Aalborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aalborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/j - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Aalborg Katedralskole
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Ane Isaksen, Jesper Johansen Odgaard
Hold
2022 EN/j (
1j EN
,
2j EN
,
3j EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Innocence and experience
Titel 2
Horror
Titel 3
Macho (masculinity in crisis)
Titel 4
Of Mice and Men (Værklæsning)
Titel 5
Comedy and humour
Titel 6
Engelskfaget
Titel 7
Mental illness and mental health
Titel 8
America - the land of the free? EKSAMEN
Titel 9
Evil and horror EKSAMEN
Titel 10
Death and grief
Titel 11
Multiculturalism EKSAMEN
Titel 12
South Africa: From Apartheid to democracy EKSAMEN
Titel 13
South Africa fortsat
Titel 14
The Divided States - election
Titel 15
FF3: Issues that divide
Titel 16
Love: Shakespeare and other love stories EKSAMEN
Titel 17
The Great Gatsby EKSAMEN
Titel 18
Opsamling
Titel 19
DIGITALT MATERIALE (online hjælpemidler)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Innocence and experience
Forløbet introducerer eleverne for engelskfagets rammer via et rammesættende emne, som de alle kan relatere til. Vi arbejder bredt med forskellige genretyper- Kigget på digital identity og Gofffman
Materiale:
Rebel without a cause (filmklip)
Bruce Springsteen: Born to run + the river
Phillip Larkin: this be the verse
Mark Twain: advice to youth
William Blake: The chimney sweeper
Michael Richards: Just like that
Goffmans teori om frontstage og backstage
Indhold
Kernestof:
Innocence and Experience - Springsteen.docx
Hi 1j! I look forward to meeting you in English class. Homework: Write down some of the most defining moments in/of your life
Listen to the songs and notice the difference in sound. Read both songs (not just one!) by Springsteen and take notes (just a few) to the 4 questions on the final page (document attached last lesson and here as well). You will have time in class to a
Perfektum og plusquamperfektum.docx
Goffman.docx
I genlæser sangen The River og finder eksempler i teksten til at besvare følgende tekstanalytiske felter: the speaker, imagery, theme + tone of voice
Titel
Read about Goffman's front stage and back stage. Practise highlighting/taking notes while reading. At the end you'll find an explanation written in Danish that might help you. Read the English part first though.
Kig dokumentet igennem for lektie-instruktion. I skal bl.a. se et videoklip. Husk alle vores "tekster" relaterer til Innocence and Experience.
ADVERBIER og ADJEKTIVER.docx
Read Twain's speech "Advice to youth". Answer questions 1-4 (see final page)
Modulet bruges på at lave aflevering (se under opgaver). I får 2 timer udover dette til at løse opgaven. Hvis en karakter ønskes, skrives det på i dokumentet.
en.htm
Read the short story "Just Like That" and consider how our current theme is portrayed. In class you will have time to answer the study questions.
Minlæring
FUTURUM.docx
Larkin - This Be The Verse.docx
Lektien er at besvare samtlige af følgende spørgsmål til teksten "Just Like That":1,3,4,5,6, 10, 11, 13, 14,15,16, 17. I begyndte på dette i sidste time.
Genitiv.doc
Sidste tekst til dette forløb. Øv at læse digtet højt. Brug www.howjsay.com for udtale af komplicerede ord. I har fået aflevering tilbage med kommentarer. Det var ikke forsvarligt at give karakter.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Horror
Forløbet styrker elevernes genrekendskab og analytiske færdigheder. Vi kigger på horror bredt.
Materiale:
Edgar Allen Poe: The Tell-Tale Heart
Nick Cave : Murder Ballads
Stephen King: Suffer the little children
Stephen King: the lawnmower man
Joe Penhall: Mindhunter (Season 1, Episode 2)
https://www.psychologytoday.com/us/blog/wicked-deeds/201403/the-twisted-tale-the-co-ed-killer
Indhold
Kernestof:
Stephen King Three Levels of Horror.docx
Read the document "a taste of horror" and answer question 1. Notice the glossary list on the final page
I møder op og er klar til at definere Kings "Three Levels of Horror" + gennemgå hans novelle "Suffer the little children". Vær klar til at byde ind på punkterne "horror traits" og "characterisation of Miss Sidley" med eksempler fra teksten. Vel mødt!
Horror Mindhunter.docx
Kig en ekstra god gang lektien til i mandags.
Conversation between Holden and Kemper.docx
Analytical Essay - Hjælp til de mulige fokuspunkter for fiktion og nonfikton A-niveau.docx
Læs reglerne og lav herefter alle øvelser i dokumentet om Udvidet tid/Simpel tid. Vi samler op på Mindhunter.
Stephen King - The Man Who Loved Flowers (abridged).docx
Læs om adjektivers gradbøjning og lav herefter øvelse 10 og 11. I timen gennemgår vi spørgsmålene til Mindhunter sammen.
Minlæring
Lektie: Brug 20 min på at lytte jer ind på Murder Ballads (jeres kommende aflevering; se under opgaver). Vi gennemgår novellen "the man who loved flowers", som I læste sidst (horror traits, 3 levels of horror, main character + the title)
RELATIVE PRONOMINER.docx
S. Kubrick - The Shining.docx
Læs om possessive pronominer og lav herefter øvelse 1 og 2 nederst. I timen ser vi gyserfilm: vær ikke bange på forhånd :)
One more text to go.... a rather old one, so this is naturally reflected in the language (but hey, a glossary list appears!). Read pages 154-157 (stop at line 8) Consider whether he is mad while reading. He claims he isn't.
Læs resten af the tell tale heart og besvar følgende 3 spørgsmål: ( While reading 6, 7, 10). I finder dem i samme dokument vedhæftet sidst. Jeg har sendt en besked med en ny version, der gerne skulle kunne læses højt, hvis man ønsker det.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Macho (masculinity in crisis)
Forløbet taler sig ind i den aktuelle debat om kønsroller. Vi kigger primært på mænd via mandlige karakterer og hvilke forventninger der er til disse. Hvad er køn? Hvad er den traditionelle mandlige kønsrolle?
I samarbejde med samfundsfag brugte vi filmen Football Factory i FF0
Materiale:
- Podcast: "relationships with our fathers and masculinity" (Obama and Springsteen)
open.spotify.com/episode/2AS37NsC30450BS4Rq0ZB2?si=D3CQbXBdTCKbcL58l7wNjQ
- E. Hemingway: "Three Shots", "Indian Camp" and "The Doctor and the Doctor’s wife"
- Article: How to throw like a boy if you are a girl
- Article: Training to be Batman's wife
- The Nib: What Do We Mean When We Say “Toxic Masculinity?”
- Kevin Love: everyone is going through something
- LAURA HUDSON - Die Like a Man The Toxic Masculinity of Breaking Bad
- Breaking Bad: Season 4, Episode 6 (cornered)
- Emma Watson HeForShe speech: Gender equality is your issue too
Indhold
Kernestof:
What Do We Mean When We Say “Toxic Masculinity?” | The Nib
Indian camp.docx Indian Camp questions.pdf Ernest Hemingway Need to know.docx
Lav øvelse 1 og 2. I kan evt. læse om reglerne indtil øvelserne fremkommer. Det er repetition fra timerne. Minlæring
I læser Indian Camp færdig og besvarer spørgsmål 2,3 og 5. Alt vedhæftet sidst
THE DOCTOR AND THE DOCTOR'S WIFE.docx The Doctor and the doctor's wife Study questions.docx
Do-omskrivning regler.pdf Do-omskrivning.docx
Lektie: I skal læse dokumentet om Code Hero. Kig gerne på jeres svar til spørgsmålene til Indian Camp. Vi mangler den sidste del af analysen. HEMINGWAY CODE.docx I timen læser I "The Doctor and..." teksten.
Adverbier
Read the doctor and the doctor's wife. Look at the questions beforehand (don't answer them). Do you think this story takes place before or after "Indian Camp"? (Dokumenter vedhæftet mandagens 4. modul). Grammatik links er til brug i timen.
Samme lektier: The Doctor and the Doctor's wife skal læses.
Minlæring
Kig godt på de sidste spørgsmål til "The Doctor and the Doctor's wife" og tænk over om den foregår før eller efter "Indian Camp". Hav jeres bud klar til klassegennemgang
Three shots, Ernest Hemingway.pdf Three Shots study questions.docx
huskehuskehuske.docx
Læs om falsk komparativ (adjektiver) og lav øvelse 1 og 2. Vi gennemgår Three Shots på klassen.
Vi ser film. Den varer 91 minutter, så den begynder ved timens start.
Grupperne giver selv lektier for
Our theme is still "macho (masculinity in crisis)". Watch, listen to and read Emma Watson's speech. Circle the main points of Watson's speech while listening.
Emma Watson. HeForShe.docx
Emma Watson Rhetorical Analysis.docx
Titel
Præposition + (dansk) at-sætning.docx
Læs reglerne for Præposition+that og lav øvelse 1
I skal læse begge vedhæftede dokumenter og besvare alle spørgsmål hertil. Det handler ikke nødvendigvis om Maskulinitet men i hvert fald om køn. Når timen er slut, afleverer I under elevfeedback, uanset hvor langt I er nået. Jeg forventer, at I får l
Vi ser et afsnit af Breaking Bad. Lektie: Læs vedhæftede dokument igennem, så I er klar til at se serien. Hvis tid i timen, samler I op på teksterne fra sne-modulet.
Breaking Bad and masculinity.docx
Besvar alle spørgsmål til Breaking Bad afsnittet. Vi samler op på alle tekster.
LAURA HUDSON - Die Like a Man The Toxic Masculinity of Breaking Bad.docx
Læs artiklen om Breaking Bad af Laura Hudson vedhæftet sidste modul. Marker vigtige udsagn.
Vælg et køn: mand/kvinde og skriv nogle ord på engelsk som opsummerer hvad han/hun skal/bør være og gøre i vores tid. Hvilke forventninger er der til kønnene? Det skal bruges i timen, hvor vi gennemfør tirsdagsmodulets plan med artikel og debat.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Of Mice and Men (Værklæsning)
Værklæsningsforløb der - udover selve bogen og forfatteren - fokuserer på den amerikanske drøm og kontekst
Indhold
Kernestof:
Læs om reglerne for ordstilling på engelsk og lav øvelse 1.
Of Mice and Men - Chapter 1.docx
Read chapter 1 in "Of mice and men" and answer questions 1-3. (Find gerne en lydbog version på youtube/spotify, hvis det hjælper med at nå det hele på 20 min)
præposition efterfulgt af en infinitiv.docx
Læs så meget som muligt af kapitel 2 (fra side 19) i Of Mice and Men, der begynder "the bunk house...". Kig gerne på spørgsmålene inden, så I ved, hvad I skal være opmærksom på. I får tid til at læse videre på klassen om nødvendigt, og vi vender lige
Chapter 3 study questions.docx
Vi gennemgår kapitel 2 og spørgsmålene. Brug 5 min på at se jeres svar igennem. Læs videre på kapitel 3 derhjemme i 15 min. Har du et efterslæb, så brug en lydbog (youtube, spotify) til at komme hurtigere igennem romanen.
Analytical Essay - Hjælp til de mulige fokuspunkter for fiktion og nonfikton A-niveau.docx
Lektie: Kig på næste aflevering (find den under opgaver i maj måned). Det er B-opgaven. Kig på instruktionen og læs evt. første side. I timen gennemgår vi kapitel 3 fra romanen.
Things to look for in the final chapters.docx
Læs så meget af kapitel 4 som muligt på 20 min. Det begynder s. 66. Hvis du anvender lydbog, så læs med i romanen samtidigt.
Presentations 1j.docx
Alle har læst romanen færdig til idag og taget noter til de fokuspunkter, som blev vedhæftet tirsdag. I timen får I - i grupper - tid til at forberede en kort fremlæggelse af et af fokuspunkterne.
