Holdet 2022 EN/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Ane Isaksen, Jesper Johansen Odgaard
Hold 2022 EN/j (1j EN, 2j EN, 3j EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Innocence and experience
Titel 2 Horror
Titel 3 Macho (masculinity in crisis)
Titel 4 Of Mice and Men (Værklæsning)
Titel 5 Comedy and humour
Titel 6 Engelskfaget
Titel 7 Mental illness and mental health
Titel 8 America - the land of the free? EKSAMEN
Titel 9 Evil and horror EKSAMEN
Titel 10 Death and grief
Titel 11 Multiculturalism EKSAMEN
Titel 12 South Africa: From Apartheid to democracy EKSAMEN
Titel 13 South Africa fortsat
Titel 14 The Divided States - election
Titel 15 FF3: Issues that divide
Titel 16 Love: Shakespeare and other love stories EKSAMEN
Titel 17 The Great Gatsby EKSAMEN
Titel 18 Opsamling
Titel 19 DIGITALT MATERIALE (online hjælpemidler)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Innocence and experience

Forløbet introducerer eleverne for engelskfagets rammer via et rammesættende emne, som de alle kan relatere til. Vi arbejder bredt med forskellige genretyper- Kigget på digital identity og Gofffman

Materiale:
Rebel without a cause (filmklip)
Bruce Springsteen: Born to run + the river
Phillip Larkin: this be the verse
Mark Twain: advice to youth
William Blake: The chimney sweeper
Michael Richards: Just like that

Goffmans teori om frontstage og backstage
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Horror

Forløbet styrker elevernes genrekendskab og analytiske færdigheder. Vi kigger på horror bredt.

Materiale:

Edgar Allen Poe: The Tell-Tale Heart
Nick Cave : Murder Ballads
Stephen King: Suffer the little children
Stephen King: the lawnmower man
Joe Penhall: Mindhunter (Season 1, Episode 2)
https://www.psychologytoday.com/us/blog/wicked-deeds/201403/the-twisted-tale-the-co-ed-killer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Macho (masculinity in crisis)

Forløbet taler sig ind i den aktuelle debat om kønsroller. Vi kigger primært på mænd via mandlige karakterer og hvilke forventninger der er til disse. Hvad er køn? Hvad er den traditionelle mandlige kønsrolle?

I samarbejde med samfundsfag brugte vi filmen Football Factory i FF0


Materiale:
- Podcast: "relationships with our fathers and masculinity" (Obama and Springsteen) open.spotify.com/episode/2AS37NsC30450BS4Rq0ZB2?si=D3CQbXBdTCKbcL58l7wNjQ
- E. Hemingway: "Three Shots", "Indian Camp" and  "The Doctor and the Doctor’s wife"
- Article: How to throw like a boy if you are a girl
- Article: Training to be Batman's wife
- The Nib: What Do We Mean When We Say “Toxic Masculinity?”
- Kevin Love: everyone is going through something
- LAURA HUDSON - Die Like a Man The Toxic Masculinity of Breaking Bad
- Breaking Bad: Season 4, Episode 6 (cornered)
- Emma Watson HeForShe speech: Gender equality is your issue too
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Of Mice and Men (Værklæsning)

Værklæsningsforløb der - udover selve bogen og forfatteren - fokuserer på den amerikanske drøm og kontekst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mental illness and mental health

Dette forløb udspringer af det stigende fokus på diagnoser og det at diagnosticere siden 90'erne - som der også ses i litteratur og film/tv. Fokus har været på Amnesia hovedsageligt men også andre lidelser. Gennem forskellige tekster, har eleverne fået en forståelse af Amnesia som lidelse samt som et litterært motiv i tekster. Hvad sker, når hovedperson i værker har amnesia  - hvad betyder det for plot og vores oplevelse af at se/læse en tekst.

Kernestof:
Jonathan Nolan - Memento Mori
Helen Fawkes - Holocaust Memorial Day marked in UK http://www.bbc.com/news/uk-21217940
Uddrag: “What Is Amnesia? What Causes Amnesia?” http://www.medicalnewstoday.com/articles/9673.php
Mark Haddon - the curious incident of the dog in the nightitme (uddrag)
Pink Floyd - shine on you crazy diamond
Kevin Love - everyone is going through something
Martin Golan - The Arena
Lana del Rey: Ride
Embrace: how to be a person like other people
Cristopher Nolan - Memento
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 America - the land of the free? EKSAMEN

I forløbet introduceres eleverne for USA som emnestudie bl.a med fokus på race, immigranter og minoriteter i det amerikanske samfund og deres oplevelse af dette. Vi kigger på afstanden mellem den amerikanske drøms aktualitet og dens Uafhængighedserklærings-forankrede løfte. Igennem arbejde med tekster (noveller, artikler, mm.), medier, og film, skal eleverne opnå en forståelse af USA som en idé, drøm og samfund.
De gennemgåede tekster repræsenterer forskellige grupperinger eller minoriteter i det amerikanske samfund. Fokus er derfor primært at se på disse minoriteters opfattelse af USA som samfund, land og mulighedernes land (at kunne opnå den amerikanske drøm).
Fokus på inklusion og eksklusion og "the level playing field."


Materiale:
John Steinbeck: Of Mice and Men
The Declaration of Independence (kort uddrag)
US Constitution: 1st and 2nd Amendments
James Truslow Adams - The Epic of America (uddrag)
VM.K. Datesman "American Ways" (s.28-38 + 43)
Sherman Alexie - Indian Education
Pat Mora - Legal Alien
Pat Mora - La Migra
Langston Hughes - Let America be America again
David Simon  - The Wire (Season 4: Home Room afsnittet)

Supplerende:
Foredrag ved Gregory Boyd i 2.g
Videoklip: How Hollywood stereotyped the Native American https://www.youtube.com/watch?v=_hJFi7SRH7Q

Omfang 200 sider

̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Evil and horror EKSAMEN

Forløbet fokuserer på ondskab, som begreb, og det onde generelt. Gennem forskellige tekster og tekstgenrer har eleverne diskuteret hvad ondskab er, hvor den kommer fra, og hvordan den kommer til udtryk.Løbende er artiklen the Roots of Evil blevet brugt som den teoretiske ramme, hvortil og hvorfra alle tekster er blevet relateret og analyseret, og hvor der bl.a. er talt om alt lige fra religiøs og mytisk forståelse af ondskab (og syndebukke) til en sociologisk, biologisk og psykologisk forståelse.
Som et undertema er der arbejdet med horror.

Materiale:
Sharon Begley  “The Roots of Evil” Newsweek, May 20, 2001
Shirley Jackson “The Lottery” 1948
Edgar Allen Poe: The Tell-Tale Heart
P. Zimbardo: Finding hope in knowing the universal capacity for evil
Stephen King: Suffer the little children
Joe Penhall: Mindhunter (Season 1, Episode 2)
Stanley Kubrick: The Shining


Supplerende stof:
- Abu Ghraib (billeder heraf)
- Marilyn Manson - man that you fear
- https://www.psychologytoday.com/us/blog/wicked-deeds/201403/the-twisted-tale-the-co-ed-killer
- Nick Cave : Murder Ballads
- Stephen King - Three levels of horror

Omfang: 90 sider


- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Death and grief

Forløbet undersøger dødens skildring i forskellige tekster og tidsperioder igennem diverse genretyper. Der er enkelte nedslag i litteraturhistoriske perioder bl.a. modernisme og romantik, som er blevet anvendt i forbindelse med enkelte tekster.

Materiale:
James Joyce: The Dead
Damon Lindelof and Tom Perrotta: The Leftovers: Pilot, Episode 1
Irvine Welsh: Vat '96
The Smiths - There is a light that never goes
William Shakespeare: Sonnet 18
E. A. Poe: Annabel Lee
Dylan Thomas: do not go gentle into that good night
Kate Chopin - The story of an hour


Supplerende:
-The Walking Dead: Comics (uddrag herfra)
-Tur på Ansgars Kirkegård og oplæsning af Morten Nielsens digt "Døden"

Omfang:: 85 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Multiculturalism EKSAMEN

Eleverne skal med dette forløb stifte bekendtskab med kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Storbritannien. Der er blevet arbejdet med forskellige teksttyper og eleverne har haft mulighed for at forholde sig til potentielle problemer og udfordringer ved et multikulturelt samfund. Vi har fokuseret på de begrænsninger som 1., 2. og 3. generationsindvandrere har mødt og møder i det britiske samfund – også illustreret i litteraturen. Noget teori om multikulturalisme er inddraget i analysearbejdet. Dette bl.a. ud fra Kenan Maliks bog From Fatwa to Jihad: The Rushdie affair and its Aftermath, der bl.a. beskylder 80ernes og tildels 90ernes politik for at have skabt et stammesamfund (plural monokulturalisme) fremfor et samlet Storbritannien. Lingua Franca er kort berørt. Eleverne har skrevet SRO i samfundsfag og engelsk om integration og multikulturalisme.

Materiale:
-Hanif Kureishi “My son the fanatic”
-Kenan Malik“From fatwa to jihad: the rage of Islam” (uddrag)
-Robin Cook “Chicken Tikka masala”
-Jane Kelly - I Feel like a Stranger Where I Live
-Monica Ali - Brick Lane (dinner af the Azads uddrag)
-Sarfraz Manzoor - second generasians
- Morrissey - Bengali in platforms
- Jeevan Vasagar - "Why this British Asian doesn't listen to Morrissey any more" https://www.theguardian.com/music/musicblog/2007/nov/29/whythisbritishasiandoesnt
-John Agard “Listen Mr. Oxford Don” (grundforløbstekst)

Supplerende stof
-Rudyard Kipling - The white man’s burden (perspektiveringstekst)
- Minorities feel more British than whites
- Definitioner på Lingua Franca (inkl. youtube video)
- Sahith Aula: The Problem With The English Language In India (Forbes)

̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien samt andre engelsksprogede regioner.
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 South Africa: From Apartheid to democracy EKSAMEN

Eleverne skal opnå en forståelse af de kulturelle, sociale og sproglige forhold i Sydafrika før, under og efter Apartheid. Eleverne har arbejdet med forskellige typer af tekster, som omhandler politiske, sociale, historiske og aktuelle emner og debatter i og omkring Sydafrika. Vi har fokuseret meget på tiden fra Mandelas løsladelse og det frie valg i 1994, og set på udviklingen både fra Apartheid til Mandela som præsident men også fra 1994 til nutiden og særligt fokus på de hvide og de fattiges situation omkring Mandelas død. Vi har talt om og debatteret Sydafrikas Truth and Reconciliation Commission,. Delvis/overfladisk inddragelse af postkolonial teori og black consciousness movement.


Materiale:
-Statement of Nelson Mandela at his Inauguration as President
-South Africa profile http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-14094760
-Mary Braid: South Africa's new underclass: poor whites 1998 http://www.independent.co.uk/news/south-africas-new-underclass-poor-whites-1144284.html
-Nadine Gordimer: Country Lovers
-Mongane Wally Serote: A dry white season
-Andrew Malone: Mandela’s Passing and the looming threat of race war against South Africa’s whites….
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2351339/Mandelas-passing-looming-threat-race-war-South-Africas-whites-widow-mourns-latest-murdered-white-farmer-chilling-dispatch-nation-holding-breath.html
-B.L. Best: Miracle Rising South Africa (dokumentar)
-http://www.bbc.com/news/world-africa-22911431
- - Trevor Noah: "born a crime", chapter 1, 2016


Supplerende:
- Reggie Yates' extreme South Africa - episode 1: the white slum, 2014 (documentary, CFU)
- Sourth Africa's national anthem
- Post-colonialism (powerpoint)

Omfang: 70 sider


̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien samt andre engelsksprogede regioner.
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 South Africa fortsat

FORLØBSBESKRIVELSE


Eleverne skal opnå en forståelse af de kulturelle, sociale og sproglige forhold i Sydafrika før, under og efter Apartheid. Eleverne har arbejdet med forskellige typer af tekster, som omhandler politiske, sociale, historiske og aktuelle emner og debatter i og omkring Sydafrika. Vi har fokuseret meget på tiden fra Mandelas løsladelse og det frie valg i 1994, og set på udviklingen både fra Apartheid til Mandela som præsident men også fra 1994 til nutiden og særligt fokus på de hvide og de fattiges situation omkring Mandelas død. Vi har talt om og debatteret Sydafrikas Truth and Reconciliation Commission, som de også har skrevet en aflevering om. Delvis/overfladisk inddragelse af postkolonial teori og black consciousness movement. Eleverne har holdt korte fremlæggelser om relevante emner indledningsvist.

Materiale:
-Statement of Nelson Mandela at his Inauguration as President
-Mary Braid: South Africa's new underclass: poor whites 1998 http://www.independent.co.uk/news/south-africas-new-underclass-poor-whites-1144284.html
-Nadine Gordimer: Country Lovers
-Mongane Wally Serote: A dry white season
-Andrew Malone: Mandela’s Passing and the looming threat of race war against South Africa’s whites….
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2351339/Mandelas-passing-looming-threat-race-war-South-Africas-whites-widow-mourns-latest-murdered-white-farmer-chilling-dispatch-nation-holding-breath.html
-B.L. Best: Miracle Rising South Africa (dokumentar)
- Trevor Noah: "born a crime", chapter 1, 2016
- Reggie Yates' extreme South Africa - episode 1: the white slum, 2014 (documentary, CFU)

Supplerende:
-http://www.bbc.com/news/world-africa-22911431
-South Africa profile http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-14094760
- Sourth Africa's national anthem
- Post-colonialism (powerpoint)

Omfang: 80 sider"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical essay - speech 05-09-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 15 FF3: Issues that divide

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Love: Shakespeare and other love stories EKSAMEN

Fokus på særligt Shakespeare og Love som fælles tema.  Der har været særligt fokus på kærlighed, skønhedsideal og kønsroller i samtlige tekster vi har læst. Der har været et prioriteret fokus på Shakespeare men med Love som ramme for hans værker. Eleverne har overværet et foredrag om Shakespeare. Vi har også kigget lidt på Renæssance/Elizabethan Age som kontekst. Samt Romantikken og Modernisme set i enkelte værker.


Kernestof:
William Shakespeare: Romeo And Juliet (Prologue, Act 1 scene 5 + Act 2, prologue , scene 1, scene 2 uddrag)
William Shakespeare: Sonnet 18
William Shakespeare: Sonnet 130
Ole Juul Lund: Elizabethan England 8.-18.
Kate Chopin: The Story of an Hour (læst under Death and Grief forløb)
Lord Byron: She walks in beauty
James Joyce - Ulysses (uddrag: Molly)

Supplerende stof:
Foredrag ved Jesper Trier
OP https://www.youtube.com/watch?v=gPlpphT7n9s
Shakespeare's world https://www.youtube.com/watch?v=9P1IJqNDYjQ
Suede - Heroine

Omfang: 80 sider


̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie
-et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 The Great Gatsby EKSAMEN

Forløbet har haft fokus på analyse af romanen, hvor vi har kigget på fortæller, setting, temaer (old money vs. new money), den amerikanske drøm, karakterer og kønsroller.
Vi har også kigget på USA i 20erne, første verdenskrig, Fitzgerald som menneske og forfatter, de brølende tyvere, osv. Og kort på modernisme og the Lost Generation, indledningsvist.

Materiale:

Fitzgerald - the Great Gatsby
Afsnittet "The Roaring Twenties" https://www.history.com/topics/1920s

Sider 120

̶ væsentlige strømninger i amerikansk litteraturhistorie
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 DIGITALT MATERIALE (online hjælpemidler)


- Der er som udgangspunkt ikke adgang til internettet som fagligt hjælpemiddel ved prøverne. Dog vil det være tilladt for eksaminanderne at bruge digitale undervisningsmaterialer og hjælpemidler der på institutionens foranledning er blevet anvendt i undervisningen, og som fremgår af undervisningsbeskrivelsen og ikke kan opbevares lokalt, dvs. ikke kan opbevares på eksaminandens egen computer.

Tilladte online hjælpemidler:

OneNote (Digitalt undervisningsmateriale): samarbejdsområdet er lukket
www.ordbogen.com (Digitalt undervisningsmateriale)
https://en.oxforddictionaries.com/ (Digitalt undervisningsmateriale)
https://www.merriam-webster.com/ (Digitalt undervisningsmateriale)
www.dictionary.com (Digitalt undervisningsmateriale)
www.Lectio.dk (Digitalt undervisningsmateriale): studieplaner, opgaver
www.minlæring.dk eller https://app.minlaering.dk/dashboard (Digitalt undervisningsmateriale)
www.howjsay.com (Digitalt undervisningsmateriale)
http://www.freecollocation.com/ (Digitalt undervisningsmateriale)
https://www.thesaurus.com/ (Digitalt undervisningsmateriale)
The English Handbook https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=146&L=0 (Digitalt undervisningsmateriale)

I skal have onenote som en app/klient på computeren og kunne tilgå den offline.

Det kan være en fordel at anvende Edge som browser.

Eksempler på tilladte offline hjælpemidler
- Materiale, arbejde, opgaver, noter, grammatikker, bøger

Kommunikation med omverdenen er IKKE tilladt
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer