Holdet 2024 bk/6 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Borupgaard Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Cathrine Strange, Stine Ewers
Hold 2024 bk/6 (1g bk/6)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Kroppen i kunsten
Titel 3 Dadaisme
Titel 4 Performance-projekt med Simone Aaberg Kern
Titel 5 Politisk kunst
Titel 6 Farve, rum og komposition
Titel 7 Eksamensprojekt med emnet portræt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Digitale hjælpemidler alle forløb: Meebook, lectio og google drev

Grundforløb

I grundforløbet har vi arbejdet med portrættet- selvportrættet, magtportrættet, portrættet tegnet uden viden om proportioner og med. Der er arbejdet med Julie Nord inspireret portræt, hvor fokus var på at skabe rum/ inddrage realistiske elementer og skabe fladt rum- fx med inddragelse af gavepapir. Vi har arbejdet med realisme, surrealisme og das unheimliche. Teoretisk er der arbejdet med Wolters temaer i kunsten, og især beskæring, synsvinkel, lys og skygge, repræsentativt/ intimt foto, iscenesættelse.

Konturlinje
Tone-tegning
Proportioner
Beskæring
Rumlighed i form af tonetegning
Realisme
Lys/ skygge
Synsvinkel

Praktiske opgaver:
blindtegning
foto/realistisk gengivelse
magtportræt (foto)
realistisk tegning af øje/ næse/ mund
Julie Nord portræt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kroppen i kunsten

Kroppen i kunsten

I dette forløb skal I arbejde med mange forskellige måder, som kunstnere (og populærkultur) fremstiller kroppen. Kropsfremstillingen hænger sammen med menneskesynet. Vi vil bl.a. se på kropsidealer gennem tiden, men også ikke ideelle kropsfremstillinger vil indgå fx. den grimme krop. I forløbet vil I skulle arbejde både med klassiske og modernistiske kropsfremstillinger. I forløbet indgår besøg ved særudstilling om Käthe Kollwitz, med fokus på den måde som Kollwitz arbejder med menneskekroppen i næsten eksistentielle værker om døden og fattiges vilkår fra 1900-1945.
I forløbet præsenteres for billedanalyse og fagbegreber om komposition, rum og lys (formalanalyse), såvel som betydningsanalyse præsenteres.
Forløbet afsluttes med fælles croquisarrangement, arrangeret af Muskelsvindfonden hvor fokus er på kropsaccept og den uperfekte krop.  

Kernetekster:
Klassisk æstetik, TAP, s. 147- 156
Det grimmes æstetik, TAP, s. 83- 92
Wolter, "Analysemetoder", s. 234-243

Praktiske opgaver:
- Lertorso- fokus på klassisk fremstilling af kvindekrop (kontrapost)
- Modernistisk krop (kubistisk, impressionistisk, ekspressionistisk)
- Grim æstetik (eksperimentering, sanser)- Ikke alle elever har lavet øvelsen

Værker:
Degas, 1884, ”Strygersker”                    
Boccioni, 1915, ”Interiør med to kvindefigurer”
Edouard Manet, 1863, ”Olympia”
Picasso, 1907, “Frøknerne fra Avignon”
Alberto Giacometti, udvalgte skulpturer
Duane Hanson, 1988, "Turister 2"
Damien Hirst, 2006, "Virgin mother" (samt andre værker fx "The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living")
Käthe Kollwitz, "Døden og kvinde"
Käthe Kollwitz, "Død- forstudie til blad 2"
Käthe Kollwitz, skulptur "Tårn af mødre", 1938
Brendekilde, "En landevej", 1893
Frida Kahlo, "The wounded deer", 1946
Edvard Munch, “Skriget”, 1893
Salvador Dali, “The Disintegration of the Persistence of Memory”, 1954
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dadaisme

Se Meebookforløbet NYT Overvågning, moderation og performance

Som optakt til forløbet om performance har vi undersøgt Duchamps readymades. Med dadaismen ændrer kunst sig fra at være håndværkbaseret til idebaseret, til at blive anskuet med alvor til at rumme humor og blive vurderet på ide fremfor håndværk.

Dadaismens nonsense kom til at spille en rolle i vores performance.

Kernestof:
Louise Westmark 'Dadaisten Duchamp'

Elevværk:
Readymade inspireret af Duchamp
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Performance-projekt med Simone Aaberg Kern

Se Meebookforløbet NYT Overvågning, moderation og performance


Vi har gennemført et kunstprojekt med alle skolens billedkunsthold sammen med kunstneren Simone Aaberg Kærn. Kunstprojektets overskrift var 'Moderation' og vores arbejde tematiserede de mange måder, vi bliver moderede af fx tech-giganternes algoritmer. Vi moderere også os selv både på skolen og på de sociale medier.
Vi undersøgte, hvordan begreberne overvågning og magt kommer til at spille en rolle. Vi udarbejde masker til at skjule os for ansigtsgenkendelse og store pap-værker, som vi medbragte i en afsluttende fælles performance i kantinen.

Som forberedelse til projektet undersøgte vi Yoko Onos performance 'Cut Piece' fra 1969

Kernestof:
Egen tekst om magt, overvågning og moderation

Elevværker:
Masker
Pap-værker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Politisk kunst

Se Meebookforløbet 'Overvågning, moderation og performance'
Miniforløb om politisk kunst. Vi kigger på forskellige danske samtidskunstnere som arbejder konceptuelt med politiske emner.

Kernestof:
National identitet, TAP, s. 185-188
DR - Pik, Lort og Hundehvalpe

Værker:
Jens Galschiøt 'Flygninge skibet', 2010
Jens Galschiøt 'Min Indre Svinehund', 1993
Christian Von Hornsleth 'Village Project Uganda',
Jes Brinck, Henrik Plenge "Burnout", 1994
Jeanette Ehlers 'Dannebroget'


Elevværk om national identitet:
Egen fortolkning af Dannebrog med chat.gpt eller andre materialer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Farve, rum og komposition

Se Meebookforløbet Formanalyse.

Elevværk:
Farvecirkel
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer