Holdet 2022a_id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nakskov Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anders Lund Hoyer, Anders Peter Koch Hansen
Hold 2022a_id (1a id, 2a id, 3a id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundlæggende rytme og les lanciers
Titel 2 Volleyball og plyometrisk træning
Titel 3 Tennis 1
Titel 4 Tennis 2
Titel 5 Basketball 3 mod 3 del 1
Titel 6 Svømning
Titel 7 Basketball 3 mod 3 del 2
Titel 8 Rytmiske opvarmningsprogrammer
Titel 9 Badminton
Titel 10 Træningsprojekt (teori)
Titel 11 Floorball
Titel 12 Pickleball
Titel 13 Dance fit /fitness dans

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundlæggende rytme og les lanciers

Fokus: Folkedans - Les Lanciers dans 1-5 (rytme, udtryk og præcision) + fitnessdans i form af Step og Danse fitness

Emne: Musik og bevægelse

Undervejs i forløbet har eleverne skulle forholde sig til deres egen udvikling i faser i forhold til motorisk indlæring samt forskellen på dansetyper - fitness (Step og Dance fitness)  og folkedans (Les lanciers)  

Teori: Hvad er dans ? dansens oprindelse og kendetegn (idrætshistorisk)

Ialt ca. 9 normalsider (4 sider til teori og 5 sider om dans (videoer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Volleyball og plyometrisk træning

Fokus: Volleyball og Plyometrisk træning

Emne: Boldspil

1.modul: Grundlæggende tekniske færdigheder (finger- og baggerslag)
2.modul: Teknik (fortsat) + serv (over og underhåndsserv)
3.modul: Smash
4.modul: Smash + spilnær øvelse (modtagning, hævning og smash)
5:modul: træning af alle dele + spil
6.Modul: Taktisk opstilling + færdige spil

Teoretisk har vi arbejdet med plyometrisk træning i forbindelse med volleyball og specifikt smash.

Ialt ca. 10 sider incl. læringsvideoer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tennis 1

Mål for tennisforløbet Introduktion af basale slag (for- og baghånd, flugtninger og serv) med henblik på at stimulere lysten til videre spil. Herudover er der spillet mixdouble og spil på halvbane
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tennis 2

Fokus Tennis og historien bag

Emne: klassiske og nye idrætter

Mål for tennisforløbet Introduktion af basale slag (for- og baghånd, flugtninger og serv) med henblik på at stimulere lysten til videre spil. Herudover er der spillet mixdouble og spil på halvbane.

I forhold til teori tales her om følgende:

Hvad er tennis
tennis Historie
Fysiske krav
Mentale krav
spillets regler og banen



Sideomfang ca. 10 normalsider (videoer med slagteknik og regler)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Basketball 3 mod 3 del 1

I dette forløb skal du spille rigtig meget basketball – ikke det fulde fem mod fem-spil - men tre mod tre til én kurv. Basketballspillets mange regler indføres, efterhånden som behovet for reguleringer af spillet opstår, og teknikken øves i takt med, at dens fravær sætter begrænsninger for boldomgangen og spillets flow.
Basketballforløbet behandler både taktiske, tekniske og fysiske aspekter og giver derigennem mulighed for, at øvede og uøvede boldspillere kan udfordres, både når der spilles kønsopdelt og på tværs af kønnene.

Hvorfor tre mod tre?
Når du i dette forløb skal spille tre mod tre-basketball, er den primære årsag, at man derved kan aktivere flere elever ad gangen og øge antallet af interessante spilsituationer tæt på kurven. I stedet for at være ti spillere om at benytte to kurve, kan I nu være seks om at benytte én. Desuden fjernes mange af de dræbende spilstop, der ofte ses i opspillet, når ikke-øvede spiller bold på hel bane.
Ved at spille tre mod tre forsimpler man naturligvis basketballspillet, men uden at tage essensen væk. Du vil stadig have gavn af at øve alle spillets tekniske færdigheder, og din spilopfattelse og placeringsevne vil blive rigeligt udfordret både i offensiven og defensiven. Det minimale antal af spilstop bevirker, at I får masser af motion, også selvom helbanespillet er taget væk.

Hvordan spilles tre mod tre-basketball?
Tre mod tre-spillet ligner på de fleste punkter det sædvanlige spil. Her nævnes de væsentligste undtagelser.
I tre mod tre-basketball scorer begge hold på den samme kurv, så efter en scoring fortsættes spillet ikke med et indkast fra baglinjen. Spillet sættes derimod i gang igen fra en placering bag trepointslinjen cirka midt for kurven.
Til at begynde med kan det være en god ide at vente med at genoptage spillet, til alle seks spillere er klar. Efterhånden bør dette krav dog fjernes, så man helt undgår spilstoppene omkring en scoring. Spillet skal sættes i gang med en aflevering og altså ikke med en dribling eller en afslutning.
Når bolden er ude fortsættes med et indkast bag sidelinjen på det sted, hvor bolden røg ud af spil. Ved alle andre skift i boldbesiddelse fortsættes spillet som efter en scoring – nemlig med en aflevering fra punktet midt for kurven bag trepointslinjen.


De vigtigste forseelser i forbindelse med tre mod tre-basketball
1. Ude.
I basketball er bolden først ude, når den rører ved noget uden for banen. Det betyder, at man gerne må sætte af inde på banen og bringe en bold, der hænger i luften uden for banen, tilbage i spil. Linjerne er ikke en del af banen, så du skal dømme ude, hvis en spiller med bolden træder på linjen.
2. Skridt.
Det er ikke tilladt at løbe med bolden uden at drible. Når en spiller modtager bolden, kaldes den fod, der først sættes i gulvet standfoden, mens den anden kaldes pivoteringsfoden. Sættes begge fødder i gulvet samtidig, må man selv vælge standfod. For at undgå at begå skridt, skal bolden have sluppet spillerens hånd, inden standfoden løftes, hvad enten spillet fortsættes med en dribling, en aflevering eller en afslutning. Du bør i starten af forløbet vurdere, om spilleren opnår en fordel ved at begå skridt, inden du dømmer.
3. Ulovlig dribling.
I basketball dribler man med én hånd, og har man efter at have driblet samlet bolden op i to hænder, må man ikke drible igen. Man må gerne styre bolden, men kommer den driblende hånd under bolden, så denne bevæger sig opad, skal du dømme ulovlig dribling. Det er til hver en tid tilladt at skifte driblingen mellem hænderne. Du bør i starten af forløbet vurdere, om spilleren opnår en fordel af den ulovlige dribling, inden du dømmer.
4. Tre sekunder.
Under hver kurv er der markeret et tresekundersfelt. En angrebsspiller må højst opholde sig i dette felt tre sekunder ad gangen. Træder spilleren ud af feltet, er hun velkommen til at træde ind igen. Hver gang et skud rammer ringen, nulstilles de tre sekunder Denne regel er vigtig at overholde for at bevare spillets bredde og dybde. Desuden sikrer reglen, at høje spillere ikke får en for stor fordel af at kunne indtage positioner tæt på kurven.
5. Fem sekunder.
En angrebsspiller skal have sluppet bolden til en dribling, en aflevering eller en afslutning, inden der er gået fem sekunder, fra denne spiller modtog bolden. Reglen træder kun i kraft, såfremt den boldholdende angrebsspiller er tæt dækket op. Du bør i starten af forløbet helt undlade at dømme fem sekunder.
Efter alle begåede forseelser skal du tildele modstanderne bolden, hvorefter spillet fortsættes som beskrevet ovenfor.


Basketball ud fra spilhjulet

•  Bolden. Basketballbolde er store og tunge. Der er forskel på dame- og herrebolde, og det er væsentligt for elevernes læring af teknikken, at de træner med den rigtige størrelse bold. Det er naturligvis ideelt, hvis eleverne kan have en bold hver.
•  Kurven. Det vigtigste er, at der er plads bag kurven. Kurve placeret for tæt på væggen hæmmer spillet, og der kan opstå farlige situationer, når spillere forsøger at afslutte i høj fart. Kan man ikke ændre på kurvenes placering, kan et krav om, at alle afslutninger skal sendes af sted efter et to-fods-afsæt, mindske risikoen for kollisioner med væggen.
•  Banen. En basketballbane i fuld størrelse er 18 meter bred og 25 meter lang. For at kunne aktivere flere elever og for at opnå flere interessante spilsituationer spilles i dette forløb kun på en halv bane. For at mindske antallet af spilstop og for at øge muligheden for at skabe dybde i spillet anbefales det, at man ikke dømmer ude ved midterlinjen. Lokale begrænsninger kan selvfølgelig gøre, at man er nødsaget til at lade midterlinjen begrænse banens længde.
•  Spillere. Når man spiller tre mod tre, opnår man, at hver enkelt spiller rører bolden oftere, og at mulighederne for at involvere sig i spillet og udnytte de trænede færdigheder bliver flere. Insisterer man på, at alle dækker personligt forsvar, kan de to hold godt bestå af samme antal piger og drenge.
•  Betingelser. Basketball er et regeltungt spil. En fuldstændig version af basketballreglerne kan findes på det internationale forbunds hjemmeside: www.fiba.com. Det anbefales, at man undlader at indføre alt for mange regler i starten af forløbet. Dette vil nemlig bevirke, at eleverne fokuserer på begrænsninger i stedet for muligheder, hvilket medfører, at spillet hæmmes, og spilleglæden mindskes. Man kan som underviser med fordel vælge en induktiv tilgang og lade eleverne opdage behovet for at indføre regler, mens de spiller. De væsentligste regler i forbindelse med tre mod tre-spillet er gennemgået for eleverne ovenfor.



Målsætninger for forløbet: Ved forløbets afslutning skal eleverne vurderes på følgende:
• Deres isolerede tekniske færdigheder, som de eksempelvis kommer til udtryk i den beskrevne teknikprøve. Herunder driblinger, afleveringer og skud/lay-up.
• Deres evne til at indgå i tre mod tre-basketballspillet. Herunder deres evne til at udpege, beskrive og diskutere særligt interessante spilsekvenser på baggrund af tekniske og taktiske overvejelser.
• Deres fysiske evner. Herunder kondition, styrke, hurtighed, eksplosivitet og smidighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Svømning

Forløbet hører under nye og klassiske idrætter

Formålet med forløbet er, at eleverne skal tilegne sig færdigheder over 6 gange til at kunne følgende: .

Der vil arbejdes med rygcrawl over 2 moduler og frontcrawl over 4 moduler, og primær fokus har været  følgende:
Balancetræning/flyde
Elementskifte
Benspark
armtag
Rotation
Vejrtrækning
Startvending (salto og tallerken)
Hovedspring

Teoretisk er der arbejdet med hvordan man skaber mere fremdrift og mindsker modstanden i vandet.

Teoretisk materiale findes på første modul. Herudover er der anvendt diverse videoer i forløbet.

Ialt ca. 20 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Basketball 3 mod 3 del 2

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Rytmiske opvarmningsprogrammer

Emne: Musik og Bevægelse

Fokus:
Sammensætning af opvarmningsprogram til musik (rytmeforståelse)
Bevægelseskvaliteter (ex. sving)  
Fornuftig sammensætning af program (spændingskurve)
Logisk øvelsesvalg og rækkefølge

Efterudarbejdelse af opvarmningsprogrammer, er de fremført i det efterfølgende forløb med badminton. Der er således overlap i lektionerne.

Teori: Vi har talt om hvorfor man skal varme op (psykiske og fysiologiske faktorer) - primært er der gået mest i dybden med hvad opvarmning gør ved kroppen rent fysiologisk - teoretisk materiale taget fra idrætsportalen.dk

ca. 12 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Badminton

Badminton kobles teoretisk med fysiologi og træning

Der er læst i "Grundbog i Idræt C" systime,
Kap.4 s. 80-85 og hele kap. 13

Ca. 12 normalsider

Forløbsbeskrivelse og læringsmål er uddybet i dokumentet "Forløbsmål badminton"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Træningsprojekt (teori)

Der kan tages udgangspunkt i dette:

kondition

Vi skal i undervisningen arbejde med Floorball.

Floorball kræver både konditions- og muskulær træning samt kan evt. være forbundet med skader. I dette forløb er fokus på konditionstræning

Kondition:
Cooper test
Bip test


Teoretisk har eleverne læst materiale fra idræt C bogen på systime samt fra idrætsportalen på systime. Materiale findes under undervisningen.

Ialt ca. 12 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Floorball

Område: Boldspil

Praksis:
• Tekniske: Beherske basale tekniske elementer som forhånds-baghåndsdribling, trækpasning, modtagning og trækskud.
• Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold, overlap
• Teoretiske: Kendskab til de mest basale floorballregler samt forskellen mellem floorball og hockey. Kendskab til spilhjulet med fokus på de social/psykiske faktorer.    


Sideomfang forløb:
• Øvelser fra Floorballkompendium af Michael Kock og Jonas Hviid
• Sider om teamudvikling fra idrætsportalen - systeme
Videoer af Michael Kock - afleveringer og afslutning  (Idrætsportalen på systeme)


Ialt et omfang på ca. 15 normalsider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Pickleball

Forløb ligger indenfor Klassiske og nye idrætter

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.

Teori-praktik-kobling:
Forløbet kædes sammen med nyere idrætshistorie med forskellige ’bølger’ indenfor idrætsgrene.

Talt ca. 10 normalsider Incl. Videoer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Dance fit /fitness dans

Dancefit/fitness dans

Forløbet ligger under: Musik og Bevægelse


I dette forløb er der arbejdet med følgende tre elementer i praksis:

Rytmeforståelse og det at ramme rytmen
Bevægelseskvalitet
Synkronitet

Eleverne har prøvet forskellige danseinspirerede motionsformer i form af:

Aerobic
Zumba
Salsainspireret dans

Herudover har vi arbejdet med musikkens opdeling og der er lavet en lille dans ud fra omkvæd i musik.


Teori: I teori er der arbejdet med udviklingen indenfor fitness og specifikt fitness dans. Herudover har vi talt om takter, synkronitet og bevægelseskvalitet.

Omfang ca. 15 normalsider inkl. videoer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer