialrealisme:
Harald Herdal: Før jul (1933)
TV DR: Digtere, divaer og dogmebrødre 1918-1930
Ekskursion til Ordkraft om nutidige modernistiske lyriske og sproglige eksperimenter:
Med afsæt i det danskfaglige behandler paneldeltagerne deres forståelser af sprogets og litteraturens rolle i de demokratiske processer.
Kristina Nya Glaffey har ud fra antropologiske undersøgelser hos Aalborg Byråd og Christianshavns Gymnasiums skoleråd skabt
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter op gennem litteraturhistorien - fra naturalismen til "Mellemkrigstiden, præget af oprør og elendighed...
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Virtuel lektion. I skal igen i dag arbejde i jeres innovationsgrupper med s. 154-155 i Brug litteraturhistorien. Igen skal hver gruppe aflevere i elev-feedback med angivelse af navne på dem, der har været tilstede. Senest kl 15
Læs i "Brug litteraturhistorien" s. 155-158 om Socialrealismen og Harald Herdals "Før jul". Besvar de spørgsmål, der fremgår af Præsentation. I skal arbejde i jeres "innovationsgrupper". Husk at skrive navnene på dem, der har været til stede i timen
I starter lektionen med at se dokumentaren: "Digtere, divaer og dogmebrødre 1918-1930 og besvare nedenstående spørgsmål
I skal i denne lektion arbejde med at evaluere jeres arbejde med skriftlig dansk. Start med at læse dine sidste 2-3 stile igennem - inklusive mine kommentarer.
I skal skimme nedenstående tekst igennem. Det er den, der er udgangspunktet for "Besøg på Ordkraft" på torsdag. Demokratiske ord fra A-Å #1-2.pdf
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Retorik og argumentation
Om retorik og argumentation i "Håndbog til dansk"
Diverse småøvelser
Dronningens coronatale
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020
Desuden arbejde med den debatterende artikel som skriftlig eksamensgenre
Indhold
Kernestof:
Genlæs jeres noter om retorik og argumentation fra grundforløbet!
Argumentation og appelformer, læserbrev, øvelse.docx
Læs de første 1½ side i vedhæftede pdf. Dvs. tekstens s. 34-36. Fokus: Hvad er det centrale i denne genre?
Vi hører gruppe 5’s analyse af Sofie Lindes tale :) I andre skal naturligvis også bidrage, så alle genlæser deres noter fra sidste lektion.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatterende artikel
06-05-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Tilladte hjælpemidler
Du må ikke gå online under eksamen, men du må tilgå disse links direkte:
www.ordnet.dk/ddo
www.ordnet.dk/ods
www.ordbogen.com/da
https://holbergordbog.dk/forside
https://gammeldanskordbog.dk/
https://synonymet.dk
https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/
God Stil
https://app.minlaering.dk/bog/45
Danskgram:
https://app.minlaering.dk/bog/3
- Du må ikke anvende AI til din eksamen.
- Du må ikke tilgå siderne 'Dansk i gymnasiet', ’Ind i dansk’, Studienet og lignende sider.
- Du må ikke tilgå Drev.
- Du må ikke åbne Lectio.
- Du må ikke kommunikere med nogen som helst.
- Hvis du anvender dele af noget, du tidligere selv har skrevet, skal du skrive det i din besvarelse.
Husk ”Håndbog til dansk” og hovedtelefoner til eksamen.
Indhold
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Nyhedsformidling (EKSAMEN)
Forløb om nyhedsformidling og nyhedsprioriteringer i den trykte avis, i TV og på netaviserne. Vi fokuserer på følgende:
- Nyhedstrekanten / den omvendte nyhedstrekant samt Hey-You-See-So
- De fem nyhedskriterier (væsentlighed, identifikation, sensation, aktualitet og konflikt)
- Artiklen som genre
- Forskellige avistyper (omnibusaviser, tabloidaviser og lokalaviser) og deres læsere
- Nyhedsgenrerne nyhedsjournalistik, meningsjournalistik, fortællende nyhedsjournalistik, servicejournalistik
- Reportagegenren og fortællende journalistik
- Fakta- og fiktionskoder
Det teoretiske grundlag findes i "Håndbog til dansk", ss. 197-216.
Vi arbejder med disse artikler:
- Kerstin Bruun-Hansen: "Her er Zetland, B.T. og JV’s bud på nye nyhedskriterier" (Journalisten.dk, d. 22 januar 2019).
https://journalisten.dk/her-er-zetland-b-t-og-jvs-bud-pa-nye-nyhedskriterier/
- Herman Bang: "Branden" (Nationaltidende, 4. oktober 1884)
Søren Flott, Thomas Laursen og Ole Sønnichsen: "Som om solen kom for tæt på" (Jyllands-Posten, d. 4. november 2004)
- Martin Gøttske: ”På flugt fra Ukraine side om side med kampvogne, luftalarmer og eksplosioner” (Information, 4. marts 2022)
https://www.information.dk/udland/2022/03/paa-flugt-ukraine-side-side-kampvogne-luftalarmer-eksplosioner
Derudover har vi analyseret første episode af ”Ryd forsiden” (DR, 2019) og dagens TV-Avisen d. 3. oktober 2024 (DR) samt arbejdet kreativt med reportagegenren og selv skrevet små reportager med fokus på genrens karakteristika.
