Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Christian Baron
|
Hold
|
2024 bi/2n (2n bi, 2n bi øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Livet på Jorden
Dette forløb fungerer som en introduktion til biologifaget og behandler helt basale spørgsmål om hvad liv er og hvordan det er opbygget. Undervejs kommer vi forbi emner som fotosyntese og respiration; livet udviklingshistorie og samspillet mellem biosfære og atmosfære; de biologiske niveauer fra celle til økosystem, samt basal cellebiologi, herunder den overordnede opbygning af prokaryote og eukaryote celler, membranprocesser og enzymers funktion.
Eksperiment/observerende: Fotosafari ved området omkring voldene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mikrobiologi
I dette forløb beskæftiger vi os med mikrobiologi og evolution blandt bakterier. Blandt de emner vi kommer forbi er mikrobiologisk vækst og vækstfaktorer. cellebiologi- og overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser, samt sygdom og resistens
.
Som eksperimentelt arbejde er inkluderet et forsøg med agar på petriskåle og bakteriekulturer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost og Sundhed
I dette forløb skal vi beskæftige os med krop og sundhed. Blandt de emner, der vil blive behandlet undervejs er makromokylers rolle i kroppens stofskifte, herunder den overordnede opbygning og biologiske funktion af kulhydrater, lipider og proteiner
Eksperimentelt arbejde indkluderer forsøg med nedbrydning af enzymer og beregninger over lærerens madpakke
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nedbrydning af stivelse med enzymer
|
15-12-2024
|
Lærerens Madpakke
|
10-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
På opdagelse i generne
I dette forløb går vi på opdagelse i generne. Blandt de emner vi berører undervejse er DNA'ets opbygning og kopieringsmekanismer, proteinsyntese, herunder translation og transskription; genetik og molekylærbiologi, nedarvningsprincipper herunder skellet mellem dominant og recessive alleler, samt co-dominans det centrale dogme og forskellige typer af mutationer, samt principperne bag gel-elektroforese og DNA-sekventering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mundtlig opgave PCR og elektroforese
|
16-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Evolution
I dette forløb skal vi beskæftige os med evolution. Blandt de emner vi berører undervejs er forholdet mellem evolution og diversitet, biologisk varation, naturlig udvælgelse/selektion, artsdannelse, genetisk drift, populationsflaskehalse eller såkaldte 'bottleneck, founder effekt; konvergent evolution og constraints; samt livet på andre planeter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skoven som økosystem
I dette forløb skal vi beskæftige os med skoven som økosytem. Blandt de emner vi kommer forbi undervis er kulstof- og næringsaltskredsløbet, fotosyntese og respiration, succesion, forholdet mellem naturskov og produktionskov; forskelle mellem muldjord og morjord. biodiversitet, nicher og habitater, biotiske og abiotiske faktorer
Feltarbejde: Fotosafari på Amager Fælled med fokeus på nicher og habitater.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Evolutionsopgaven
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921632959",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921632959",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921632959"
}