Vi tager de sidste fremlæggelser. Ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Comedy and humour
Indhold
Kernestof:
Our final theme this year is going to be Comedy and Humour. Homework: be ready to share something that you find funny, it can be a joke, a story, anything.
study questions the office.docx
Læs om "Brug af bestemt artikel på dansk, ikke på engelsk" ved AR3.2 på siden og lav herefter den vedhæftede øvelse.
Utællelige substantiver.docx Utællelige substantiver.pptx Characterisation.docx
Læs om utællelige substantiver og lav øvelse 1 og 2 på min læring.
Tattoo fails.pptx
I timen arbejdes der med personkarakteristik. Ingen lektier
A brief history of sitcom.docx
Monty Python - Working-Class Playwright - video Dailymotion
I har fået vedhæftede dokument tidligere. Læs det igennem. Vi bruger modulet på at tale om skriftlighed inden jeres årsprøve
Katedralskolens store oprydningsdag - sommer.docx
An Idiot Abroad questions.docx
Læs det vedhæftede dokument om kommaregler (10 kommaregler) og lav derefter øvelse 1 på min læring. Vi dropper de planlagte fremlæggelser men fortsætter med comedy. Jeres aflevering er at lave to grammatikopgaver (se under opgaver). Lektien: Minlærin
Vi afrunder året med fokus på sidste aflevering og den skriftlige årsprøve. Vi gennemgår spørgsmålene til An Idiot Abroad
Forberedelse til skriftlig årsprøve.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Engelskfaget
Et forløb hvor vi vender de vigtigste sten ift. grammatik, analyse og skriftlighed.
Indhold
Kernestof:
Minlæring
Velkommen tilbage! Vi lægger ud med et "brushup" af det essentielle ved engelskfaget: grammatik, analyse, mundtlighed mm. inden vi tager hul på det første egentlige forløb. Læs vedhæftede digt derhjemme. Link er til senere brug (lav altid kun det, so
Read Rudd's speech (or as much as possible). In class we'll focus on how Rudd employs rhetorical devices.
Kevin Rudd speech (excerpt1).doc
Rudd - rhetorical tools.docx
Toolbox.pdf
Homework Kevin Rudd analysis: Find examples of anaphora, alliteration, tricolon(rule of three) and repetition. Notice the differences between the four.
Vi fortsætter med digtanalyse. Lyt til sangen og læs teksten grundigt. Find et par eksempler på billedsprog.
Læs om modalverber og lav øvelse 1 +2. I skal læse til og med afsnittet V.5.3 Modalverbernes betydning. Minlæring
Memory and amnesia.pptx Memento - story and plot.docx
Pick a mental illness/disorder/diagnosis. Read about it at home. Prepare a 2 min presentation.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Mental illness and mental health
Dette forløb udspringer af det stigende fokus på diagnoser og det at diagnosticere siden 90'erne - som der også ses i litteratur og film/tv. Fokus har været på Amnesia hovedsageligt men også andre lidelser. Gennem forskellige tekster, har eleverne fået en forståelse af Amnesia som lidelse samt som et litterært motiv i tekster. Hvad sker, når hovedperson i værker har amnesia - hvad betyder det for plot og vores oplevelse af at se/læse en tekst.
Kernestof:
Jonathan Nolan - Memento Mori
Helen Fawkes - Holocaust Memorial Day marked in UK
http://www.bbc.com/news/uk-21217940
Uddrag: “What Is Amnesia? What Causes Amnesia?”
http://www.medicalnewstoday.com/articles/9673.php
Mark Haddon - the curious incident of the dog in the nightitme (uddrag)
Pink Floyd - shine on you crazy diamond
Kevin Love - everyone is going through something
Martin Golan - The Arena
Lana del Rey: Ride
Embrace: how to be a person like other people
Cristopher Nolan - Memento
Indhold
Kernestof:
Memory and amnesia.pptx Memento - story and plot.docx
Pick a mental illness/disorder/diagnosis. Read about it at home. Prepare a 2 min presentation.
Vi ser film. Som lektie skal I læse vedhæftede for at forstå "amnesia" bedre. Se om I kan gætte hvilken type karakteren Lenny har.What is amnesia.docx
I har besvaret spørgsmålene til filmen Memento, så godt som I kan og er klar til at byde ind. Husk på forskellen på story og plot
memento mori - Jonathan Nolan.docx memento mori - questions.docx
memento mori - Jonathan Nolan.docx
memento mori - questions.docx
Verber efterfulgt af Ing-form eller infinitiv.docx
Læs Memento Mori (I fik tid sidst). Besvar/tag noter til spørgsmål 1,2 og 3
præposition efterfulgt af en infinitiv.docx
Lav de resterende spørgsmål til Memento Mori og vær klar til at indgå i klassediskussion. I går fandt I mange gode eksempler til spørgsmål 2 f.eks. Forbered jer på lignende vis.
Minlæring
Titel
Følg link: læs og se video
mark haddon_ the curious incident of the dog in the night-time.pdf
Examples of the storylines in memento.docx
EKSEMPEL 0 2012_1_juni_STX-B_del1.pdf
Læs resten af "The Curious Incident...:" og lav en personkarakteristik af fortælleren + kommenter på sproget (brug toolbox side 9 som inspiration). I nåede vist alt i timen, men kig lige på toolbox-siden.
Listen to the song (from 8 minutes and onwards) and read the Pink Floyd lyrics. Show up prepared to analyse and interpret the song verse by verse (What is relevant?)
Eksempler på et godt analytical essay.docx
Læs The Arena hjemmefra. I får det mest af dette og næste modul til at skrive den næste aflevering. Man bestemmer selv, hvor meget man har lavet på forhånd, men man SKAL have læst teksten. I timerne skal I opsøge mig for feedforward med konkrete spør
Lana Del Rey and Embrace.docx
Lav øvelse D (oversættelse) i delprøve eksempel 0 (vedhæftet 11. september)
The Arena - gennemgang.docx
Den ultrakorte lektie er at samle sine tanker omkring teksterne af Lana Del Rey og Embrace og tænke over hvordan de hver især udtrykker noget om "mental health". Man kan løse det ved at kigge på spørgsmålene, som I besvarede sidst. Vi gennemgik dem k
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
America - the land of the free? EKSAMEN
I forløbet introduceres eleverne for USA som emnestudie bl.a med fokus på race, immigranter og minoriteter i det amerikanske samfund og deres oplevelse af dette. Vi kigger på afstanden mellem den amerikanske drøms aktualitet og dens Uafhængighedserklærings-forankrede løfte. Igennem arbejde med tekster (noveller, artikler, mm.), medier, og film, skal eleverne opnå en forståelse af USA som en idé, drøm og samfund.
De gennemgåede tekster repræsenterer forskellige grupperinger eller minoriteter i det amerikanske samfund. Fokus er derfor primært at se på disse minoriteters opfattelse af USA som samfund, land og mulighedernes land (at kunne opnå den amerikanske drøm).
Fokus på inklusion og eksklusion og "the level playing field."
Materiale:
John Steinbeck: Of Mice and Men
The Declaration of Independence (kort uddrag)
US Constitution: 1st and 2nd Amendments
James Truslow Adams - The Epic of America (uddrag)
VM.K. Datesman "American Ways" (s.28-38 + 43)
Sherman Alexie - Indian Education
Pat Mora - Legal Alien
Pat Mora - La Migra
Langston Hughes - Let America be America again
David Simon - The Wire (Season 4: Home Room afsnittet)
Supplerende:
Foredrag ved Gregory Boyd i 2.g
Videoklip: How Hollywood stereotyped the Native American
https://www.youtube.com/watch?v=_hJFi7SRH7Q
Omfang 200 sider
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
TheAmericanDreamworksheet.docx
Nyt forløb. Læs side 28-33 og marker de vigtigste pointer American Values and Beliefs.pdf .
EKSEMPEL 1 2009 dec STX-B - delprøve 1.pdf
How Hollywood stereotyped the Native Americans
Read Indian Education as homework and answer all questions to the childhood section.
The American Dream.pptx
Another Minority: Latinos/Hispanics. Read both poems by Mora and the excerpt by Lazarus. Look at the questions beforehand.
I skal bruge 90 min på 1) Besvare samtlige spørgsmål til de to Pat Mora digte i dokumentet "Pat Mora study questions", som I begyndte på i sidste modul. Svarene skal sendes til elevfeedback. I har fået materiale udleveret. Der skal være meningsfulde
The Declaration of Independence and Adams.docx United States Constitution.docx Langston Hughes - Let America be America again.docx Langston Hughes glossary and questions.docx
Vi gennemgår jeres besvarelser til Pat Mora. Lektie. Lav øvelse C og D via det link til minlæring I brugte i fredags
Creative Writing - America.docx
engelsk a faglige mål.docx
To modulers lektie: I skal have læst Langston Hughes' digt "Let America ...." og besvaret alle spørgsmål hertil. Vær tekstnær. Vi gennemgår digtet i timen, arbejder med grammatik og remedieringsprojekt.
Kig igen på spørgsmålene til Hughes' digt og vær klar til at byde ind med svar på denne. Vi lægger ud med de sidste remedieringsgruppers fremlæggelser.
David Simon - The Wire.docx
Excerpts from Fences by August Wilson (1985).docx
Lav øvelse A, sætning 1-4. EKSEMPEL 2 2010_maj_STX-A_delprøve_1.pdf vi får besøg af Nicolai, som skal prøve at undervise i dele af timen.
The Wire Home Room.docx
Lav oversættelsen i vedhæftede grammatikdokument EKSEMPEL 2 i fredags. Opgave D
Hurston - how it feels to be colored me.docx Hispanics often lead the way in their faith in the American Dream.docx Ana Maria Corona.docx
Compendium 2j 2023 - America - the land of the free.docx
Lektie: Besvar spørgsmålene til The Wire episoden (1+2)
Som lektie skal grupperne sætte sig godt ind i materialet og dokumentet med instruks. Alt er vedhæftet sidste modul. Aftal indbyrdes hvad I skal have forberedt til dette modul. Inden I kan lave en video, skal I vide noget om jeres emne og tekster. I
Grupperne giver lektier for. Jeres projekt kræver research og læsning. I kommer til at læse mere, end I skal bruge. Sådan foregår det også til SRO og SRP, hvilket også er noget, som vi træner med dette projekt. Linket er et eksempel på en side, som m
Grupperne aftaler selv lektier. Dette er sidste modul.
Log på
Read the excerpt of the US Constitution. Paraphrase all three paragraphs (preferably in writing, but not necessary). Look up all words you don't understand.
Lektie: lav assignment 3. Fortsæt i den template fil I brugte sidst.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Evil and horror EKSAMEN
Forløbet fokuserer på ondskab, som begreb, og det onde generelt. Gennem forskellige tekster og tekstgenrer har eleverne diskuteret hvad ondskab er, hvor den kommer fra, og hvordan den kommer til udtryk.Løbende er artiklen the Roots of Evil blevet brugt som den teoretiske ramme, hvortil og hvorfra alle tekster er blevet relateret og analyseret, og hvor der bl.a. er talt om alt lige fra religiøs og mytisk forståelse af ondskab (og syndebukke) til en sociologisk, biologisk og psykologisk forståelse.
Som et undertema er der arbejdet med horror.
Materiale:
Sharon Begley “The Roots of Evil” Newsweek, May 20, 2001
Shirley Jackson “The Lottery” 1948
Edgar Allen Poe: The Tell-Tale Heart
P. Zimbardo: Finding hope in knowing the universal capacity for evil
Stephen King: Suffer the little children
Joe Penhall: Mindhunter (Season 1, Episode 2)
Stanley Kubrick: The Shining
Supplerende stof:
- Abu Ghraib (billeder heraf)
- Marilyn Manson - man that you fear
-
https://www.psychologytoday.com/us/blog/wicked-deeds/201403/the-twisted-tale-the-co-ed-killer
- Nick Cave : Murder Ballads
- Stephen King - Three levels of horror
Omfang: 90 sider
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Today, we'll commence our new topic Evil. Our framework and key text of this topic is the roots of evil. Thus, it is CRUCIAL that you read it and by time understand it. Use the synonym function in word (right-click!) with difficult words. Stop on pag
Evil adjectives and words.pdf
Read the rest of Begley's article "The Roots of Evil"
The Lottery intro.docx
Try to remember some of the main points from our discussion of Begley's "the roots of evil". Read "the lottery" and stop on page 2 at "well now." mr Summers said soberly. Answer question 1 ("the setting")
I har besvaret de 8 spørgsmål til The Lottery
Evil speed dating, oh yeah! Se linket som inspiration til jeres kommende date. Haha :)
enidiomstb.html
Style of writing analysemodel.docx
Læs artiklen/interviewet og tænk over titlen
Minlæring
3.4 The psychoanalytic approach
One more evil text to go.... a rather old one, so this is naturally reflected in the language (but hey, a glossary list appears!). Read pages 154-157 (stop at line 8) Consider whether he is mad while reading. He claims he isn't.
Homework: Find a way to “bridge” our two courses “horror” and “evil”. The following texts were read as horror texts. How is “evil” depicted or present in these texts? Apply Sharon Begley’s article “The Roots of Evil” and use specific terms to the tex
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Death and grief
Forløbet undersøger dødens skildring i forskellige tekster og tidsperioder igennem diverse genretyper. Der er enkelte nedslag i litteraturhistoriske perioder bl.a. modernisme og romantik, som er blevet anvendt i forbindelse med enkelte tekster.
Materiale:
James Joyce: The Dead
Damon Lindelof and Tom Perrotta: The Leftovers: Pilot, Episode 1
Irvine Welsh: Vat '96
The Smiths - There is a light that never goes
William Shakespeare: Sonnet 18
E. A. Poe: Annabel Lee
Dylan Thomas: do not go gentle into that good night
Kate Chopin - The story of an hour
Supplerende:
-The Walking Dead: Comics (uddrag herfra)
-Tur på Ansgars Kirkegård og oplæsning af Morten Nielsens digt "Døden"
Omfang:: 85 sider
Indhold
Kernestof:
New course/theme: "Death and Grief". Read the short story Vat 96 and try to make sense of it. How does this text relate to death and grief?
EKSEMPEL 3 2013_30-maj STX-A_delprøve 2.g.pdf
Vi begynder på det litteraturhistoriske aspekt af forløbet "Death and Grief". Læs vedhæftede dokument. Det tekniske forklares i timen, men det skal læses. Øv at læse Sonnet 18 højt, rytmisk.
creative writing sonnet 18.pptx
Til i dag skal I have omskrevet resten af Sonnet 18 til "Standard/Modern English", dvs. hele sonetten. I får løsningen på timen, men I skal selv prøve inden. Brug ordbøger, synonymordbøger og hjælp evt. hinanden.
Minlæring
Lav øvelse 2, 9 og 10
Read the excerpt from the comic (or as much as possible). How is death (or rather: how are the Dead) illustrated? Consider the genre.
Literature Periods & Movements. Literary History
Oversættelse Morten Nielsen bud.docx
Oversæt vedhæftede uddrag fra Morten Nielsen.
Download ExamCookie.pdf
The Smiths There is a light that never goes out.docx
Read "The Story of an Hour" and answer questions 2+3
Kate Chopin the story of an hour questions.docx Kate Chopin - The Story of an Hour.pdf
Answer the 4 questions to The Smiths' song attached last Friday. Exemplify your points by use of the text.
We move towards Romanticism and "The Gothic". Read the document about Romanticism and the poem. Contemplate the power of love as expressed in the poem as well as how the speaker remembers Annabel Lee
Besvar spørgsmålene til digtet. Annabel Lee - Questions.docx
Vi ser The Leftovers. Læs hele dokumentet som forberedelse. Vær klar til et fokus på spørgsmålene og "cinematic effects" så snart vi ser afsnittet. The Leftovers.docx
Feedback på Ted Talk.docx
Answer both questions to The Leftovers. Be ready to participate. As for the second question you may try your luck on youtube or simply images from scenes you recall. Choose scenes that show grief or how characters cope with catastrophe.
The villanelle and questions for Dylan Thomas.docx
Read the poem three times. Listen to it being read by Thomas himself once. Look up all words necessary
James Joyce The Dead.docx James-Joyce_The-Dead.pdf Modernism ....and Postmodernism.docx James Joyce The Dead Glossary.docx
Lav øvelse 1 som lektie. Vi gennemgår det sidste af Dylan Thomas på klassen.
Læs de første 4-5 sider af The Dead af James Joyce. Kig på spørgsmålene i word-dokumentet sidste side, for læsefokus.
Uanset hvor langt I hver især nåede, så læser alle ca. 5 sider frem i "The Dead".
Traditional Transcriptions – The Lass of Aughrim
Answer as many questions to "The Dead" as possible (see note)
Vi mangler lige den sidste afrunding af The Dead og forløbet. Kig gerne på jeres svar til de sidste spørgsmål igen. Lektien: Alle læser et par sider af kommende aflevering (Se under opgaver) "bullet in the brain". I kommer til at tale om den på klass
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Multiculturalism EKSAMEN
Eleverne skal med dette forløb stifte bekendtskab med kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Storbritannien. Der er blevet arbejdet med forskellige teksttyper og eleverne har haft mulighed for at forholde sig til potentielle problemer og udfordringer ved et multikulturelt samfund. Vi har fokuseret på de begrænsninger som 1., 2. og 3. generationsindvandrere har mødt og møder i det britiske samfund – også illustreret i litteraturen. Noget teori om multikulturalisme er inddraget i analysearbejdet. Dette bl.a. ud fra Kenan Maliks bog From Fatwa to Jihad: The Rushdie affair and its Aftermath, der bl.a. beskylder 80ernes og tildels 90ernes politik for at have skabt et stammesamfund (plural monokulturalisme) fremfor et samlet Storbritannien. Lingua Franca er kort berørt. Eleverne har skrevet SRO i samfundsfag og engelsk om integration og multikulturalisme.
