Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Morten Petersen
Hold 2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og historisk metode
Titel 2 Vikingetid
Titel 3 Romerriget 1)
Titel 4 Besættelsen 1940-45 (dho)
Titel 5 Romerriget 2)
Titel 6 Oversigt: Europæisk middelalder
Titel 7 Enevældens København
Titel 8 Europæiske hekseprocesser
Titel 9 Den kolde krig
Titel 10 Industrialisering og arbejderbevægelse
Titel 11 Oversigt: Første verdenskrig 1914-18
Titel 12 Nazisme og mellemkrigstid
Titel 13 Herodot og Perserkrigene - flerf. forløb med Old
Titel 14 Velfærdsstat og ungdomsoprør
Titel 15 Grønland og dansk sikkerhedspolitik
Titel 16 Oversigt: Kronologi i historien

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og historisk metode

Rigsarkivet, Den lille guldbog om kildekritik (2015) - https://kilderne.dk/wp-content/uploads/2020/02/Kildekritik_Rigsarkivet_Guldbog_2015.pdf

Rigsarkivet, Kildekritiske øvelser, Spadeslaget i Haderslev 1940 - https://kilderne.dk/laeringstilbud/kildekritiske-oevelser/spadeslaget/

Fokuspunkter: De kildekritiske begreber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vikingetid

VIKINGETID
Klip fra Ranes Museum, om Lyngvild-udstillingen (DR-dokumentar 2018)
Klip fra fiktionsserierne  Norsemen (Netflix) og.  The last Kingdom
Vikingetiden, episode fra Historien om Danmark (DR-dokumentar 2017)
Frederiksen, Grundbog til Danmarkshistorien (2006) s. 27-37, 45-47
Matsen & Petersen, Vikinger. Indsigt og udsyn (2008) s. 124-128
Hassing & Vollmond, Fra fortid til historie (2017) s. 17-27
National vikingestrategi (valgpjece Dansk Folkeparti 2019)
Boriz (m.fl.) Vikingen bliver til, Vinkler på vikingetiden (Nationalmuseet 2013)

Besøg på Nationalmuseets vikingeudstilling.

Fokuspunkter:
VIkingetidens samfund, togterne, Adam af Bremen, synet på vikinger, historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Romerriget 1)

ROMERRIGET

Bryld, Verden indtil 1914 (2008) S. 37-54
Carlsen, Romerriget s. 26-29, 77-87, 141-143 (2001)
også kilderne af Seneca og Cicero om gladiatorkampe fra samme bog.

Cicero: Kort vejledning i valgkamp (kilde)
Dio Cassius om Kejser Commodus (uddrag, oversat af MP).
Film:
Gladiator, Ridley Scott (2000)
Åbningsscenen fra The Godfather (Coppola 1970)

Brunbech, Peter Yding: Fortid, film og historie – Historie på skærmen 1
http://historielab.dk/fortid-film-og-historie-historie-paa-skaermen-i/

FAGLIGE MÅL
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.

KERNESTOF
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag.
- historiebrug og -formidling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Romerriget 2)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Oversigt: Europæisk middelalder

Frederiksen, Grundbog til Danmarkshistorien s. 51-52 og 55-57
Klip fra The last duel (Ridley Scott, 2021)

Fokus: Kirke og fyrstemagt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Enevældens København

Pape, Carsten: Enevældens København (e-bog). https://kbh.systime.dk/index.php?id=122
Kapitel 1: København i 1761, dog ikke 1.7 Kilder & Opgaver.
Kapitel 2: Enevældens by afsnit 2.1 og 2.2, 2.3-2.3.2 (enevældens byplanlægning, barokkens virkemidler, chr. 4.s kbh)
4. Flådens by https://kbh.systime.dk/index.php?id=125
4.1 Flåder og søkrig https://kbh.systime.dk/index.php?id=137
4.2.2 Nyboder https://kbh.systime.dk/index.php?id=139
Herunder afsnittet "Begyndelsen" og "Nyboder som livsramme". IKKE afsnittet "Udvidelsen".


Dertil projekt-fremlæggelser om Frederiksstaden, Vor Frelser Kirke, Christiansborg, Kastellet, Holmen under to byvandringer. Respektive afsnit læst i de enkelte grupper – ikke fælleslæsning.

Frederiksen, Grundbog til Danmarkshistorien s. 127-129 om oplyst enevælde og landboreformer.

To byvandringer.

Fokuspunkter: Københavns udvikling 1660-1850, enevældens indførsel og reformer, Geddes kort (1761), boliger og sociale vilkår, enevældens selviscenesættelse i byrummet, Flåden, kvarters-analyser, landboreformerne.

FAGLIGE MÅL
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne.

- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Europæiske hekseprocesser

Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv (2008) s. 132-139
Andersen (m.fl.) Hekseprocesser i Europa s. 10-25,
Henningsen, G.: Fra heksejagt til heksekult 1484-1984 (1984) s. 19-23, 44-51, 62-63

Karsten Sejr Jensen: Hvorfor kvinderne?
i Bryld, Danmark – tider og temaer. Digital Danmarkshistorie (2013) - https://danmark.systime.dk/?id=407

Projektarbejde om enkeltskæbner, særskilte lektier fra Andersen s. 50-63

Klip fra
Jagten (2012, spillefilm)
The Witch (2015, spillefilm)

Dokumentarer:
Historien om Danmark: Reformation og renæssance (DR)
Heksehysteri (ZDF)

FOKUSPUNKTER: Heksetroen og dens sociale funktioner, typiske anklagede, procesformerne i det protestantiske og katolske Europa.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Industrialisering og arbejderbevægelse


INDUSTRIALISERING OG ARBEJDERKLASSE

Adriansen (m.fl.) Fokus. Fra oplysningstid til imperialisme s. 141-159
Bryld, Verden før 1914
”Storbyen og arbejderklassen” https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=440
”Arbejdernes vilkår”
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=452
”Karl Marx og socialismen”
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=453
Den socialdemokratiske reformkurs”
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=721

Engberg, J.: Pouis Pio og slaget på fælleden (hæfte, 1970’erne) kilderne Indkaldelsen til fælledmødet, Maalet er fuldt!, Politidirektørens anmodning om retslig undersøgelse, forbuddet mods fælledmødet, Rapport om mødet (…), Rapport om Pios anholdelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Oversigt: Første verdenskrig 1914-18

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Nazisme og mellemkrigstid

Frederiksen, P: Det tredje rige s. 15-27, 30-33, 37-43, 75, 79, 109-111
Det nazistiske partiprogram, kapitlet om Riefenstahl.
Diverse propagandaplakater

Gruppearbejde med fremlæggelser af følgende kapitler
- Nazisterne tager magten s. 45-53
- Livet i det tredje rige s. 55-63
- Vejen til krig s. 89-99


Gruppearbejde om nazistisk ideologi ud fra selvvalgte valgplakater fra Waimar-tiden:
https://www.wahlplakate-archiv.de/parteien/nsdap/

Mindesmærke om holocaust i Berlin: . http://vildmedberlin.dk/et-markant-mindesmaerke-fylder-10-aar/

MEIER, Jeppe Bæk, Tyskerne og nazismen. - 5.1: Retsopgøret i Nürnberg
https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=174

Fremlæggelser i grupper på baggrund af særskilte lektier fra samme bog om eftertidens tyske bearbejdelse af 2. verdenskrig:
https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=206
https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=204
https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171
https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=168#c503
https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170
https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=168#c500

Film
DR: Hitlers vej til magten, del 2
Hipler: Der Ewige Jude, dokumentar, uddrag (1940)
Rieffenstahl, L.: Viljens triumf, dokumentar, uddrag (1935)
https://vimeo.com/193166489
Lanzmann, Shoah, dokumentar, uddrag (1985)
https://www.youtube.com/watch?v=c2I9Ccb520A&t=2s
Trailer til ”Tavshedens labyrint”, spillefilm. https://www.youtube.com/watch?v=jpNYeMGs1cI

Fokuspunkter: Versailles-traktaten og problemerne i Waimar-tiden, nazistisk ideologi, jødeforfølgelser, arven efter 2. verdenskrig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Velfærdsstat og ungdomsoprør

Sange, film, musik:
Dylan, Bob: The times are achanging (1962) Masters of War (1962)
Belli, Peter: Helt igennem respektabel (1965)
Steppeulvene: Dunhammeraften (1967)
Trille: Øjet (1970)
Gråbøl, Niels: Det store flip (spillefilm, 1997)
Diverse LP-covers af The Beatles
Fotos fra Thylejren 1970
DR: Husker du – ungdomsoprøret (udsendelse, første 15 min.)

Litteratur
Bjerre, Michael: En mor tager til genmæle, Berlingske Tidende 8/2 2004
Efter oprør kommer opgør, Berlingske Tidende 1/5 1997
Myten om 68, Information 12/11 2004
Bryld, C.: Danmark – tider og temaer. Digital Danmarkshistorie.
Følgende afsnit:
Det store økonomiske gennembrud 1957-1973 - https://danmark.systime.dk/?id=672
Velfærdsstaten folder sig ud - https://danmark.systime.dk/?id=675
Den ambitiøse socialpolitik - https://danmark.systime.dk/?id=676
Kvindernes vej mod ligestilling - https://danmark.systime.dk/?id=706
En kulturel og seksuel revolution - https://danmark.systime.dk/?id=709
Det brogede ungdomsoprør - https://danmark.systime.dk/index.php?id=721

Spillefilmen "Det store flip" (1998)
Christianias børn (Dr-udsendelse 2015)


FOKUS: Velfærdssamfundets udvikling, Ungdomsoprørets værdier og generationskritik, kvindekampen, eftertidens historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Oversigt: Kronologi i historien

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer