Holdet 2024 2h Ps/2 (1) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Louise Nørby
Hold 2024 2h Ps/2 (1) (2h Ps/2 (1))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget og besøg i Faarup:-)
Titel 2 Køn, læring og motivation
Titel 3 Socialpsykologi, ondskab og eksperimenter.
Titel 4 Barndommen som fundament for resten af livet
Titel 5 Ungdom og lykke i det senmoderne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Køn, læring og motivation

Hensigten med dette forløb er at præsentere forskellige perspektiver på læring og typer af motivation, herunder mindsetteorien og dernæst se læring, undervisning og motivation i relation til kønnenes præferencer. (Herunder stereotyper).

Kernestoffet indeholder:
Køn, og de forskellige psykologiske retningers syn herpå, og endelig har vi beskæftiget os med læring og motivation ift. køn.
Læringsteorier, herunder behaviorisme, Piaget (assimilation og akkomodation) og Vygotsky (ZNU), Becks læringscirkel, vidensformer, opdragelsesformer (Baumrind) og ledelsesformer ift. undervisning. (Lewins studie). Vi har arbejdet med læring ift. menneskets informationsprocesser,(herunder opmærksomhed, perception og hukommelse), motivationsteorier (herunder: indre/ydre motivation, mindset, self efficacy,) neuropsykologi (herunder den plastiske hjerne) samt selvdisciplin, herunder skumfidustesten.

I forløbet har vi udarbejdet og gennemført feltundersøgelser på skoler og i børnehaver og derigennem arbejdet med videnskabelige metoder.

Vi har arbejdet med klasseundervisning, gruppearbejde, projektarbejde og i præsentationsmedier.

Artikler/tv
Tv2: uden køn
Hjernevask: kan vi stole på vores hukommelse?


Estimeret antal sider: 115 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Socialpsykologi, ondskab og eksperimenter.

I forløbet om socialpsykologi og ondskab, har fokus ligget på hvordan "almindelige" mennesker kan begå onde handlinger og hvilke vilkår, med særlig fokus på det gruppepsykologiske, der ofte ligger til grund herfor.

Kernestof/Særlige fokuspunkter:

Gruppepsykologiske processer og social indflydelse.
Forskellige rollebegreber.
Social kognition, herunder stereotyper og fordomme.
Eksperimentel socialpsykologi, herunder konformitet, lydighed og magt, i denne forbindelse har vi arbejdet med forskellige former for hvorfor mennesker handler som de gør.
Definition af ondskab via Lars Svendsens: 4 Typer: Dum-, instrumentel-, idealistisk-, sadistisk ondskab.
Absolut ondskab
Aggressionsteori: Konrad Lorenz og aggressionens natur.
Social indlæringsteori/imitation (Bandura)
Fravær af selvkontrol
Moralsk frakobilng
Opvækstens betydning for udvikling af ondskab og manglende empati.
Omsorgssvigtens betydning (Tilknytningsteori v. Bowlby og Ainsworth).
Socialpsykologiske forsøg: Zimbardos Stanford Prison (samt kritik heraf), Milgrams Lydighedsforsøg, Asch's Konformitetsforsøg.
Psykopati som klinisk diagnose, herunder kort om neuropsykologi. (Peter Lundin som case)
Mobning, herunder individ- og gruppeorienterede perspektiver.

Artikler/tv:
-Banduras Bobo-doll forsøg (eksperiment)
- Die Welle
-Zimbado TED-talk: Psychology of evil
-På jagt efter ondskabens DNA



Estimeret antal sider: 140 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Barndommen som fundament for resten af livet

I forløbet har fokus ligget på hvordan betydningen af arv, miljø og kultur spiller ind på individet i et livslangt perspektiv, med særlig fokus på omsorgssvigt, tilknytning og resiliens.
Kernestof/særlige fokuspunkter:

– Menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø og kultur
– Omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed versus resiliens, hvorunder der skelnes mellem risiko- og beskyttelsesfaktorer samt indre og ydre parametre.
-Præsentation af forskellige videnskabelige undersøgelser, herunder Ainsworth: fremmedsituation, Spitz: Spædbørnehjem vs. fængsler, Tilknytningsforstyrrelser hos adoptivbørn, Stillface, Kauai-undersøgelsen, m.fl.
- Fokus på klassiske faseteorier og diskussion af deres nutidige relevans i forhold til nyere spædbarnsforskning. Fra Nejst Jensen (Sommers kritik af Mahlers teori)
- Et særligt fokus på tilknytningen, herunder ifm. adoptionssager og tvangsfjernelse.
-Den plastiske hjerne; neuropsykologi. Herunder spejlneuroner og empati.

Artikler og tv:
-Hvor kommer modstandskraften fra.
-Tilknytningsforstyrrelser hos adoptivbørn
-Barndommens svigt kan spores i hjernen
-Når kommunen tager dit barn.
-Børnemishandling skader ikke blot forholdet til forældre
-Mød dit urmenneske, forældre og børn (2:6)
-Sådan overlever du en lortebarndom

Estimeret antal sider: 115 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ungdom og lykke i det senmoderne

Anskuelsen i dette forløb har været, at stille skarpt på teorier som er i kontrast til det andet forløb om ondskab.
Humanistisk psykologi og i særdeleshed positiv psykologi og teorier herunder har været i fokus. Vi har beskæftiget os med forskellige perspektiver på lykke, med hver deres forskellige bud på, hvad man selv kan gøre for at blive lykkelig, og vi har set hvad der i det senmoderne kan udfordre menneskets lykke, herunder stress og kriser.
Forløbet sættes endvidere i forbindelse med øvrige temaer, herunder neuropsykologi, personlighed og identitet, adfærd, (den kognitive diamant), psykiske afvigelser, udviklingspsykologi, mm.

Kernestof:
Ungdommen som livsfase.
Teorier om identitet og senmodernitet, herunder Giddens, Gergen, Bourdieu (kapitaler og habitus), Ziehe, Riesmann og Erikson.
Positiv psykologi - Seligman
Ægte og syntetisk lykke, Gilbert
Flowteorien
Lykke i hjernen, -neuropsykologi.
Personlighed, herunder OAS (Antonovsky), og OSN, forsigtig- og risikovillig type.
Mobilafhængighed og sociale mediers indflydelse på lykke
Stress, angstformer, depression.
The facebook experiment.
Kierkegaards 5 skarpe om valget.
Stress og kriser, herunder Cullbergs faseteori.
Copingbegrebet.


Artikler og tv:
-Jeg vil have Ole Henriksens hjerne
-Lykken er ren kemi.
-Ted talk: Stumbling on happiness. (Gilbert)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer