Holdet 2023 En/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Christina Rahbek, Merete Wedel Højgaard
Hold 2023 En/f (1f En, 2f En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Crime in fiction and non-fiction
Titel 2 Waking up from childhood
Titel 3 Zombies, Psychopaths and Serial Killers
Titel 4 The USA
Titel 5 Tilladte hjælpemidler til årsprøven
Titel 6 Ordbøger
Titel 7 Black Voices (Exam)
Titel 8 Social Class - Britain (Exam)
Titel 9 The End of Life - Who Decides? (Exam)
Titel 10 Canada (Exam)
Titel 11 Canada
Titel 12 Forløb#11

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Crime in fiction and non-fiction

Forløbet har grundlæggende forbrydelsen i centrum. Derfra arbejder vi således med forbrydelsen i både fiction og nok-fiction.

Ved non-fiction arbejder vi med tre foki:
1) Serious Crimes - undercover journalists og TED-Talk.
2) Political crimes: her arbejder vi med artikler og vores fokus har været på The Watergate Scancal
3) Corporate grimes: vi arbejde gennem analyse af artikler og fokuserer på "Fraud"

Derudover arbejder vi med "Crime in fiction" og arbejder teoretiske med krimigenren. Vi læser både nyere og gamle noveller og laver næranalyse med fokus på begreber som Composition, setting, atmoshere and characters. Herunder arbejder vi med grundbogen "Case Reopened"

Læreplanens krav

- Analyse af fiction og non-fiction
- Fiction forbundet til et kulturområde
- Vi arbejder med ordklasser og syntaks
- Teksterne bearbejdes analytisk både sprogligt og indholdsmæssigt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Waking up from childhood

Forløbet tager udgangspunkt i tekster, der kredser om at få øjnene op for virkeligheden omkring sig og inden i sig selv i overgangen fra barn til voksen. Teksterne er en blanding af tekster fra Storbritanien, USA og de tidligere kolonier. Som belyser konflikter og tabuer som, mobning, racisme, sexualitet og identitetsdannelse i forskellige kulturelle sammenhænge.

Faglige kompetencer og mål
- læse, lytte og samtale
- primært fiktionstekster: analytiske kompetencer samt fokus på anvendt grammatik
- skrivekompetencer: fokus på kohæsion, afsnit opbygning af "analytical essay".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Zombies, Psychopaths and Serial Killers

Forløbet beskæftiger sig med, hvorfor vi mennesker frivilligt læser/ser ting, der skræmmer og/eller frastøder os. Med andre ord: Why horror?

For at få en forklaring på det, læser vi om skræmmende ting i fiktionens og virkelighedens verden og diskuterer hvad, der er fascinerende ved emnet.

Materiale brugt i forløbet:
Non-fiction:
Mathias Clasen: Lessons from a terrified horror researcher (TEDx talk)
Why do some people like to read scary stories? (article)
10 real life horror stories (article)
Why Horror is Good For You (and Even Better for Your Kids) (article af Greg Ruth. Nogle af eleverne læste denne og lavede en aflevering ud fra den)

Fiction:
Stephen King: The Man Who Loved Flowers (short story)
Bret Easton Ellis: American Psycho (read the chapter "Tuesday" + watched the movie)
Steve Jackson: House of Hell (Gamebook)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The USA

Forløbet søger at hjælpe til med at forstå Amerika og amerikanerne via fokuset på The American Dream og amerikanske værdier.


Tekster:
Understanding Americans (background article)
The American Promise (speech by Obama)
I see you never (short story by Ray Bradbury)
The New Colossus (poem by Emma Lazarus)

Film:
The pursuit of happyness (2006)
American History X (1998)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
I see you never 30-04-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tilladte hjælpemidler til årsprøven

Tilladte hjælpemidler:

Ordbogen.com:
https://www.ordbogen.com/da/

Medbring også jeres Stifinderen


Du må ikke benytte dig af programmer eller hjemmesider (hverken online eller offline), som kan producere tekst for dig. Herunder hører bl.a. ChatGBT, Grammarly, Google Translate mm.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ordbøger

Liste med online ordbøger, som du må anvende til mundtlig og skriftlig eksamen

Generelle ordbøger:
Ordbogen.com (via forsiden på lectio)
Longman (https://www.ldoceonline.com/)
Merriam-Webster (https://www.merriam-webster.com/)
Urban dictionary (https://www.urbandictionary.com/)
Cambridge dictionary (https://dictionary.cambridge.org)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Black Voices (Exam)

Et forløb med fokus på udviklingen af sortes rettigheder i USA helt tilbage fra slaveriet, omkring borgerrettighedsbevægelsen og op til den nuværende situation med Black Lives Matter.
Klassen har genremæssigt arbejdet med både fiktion og ikke-fiktion for at fremhæve udviklingen i sagens kerne.

Materiale:
- Uddrag af "The Declaration of Independence"
- Harriet Ann Jacobs, "Incidents in the Life of a Slave Girl" (1861)
- Abraham Lincoln "The Gettysburg Address"
- Dr. David Pilgrim “Jim Crow”
- Langston Hughes: "One Friday Morning"
- Martin Luther King Jr. “I Have a Dream”
- Walter Dean Myers: "The Baddest Dog in Harlem"
- Dokumentar "America - the story of the US" (part 4) - http://hval.dk/mitCFU/Samling.aspx?mode=1  
- "Scrub Me Mama With a Boogie Beat" (1941) - Banned Cartoon - https://www.youtube.com/watch?v=FUYarKCTvIk
- "Horisont - På knæ, han startede bølgen" (DR1, 09.06.20) - https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-paa-knae-_-han-startede-boelgen_19082
- Forskellige billeder

I alt læst: ca. 25 sider

Faglige mål:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Social Class - Britain (Exam)

I dette forløb introduceres klassen til det engelske samfundssystem, hvilke sociale uligheder der har været gennem tiden og fortsat er, og hvordan det illustreres både i fiktive og faktatekster. Vi starter i victoriansk tid og slutter med Jamie Oliver i dag. Derudover bruges digtet af John Agard som illustration for den sproglige dimission ift. lingua franca og immigranters position i det britiske samfund.

