Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Anne Mari Borchert
|
Hold
|
2024 3g3h2h la/1 (2) (3g3h2h la/1 (2))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
introduktion til latin
Formål:
Formålet med forløbet er at introducere til latin
Faglige mål og kernestof:
– latinsk morfologi (især kasussystemet) og syntaks (helsætningsanalyse)
– grundlæggende latinsk ordforråd
– oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af hjælpemidler som ordbog og grammatik
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
Materiale:
Susanne Høeg: Augustus + Basisgrammatik; Modtryk 2019
Latinske tekster - konstrueret (disse stilles der ikke eksamensspørgsmål i!)
Konstrueret tekster i Susanne Høeg: Augustus + Basisgrammatik:
I Aeneas,
II Romulus Remus
III A Roma Crescit
III B Gaius Julius Cæsar
IV Augustus
Baggrund:
Kejser Augustus, side 4-7
Kongerækken (podcast):
- Antikkens Rom #1: Brodermord og voldtægt - skabelsesmyter og #metoo banede vej for republikken
- Antikkens Rom #6: Augustus - den første kejser styrede Rom med hård hånd
Rune Lykkeberg i samtale med Mary Beard: "Kejserne skabte ikke Rom. Det var Romerriget, som skabte kejseren", Information 6. september 2024.
Grammatik:
I Susanne Høeg:Augustus + Basisgrammatik
Grammatik I: Formlære (kasussystemet og verbernes personendelser) og syntaks, underordning,
Grammatik II: Verballeds former og substantivernes køn, underled til substantiver, direkte objekt og adverbielle led
Grammatik III: Underled til substantiver, infinitiv
Grammatik IV: Indirekte objekt, helsætningsanalyse
Moderne perspektivering:
Asterix.
Desuden indgår projektarbejde hvor eleverne selvstændigt producerer en præsentation om en række romerske fænomener/reception:
- religion
- gladiatorer
- klassisk stof i Harry Potter
- Julius Cæsar
- Rom på film og tv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sikke en flabet gudinde - Ovids Amores 1.13
Vi læser et kærlighedsdigt af Ovid. Undervejs kommer vi ind på genretræk for kærlighedselegien og Ovids litteraturhistoriske status som digter i den augustæiske æra. Tematisk fokuserer vi på det elegiske digterjeg og hans idealtilværelse. Stilistisk fokuserer vi på digterjegets måder at anråbe Aurora og på de komiske træk i Ovids digtning. Afsluttende perspektiverer vi til et udvalg af Sapfos fragmenter og taler om kønsroller i hans digtning.
Introduktion til latinskordbog.dk (må anvendes til eksamen)
Tekst:
Ovid: Amores, I,13 (hele digtet = 48 vers)
Baggrundsstof:
Dokumentar: Orden i kaos (org.: Empires). PBS, 2001. Tilgængelig via CFU.
YouTube-klip: Memnon - The Great Black Hero of the Trojan War. https://youtu.be/YUA79BWub80?si=Jd5-EUmxbsVNaEKW
Perspektivering:
Udvalgte fragmenter af Sapfo.
Elevproduktion: nyfortolkninger af digtets begyndelser.
Baggrundsstof:
Dokumentar: Orden i kaos (org.: Empires). PBS, 2001. Tilgængelig via CFU.
Anmeldelse, Søren Hindsholm i Kristeligt Dagblad 2024.
Podcast: Kongerækken - Antikkens Rom #7: Helte og sex
|
Indhold
|
Kernestof:
-
anmeldelse af Ovids Eskapader - Søren Hindsholm.pdf
-
Tag jeres latinmappe med til timen.
-
Tag Augustus-hæftet med.
-
Tag følgende materialer med:
-
Faste grupper til Ovid: Amores I,13
-
Analysér og oversæt som lektie vers 3-4 i digtet (brug dine noter fra sidste time):
-
Sasha (praktikant) har skrevet en kort introduktion om Ovid til jer.
-
participier - fra Latinbogen.pdf
-
Orden i kaos
-
Spørgsmål til Orden i kaos - doku om Augustus.docx
-
Antikkens Rom #7: Helte og sex – Roms digtere løb en stor risiko, når de skrev deres værker
-
Gloser til Amores I.13 (fuld længde) laC.docx
-
Arbejdsark, Amores v. 11-16 2024 valghold.docx
-
Husk latinmappen + Augustus-hæftet.
-
Sapfo - kompendium, perspektiv til Amores 1.13.pdf
-
Lav som lektie bonusopgaven på s. 3 - vi gennemgår hele sættet som det første i timen.
-
opgaver til Amores I, 13, v. 23-26.docx
-
svarark - Arbejdsark, Amores v. 11-16 2024 valghold.docx
-
Se eller hør videoen som lektie, så du kommer lidt ind i Sapfos univers inden timen.
-
METTE MOESTRUP om Sapfo (2022)
-
opgaver til Amores v. 27-30 2024.docx
-
perfektum - fra latinbogen inkl. kort øvelse.pdf
-
Husk det sædvanlige: paralleloversættelse, gloseliste, Augustus.
-
frango - eksempel fra ordbogen
-
Arbejdsark amores v 33-34 2024.docx
-
Brug 20 min. (hverken mere eller mindre) på at arbejde med det du begyndte på i sidste time: enten v. 27-28 eller 29-30. Vi samler op som det første når vi ses.
-
Se som lektie videoen om Memnon (se link). Hans mor bliver kaldt Eos som er det græske navn for Aurora.
-
Memnon: The Great Black Hero of the Trojan War - Greek Mythology
-
arbejdsark Amores v. 41-48 2025 valghold.docx
-
pronominer - Latinbogen.pdf
-
Brug som lektie 20 min. - hverken mere eller mindre - på at lave opgaverne til v. 47-48 i det vedhæftede opgaveark.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Av, mit hjerte! Catuls digte i udvalg
Formål: Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i Catuls kærlighedsdigtning.
Statarisk læste tekster:
Tekster i CATUL, God latin 2, S. Høeg, Modtryk 2019
Catul 7: Quaeris, quot mihi basitiones, side 7
Catul 5: Vivamus, mea Lesbia, atque amemus, side 11
Catul 51: Ille mi par esse deo videtur, side 19
Catul 70: Nulli se dicit mulier, mea nubere malle, side 29
Catul 101: Multās per gentēs et multa per aequora vectus (OBS! ikke med i Høeg)
kursorisk læste tekster:
Catul 85: Odi et amo, side 29
Grammatik:
AUGUSTUS - basisgrammatik. Se årets første forløb.
Antikke perspektivtekster:
Sapfo 51 i oversættelse af Mette Christiansen og Mette Moestrup.
Catul 64 (epyllion om Ariadne og Theseus) i Harald Voetmanns oversættelse.
Moderne perspektivtekster:
Anne Carson: Nox. uddrag.
Johann Johannson: Odi et amo (liveversion fra Elbphilharmonie)
Baggrund:
Kongerækken (podcast): Antikkens Rom #7 - Helte og sex – Roms digtere løb en stor risiko, når de skrev deres værker
Mary Beard: Meet the Romans, afsnit 3 af 3. BBC, 2012.
Sofus Helle: Anmeldelse af Voetmanns Catul-oversættelse. Weekendavisen, 2023.
Harald Voetmann: Præsentation af Catul 64. Gyldendal, 2023.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Catul præsentation.pptx
-
Sofus Helle om Voetmanns oversættelse.pdf
-
Catul overs.Voetmann - udvalg.pdf
-
Ingen lektie til denne time. Vi starter op på et nyt forløb, og det er hyggeligere når vi er samlet :)
-
Jóhann Jóhannsson - Odi et Amo (Live at Elbphilharmonie)
-
Husk Augustus-hæftet og jeres mappe - meget vigtigt da I får et nyt kompendium til hele forløbet!
-
Læs Harald Voetmanns introduktion til Catul i kompendiet, s. 4-6.
-
Spørgsmål til Meet the Romans with Mary Beard.docx
-
Meet the Romans with Mary Beard 3/3 - HD
-
Se note :)
-
Læs om VERBER på s. 45-47 i Augustus.
-
konjunktiv - fra Latinbogen.pdf
-
Udfyld skemaet på s. 14 i Catul-kompendiet.
-
Tag Catul-kompendiet og Catul-bogen med.
-
Tag pen og papir med (+det sædvanlige: Catul-hæftet, Augustus og kompendiet).
-
Tag kompendiet, Catul-hæftet og Augustus med :)
-
Catullus 101
-
Catul 101 - tekst og gloser.docx
-
Husk Augustus-hæftet - i timen læser vi et lidt anderledes digt af Catul end hvad I er vant til.
-
Catul 101 - oversat af Harald Voetmann.pdf
-
Anne Carson: Reading from Nox - vi ser fra 16.45
-
Nox uddrag.pdf
-
Tag kompendiet med - vi skal arbejde med digt 101, så du får brug for teksten og dine noter fra tirsdagens lektion.
-
Tag kompendiet med - du skal have digt 101 og dine noter til det.
-
Sapfo 31 - overs. Moestrup og Christiansen.pdf
-
Læs som lektie s. 20-21 i Catul-hæftet - det handler om to grammatiske emner (noget om verber og noget om kasus).
-
Tag Augustus-bogen, Catul-bogen og kompendiet med :)
-
Læs som lektie oversætterens præsentation af Catuls digt 64. Du får brug for introduktionen til digtet, hvor der sker en del! Vi skal sammen læse historien om Ariadne og Theseus, så fokusér særligt på den.
-
introduktion til Catul 64.pdf
-
digtet Catul 64 - overs. Voetmann.pdf
-
Catul 64 - elevcitater 2025.pptx
-
Læs s. 103-107 i Catul 64, hvis du ikke var der sidste gang eller ikke nåede det hele: fra s. 103 "Der kan man se Ariadne på Dias kyst".
-
Tag *alt* fra Catul-forløbet med - bogen, kompendiet, perspektivtekster.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
De er sjove, de romere! Petronius' Satyricon
I årets afsluttende forløb læser vi uddrag af Petronius' Satyricon. Vi fokuserer på satiren som genre og Petronius' humor. For at forstå den kulturhistoriske kontekst som Petronius skriver sig ind i, indgår der i forløbet elementer som handler om Nero som kejser, epikuræismen som indflydelse på Petronius samt romerske begravelsesskikke. Forløbet er baseret på materiale fra Latinbogen af Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen.
Latinsk tekst:
Petronius: Satyricon, §41-42
Tekststykke 1 - side 175 i Latinbogen (statarisk)
Tekststykke 2 - side 177 (statarisk)
Tekststykke 3 - side 178 (kursorisk - dette stilles der ikke eksamensspørgsmål i)
Baggrund - passager fra Latinbogen:
Om Petronius: side 173-179.
Epikuræisme: side 147-148.
Humor: side 79-81.
Øvrigt baggrundsmateriale:
Dokumentar: 8 Days that made Rome. Neros fald. Tilgængelig på CFU.
Perspektivering:
uddrag af Senecas brev 1.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961493345",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961493345",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961493345"
}