Indhold
Kernestof:
Håndbog til dansk s. 197-211.pdf
Analyse af en TV-avis.docx
Læs artiklen "Her er Zetland, B.T. og JV’s bud på nye nyhedskriterier" og overvej hvorfor det kan være nødvendigt at gentænke de fem klassiske nyhedskriterier
Her er Zetland, B.T. og JV’s bud på nye nyhedskriterier
Håndbog til dansk, 4. udg (DA), Systime, 2017; sider: 208-216
Læs om den skrevne avis' forskellige genrer og bestanddele i "Håndbog til dansk" som forberedelse til vores arbejde med "Ryd forsiden".
Arbejde omkring Ryd Forsiden.docx
I skal ikke læse i den, men I skal medbringe "Håndbog til dansk".
information.dk-På flugt fra Ukraine side om side med kampvogne luftalarmer og eksplosioner.pdf
Spørgsmål til På flugt fra Ukraine.docx
Link til artiklen
Husk tilmeldingsblanket til studieturen
Spørgsmål til Bangs 'Branden'.docx
Håndbog til dansk om genrer.pdf
Læs Herman Bangs klassiske reportage om branden på Christiansborg i 1884 og overvej hvordan teksten lever op til kriterierne for reportagegenren og fortællende journalistik
Herman Bang - Branden.pdf
Journalisten Herman Bang
Opgave, fortællende journalistik.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Eksistentialisme (EKSAMEN)
I dette forløb beskæftiger vi os med eksistentialismen som litterær retning. Filosofien bag tager sit udgangspunkt i den menneskelige eksistens og den grundtanke, at mennesket ikke er bestemt af arv og miljø, men selv skaber sin eksistens, essens og identitet gennem valg.
Dette betyder dermed også, at mennesket er frit, og enhver tanke om skæbne og religiøs indgriben kan derfor afvises. Med Jean-Paul Sartres ord er mennesket "dømt til frihed", og det kan derfor diskuteres, om denne erkendelse er en gave eller en byrde, for når man selv skal træffe sine livsvalg, får man et uoverskueligt ansvar. Det åbner op for begreber som absurdisme, angst, identitetskrise og magtesløshed. Livet opfattes som meningsløst og tilværelsen som absurd hos de eksistentialister, vi primært kommer til at arbejde med (Sartre og Søren Kierkegaard).
Vi læser følgende tekster:
Søren Kierkegaard: "Enten-Eller" (uddrag), 1843
Johannes V. Jensen: "Interferens", 1906
Martin A. Hansen: "Agerhønen", 1947
Peter Seeberg: "Hullet", 1962
Karen Blixen: "Skibsdrengens fortælling", 1942
Lone Hørslev: "Alt er data", 2018
Om eksistentialismen:
Jørgen Ingemann Knudsen: af "Textanalyse.dk" (Systime, 2007)
Mads Rangvid og Mimi Sørensen: "Brug litteraturhistorien", ss. 162-164 (Dansklærerforeningens Forlag / Systime 2014)
Udover at analysere teksterne i en eksistentialistisk kontekst har vi også haft fokus på kanonforfattere, symbolske læsninger, Seebergs opfattelse af "amor fati" og de perioder, teksterne er skrevet i.
Indhold
Kernestof:
Søren Kierkegaard - Enten Eller (uddrag).pdf
Læs om eksistentialisme som begreb i vedhæftede dokument.
Om eksistentialisme.pdf
Arbejde med Interferens af Johannes V Jensen.docx
Johannes V. Jensen - Interferens
Læs Johannes V. Jensens digt "Interferens" og overvej kun de tematiske temaer, og hvordan de hænger sammen med vores viden omkring eksistentialisme, valg og konsekvenser.
Martin A Hansen - Agerhønen, 1947.pdf
Vi skal have færdiggjort vores snak om Johannes V. Jensens digt "Interferens" fra forrige uge, så husk noter, tanker og pointer. I skal nok få lidt tid i lektionen til forberedelse og fokusering.
Agerhønen - grupparbejde.docx
Medbring din kopi af "Skibsdrengens fortælling".
Virtuel lektion - spørgsmål til Skibsdrengens fortælling.docx
Karen Blixen: "Skibsdrengens fortælling"
Karen Blixen - Skibsdrengens fortælling, 1942.pdf
Næste skriftlige aflevering
Den virtuelle opgave, næste skriftlige aflevering.docx
Peter Seeberg - Hullet.pdf
Spørgsmål til Hullet, del 1.docx
Efterkrigstiden Brug Litteraturhistorien .pdf
Arbejdsspørgsmål til Peter Seeberg Hullet.docx
"Hullet" skal være færdiglæst inden lektionen. Hav fokus på de eksistentialistiske temaer.
Virtuel lektion - Alt er data.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Holberg og oplysningstiden
Kort forløb om oplysningstiden (1700-1800) med fokus på følgende epistler skrevet af Ludvig Holberg:
Epistel 29: om kvinder og ægteskab
Epistel 89: om sælsomme ægteskaber
Epistel 91: om kaffe, te og tobak
Epistel 395: om censur for umodne personer
Vi diskuterer rationalisme som begreb, mennesket som fornuftsvæsen, tidens idealer, det oplyste enevælde og Holbergs litteratur og teater.
Forløbet har endvidere haft fokus på projektarbejde og mundtlige oplæg, hvor 1700-tallets samfund, magtstrukturer, idealer og idéer har været centrale.
Indhold
Kernestof:
Opgave til oplysningstiden.docx
Ludvig Holberg - epistel 89.docx
Jeres slides skal deles eller sendes til mig inden lektionen. Læs også "Epistel 89" inden lektionsstart - jeres fokus er at fastslå, hvad Holberg skriver om, og hvad han vil.
Holberg - Epistel 395, opgave til 3e.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
"Lille drama i ti dele" (digtsamling)
Vi arbejder med den korte digtsamling "Lille drama i ti dele" af Naja Marie Aidt. Digtene læses som en samlet fortælling trods den løsrevne struktur, og vi forsøger at sammenstykke fortællingen gennem bl.a. semantiske skemaer.
Centrale temaer og motiver:
• Digtsamlingen præsenterer motivet fra barn til voksen
• Et centralt tema er erotik
• Digtsamlingen indeholder intertekstuelle referencer
• Digtsamlingen præsenterer motivet hjem ude hjemme (dannelsestanke)
• Et tema er ensomheden i storbyen eller storbyens barske side
• Faren
• Livets uforudsigelighed, bump på vejen, man lærer af sine fejl er også et centralt tema
• Voksenlivet og dets ansvar
Indhold
Kernestof:
Lille Drama i Ti Dele. DIGTSAMLING.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Nytårstaler (EKSAMEN)
Et kort forløb med fokus på analyse af taler - eksemplificeret ved den særlige genre: nytårstalen.
Vi har fokus på følgende kernebegreber og -metoder:
Retorisk analyse/det retoriske pentagram.
Retoriske virkemidler.
De tre appelformer.
Toulmins argumentationsmodel (særlig fokus på påstand, belæg og styrkemarkører).
Vi arbejder med følgende nytårstaler:
Mette Frederiksens nytårstale d. 1/1-2025
Hella Joofs nytårstale d. 1/1-2025 i Deadline.
Múte Bourup Egedes nytårstale d. 1/1-2025
Børnenes nytårstaler 2024 og 2025 (Unicef)
Indhold
Kernestof:
DR's liveblog under nytårstalen
Analyse af Statsminister Mette Frederiksens nytårstale.docx
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale .docx
Múte Bourup Egedes nytårstale
Hella Joofs nytårstale
Regler til den skriftlige eksamen.docx
Børnenes nytårstale 2024 og 2025, Unicef.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Den upålidelige fortæller (EKSAMEN)
Et kort forløb omhandlende den upålidelige fortæller og de upålidelighedsmarkører, vi finder i følgende fiktionstekster:
Pia Juul: "Være med" og "En flinker fyr"
Steen Steensen Blicher: "Sildig Opvaagnen" (værklæsning)
Klaus Rifbjerg: "Snemanden"
Kortfilm med manuskript af Klaus Rifbjerg: "Skyernes skygge rammer mig" (1996)
Teori: Thomas Bredsdorff: "Sære fortællere" (Gyldendal, 1967), ss. 100-107 om Klaus Rifbjergs fortællere og fortælleteknikker.
"God stil" (minlaering.dk) om fortælleteknikker og upålidelighed.
Vi arbejder derudover med Phelans upålidelighedsmodel (fejl- og underrapportering af fakta og kendsgerninger, fejl- og undervurdering grundet etik og værdier og fejl- og underfortolkning grundet viden og perception).
Dele af "Sildig Opvaagnen" remedieres i form af en meddigtningsopgave.
Indhold
Kernestof:
Minlæring - God stil - fortælleteknik
Pia Juul - Være med.pdf
Steen Steensen Blicher - Sildig Opvaagnen.docx
Læs "Være med" af Pia Juul med fokus på den upålidelige fortæller.
Personkarakteristik af fortæller og Elise, Sildig Opvaagnen.docx
Siderne 3-8 i "Sildig Opvaagnen" skal være færdiglæste inden lektionsstart. Fortsæt personkarakteristikken af Elise (= Jomfrue W. og senere Fru L.) og fortælleren og husk det er fortællerens beskrivelser (og udlægninger), vi bliver præsenteret for.
Phelans Upålidelighedsmodel.docx
Meddigtningsopgave til Sildig Opvaagnen.docx
"Sildig Opvaagnen" skal være færdiglæst inden lektionen. Fokus er fortsat upålidelighed, og så må I også gerne skænke novellens titel en tanke eller to.
Opgave til upålidelighed
Meddigtningsopgaven til "Sildig Opvaagnen" skal være færdiggjort inden lektionsstart. Se mandagslektionen for yderligere informationer.
Arbejdsspørgsmål Snemanden.docx
"Snemanden" af Klaus Rifbjerg skal være færdiglæst inden lektionsstart. I har den kun på papir. Fokus er igen den upålidelige fortæller og det, han forsøger at (bort-)forklare og forstå.
Spørgsmålene til "Snemanden" (Rifbjerg) færdiggøres inden lektionen (se mandagslektionen).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Ny dansk litteratur (EKSAMEN)
Med udgangspunkt i onlinebogen fra Systime "De seneste fem års litteratur" diskuterer vi og arbejder med de nyeste tendenser i dansk litteratur. Vi fokuserer på følgende tendenser:
- autofiktion og performativ biografisme
- køn, krop og seksualitet
- steder (det digitale rum er også et sted)
- kulturmøder
- tidens realismeformater
- økokritik
Teksterne, vi læser, er:
Stine Pilgaard: "Meter i sekundet" (uddrag)
Julie Steen Knudsen: "Revnerne i isen"
Julie Steen Knudsen: "Spor efter fugle" (uddrag)
Guldimund: "Hvordan ser Gud ud?"
Guldimund: "Forstår du?"
Guldimund: "Møns Klint"
Glenn Bech: "Farskibet" (uddrag)
Sulka: "La nu vær (H. V. H.)"
Tobias Rahim: "Når mænd græder"
Anne Mari Borchert: "Lykkelig med M" (uddrag)
Ifm. arbejdet med autofiktion diskuterer vi forholdet mellem den kunstneriske frihed og moralsk forpligtelse, hvis man skriver ekstremt nærgående litteratur. Her inddrager vi artiklen fra Kristeligt Dagblad: "Hvor langt kan man som forfatter gå i skildringen af sine forældre?" af Julie Minnet Høgholm.
Indhold
Kernestof:
Julie Sten-Knudsen - Revnerne i isen (2020).pdf
Mundtlig aflevering - klimalyrik.docx
Dansk litteratur de seneste fem år i hovedtræk.docx
Stine Pilgaard - Meter i sekundet, 2020 (uddrag).docx
Arbejdsspørgsmål til Meter i sekundet (uddrag).docx
Læs om "Steder" og "Kulturmøder" i vedhæftede dokument (ss. 6-9). Vi skal i timen læse et lille uddrag af Stine Pilgaards roman "Meter i sekundet" (2020) med udgangspunkt i disse to aspekter.
Skriveskabelon SRP.docx
Guldimund - tre sangtekster.docx
Perspektivering
Læs mine rettelser og kommentarer til de to seneste skriftlige afleveringer (og måske den mundtlige aflevering) inden lektionsstart, tak.
Glenn Bech - uddrag fra farskibet.docx
Arbejdsspørgsmål til uddraget af Farskibet.docx
Uddraget af Bechs "Farskibet" skal læses inden lektionsstart. Vi har fokus på skift i stemme, stil og de autofiktive elementer. Er I interesserede, kan dagens arbejdsspørgsmål ses i sidste fredags lektion. De skal ikke besvares, men I må gerne tænke
Sulka og Tobias Rahim.docx
Vi skulle have lyttet til Hanne-Vibeke Holst i 2004
Som et bidrag til vores diskussion om kunstnerisk frihed og moralsk anstændighed skal artiklen her læses inden lektionsstart
kristeligt-dagblad.dk-Hvor langt kan man som forfatter gå i skildringen af sine forældre.pdf
Minlæring - Punktum
Læs i kompendiet kapitlerne "Køn, krop og seksualitet" (ss. 4-5) og "Tidens realismeformater" (ss. 10-11). Endvidere skal artiklen "Vi skulle have lyttet til Hanne Vibeke Holst i 2004" også læses. Fokus er køn, kønsforskelle og seksualitet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52314351642", "T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52314351642", "H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52314351642" }