Materiale:
-Hanif Kureishi “My son the fanatic”
-Kenan Malik“From fatwa to jihad: the rage of Islam” (uddrag)
-Robin Cook “Chicken Tikka masala”
-Jane Kelly - I Feel like a Stranger Where I Live
-Monica Ali - Brick Lane (dinner af the Azads uddrag)
-Sarfraz Manzoor - second generasians
- Morrissey - Bengali in platforms
- Jeevan Vasagar - "Why this British Asian doesn't listen to Morrissey any more"
https://www.theguardian.com/music/musicblog/2007/nov/29/whythisbritishasiandoesnt
-John Agard “Listen Mr. Oxford Don” (grundforløbstekst)
Supplerende stof
-Rudyard Kipling - The white man’s burden (perspektiveringstekst)
- Minorities feel more British than whites
- Definitioner på Lingua Franca (inkl. youtube video)
- Sahith Aula: The Problem With The English Language In India (Forbes)
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien samt andre engelsksprogede regioner.
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
I læser nu hele afleveringsteksten "Bullet in the brain", som I skal arbejde lidt med. Vi afslutter "The Dead"
Læs så meget af novellen, som I magter. Det er jeres hovedværk i SRO. Tænk allerede nu i de multikulturelle emner, som vi skrev på tavlen sidst, når I læser teksten.
2j pladser
Titel
Multicultural Britain 2024.pptx Multiculturalism Notes.docx Kenan Malik - From Fatwa to Jihad (The Rage of Islam).pdf Rage of Islam vocabulary.docx
præposition efterfulgt af en infinitiv.docx
Læs om reglerne og lav øvelse 1 og 2
Gør følgende: Access the quizlet link first. Read the excerpt and stop on page 84 at "Neither explanation holds up...". Focus on the 7/7 London bombings and the two explanations for "the rage of Islam
Read the article and consider how to approach it. This could very well be an exam test - how would you go about demonstrating analytical skills when analysing non-fiction? If necessary use toolbox how to read non-fiction.
Read Robin Cook's speech and, while reading, take a few notes to the questions: "A general textual analytical approach"
I skal være klar til at byde ind på alle spørgsmål til Cooks tale, som I arbejdede med sidst. I skal have fundet 3 appelformer (en af hver) og minimum 4 eksempler på retoriske virkemidler.
I skal som minimum have læst til og med side 3 (det er kun 2 sider, men husk forsiden). Der bliver tid til at læse færdig i modulet. Multikulturalisme er fortsat temaet. Vi afrunder Cook i starten af modulet.
Læs hele Brick Lane (se modulet tirsdag)
Alle har læst Brick Lane og er begyndt på analysen: Narration/point of view, characterisation and themes.
Read the poem "The White Man's Burden" three times and practise pronouncing all words. Be ready to read it aloud. At the end you'll find a Danish translation which might help a bit. You will analyse it in class, once we have finished "Brick Lane".
Analyse the poem "The White Man's Burden" (See OneNote or Monday) and focus on the title and the speaker's depiction of "the natives".
Forbered jer til at kunne analysere og fortolke de to tekster (se noten)
Minlæring
Why this British Asian doesn"t listen to Morrissey any more
songmeanings.com
Vi gennemgår sangen/teksten og artiklen, som I arbejdede med sidst. Kig på dem igen. Og ja, lyt da til sangen igen.
Watch the video and read the document. Be ready to define "lingua franca".
Log på
Make sure you have read Manzoor's "Second Generasians". Focus on the descriptions of and differences between 1st, 2nd and 3rd generations of immigrants + Manzoor's own background and experience.
I skal have lavet 1,2 og 3 færdige her:
I skal se dokumentaren "Miracle Rising" hjemme, som bruges til et forløb om Sydafrika næste år. Det er en god idé at tage lidt noter undervejs. Jeres fokus skal være på Apartheid, The Truth and Reconciliation Commission, Mandela og deres første frie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
South Africa: From Apartheid to democracy EKSAMEN
Eleverne skal opnå en forståelse af de kulturelle, sociale og sproglige forhold i Sydafrika før, under og efter Apartheid. Eleverne har arbejdet med forskellige typer af tekster, som omhandler politiske, sociale, historiske og aktuelle emner og debatter i og omkring Sydafrika. Vi har fokuseret meget på tiden fra Mandelas løsladelse og det frie valg i 1994, og set på udviklingen både fra Apartheid til Mandela som præsident men også fra 1994 til nutiden og særligt fokus på de hvide og de fattiges situation omkring Mandelas død. Vi har talt om og debatteret Sydafrikas Truth and Reconciliation Commission,. Delvis/overfladisk inddragelse af postkolonial teori og black consciousness movement.
Materiale:
-Statement of Nelson Mandela at his Inauguration as President
-South Africa profile
http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-14094760
-Mary Braid: South Africa's new underclass: poor whites 1998
http://www.independent.co.uk/news/south-africas-new-underclass-poor-whites-1144284.html
-Nadine Gordimer: Country Lovers
-Mongane Wally Serote: A dry white season
-Andrew Malone: Mandela’s Passing and the looming threat of race war against South Africa’s whites….
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2351339/Mandelas-passing-looming-threat-race-war-South-Africas-whites-widow-mourns-latest-murdered-white-farmer-chilling-dispatch-nation-holding-breath.html
-B.L. Best: Miracle Rising South Africa (dokumentar)
-http://www.bbc.com/news/world-africa-22911431
- - Trevor Noah: "born a crime", chapter 1, 2016
Supplerende:
- Reggie Yates' extreme South Africa - episode 1: the white slum, 2014 (documentary, CFU)
- Sourth Africa's national anthem
- Post-colonialism (powerpoint)
Omfang: 70 sider
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien samt andre engelsksprogede regioner.
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
Indhold
Kernestof:
I skal se dokumentaren "Miracle Rising" hjemme, som bruges til et forløb om Sydafrika næste år. Det er en god idé at tage lidt noter undervejs. Jeres fokus skal være på Apartheid, The Truth and Reconciliation Commission, Mandela og deres første frie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
South Africa fortsat
FORLØBSBESKRIVELSE
Eleverne skal opnå en forståelse af de kulturelle, sociale og sproglige forhold i Sydafrika før, under og efter Apartheid. Eleverne har arbejdet med forskellige typer af tekster, som omhandler politiske, sociale, historiske og aktuelle emner og debatter i og omkring Sydafrika. Vi har fokuseret meget på tiden fra Mandelas løsladelse og det frie valg i 1994, og set på udviklingen både fra Apartheid til Mandela som præsident men også fra 1994 til nutiden og særligt fokus på de hvide og de fattiges situation omkring Mandelas død. Vi har talt om og debatteret Sydafrikas Truth and Reconciliation Commission, som de også har skrevet en aflevering om. Delvis/overfladisk inddragelse af postkolonial teori og black consciousness movement. Eleverne har holdt korte fremlæggelser om relevante emner indledningsvist.
Materiale:
-Statement of Nelson Mandela at his Inauguration as President
-Mary Braid: South Africa's new underclass: poor whites 1998
http://www.independent.co.uk/news/south-africas-new-underclass-poor-whites-1144284.html
-Nadine Gordimer: Country Lovers
-Mongane Wally Serote: A dry white season
-Andrew Malone: Mandela’s Passing and the looming threat of race war against South Africa’s whites….
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2351339/Mandelas-passing-looming-threat-race-war-South-Africas-whites-widow-mourns-latest-murdered-white-farmer-chilling-dispatch-nation-holding-breath.html
-B.L. Best: Miracle Rising South Africa (dokumentar)
- Trevor Noah: "born a crime", chapter 1, 2016
- Reggie Yates' extreme South Africa - episode 1: the white slum, 2014 (documentary, CFU)
Supplerende:
-http://www.bbc.com/news/world-africa-22911431
-South Africa profile
http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-14094760
- Sourth Africa's national anthem
- Post-colonialism (powerpoint)
Omfang: 80 sider"
Indhold
Kernestof:
History Channel - Miracle Rising South Africa [ Full Movie ]
Country Profile - South Africa
Homework: How did South African Apartheid happen, and how did it finally end? - Thula Simpson
Homework: Read Nelson Mandela's Inaugural Address, which you will be working with in your first essay
Assignments 1-2-3 fra eksamenssæt: Engelsk A, STX, 12-12-2023
National Anthem of South Africa.pdf
Born a Crime by Trevor Noah.pdf
Afsnit
Grammar: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=275404
Homework: Find examples of two different rhetorical devices in Mandela's speech - write them down and what effect they have.
Homework:
Nadine Gordimer - Country Lovers OCR.pdf
Read Nadine Gordimer's "Country Lovers". Choose one quoute that you find interesting
Homework: Read the text and comment on the story about the du Plessis family and its effect on the article
Poor Whites (1).docx
South Africa - apartheid + Postcolonialism.pptx
Homework: read the text for the essay and make an outline (disposition/punkter der er vigtige at have med) in word Bloodbath Nation OCR.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analytical essay - speech
05-09-2024
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 14
The Divided States - election
Indhold
Kernestof:
Homework: Finish writing at least one full paragraph of your essay
Be prepared to write the introduction to the essay in next class (that means that your paragraphs should be more or less done in terms of content - at the very least, you should have an idea about what the essay will contain)
https://www.bbc.com/news/articles/c511pyn3xw3o https://www.pbs.org/newshour/show/historian-explores-how-polarization-and-division-leads-to-political-violence
Familiarise yourself with the following terms (look them up if you don't know them, or use this text American election system.docx :) :
Wayne LaPierre - NRA.docx Colombine survivor.docx
Homework: Read the entire speech. Make a rhetorical analysis of the section assigned to you with some different examples on rhetorical devices and forms of appeal. Put your notes in 'hjemmearbejde.
The young Americans fighting to ban abortion
Homework:
Homework
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-trumps-nye-guldalder-11802450454
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
FF3: Issues that divide
Indhold
Kernestof:
Videnskabsteori og metode EN.docx
EN metoder_FF til elever.pdf
Husk en blyant :)
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Love: Shakespeare and other love stories EKSAMEN
Fokus på særligt Shakespeare og Love som fælles tema. Der har været særligt fokus på kærlighed, skønhedsideal og kønsroller i samtlige tekster vi har læst. Der har været et prioriteret fokus på Shakespeare men med Love som ramme for hans værker. Eleverne har overværet et foredrag om Shakespeare. Vi har også kigget lidt på Renæssance/Elizabethan Age som kontekst. Samt Romantikken og Modernisme set i enkelte værker.
Kernestof:
William Shakespeare: Romeo And Juliet (Prologue, Act 1 scene 5 + Act 2, prologue , scene 1, scene 2 uddrag)
William Shakespeare: Sonnet 18
William Shakespeare: Sonnet 130
Ole Juul Lund: Elizabethan England 8.-18.
Kate Chopin: The Story of an Hour (læst under Death and Grief forløb)
Lord Byron: She walks in beauty
James Joyce - Ulysses (uddrag: Molly)
Supplerende stof:
Foredrag ved Jesper Trier
OP
https://www.youtube.com/watch?v=gPlpphT7n9s
Shakespeare's world
https://www.youtube.com/watch?v=9P1IJqNDYjQ
Suede - Heroine
Omfang: 80 sider
̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie
-et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Det bliver godt at se jer igen. Vi lægger ud med lidt info om engelskfaget i SRP. Forbered gerne kollektive spørgsmål. Så vender vi hvad I har arbejdet med indtil nu dette skoleår og kigger frem. Vores næste forløb bliver "Love: Shakespeare and other
SRP med engelsk.pptx
Vi fortsætter Shakespeare/love forløbet. Sørg for at komme godt med fra starten.Compendium: Read pages 8-13 about Elizabethan England (stop at the paragraph that begins "To the east...."). Mark what you find relevant about the historical period etc.
Minlæring
Read "Sonnet 130" (Page 22 in the compendium). Understand it as well as possible. Naturally that might require that you read it more than once. Look at the footnotes thoroughly. Find 2 examples of imagery. Count each verse - is it written in iambic p
I læser videre i kompendiet fra "the language" side 23-25 stop ved "imagery". Kig herefter på Character Map side 26 og læs side 27. Slutteligt læser I R+J Prologue side 28 - øv blot ordene.
Read act 1, Scene 5 (Pages 29-32, stop at line 90). Write down what you think it is about, and what happens, by focusing on the characters and the setting. You will be expected to take notes. Practise pronouncing the words on howjsay.com or another u
Læs resten af Act 1, Scene 5 og kig godt på spørgsmålene side 45. Husk at bruge den hjælp I kan med links osv. (onenote)
In class we will revisit Act 1, Scene 5 together, where Romeo and Juliet create a sonnet of love. Homework: Read pages 46-48 in the compendium (Prologue + Act 2, scene 1). Write down 3 words that sum up the prologue and 3 words that sum up the scene.
Read act 2, scene 2 (stop at line 36 on page 53)
Til i dag har I besvaret alle spørgsmål til den sidste scene vi læser i R+J (Act 2, Scene 2 + questions).
We will continue with Love as the theme but we jump to another literary period. Read about Romanticism and the poem and song by Byron and Suede. Reading poetry means reading the poem more than once.
Read about Modernism in particular, but have a look at how that ism is compared to Postmodernism as well.
MEDBRING THE GREAT GATSBY. Vi begynder nyt forløb, hvor vi skal læse The Great Gatsby. Som optakt og lektie skal I følge linket og læse så meget som muligt. Begynd med selve afsnittet "The Roaring Twenties" (om perioden), som I finder derinde øverst.
Vi gennemgår kapitel 1 og 2. Brug aktivt jeres svar fra afleveringen. Medbring roman altid.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
The Great Gatsby EKSAMEN
Forløbet har haft fokus på analyse af romanen, hvor vi har kigget på fortæller, setting, temaer (old money vs. new money), den amerikanske drøm, karakterer og kønsroller.
Vi har også kigget på USA i 20erne, første verdenskrig, Fitzgerald som menneske og forfatter, de brølende tyvere, osv. Og kort på modernisme og the Lost Generation, indledningsvist.
Materiale:
Fitzgerald - the Great Gatsby
Afsnittet "The Roaring Twenties"
https://www.history.com/topics/1920s
Sider 120
̶ væsentlige strømninger i amerikansk litteraturhistorie
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
MEDBRING THE GREAT GATSBY. Vi begynder nyt forløb, hvor vi skal læse The Great Gatsby. Som optakt og lektie skal I følge linket og læse så meget som muligt. Begynd med selve afsnittet "The Roaring Twenties" (om perioden), som I finder derinde øverst.
Vi gennemgår kapitel 1 og 2. Brug aktivt jeres svar fra afleveringen. Medbring roman altid.
Read chapter 3. Stop on page 32 at "When he was gone I turned"....
Read chapter 4 (remember the book)
Read chapter 6 (remember the book). It might a good idea to look at study questions and/or take notes. Chapter 6 is part of your next assignment, so it might be beneficial to have a look at the assignment before/while reading the chapter. As always,
Read chapter 7 (remember to bring the book)
Romanen skal være læst færdig. Medbring den. Vi arbejder med de sidste kapitler.
Vi vender Gatsby i starten. Men I skal ikke lave yderligere der. Vi fokuserer på repetition og specifikt America forløbet: I skal være klar til at dele jeres ideer med gruppen og derefter fremlægge. I skal samle de tanker og noter I har om jeres resp
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Opsamling
Indhold
Kernestof:
Vi vender Gatsby i starten. Men I skal ikke lave yderligere der. Vi fokuserer på repetition og specifikt America forløbet: I skal være klar til at dele jeres ideer med gruppen og derefter fremlægge. I skal samle de tanker og noter I har om jeres resp
Vi afholder en ufarlig prøveeksamen i grupper/par. UFARLIG. Alle genlæser/skimmer Evil/horror-teksten Shirley Jackson “The Lottery”. Skriv ned det I agter at komme ind på i dokumentet (to fokuspunkter): hvad er vigtigt at få med om den tekst? Så er t
I har ansvaret for en tekst/et emne og skal kunne fremlægge de væsentligste pointer herfra. Det forventes, at der anvendes de korrekte fagtermer, hvor nødvendigt. Dvs. hvis man har en tale, så skal der indgå retoriske virkemidler i ens præsentation.
Kig på forløbet Multicultural Britain og se om I kan besvare spørgsmålene øverst. Gruppér gerne teksterne. I har en god portion viden med fra SRO tiden også. Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
DIGITALT MATERIALE (online hjælpemidler)
- Der er som udgangspunkt ikke adgang til internettet som fagligt hjælpemiddel ved prøverne. Dog vil det være tilladt for eksaminanderne at bruge digitale undervisningsmaterialer og hjælpemidler der på institutionens foranledning er blevet anvendt i undervisningen, og som fremgår af undervisningsbeskrivelsen og ikke kan opbevares lokalt, dvs. ikke kan opbevares på eksaminandens egen computer.
Tilladte online hjælpemidler:
OneNote (Digitalt undervisningsmateriale): samarbejdsområdet er lukket
www.ordbogen.com
(Digitalt undervisningsmateriale)
https://en.oxforddictionaries.com/
(Digitalt undervisningsmateriale)
https://www.merriam-webster.com/
(Digitalt undervisningsmateriale)
www.dictionary.com
(Digitalt undervisningsmateriale)
www.Lectio.dk
(Digitalt undervisningsmateriale): studieplaner, opgaver
www.minlæring.dk eller
https://app.minlaering.dk/dashboard
(Digitalt undervisningsmateriale)
www.howjsay.com
(Digitalt undervisningsmateriale)
http://www.freecollocation.com/
(Digitalt undervisningsmateriale)
https://www.thesaurus.com/
(Digitalt undervisningsmateriale)
The English Handbook
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=146&L=0
(Digitalt undervisningsmateriale)
I skal have onenote som en app/klient på computeren og kunne tilgå den offline.
Det kan være en fordel at anvende Edge som browser.
Eksempler på tilladte offline hjælpemidler
- Materiale, arbejde, opgaver, noter, grammatikker, bøger
Kommunikation med omverdenen er IKKE tilladt
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49173556049", "T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49173556049", "H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49173556049" }