Materiale:
- Uddrag af Charles Dickens "Oliver Twist"
- Joanna Blythman: "Bad Food Britain" (Tony Søndergaard Andersen & Morten Petersen” From Where You Are”, Systime, 2010), s. 14-17
- Elaine McCarthy:  "The Naked Chef Goes to School" (Tony Søndergaard Andersen & Morten Petersen” From Where You Are”, Systime, 2010), s. 8-10
- David Robson: "How important is social class in Britain today?” (April, 2016, BBC)
https://www.bbc.com/future/article/20160406-how-much-does-social-class-matter-in-britain-today  (2,6 ns.)

Materiale fra "Worlds of English" (Anne Mette Finderup & Agnete Fog, System, 2010)
- William Blake: "London", s. 37-38
- John Agard: "Listen Mr Oxford Don", s. 69-70
- Penelope Lively: "The Happiest Days of Your Life", s. 54-58

Dokumentar:
- "Poor Kids", Kanal 4, 05.02.13 (http://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Poor%20Kids&orderby=title&SearchID=ac6b4e1d-bd77-4694-bb8a-2f97cab5df96&index=1)

Alt i alt er der læst ca. 32 sider


Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 The End of Life - Who Decides? (Exam)

I forløbet arbejdes med det aktuelle emne - euthanasia - og den debat som udfolder sig i artikler, dokumentarudsendelser samt film om emnet.

Der arbejdes med analyse og fortolkning af fiction og non-fiction, perspektivering til aktuelle samfundsforhold samt fremlæggelse og træning i at formulere egne synspunkter på engelsk med anvendelse af hensigtsmæssige kommunikationsstrategier. Desuden har klassen læst skuespillet "Whose Life is it Anyway" som deres værklæsning.  De har set filmen "Me Before You" og lavet en dybere analyse af denne med efterfølgende fremlæggelser.

Materiale:
- Dokumentar: BBC Panorama: “I helped my daughter die” (24.11.11) - https://www.youtube.com/watch?v=QBMXpVLLfZ0
- Article: The Guardian, 2022 "Euthanasia and assisted suicide: what is the law in the UK?"
- Article: The Guardian "Death on Demand - has euthanasia gone too far?" (18. Jan. 2019)
- Article: BBC, 2012 "'Locked-in Syndrome- man to have right-to-die case heard"
- Brian Clark “Whose Life is it Anyway?” (Amber Lane Press, 1978) - 80 pages
- Film "Me Before You" (2016), directed by Thea Sharrock

Læst i alt: ca. 100 sider + film & dokumentar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Canada (Exam)


I dette forløb arbejdes der med Canada. Fokusset ligger på canadisk identitet både ift. USA men også ift. det multikulturelle samfund, som Canada er bygget op omkring. Her har fokusset især ligget på Canada som "cultural mosaik" i kontrast til USA som "melting pot". Der arbejdes både med fiktion og non-fiction

Forløbet bygger på:
- Eva Pors: "Cross Country Canada" (Lindhardt og Ringhof, 2014)
        - “I Am Canadian, The Rant” p. 45 (https://www.youtube.com/watch?v=WMxGVfk09lU)
        - Robert Chr. Thomsen: “Introduction to Canadian Multiculturalism” p. 63-65
        - Will Fergus: "America is Sexy" p. 50-53

- Merete Biørn: "Canada Profile" (System, 1989) p. 13-17
- Sharon Bala: "Butter Tea at Starbucks" (2018) (https://tnq.ca/story/butter-tea-starbucks/) 3 sider
- Justin Trudeau: "Diversity is Canada's Strength" https://www.pm.gc.ca/en/news/speeches/2015/11/26/diversity-canadas-strength?utm_source=chatgpt.com

Læst i alt cirka: 20 sider

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Canada

I dette forløb arbejdes der med Canada. Fokusset ligger på canadisk identitet både ift. USA men også ift. det multikulturelle samfund, som Canada er bygget op omkring. Her har fokusset især ligget på Canada som "cultural mosaic" i kontrast til USA som "melting pot". Der arbejdes både med fiktion og non-fiction

Forløbet bygger på:
- Eva Pors: "Cross Country Canada" (Lindhardt og Ringhof, 2014)
        - “I Am Canadian, The Rant” p. 45 (https://www.youtube.com/watch?v=WMxGVfk09lU)
        - Robert Chr. Thomsen: “Introduction to Canadian Multiculturalism” p. 63-65
        - Will Fergus: "America is Sexy" p. 50-53

- Merete Biørn: "Canada Profile" (System, 1989) p. 13-17
- Sharon Bala: "Butter Tea at Starbucks" (2018) (https://tnq.ca/story/butter-tea-starbucks/) 3 sider
- Justin Trudeau: "Diversity is a Strength" (2015) (https://www.pm.gc.ca/en/news/speeches/2015/11/26/diversity-canadas-strength?utm_source=chatgpt.com)

Læst i alt cirka: 20 sider

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer